רשומות

יום ראשון, 21 ביולי 2019

מבחר ספרי עיון מעניינים להנאתכם



מבחר ספרי עיון של כותבים ישראלים העוסקים בתחומים שונים. רפואה, היסטוריה, ילודים, יהדות, איך לארגן ערב מהנה, כישורים לחיים, הרזיה וזוגיות.

שנתחיל?

"מי מפחד מרשלנות רפואית?" מאת דוד מנדס-נשיא


ספר חשוב העוסק בדרך ההתנהלות של המערכת הרפואית, בטיפולים רפואיים כושלים ובתחום המשפט הרפואי.
הרי כולנו נזדקק לטיפול רפואי וטוב שנגיע מצוידים בידע כשניכנס לשערי המערכת הרפואית. כולנו עלולים להיפצע, לחלות או לעבור תאונה ואסור לנו להסיר את האחריות לבריאותנו ולהעביר אותה לרופאים המטפלים. אנו צריכים לדעת מה הבעיה הרפואית שלנו ולהיות בקיאים בנושא.

בספרו "מי מפחד מרשלנות רפואית?" פורשׂ בפנינו פרופ' דוד מנדס-נשיא בשפה עשירה ומדויקת מניסיונו העמוק, הרחב וארוך השנים כמנתח בכיר וכמנהל מחלקה ומרכז לניתוחים אורתופדיים, מקרים דמיוניים בהשראת המציאות כסיפורי מקרה דרמטיים ושוזר בין המקרים דיונים של קבוצת חברים.

סיפורי המקרה נותנים לנו מושג חשוב על אופן ההתנהלות של המערכת, על חמשת החטאים, לדעתו של המחבר, בהתנהלות רשלנית בטיפול בחולים שגוררת את הרופאים אל מדרון חלקלק, על הקלות שבה סיבוכים יכולים להתרחש ועל דרכם של רופאים בניהול מצבים כאלו. למרות המושגים הרפואיים המופיעים בו שפת הספר שווה לכל נפש, וכל אדם יכול להיתרם רבות מהמידע ומהעצות שהמחבר משיא לקוראיו.

הספר ערוך כאסופה של כעשרים מקרים דמיוניים השאובים מהמציאות של טיפולים רפואיים שהסתיימו בכישלון. כל מקרה עומד בפני עצמו כשחוט של שיחה מחיי היום-יום מקשר ביניהם. הדמויות בספר כולן דמיוניות. עם זאת, "המציאות עולה על כל דמיון" והאירועים המתוארים בספר אופייניים למציאות של עולם הרפואה והמשפט, ועל כן ניתן ללמוד מהם ולהפיק את הלקחים המתחייבים.

"אז מי מפחד מרשלנות רפואית? התשובה המתבקשת היא שכל אדם צריך לחשוש מרשלנות רפואית. מלבד הידע המוצע בספר, הכולל הן פרק חשוב בכירורגיה אורתופדית והן תובנה של הדיון המשפטי בתחום המשפט הרפואי, הספר מלמד אותנו על עצמנו כחולים" (פרופ' אמנון כרמי).
"
לפנינו ספר יוצא דופן אשר ירתק את כל העוסק ברפואה ובמקצועות משיקים לה - סיעוד, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ואחרים. הוא משלב חומר רפואי מתחום האורתופדיה והשתלות המפרקים, שמוסבר בצורה מובנת לכל, עם עולם התביעות בגין רשלנות רפואית ועם הנעשה באולם בית המשפט בעת דיון בהן" (פרופ' יונתן הלוי).

פרופ' דוד מנדס-נשיא ניהל במשך 27 שנה את המחלקה לכירורגיה אורתופדית והמרכז להשתלת מפרקים בבית החולים בני ציון בחיפה והקים דור של מנתחים אורתופדיים מנהלי מחלקות בארץ.  המחלקה התמחתה בתחום החלפות מפרקים במשתלים מלאכותיים, במיוחד של מפרקי הירכיים והברכיים. ב37 שנות פעילותו הקלינית פרסם יותר ממאה מאמרים וסרטים רפואיים, ערך כנסים בין-לאומיים, חקר פיתוח של חומרים ביו-רפואיים, שימוש במגוון אנרגיות לעידוד גדילת עצם ותכנון מכשור אורתופדי וטכניקות כירורגיות בשיתוף עם הטכניון, מוסדות אקדמיים בארץ ובחו"ל ותעשיות עתירות ידע. מנדס-נשיא עוסק כיום בכתיבה על מגוון נושאים אורתופדיים ובחוות דעת על רשלנות רפואית ומניעתה.

"מי מפחד מרשלנות רפואית? – תובנות על רפואה ומשפט" מאת דוד מנדס-נשיא. הוצאת ספרי ניב. 298 עמודים, מחיר לצרכן 98 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים ברחבי הארץ ובחנויות הספרים המקוונות במהדורה מודפסת או אלקטרונית.

מסמרו של הערב מאת גבי אקשטיין


ספר חביב למדי המביא מבחר גדול של שעשועונים וחידות. הרי אנחנו אוהבים שעשועונים מפולפלים ומגניבים וחידות שעלינו להמציא להן פתרון - עם תושייה מעשית שיש בה משום המצאה ושכל אחד יוכל לפתור בעזרת אינטליגנציה מעשית וחכמה.

הכותב מציע לנו לשבץ בערב שאנו מארגנים בדיחות ושעשועונים וכך נצליח לגבש את אורחינו, להשתעשע עימם ולוודא שיצאו מהערב עם חיוך של נחת והנאה.

אני בספק עם בימינו יש עוד מי שמארגן ערב שכזה ובוודאי שלא הצעירים בינינו. אבל, יתכן שאני טועה. ואם כך, הרי שהספר שערך חיבר והגיש גבי אקשטיין  יתאים מאד למארגנים.

הספר כולל בתוכו מאות שעשועונים וחידות, משחקים לכל עת ולכל מקום ומשחקים להוצאת אנרגיה, בדיחות וסיפורי חכמה. הספר כולל אוסף מוכן של שאלות מאתגרות, אינטלקטואליות, של חוש הומור ושל רעיונות איך לגרום לחברים שלכם ליהנות מעוד "ערב אבוד". יש בו גם הדרכה איך תוכלו לייצר אירועים בעצמכם ובדרך המיוחדת לכם (בעזרת שיטה),  גם בעזרת חומרים אחרים ומקוריים שתאספו, ואז אתם בעצמכם תהיו אלה שכתבו משהו מקורי ותהפכו בנקל ל"מסמרו של הערב".

"מסמרו של הערב" הוא ספר שהקורא יוכל לדלות ממנו חומרים לכמה וכמה ערבים שיתאימו למגוון של אנשים וטעמים. בזכות הספר הזה ניתן יהיה להפוך ערב סתמי ששזור בקשקשת נטולת ערך, לערב מעניין ומלכד.

גבי אקשטיין, אמן בידור לשעבר וגם אומן, בעל מפעל "ארט יודאיקה" שמייצר ומעצב אלפי מוצרי מתנות, ראה אתגר מיוחד לחבר ספר שהוא אוצר שבו תוכלו להיעזר כדי לארגן ערב בעל תכנית מעניינת. זה הקסם של ערב שבו יושבים החברים ומספרים על קורותיהם בשבוע החולף, ואז שולף "מסמר הערב" את ההברקה התורנית שלו ומנווט את האירוע לפרק זמן קולח ותוסס, מעניין ושופע הומור.

גבי אקשטיין מספר: "לאורך השנים הייתי מארגן הרבה ערבים כאלה והם היו מאוד מוצלחים. קיבלתי הרבה מחמאות עליהם. אז החלטתי לאגד את כל הרעיונות ההומוריסטים בספר אחד, בעזרתו של הנכד שלי יוני צרפתי, והתוצאה אני חייב לומר בצניעות מאוד מוצלחת. זהו ספר שהקורא יוכל לדלות ממנו חומרים לכמה וכמה ערבים שיתאימו למגוון של אנשים וטעמים. בזכות המדריך הזה ניתן יהיה להפוך ערב נוסף משמים שזור בקשקשת נטולת ערך לערב מעניין ומלכד".

"מסמרו של הערב או איך להציל עוד ערב אבוד?" -ערך חיבר והגיש גבי אקשטיין. הוצאת הספרים "דרורים", 272 עמודים, כריכה קשה. מחיר לצרכן 128 ש"ח. להשיג בחנויות סטימצקי או באתרי הספרים האלקטרוניים אינדיבוק ונטבוק http://www.netbook.co.il/Book.aspx?id=11744

ספר חדש: מנהיגי ציר הרשע מאת עופר ריחני



בספר זה מביא הכותב את סיפורם של שלושת הרודנים אדולף היטלר, יוזף סטלין ובניטו מוסליני, מגדולי מנהיגי הרשע בהיסטוריה. רשע-סדיסט, אכזר, חלאת אדם, חסר לב, מנוול, נבזה, ערל לב, איש של זדון, דמון, שטן. רק אנשים סדיסטים, אכזריים ונבזים בכל נימי ליבם ונפשם, היו מסוגלים לבצע את הפשעים המחרידים אשר עשו למין האנושי, ולכן יזכרו לעד כמנהיגי ציר הרשע.      

מוסוליני - היה אדם סדיסט, רע לב, שהתעלל בבעלי חיים ואנשים, הצליח להגיע לשלטון בכוח הזרוע תוך כדי ״מצעד על רומא״. הוא הנהיג שלטון פשיסטי ורודני ודרדר את איטליה בכל התחומים. הוא הצטרף להיטלר והמית שואה על בני איטליה, ניהל מדיניות אימפריאליסטית ותוקפנית, והביא על איטליה כיבוש זר, מלחמת אזרחים, הרס וחורבן. ציטוט מפיו: ״הנשק הוא לא בשביל להחליד בשעת שלום, אלא להישאר דרוך לעת מלחמה״. 

היטלר - ייצג את התגלמות השטניות והרוע בבני אנוש. הוא הגיע בעורמה לשלטון תוך כדי פעולות מניפולציות. הוא חולל את מלחמת העולם השנייה והיה אחראי לתוצאותיה ובגרימת מותם של כשישים וארבעה וחצי מיליוני בני אדם. הוא היה רודן אכזר ואחראי ישיר להשמדתם השיטתית והמאורגנת של שישה מיליון יהודים בשואה. הוא השמיד מדינות רבות ברחבי הגלובוס, ביצע פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה מחפירים. ציטוט מפיו: ״היהודי הוא התגלמותו החיה של השטן כסמל הרוע״. 

סטלין - הגיע בעורמה לשלטון יחיד בברית-המועצות. הוא נחשב לגדול העריצים בהיסטוריה האנושית. הנהיג שלטון רודני, שלווה ברצף של חיסולי מתנגדים או חשודים כמתנגדים (טיהורים), כליאת מיליוני אנשים במחנות של עבודת כפייה (גולגים) ללא עוול בכפם. קולקטיביזציה שהביאה למותם של מיליונים. הוא טיפח פולחן אישיות קיצוני. בניגוד להיטלר שרצח את אויביו או שמי שהוגדר כאויביו, רצח סטלין בשיטתיות למעלה מעשרה מיליון מבני עמו! והוא ייזכר לדיראון עולם כגדול האכזריים בהיסטוריה האנושית. ציטוט מפיו: ״יש בן אדם - יש בעיה, אין בן אדם - אין בעיה״ 

על כל אחד ממנהיגים אלו ניתן היה לכתוב אלפי עמודים, אך לא זאת הייתה מטרת הספר. המטרה הייתה להביא לידי הקורא בתמציתיות, בבהירות ובאופן כרונולוגי את אורח חייהם ומעשיהם הנבזים של מנהיגי ״ציר הרשע״ הללו. 

עופר ריחני (59), אב לשלושה וסב לרונה, תושב תל אביב ועד לאחרונה תושב מזכרת בתיה. עבד בתפקיד יועץ השקעות בבנק הבינלאומי הראשון, היה בעל עסק עצמאי בתחום הבוטניקה והצומח וכיום, לצד היותו היסטוריון, עוסק בתחום הנדל"ן.

ספר נוסף שיצא בקרוב הוא "המלחמה הקרה – הכרוניקה". כל האירועים המרכזיים, המלחמות, ההמצאות שהיו במאה הזו, בשנים 1901 עד 2000.

"מנהיגי ציר הרשע" מאת עופר ריחני. הוצאת עופר. 550 עמודים. מחיר לצרכן 99 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים ברחבי הארץ.


"בן אנוש הוא פלא: כשזרע וביצית מתחברים" מאת יעל מימון

ספר הדרכה לנשים בהריונן הראשון




הספר כולל מידע על תהליך היווצרותו של עובר; הצהרת זכויות הילד (אונסק"ו); התפתחות; הילד והסביבה; מרכיבי הפעילות של צעצוע טוב; שפה: הדרך לביטוי רעיונות, רצונות וצרכים; ספרות ילדים;  שיר – אומנות צירופי המילים בנגינה ובשיר; שלבי התפתחות לפי גילים; סיכומים, טיפים והמלצות; רשימת ספרים מומלצים להורים ועוד.

יעל מימון מספרת: "ללא כל קשר לקורסים להכנה ללידה וגם לקריאה באינטרנט, אני מציעה גם לקרוא את הספר שלי שמרכז את כל החומר בצורה מסודרת ונכונה. בקורס הכנה ללידה נותנים ידע  ומתרגלים את האישה לקראת הלידה. בספרי אני מכינה את הנשים לקראת חודשי ההיריון והשינויים שיתרחשו בגופן, דבר שעלול להיות מלחיץ מאוד. בספר כלים לכל שלב בתהליך ההיריון ומי שתקרא אותו תבין שחוויית  ההיריון והלידה הן חוויות טבעיות והרבה פחות מפחידות".

"הספר נכתב כשהייתי בהיריון עם בתי, אבל לא עשיתי איתו שום דבר עד לאחרונה. את הספר נתתי לחברות שילדו ולנשים שהיו בסביבה שלי ונזקקו לעצה טובה. מכולן שמעתי שהעצות בספר טובות מאוד ומועילות. הפידבקים שקיבלתי הניעו אותי להפיץ את הספר לכולם. רציתי שהידע הזה יהיה נגיש לכולן, ולא רק למי שאני מכירה באופן אישי".

"בעיניי, הספר הזה הוא כמו חבר טוב, כוח עזר לאישה בהיריון שנוסעת באוטובוס ושולפת את הספר שעונה על כל השאלות שמתעוררות אצלה ומציג גם נושאים שלא העלתה בדעתה כמו מוטוריקה עדינה וצעצועים שמתאימים לתינוקות".

בימים אלה יעל מימון, תושבת גדרה, מסיימת להקליט אלבום שלם עם עשרה קאברים שהיא שרה לגליקריה, רוד סטיוארט, קט סטיבנס וג'ון לנון.

"בן אנוש הוא פלא: כזרע וביצית מתחברים. ספר הדרכה לנשים בהריונן הראשון" מאת יעל מימון. הוצאת ספרי ניב, 118 עמודים. מחיר לצרכן 77 ₪. להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת.


"בין יהדות למדע" מאת אבשלום דוד


בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ. וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחשֶׁך עַל פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם (בראשית א א-ב). 

במשך אלפי שנות היסטוריה חקרו אנשי דת, פילוסופים, היסטוריונים ומיסטיקנים רבים את מסתְרי ספר התנ"ך היהודי, אשר נחשב הספר המשפיע ביותר בתולדות התרבות האנושית. הספר "בן יהדות למדע" מאת אבשלום דוד בהוצאת ספרי ניב הוא ספר הגות יהודי, השופך אור על מסתְרי ספר התנ"ך ועל מסתְרי הבריאה תוך מתן פרשנות מודרנית לספר התנ"ך המבוססת על תפיסות יהודיות שונות ועל תפיסות מדעיות מקובלות. הספר נכתב בשפה פשוטה ומובנת לקורא בן זמננו.

"בן יהדות למדע" מאת אבשלום דוד. הוצאת ספרי ניב, 185 עמודים. מחיר לצרכן 64 ₪. להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת.

"אין הזמן אלא ספר המונח על מדף הנצח" מאת יחיא סעדיה ברגמן



אוסף של סיפורי מעשיות ומשלים ובהם סיפורים על מהות החיים, על תפקידו של האדם בחייו ועוד. 

הספר כתוב בצורה ייחודית, בוודאי בהשוואה לכתיבה בימינו. השפה עשירה במוטיבים מקראיים וחז"ליים, וכל כולה נדמית עתיקה למדי. העובדה שמדובר בסיפורים קצרים, ואף במעשיות ובמשלים, רק מחזקת את ההרגשה של טקסט בעל 'ניחוח' קדום משהו.

הקוראים מוזמנים להצטרף לקריאה במסע ברכבת הזמן שהסיפורים בו הם כקרונות. ובטרם תעלו, הנה יבקשך הספר הזקן לפַנות את עצמך ממך. והנוסעים הינם גלוי ונסתר, והם חיי האדם, חיות ובריאת טבע, תולעת רקמה הממליצה "לשמור על ראש פתוח ובכך לא לאבד את הראש"; תס"י, תולעת ספרים, הטוענת "שהאוחז בחוכמתו יידרש לשרפרף"; סבתא שמעה שרק בגיל תשעים הבינה ש"חיים מעט זמן ומתים להרבה יותר זמן", ובגילה המופלג הספיקה גם להיעצר על תקיפת שוטר; חמור שנדרש לפסיכולוג. 

ובספר יופיעו גם יצר האדם ומלאכי זמן וחשבון, שחוכמתם סודות זמן והבנות חיים וסך חשבון, וגם רוחות המספרות הבנות חיים מאוחרות או אזהרות טרם איחור. יסופר בו גם על החסרונות בחיי זמן תנ"כיים של מאות שנים, על רומנטיקה בגיל  חמש מאות ועל קטינה בת מאה שישים. 

ויש בסיפורים ששפתם פשט, אך יש גם שדיבורם חד כאזמל המנתחים הנתון ביד הקצב, ודיבורם מלאכת מחשבת, שפה מדברת בשלל צבעים, עצב, צחוק וחשיבה היוצאת מגבול המוגדר כהיגיון. וסך כולם חוכמת זמן הלוקחת את הנוסע למחוזות הרוח שאין הגוף משיגם. ורחבה היריעה עד מאוד, ועל הרציף מתייפחת הבנה מאוחרת, ולצידה ניצבת הבנה אירונית מחבקת, מנחמת ואומרת: "דמעות, דם ומעות הינם! ומחיר! וכנגדם צחוק! צח חוק צו, שהם בהירות, ומזיווגן נולדת אירוניה, והיא הרואה מבעד לדמעות האדם את חיוך הזמן."

וכאמירת הרוח, במסע זה תידרש ההבנה להחליף אופניים במונית, וכמי שהינך כבר אינך...
וכאדם חשוב שתזכור: כולם יכולים לספר לך מה אתה, אבל מי אתה זאת רק אתה תקבע! ואי-הבנת הדרך אינה מצביעה על כך שאין דרך... ובטרם נסיעה דע שבעת שהעבר נוגע בך, טבעי הוא שההווה נעלם, אך עליך להתעשת במהרה כדי לא לאבד את העתיד, ותמיד לפני הצער הַכנס את ההבנה, האומרת שלפני שתצטער נסה להבין, אחרת תצטער שלא הבנת!  

"אין הזמן אלא ספר המונח על מדף הנצח" מאת יחיא סעדיה ברגמן. הוצאת ספרי ניב, 301 עמודים. מחיר לצרכן 74 ₪. להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת.

"ויהי מה- מאיר הר-ציון חייו ופועלו" הביוגרפיה המלאה מאת משה גבעתי


"וִיהִי מָה – מאיר הר-ציון חייו ופועלו" מאת אל"מ (מיל') משה גבעתי, בהוצאת העמותה להנצחת מאיר הר ציון ופועלו  בסיוע כנרת זמורה, היא הביוגרפיה המלאה של מאיר הר-ציון, הסייר והלוחם האגדי, שבטרם התגייס לצה"ל כבר כבש את פסגות הרי ארצנו וגילה במסעותיו את הנסתרות שבפינותיה. 

מאיר הר-ציון היה הנועז שבלוחמי יחידה 101 ומפקדה הראשון של סיירת הצנחנים. על אף פציעתו האנושה בקרב, היה בין מקימיה של "היחידה" – סיירת מטכ"ל. הוא נולד במושב רשפון, ובנעוריו עבר לקיבוץ עין חרוד. הר-ציון היה איש אדמה, רועה צאן ומגדל בקר שהתיישב בפסגת כוכב הירדן. למרות נכותו הקשה, הקים שם, יש מאין עם רעייתו רותי, חוות בקר משגשגת. הספר מתאר לא רק את דמותו של הר-ציון, אלא מגולל גם את סיפורה של משפחתו: הוריו, הורי רעייתו, אחיותיו וילדיו. זהו סיפורה של משפחה ששורשיה נטועים באדמת ארץ- ישראל זה דורות; משפחה שמסמלת את ארץ-ישראל היפה; משפחה שתולדותיה נכתבו בדם, ביזע ובדמעות, ותרומתה לתקומת הארץ ולביטחונה לא תסולא בפז; משפחה שחוותה אירועים טרגיים, אך המשיכה להגשים את חזונה בדבקות ובנחישות הראויות להערצה. מעֵבר לכל אלה – ספר זה הוא גם סיפורה של תקופה בתולדות ישראל. 

מחבר הספר הוא אל"מ (מיל') משה גבעתי, סופר והיסטוריון צבאי, בוגר המכללה לפיקוד ולמטה של צה"ל. סיים לימודים לתארים ראשון ושני בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל אביב. שירת בגולני בכל מסלול התפקידים – מלוחם ועד מפקד גדוד, נלחם בשורות החטיבה ממלחמת ששת הימים ועד מלחמת לבנון השנייה ועד בכלל, ונפצע פעמיים. מתפקידיו בצה"ל: מפקד גזרת החרמון, מפקד בסיס האימונים של גולני ומפקד חטיבת 'יהודה' (חברון).

אל"מ (מיל') משה גבעתי מספר: "בקיץ 2014 פנה אליי משה הר-ציון והציע לי בשם העמותה להנצחת מאיר הר-ציון ופועלו לכתוב את הביוגרפיה של אביו, מאיר הר-ציון. לאחר התלבטויות הסכמתי בלא מעט חששות לקבל על עצמי את המשימה. ואולם, לא צפיתי עד כמה קשה תהיה מלאכת התחקיר והכתיבה. ביראת כבוד ובתחושה של אחריות כבדה התחלתי בעבודה בחורף 2015. ככל שהתקדמתי במעלה סיפור חייו של הר-ציון הוא נהפך למעניין יותר ויותר. 

"לצורך התחקיר עיינתי בעשרות אלפי מסמכים, בין היתר תיקים בארכיון צה"ל, בתיקים בארכיונים של קיבוץ עין חרוד איחוד ושל קיבוץ עין חרוד מאוחד, בתיקים בארכיון אחוזת שושנה, במסמכים של המחלקה להיסטוריה של צה"ל, בקטעי עיתונות, בסרטי וידיאו וכן בספרים ובפרסומים שונים. תקוותי היא שהספר הזה יסייע להעמקת הידע של הציבור הישראלי, בעיקר בני הנוער וחיילי צה"ל, בכל הנוגע לתרומתו של מאיר הר-ציון וחבריו לנשק לביטחון ישראל".

"וִיהִי מָה – מאיר הר-ציון חייו ופועלו" מאת אל"מ (מיל') משה גבעתי. בהוצאת העמותה להנצחת מאיר הר ציון ופועלו בסיוע כנרת זמורה, בשיתוף בי"ס שדה כפר עציון ויואל אמסטר, 506 עמודים. מחיר לצרכן 101 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים ובאתר העמותה mharzion.org.

"כישורים לחיים מאושרים" מאת אסתי גולדפלד



מדריך תיאורטי ויישומי להורים ולאנשי חינוך, הרוצים להעמיק בהבנת נפשם של הילד ושל ההורה בעידן הנוכחי ובהבנת היחסים ביניהם. 

אסתי גולדפלד יצרה בספר אינטראקציה ייחודית ומעשית בין עבודות של תיאורטיקנים שהיוו את אבני הדרך של הפסיכולוגיה לבין ניסיונה כיועצת חינוכית ומשפחתית, כמטפלת רגשית וכמנחת הורים. הספר גדוש בכיווני חשיבה ייחודיים, בתיאורי מקרה ובכלים פרקטיים שישמשו את ההורים ואת המחנכים, במטרה להתוות דרך להבנת צורכי הילד, מצד אחר, וצורכי ההורה, מצד אחר, ולבחון את יישום ההבנות הללו במפגש המאתגר ביניהם. מתוך תובנות מובחנות ומודעות אלה ייבנו היחסים והאווירה בבית.

היכולת להיות קשוב לאחר היא אלמנט בסיסי בכישורי חיים. זהו הבסיס ליחסים בין-אישיים בקבוצת בני הגיל, לזוגיות או למקום העבודה. כשאנו קשובים לילדינו ומלמדים אותם להיות קשובים לעצמם, ועם זאת להיחשף לרשמים של אחרים מתוך מקום של כבוד, הם למדים לנהל מערכות יחסים טובות, שבהן הם מודעים לעצמם בקשר ובאינטראקציה עם הזולת. כשאנו מבקרים ושופטים אדם, לעולם לא מתקיימת הקשבה לו. הקשבה אמיתית מתרחשת ממקום מכבד, גם אם תפיסת העולם שלו שונה משלנו. חשוב שנדע לשים מחיצות בין הדעות והתפיסות שלנו לבין אלה שלו, מתוך ידיעה שזה שלו וזה שלנו.

"זהו מדריך תיאורטי ויישומי להורים ולאנשי חינוך, הרוצים להעמיק בהבנת נפשם של הילד ושל ההורה בעידן הנוכחי ובהבנת היחסים ביניהם. הספר רווי כלים מעשיים וידע מקצועי המבוסס על תיאוריות פסיכולוגיות ועל ממצאים מחקריים. שזורות בו תובנות מקצועיות וחוויות אישיות של מטפלת ויועצת חינוכית שצברה ניסיון עתיר שנים בעבודה עם ילדים, עם מתבגרים ועם הוריהם. הספר מציג גישה אופטימית ומעשית לתקווה ולצמיחה." ד"ר יפעת הררי,יועצת חינוכית, מרצה וחוקרת במכללה האקדמית לחינוך דוד ילין

אסתי גולדפלד היא יועצת חינוכית מטעם משרד החינוך ומטפלת רגשית מומחית, יועצת משפחתית, מדריכת הורים ומנחת קבוצות וסדנאות להורים ולילדים. בעלת תואר מוסמך בלימודי הגיל הרך מטעם בית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית. עבדה כרכזת תוכנית "ראשית" בליווי משפחות בסיכון במסגרת אגף שחר והמכון לחקר הטיפוח בחינוך של האוניברסיטה העברית בירושלים.

"כישורים לחיים מאושרים – הבנת מערכת היחסים במשפחה בעידן החדש" מאת אסתי גולדפלד. הוצאת ספרי ניב, 363 עמודים. מחיר לצרכן 94 ₪. להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת.

"הרזה שהשמין" מאת איתי אפשטיין



מה קורה לאדם שמתחיל להאמין שאפשר?

פתאום אמרתי לעצמי: "זהו... אני לא שמן שעושה דיאטות יותר." בבוקר יש זריחה ובערב שקיעה. זה הטבע, ובטבע הזה אני רזה, כך החלטתי! הרגשתי טוב עם המילה "רזה", למרות שלא כיוונתי לרזון, אלא לנינוחות עם המשקל. למה בעצם לא להתחיל להתנהג כאילו כבר רזיתי, כאילו לא הייתי שמן מעולם?! מה כבר יכול להיות? נכון, את המשקל העודף צריך להשיל, אך למה לסבול? ומדוע מהר? ייקח זמן? שייקח, לפחות איהנה בזמן הזה. אף אחד לא רודף אחרי. (מתוך הספר)

שינוי קל בכיוון החשיבה יכול להוביל לשינוי מהפכני ונצחי במציאות. אצל מחבר הרזה שהשמין זה קרה: הוא רזה ב 70- קילוגרם באופן טבעי. אז זו הבשורה: אפשר להשתנות! וכדי להגשים חלום גם כדאי להשתנות! 

הספר אינו ספר ייעוץ, אלא ספר שחושף אפשרויות רבות וכיווני חשיבה ייחודיים המובילים לחיים איכותיים ומלאי שמחה. התובנות הרבות שהמחבר הפיק מהחוויות השונות שחווה במהלך דרכו האישית של המחבר מכונסות בשבעים פרקים קצרצרים הנוגעים להצלחה בכל תחום.

איתי אפשטיין, הידוע בכינויו "הרזה שהשמין" הוא מפתח תוכנה במקצועו שהוגדר בעבר כבעל עודף משקל חריג. החל בשנת 2010 ובמהלך שלוש שנים הוא השיל ממשקלו 70 קילוגרם, תוך שהוא יוצר לעצמו תנאים להרזיה טבעית מהנה ומלהיבה. שנים שמשקלו יציב. בספר מרגש זה הוא מתאר באופן הייחודי לו את סיפורו האישי. הוא כבר לא עסוק בדיאטות שדורשות מאמץ וסבל, ומתמקד ביוזמה פרטית לפיתוח משחקים לילדים, במשפחה, בספורט ובתזונה מועילה. מטרתו ליהנות מכל מה שהוא עושה ובכך להבטיח הצלחה.

"הרזה שהשמין – מה קורה לאדם שמתחיל להאמין שאפשר?" מאת איתי אפשטיין. הוצאת ספרי ניב, 203 עמודים. מחיר לצרכן 94 ₪. להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת.

שעת הצהריים של החיים מאת מרים מצנר קינן



משבר אמצע החיים הזדמנות לצמיחה

"יש צורך במעבר התפתחותי בחיים המבוגרים, משום שאין שום אפשרות לחיות בכל תקופת חיים את כל האספקטים של העצמי. כל החלטה, המתקבלת בתחילתה של תקופה התפתחותית, יש בה משום דחייה וויתור על הרבה אפשרויות אחרות אותן לא בחרנו."

״זוהי התמוטטות הפרסונה, שפירושה התמוטטות המודעות השלטת. תחושת השליטה העצמית על חיינו אובדת. לאדם החווה זאת זוהי תחושה של חורבן עולמו.״

הספר עוסק בהתפתחות המתרחשת בחיינו כאנשים בוגרים. אנו עוברים מעין גיל התבגרות שני באמצע החיים, וחווים כאבים וסבל שמקורם בגדילה, זהו ״משבר אמצע החיים״. 

אף שרוב ספרי הפסיכולוגיה מסתיימים בסוף גיל ההתבגרות, חוקרים מעטים לאורך השנים היו ערים לתופעה ולמאפייניה, בספר זה מפורטים ומזוקקים העקרונות אותם זיהו. הבנת המשבר שאנו עוברים, עברנו או צפויים לעבור, יש בה כדי להקל עלינו את התקופה הקשה ואף לאפשר לנו לצלוח
אותה באופן בונה ומשמעותי יותר.

מרים (מירלה) מצנר קינן, ילידת הארץ, היא מורה ויועצת חינוכית. עבדה שנים רבות בבתי ספר מ-א׳ עד יב׳. למדה ייעוץ חינוכי וספרות כללית. בפסיכולוגיה התפתחותית Bsc. בעלת תואר בייעוץ חינוכי MA מאוניברסיטת קליפורניה, ומאוניברסיטת תל אביב. במשך שלושת העשורים האחרונים חוקרת את תקופת אמצע החיים.

"שעת הצהריים של החיים – משבר אמצע החיים הזדמנות לצמיחה" מאת מרים מצנר קינן. הוצאת ספרי ניב, 218 עמודים. מחיר לצרכן 78 ₪. להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת.

לראות שיש כאן עוד מישהו מאת דקלה יוספסברג



הספר עוסק בזוגיות בגישת שפר על פי משנתה של יעל אליצור.

למה בן הזוג לא מספיק מפרגן ואכפתי? מה לעשות כשאני מרגישה שהוא לא תמיד רואה אותי?    איך מפסיקים את הוויכוחים והמריבות וחוזרים לימי החיזור והאהבה של פעם? מה לעשות כשהוא לא מספיק עוזר בבית ועם הילדים? איך מתמודדים עם בעל שלא מפרנס? שמעשן? שנחלש בשמירת המצוות? שמשאיר את הגרביים המלוכלכים על הרצפה? למה אנחנו נלחמים זה בזה ומה הסוד לזוגיות נעימה וזורמת? איך קרה שהקשר בינינו התקרר? מה עושים עם ריחוק בזוגיות? איך יוצרים חברות ושותפות ומחזירים את האינטימיות? מה לעשות כשנדמה לי שבעלי מקלקל לי את חינוך הילדים? אם הוא קשה מדי? או לא מציב גבולות?   

גישת שפר, שפותחה על ידי יעל אליצור כפי שלמדה ממורתה בלהה שפר ונלמדת במרכז שפר, עוסקת בהנחיה וייעוץ פורצי דרך בתחומי ההורות, הזוגיות והמודעות.

בתחום הזוגיות נותנת הגישה מענה למצוקה בחיי הזוגיות המודרניים: תחושות של קרירות וריחוק, מאבקים בין בני הזוג וחוסר באינטימיות ושותפות.

הגישה הרעננה והחדשנית מחזירה אל הזוגיות חברות וביטחון, עין טובה, אמון וכבוד, וכבר הביאה בכנפיה שמחה ומזור לעשרות אלפי בתים בישראל.

יעל אליצור, מנחה ויועצת ותיקה, מייסדת גישת שפר וראש מרכז שפר בירושלים, מציעה תורה הגיונית וחכמה לחיי זוגיות ונישואין בריאים וטובים. הגישה המהפכנית, אך עם זאת הפשוטה בתכלית, משנה מקצה לקצה את ההסתכלות על הזוגיות ומביאה איתה בטבעיות בשורה של שלום וכבוד הדדי.

דקלה יוספסברג, תלמידתה של יעל אליצור, תושבת אלעד, רעיה ואם לשישה ילדים, מנחה ויועצת בגישת שפר ומחברת רב המכר 'אמון' - יחסי הורים-ילדים בגישת שפר, מביאה בספרה השני 'לראות שיש כאן עוד מישהו', את גישת שפר שקיבלה ממורתה, מתובלת בדוגמאות מחוויות זוגיות אישיות ומסיפורים של משתתפות בסדנאות.

"לראות שיש כאן עוד מישהו" מאת דקלה יוספסברג, בהוצאת "אלומות" מבית "דני ספרים". 212 עמודים. מחיר לצרכן 98 ₪, כריכה קשה. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה