רשומות

יום ראשון, 7 ביולי 2019

ביקור בכפר כמא לקראת הפסטיבל הצ'רקסי המתקיים ב-12-13/7/2019 ימי ששי ושבת



הפסטיבל הצ'רקסי השנתי בכפר כמא מתקיים השנה בין התאריכים 12-13/7/2019 (ימי ששי שבת) זהו פסטיבל שמח ואותנטי אליו מגיעים להקות פולקלור צ'רקסיות מכל העולם. יומיים של חגיגות, טיולים בכפר ובמרכז המורשת הצ'רקסית. והכל- בחינם.

לקראת הפסטיבל וביוזמת משרד התיירות והרשות לפיתוח הגליל, יצאתי יחד עם עוד קבוצת עיתונאים ובלוגרים לחוות קמצוץ ממה שיש לפסטיבל להציע. ביקרתי בכפר כמא, טיילתי בשבילי הכפר, ביקרתי במרכז למורשת הצ'רקסית ושמעתי על מנהגיהם המיוחדים ועל מה שאירע להם, נהניתי מריקודי הלהקה הצ'רקסית, טעמתי את הגבינות המצוינות של מחלבת אלברוס ונהניתי מהמאכלים הטעימים מאד במסעדת אנטוליה. הסיור הקצר והמרתק עורר בי את הרצון להגיע לפסטיבל ולחוות את האירועים השונים.

הפסטיבל מתקיים ברחוב העתיק של היישוב ומושך אליו קהל רב. בשני ימי הפסטיבל המרכז למורשת הצ'רקסית יהיה פתוח חינם למבקרים. גם מופעי הריקוד יהיו חינם והם יתקיימו במהלך כל ימי ששי-שבת. כמו כן, יתקיימו הדרכות קצרות בהם יוכל הקהל להשתתף בהרקדות.



המדרחוב במרכז הכפר מתהדר באורות, ריחות, דוכני אוכל, מוזיקה, מופעי רחוב ורקדנים. בשני קצות המדרחוב יהיו שתי רחבות ריקודים כאשר בכל חצי שעה יתקיים ריקוד ברחבה אחת. ביום ששי הריקודים יחלו בשעה 19.00.

בשבת יתקיים המופע המרכזי ובו יופיעו להקות שונות מרחבי העולם. מיטב הלהקות הצ'רקסיות העולמיות יחד עם הלהקה המקומית. חוויה בלתי נשכחת.


מיהם הצ'רקסים?

הצ'רקסים הגיעו למזרח התיכון ממערב קווקז שם שכנה מולדתם "צ'רקסיה" חשיבותה האסטרטגית של מולדתם והיותה גשר בין אירופה לאסיה יחד עם גישה גדולה לים השחור, הפכו אותה למקום נחשק והיא סבלה מתקיפות רבות במשך אלפיים שנה עד שנכבשה בסוף המאה ה-19 על ידי האימפריה הרוסית אשר במשך 101 שנות מלחמה, צבאות הצאר רדפו, שרפו, אנסו ורצחו את בני העם הצ'רקסי. כמליון וחצי צ'רקסים נרצחו במה שהיה רצח העם הראשון בתקופה המודרנית. יותר משני שליש מהעם הצ'רקסי הוכחד ו-90% מהנותרים גורשו באכזריות לאימפריה העות'מאנית.

העות'מנים פיזרו את הצ'רקסים באזורי גבול חשובים ואסטרטגיים לאימפריה וכך יושבה אוכלוסייה גדולה ברבת עמון, רמת הגולן ופנים סוריה. בישראל נמצאים היום כ- 5000 צ'רקסים והיא אחת מאוכלוסיות הצ'רקסים הקטנות בעולם. התושבים מרוכזים בשני כפרים בגליל: כפר כמא וריחאניה.


                                         סיור בכפר

מרכז המורשת הצ'רקסית



מרכז המורשת הצ'רקסית נמצא בבית שאמי- בית מסוף המאה ה-19 שקיבל את שמו על שם האדם שהזמין את בנייתו. הבית עמד עזוב שנים רבות ומועצת כפר כמה יחד עם המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, החליטו לשמר ולשפץ את המקום. בשנת 2009 נחנך המרכז והוא מנוהל על ידי דוד שוגן, צ'רקסי בן המקום ואיש מלא ידע ואחד האנשים היחידים בישראל החוקר את התרבות וההיסטוריה של הצ'רקסים.

דוד שוגן ילווה אתכם בסיור במרכז ותאמינו לי שתהיו מרותקים. הוא מצליח להחיות את סיפור העם הצ'רקסי, מספר על מנהגיו ואורחות חייו ומסביר על המיצגים שבמרכז. אותי הוא ריתק.






במרכז ניתן למצוא את מיצג רצח העם הצ'רקסי. תצוגה גדולה ואותנטית של פריטים מהקווקז. תלבושות, אמנות תחרה ורקמה, עריסה מיוחדת ששימשה את הילדים, כלי מוזיקה וכלי לחימה. כלי חקלאות וכלי בישול.

במרכז גם מופע אור קולי על ההיסטוריה בת אלפי השנים של הצ'רקסים.

במידה ותבקרו בימי הפסטיבל הכניסה היא חינם. במידה ותגיעו בימי השבוע הכניסה בתשלום של כ-25 ₪ למבוגר בקבוצה, אזרח ותיק- 20 ₪ וילדים מעל גיל 6- 20 ₪.

מחלבת אלברוס



בביקורכם בכפר קיפצו למחלבה המייצרת גבינות מסורתיות וטעימות מאד. המחלבה מייצרת שני סוגים של גבינות : גבינה חצי קשה עם מליחות עדינה וגבינה מעושנת חלומית. הגבינות מיוצרות בתהליך טבעי, ללא חומרים משמרים וללא תוספות, לפי מתכון אשר עובר מדור לדור כבר אלפי שנים.




הבעלים, נוח ושרה, יסבירו לכם על תהליך הכנת הגבינות וגם תוכלו לטעום מהן. הם גם ישמחו לספר לכם על ההיסטוריה של המקום ושל הצ'רקסים.

                             הבעלים- שרה

טעמתי את הגבינות, הן משובחות וטעימות מאד. התלהבתי במיוחד מהגבינה המעושנת הנפלאה.

מחיר קילו גבינה צ'רקסית, חצי קשה- 45 ₪. מחיר מציאה בעיניי. וכך גם שאר מחירי הגבינות, זולים ביותר.
ניתן לתאם גם סדנאות והדרכות בטלפון.



מסעדת אנטוליה


את סיורנו סיימנו במסעדת אנטוליה. מסעדה כפרית עם תפריט מגוון ביותר בניחוח תורכי. בתפריט מאפים מיוחדים בטאבון, סלטים, מנות בשריות, מאכלים צ'רקסיים, קינוחים ועוד.

טעמנו ממגוון המנות של המסעדה והכל היה טרי וטעים מאד.
המסעדה שוכנת במרכז הכפר וקרוב לסמטאות העתיקות.


מה אכלנו?

למנות הראשונות: סלט עוף מצויין, סלט יווני, ממולאים בסגנון תורכי, לחמעג'ון עם בשר טחון ולחם שום. (סלטים 22- 38 ₪. לחמים- 15 ₪)






לעיקריות: פידה תורכית- מאפה בצק עם בשר כבש ועגל טחון (60 ₪), קציצות קבב(55₪), מתאזה- אוכל צ'רקסי אותנטי של כיסונים במילוי גבינה צ'רקסית (42 שח) רביולי (42 ₪)






קינוח: שקרפרא- ממתק תורכי מקמח סולת עם פיסטוק ברוטב סוכר (15 ₪)



המסעדה פתוחה כל השבוע מלבד ימי ראשון. בימי א'-ה'- 1800-2200 שבת- 1300-2200
טלפון: 054-4698522

פייסבוק- לחצו כאן



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה