רשומות

יום שבת, 6 ביולי 2019

ספרי ילדים ונוער חדשים ומומלצים



שמונה ספרי ילדים ונוער מעניינים ומהנים. בין הספרים: מבחר של סיפורי חגים ומועדים, ספר תשיעי בסדרה של "באושר ועושר כאילו" והפעם על אלאדין והג'יני. אורה קרופיק בספר לבני הנעורים "החיים הפשוטים שלי. ויש גם אגדת זן מרגשת לילדים של אורית דנין. ספר נוסטלגי ומרגש של חנה בן צבי- גורן. על הילדה לושיק. וספר העוסק בהמחשת מושגים מעולם העסקים לילדים. נפגוש גם את מר פטיש מסדרת כלי עבודה לפעוטות. ולסיום- התזמורת משתוללת שיכניס את הילדים לעולם כלי הנגינה.

סיפורים במעגל השנה – מבחר סיפורי חגים ומועדים 

כשמו כן הוא. הספר מאגד מעשיות וסיפורים בנושאי חג ומועד.
בספר תמצאו-סיפורים לשבת (לכבוד שבת-אורי אורבך); סיפורים לראש השנה (כתר על הראש של השנה-דבורה עומר); סיפורים לסוכות (חג האסיף של גדי-יעל בן ברוך); סיפורים לחנוכה (הסביבון הגדול-דבורה עומר); סיפורים לט"ו בשבט (הסיפור על אורן שנהפך לעץ אורן – פוצ'ו); סיפורים לפורים (אמא הלכה לאיבוד – נירה הראל); סיפורים לפסח (משלושה מי יודע – יפרח חביב); סיפור ליום השואה (המפוחית של שמוליק – דבורה קיפניס); סיפורים ליום הזיכרון וליום העצמאות (גם לטל יש סבא-רות טנא-טליס, ניר חזק מטנא – צביה ב-שלום); סיפור ליום ירושלים (מתנתו של חנינא בן דוסא לירושלים-עיבוד: מירי ברוך); סיפורים לל"ג בעומר (הבצל של אנריקו – דורית אורגד); סיפורים לשבועות (בטנא אחד-אלי רוה); סיפורים לתשעה באב (למה חרב בית המקדש – עיבוד: מירי ברוך).
ילדים בגילאי 7 ואילך ייהנו לקרוא לבד את הסיפורים הקצרים העוסקים במסורת ישראל. הורים לילדי גן מומלץ לשבת איתם לקריאה משותפת. הסיפורים מרגשים, נוגעים במרקם החיים של היהודים בתקופות שונות ובאירועים שונים. חלקם סיפורים שעברו מדור לדור, חלקם עכשוויים. דרך הסיפורים נפגשים עם התרבות היהודית, המסורות והמנהגים.
ספר מומלץ וחשוב.
"סיפורים במעגל השנה – מבחר סיפורי חגים ומועדים" בעריכת מירי ברוך ועשי וינשטיין. איורים: פפי מרזל. הוצאת "דני ספרים", 126 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il .

"באושר ועושר כאילו – לפעמים משאלות מתגשמות" מאת שרה מלינובסקי


את הסדרה הנחמדה הזו אני מלווה מראשיתה. בכל ספר נכנסת הגיבורה לאחת האגדות הידועות ומשתתפת בהרפתקאות שונות. הפעם, מדובר באגדת אלאדין. אחת האגדות היפות והמרתקות.

אבי הגיבורה ואחיה ג'ונה עוברים דרך מראת הקסמים ונוחתים באגדה על אלאדין, הם מתלהבים בטירוף. האם יהיו שם מרבדים מעופפים וג'ינים שמגשימים משאלות, נכון? לא נכון. הג'ינית שהם פוגשים היא ג'ינית מתלמדת, שעדיין לא הצליחה להשתלט על כוחות הקסמים שלה, ואם משאלתו של אלאדין לא תתגשם, הוא לא יזכה להתחתן עם הנסיכה ולחיות באושר ועושר!

"אֶבִּי היא גיבורה מגניבה שמצליחה להכניס הרבה פלפל לתוך סיפורי האגדות המכרים לנו. טונות של כיף מחכים לכם בספר הזה!" מג קאבוט, הסופרת האהובה שכתבה את "יומני הנסיכה" ו"ספר החוקים של אלי פינקל".

כפי שכתבתי, כל ספר בסדרה עוסק בגיבורה שונה מעולם האגדות. הספרים בסדרה: ראי ראי שעל הקיר, הלוקח את הקוראים היישר לתוך הרפתקה מופלאה עם שלגיה ושבעת הגמדים - נבחר למצעד הספרים לכיתות א-ג לשנת 2014;  הקסם פג בחצות, הלוקח את הקוראים היישר לתוך האגדה של סינדרלה. נבחר למצעד הספרים לכיתות א-ג לשנת 2015. לשחות או לא לשחות הלוקח את הקוראים הפעם היישר לתוך אגדת בת הים הקטנה בנחיתה רטובה מתמיד. חלומות מתוקים הלוקח את הקוראים היישר לתוך האגדה של היפהפייה הנרדמת. שערה בכוס מים הלוקח את הקוראים לתוך האגדה של רפונזל. לשבור את הקרח הלוקח את הקוראים לתוך האגדה של מלכת השלג. מלכת היופי הלוקח את הקוראים היישר לתוך האגדה של היפה והחיה. נשיקה ירוקה הלוקח את הקוראים  דרך מראת הקסמים ונוחתים הישר באגדה על "הנסיך הצפרדע". 

הספרים מתאימים מאד לראשית הקריאה ויסחפו את הילדים לעולם של אגדות ודמיון.

"באושר ועושר כאילו – לפעמים משאלות מתגשמים" מאת שרה מלינובסקי. מאנגלית: חגי ברקת, הוצאת "דני ספרים", 168 עמודים, כריכה קשה, מנוקד. מחיר לצרכן 78 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il     

החיים הפשוטים שלי מאת אורה קרופיק

גיבור סיפורה של קרופיק הוא הילד תום. אמו של תום נפטרה ועל תום להתמודד עם כאבו. קרופיק עוסקת בנושא המוות והאבל באופן ישיר מאד, אמיתי מאד ורגיש.
אביו של תום שקוע באבלו, אחיו ואחותו קטנים מכדי להבין לאן נעלמה אימם, ותום נשאר בודד לנפשו. אבל אז מתקרבת אליו אלונה, נערה מסקרנת ומסתורית המיטיבה להבין לליבו יותר מכולם. אחרי ה"שבעה", תום חוזר למציאות ואל המאבקים היומיומיים בבית הספר ובבית. האם הוא יצליח, בעזרתה של אלונה, למלא מחדש את כל החורים שהשאירה אחריה האם בחייו ובנפשו?

בעדינות וברגישות רבה מובילה אורה קרופיק את תום דרך המאבקים של חייו וניסיונו להבין את עצמו ולהצליח לבטא את רגשותיו. 

ספריה הקודמים של אורה קרופיק, "חברות עם שחר", "החברים של אדם", "מריה", "דור לא מושלם", "לא כמו כולם" ואחרים, יצאו גם הם בהוצאת "דני ספרים". הם זכו להצלחה רבה וחדרו אל ליבם של בני הנוער בכל הארץ. 

"החיים הפשוטים שלי" מאת אורה קרופיק. הוצאת "דני ספרים", 135 עמודים. מחיר לצרכן 78 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il .


ספר ילדים חדש: "מה יגידו" מאת אורית דנין


דרך אגדת זן מרתקת עוסקת דנינו באחד הנושאים המעסיקים אותנו ואת ילדינו "מה יגידו"

מהו הזן? זן, הינו ענף בתורה הבודהיסטית הנפוץ בקוריאה, יפן וויטנאם ומבכר את המעשה על פני הכוונה, בבסיס דרך הזמן ניצב התרגול הממשי מעל המחשבה, ואורית מתרגמת את התורה המעמיקה הזו לאגדת זן קסומה לילדים, באופן הממחיש את הרעיונות המורכבים/פשוטים, כדי שהקורא יוכל להפנים אותם וליישם אותם. 

דנין מצליחה לתרגם למילים חששות, פחדים ומחסומי אומץ שיש לכולנו, ומלמדת את הקורא איך אפשר להתמודד עם הפחדים שלנו באופן מעשי. היא עושה זאת באופן מקורי דרך עלילת הספר, המעוררת בקוראים הצעירים מחשבה אודות הדרכים השונות לפתור את הקשיים המניעים את העלילה, עוד לפני  שהפתרונות מופיעים בטקסט.

הגיבורה רוני המתגוררת במושב ונוהגת לבלות זמן רב בשדה מאחורי ביתה. רוני מבלה  זמן רב עם עצמה בעשיית דברים שמסבים לה הנאה, אבל היא לא חולקת אותם עם אחרים. רוני אוהבת במיוחד לקטוף פרחים ולשזור אותם בשערה, אבל על אף שהיא אוהבת לראותם מעטרים את שערה, היא מתביישת לצאת ככה מהשדה בחזרה לציוויליזציה. בכל פעם, לפני שהיא עוזבת את השדה כדי לחזור למושב, היא מנערת את הפרחים מעל ראשה, כדי שאף אחד לא יראה אותה ככה. כדי להתמודד עם הבחירה של רוני לא להיחשף, בוראת מחברת הספר אגדה המכילה מוטיבים על טבעיים, שיסייעו לרוני להתגבר על הרגליה באופן שיעורר השראה ועניין בקוראים הצעירים. 


את הטקסט של אורית דנין עוטפים איוריה היפים של יפעת נחשון, העשויים בגוונים פסטליים רכים שמעניקים לסיפור עטיפה מזמינה המעודדת שהות בעולמה של רוני. 

הספר מודפס בפונט גדול ומנוקד, מתאים לקריאה עצמאית ע"י ילדים העושים את צעדיהם הראשונים בעולם הקריאה, ומהווה נושא לשיח משמעותי על פחדים, חששות, היסוסים ובעיקר פריצת גבולות אישיים ואושר, הן בבית עם ההורים, והן במוסדות החינוך עם המורים, הגננות והמדריכים. ספר מושלם לכניסה לעולם חדש, כמו כניסה לעולם בית הספר, בכיתה א'.

"מה יגידו" מאת אורית דנין. איורים: יפעת נחשון. הוצאת הספרים "אוריון", 28 עמודים. מחיר לצרכן 84 ₪. מנוקד. להשיג בחנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il. הספר זמין גם כווידאובוק, אודיובוק (מעולה לנסיעה עם הילדים ברכב) ואיבוק. ניתן לרכישה באתר של הספר www.mayagidu.co.il

ספר חדש: "חמישה סיפורים על לושיק" מאת חנה בן צבי-גורן


ספר לילדים ובהחלט גם למבוגרים חובבי נוסטלגיה וחובבי הקיבוץ של פעם. הסיפורים מביאים את זיכרונותיה של חנה מילדותה בקיבוץ והם שובי לב ומרגשים.

הילדה הקטנה החיה, כפי שהיה נהוג, בחברת הילדים, מוצאת לעצמה דרכים להתמודד עם קשיים ועושה זאת בחוכמה ובמתיקות רבה.
           
הסיפור הראשון בספר נקרא "החלפת מצעים" והוא בעצם סיפור על תושייה. הסיפור השני הוא "הג'ירפה והזברה". זה עוד סיפור שחנה הייתה מספרת לילדים וראתה כמה הם אוהבים אותו. הסיפור השלישי מדבר על הסתפקות במועט: "חביתה משש ביצים". הסיפור הרביעי בספר נקרא "אל מטע התמרים", סיפור של בריחה אל מטע התמרים הרחוק שם עבדה אמה של חנה. הסיפור האחרון בספר של חנה הוא "שוויון ועצמאות". 

חנה בן צבי-גורן – ממייסדי קיבוץ מעלה גלבוע, עסקה בחינוך  שנה וכיום היא מתרגמת ספרים, רומנים היסטוריים וכן כ- 30 ספרי ילדים, עיון, מתח ופנטזיה. חנה גדלה בקיבוץ שלוחות שהיה הקיבוץ הראשון שהוקם לאחר קום המדינה בחודש סיוון תש"ח. 

"חמישה סיפורים על לושיק" מאת חנה בן צבי-גורן. הוצאת ספרי ניב, 36 עמודים. מחיר לצרכן 68 ₪. להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת.

"המסיבה הגדולה" מאת עופרה פלד


           
ספר הילדים "המסיבה הגדולה (תוכנית עסקית)" מאת עופרה פלד, הוא חלק ראשון בסדרת ספרים חדשה לילדים - "הדרך הישירה לעולם העסקים" (בת חמישה ספרים). סדרת ספרים זאת עוסקת בהמחשת מושגים בסיסיים לילדים על אודות עולם העסקים. מטרת הסדרה היא לספק לילדים כלים שיסייעו להם לפתח מיומנויות חיים חיוניות ליום יום: תכנון וארגון, דחיית סיפוקים, בחירה בין אפשרויות, קביעת סדר עדיפויות, יצירתיות ואחרות.

עפרה פלד, מחברת הספר, מילאה תפקידי ניהול בכירים בתחום הביטוח והפיננסים וכיום רותמת את ניסיונה העסקי לעולם כתיבת הספרים. 

גיבורי הספר הנוכחי (וסדרת הספרים) הם שני תלמידי בית ספר: אמה ואדם שמייצגים טיפוסים שונים של בני אדם (ילדים ומבוגרים כאחד). השניים עושים את דרכם הביתה מבית הספר לאחר יום לימודים ומתלוננים שאין מסיבות. מורתם שומעת אותם ומציעה להם לארגן מסיבה בעצמם. אדם מתעקש לארגן לבד מסיבה כך שהשניים מתכננים שתי מסיבות נפרדות. אדם מגיע לביתו ממהר לקבוע מסיבה לסוף השבוע המתקרב, הוא מבקש מהוריו לקנות כיבוד והולך לשחק במחשב. 

לעומתו אמה יושבת וחושבת על המסיבה שתערוך. היא חושבת מה צריך להיות במסיבה, מה תצטרך, ומהן הדרכים השונות להשיג אותם דברים. אמה מספרת להוריה על הפתרונות שמצאה וכשהיא מבינה שאינה יכולה לעשות הכול בעצמה, היא מתייעצת איתם לגבי החלקים שלא הצליחה לפתור. כך הצליחה אמה ליצור תכנית עבודה מסודרת לארגון המסיבה שלה. בעצת הוריה היא מצרפת אליה חברים נוספים לתכנון המסיבה וכל ילד מקבל תפקיד בארגון. 

כשהמסיבה של אמה מתקרבת היא פוגשת את אדם ורואה שהוא עצוב, משיחה איתו היא מבינה שהמסיבה שתכנן לא הייתה מוצלחת. אמה מנחמת אותו ואומרת לו שבעתיד יצליח יותר. הוא מבקש להצטרף אליה לארגון המסיבה, היא מסכימה ומספרת לו על החברים האחרים שעוזרים לה. במסיבה רואים אמה וחבריה איך כל החלקים עליהם עמלו כשתכננו את המסיבה מתחברים יחד בצורה מושלמת.


הספר הראשון בסדרת הספרים "הדרך הישירה לעולם העסקים" - "המסיבה הגדולה (תוכנית עסקית)" יצא לאור בימים אלה. סדרה זאת מתאימה הן לקריאה עצמאית של הילדים והן לקריאה משותפתם עם מבוגר ועשויה להיות בסיס לשיחה על הנושאים השונים שבספר ועל המושגים החדשים שמוצגים להם. 

"המסיבה הגדולה (תוכנית עסקית)" מאת עופרה פלד. איורים: ג'וייטה נאוגי. הוצאת ספרי ניב, 24 עמודים. מחיר לצרכן 64 ₪. להשיג בחנויות הספרים.

"מר פטיש" מאת א. קרומר


ספר חמוד מאד העוסק במר פטיש.
מר פטיש הוא הספר הראשון בסדרת ספרי הילדים 'ארגז הכלים', סיפורים על כלי עבודה.

בעיניי, האיורים המקוריים והמקסימים של מרינה זעם, מוסיפים לסיפור ייחודיות ויופי. ילדים בגיל הרך יאהבו לדפדף בספר בזכות האיורים היפים המתכתבים עם הטקסט.

הייחודיות המעניינת של הספר ושל הסדרה כולה היא אתר נלווה okromer.com עם משחקים ודפי צביעה, אשר מתעדכנים ומתרחבים כל הזמן ומסייעים להגביר את התעניינותם של הילדים בדמויות של הסדרה.

"מר פטיש" מאת א. קרומר. איורים נפלאים: מרינה זעם. הוצאת ספרי ניב, עמודים לא ממוספרים, מנוקד. מחיר לצרכן 61 ₪. להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת.  אפשר להזמין גם ספר מודפס.

ספר ילדים חדש: "התזמורת משתוללת" מאת דפנה לוסטיגר


           
קְלָרִינֶט וְקֶרֶן יַעַר מְחֻבָּקִים,
הַפִּיקוֹלוֹ עַל גַּלְגִּלִּיֹּות דּוֹהֲרִ,
הַבַּסוֹן וְהַחֲצוֹצְרָה כִּמְעַט לַחֲזָרָה מְאַחֲרִים.
לְאַט לְאַט הֵחֵלּוּ כָּל הַכֵּלִים,
לִתְפֹּס אֶת מְקוֹמוֹתֵיהֶם בָּאוּלָם
וּלְהִתְאַרְגֵּן לַחֲזָרָה. (מתוך הספר)

ספר שיקרב את הילדים לעולם התזמורת ויחשוף אותם לכלי הנגינה השונים, באופן חינני, מעניין וחוויתי.

בספר תמצאו קודי QR המאפשרים האזנה לכלים השונים במהלך הקריאה בו. מה שמוסיף שמחה והנאה. 
עלילת הספר "התזמורת משתוללת" מתרחשת באולם הקונצרטים. הכלים השונים ממהרים לעשות את דרכם לבמת הקונצרטים על מנת להתחיל בחזרה, בהם כינורות, טרומבון, חליל. כולם תופסים את מקומם על הבמה וממתינים למנצח על מנת שיוביל את החזרה, ממש כמו ילדים הנרגשים לפני חזרות למופע עבור ההורים וממתינים להוראות המורה. כשמבושש המנצח לבוא, מחליטים חלק מהכלים, ממש כמו שמתנהגים ילדים צעירים, שזו הזדמנות לצחוק ולהשתולל ומחפשים מנצח מחליף.
הטקסט בספר מהול בחרוזים המשתלבים בקריאה באופן טבעי, ופונה לילדי הגן הבוגרים ולתלמידי הכיתות הנמוכות כשהוא מלווה באיוריה העדינים והיפים, העשויים בגוונים פסטלים ורכים של ילנה סברדלוב. סברדלוב מתרגמת את הטקסט עבור מי שאינם שולטים ברזי הקריאה ויכולים לעקוב אחר הכלים השונים המוזכרים בספר והחוויות השונות אותם הם עוברים. זאת, בעזרת הבחירות הוויזואליות הממחישות את כוונת המחברת בעיצוב דמויות הכלים השונים. 
הספר מתאים הן לקריאה משותפת והן לעושים את צעדיהם בעולם הקריאה ובעולם המוזיקה הקלאסית. הוא מעניק  לקוראים הצעירים חווית קריאה אינטראקטיבית ייחודית, בה הם יכולים לחוות את המתואר בספר בעזרת האזנה לכלים השונים המתוארים בעלילה במהלך הקריאה בספר, בעזרת שימוש בקודי ה-QR המשולבים באיורים.
"התזמורת משתוללת" מאת דפנה לוסטיגר. איורים נפלאים: ילנה סברדלוב. הוצאת אופיר ביכורים, 28 עמודים. מחיר לצרכן 48 ₪. מנוקד. להשיג בחנויות הספרים.


תגובה 1: