רשומות

יום רביעי, 12 ביולי 2017

לחופש הגדול- ספרי ילדים חדשים ומחודשים



החופש הגדול כאן ילדינו מבלים בים, בבריכה, צופים בטלוויזיה, משחקים במחשב, צופים בסרטים וכעת הגיע זמן ספרים. הסקירה, הפעם, תעסוק בספרי ילדים לפעוטות וילדים צעירים. בין הספרים ספרי 'ראשית מידע' על החיים בחלל ועל החיים מתחת למים, ספרה הקלאסי של דבורה עומר 'מגדל של קוביות בניתי' שהותאם לפעוטות בגרסת ספרי קרטון, ספרה של ד"ר עיינה פרידמן על הבלגן שעושה סבתא כשהיא מגיעה לגן, וספריה של ד"ר אירית שקדי  'חלומות ובלונים' ו 'הינשוף וחברים'.

"סבתא באה לגן, איזה בלגן" מאת ד"ר עיינה פרידמן


 
סבתא דבורה הכישרונית, היא אמנית רב תחומית המוזמנת לגן הילדים של נכדתה ובגן היא עובדת עם הילדים ויוצרת עימם תיאטרון בובות שלם משלל הפריטים שהביאה איתה.

הסיפור החביב והמחויך נוגע בקשרים הבין דוריים ובקשר סבתא ונכדה. אנחנו נמצאים בעידן שבו הורים רבים נאלצים לעבוד שעות רבות על מנת לכלכל את משפחתם, סבים וסבתות מתגייסים למאמץ ומספקים מערכת תומכת ועוזרת. בספר נוכל לראות זאת   בנכונות של הסבתא לתרום מזמנה ומהידע המקצועי שלה כאמנית לילדי הגן בו שוהה נכדתה.

הסבתא מגיעה לגן עמוסה בחפצי יצירה רבים- מכחולים, דפים וצבעים. נוצות של טווס ושאריות בדים. מקלות אכילה, שברי צעצועים, היא עובדת עם הילדים על הכנת מסיכות ותיאטרון בובות. הם לא שמים לב שהצבעים והדבק נשפכים והילדים, הבגדים, בעלי החיים מפינת החי והגן מתלכלכים. הגננת שולה מגייסת את הילדים להחזרת הסדר והניקיון בגן לקדמותם.

כשהכול נקי ומסודר סבתא דבורה מציעה שיכינו לסוף השנה הצגה להורים בתיאטרון הבובות שבנו והגננת שולה והילדים, שנהנו מהחוויה, מזמינים אותה לשוב לבקר בגן.

הספר הפונה לילדי הגן מלווה באיוריה של הילה דאבי, איורים מקסימים, צבעוניים, מחויכים ושמחים אשר מושכים את העין ומצליחים להעביר בדרך בלתי אמצעית משהו מטבעה של סבתא דבורה.

ד"ר עיינה פרידמן, הינה אמנית רב-תחומית ואוצרת תערוכות אמנות. מרבית התערוכות שאצרה היו בעלות מסרים חברתיים. במקביל לעבודתה כאמנית וכאוצרת תערוכות אמנות, כותבת עיינה ספרי ילדים העוסקים במצבים מורכבים בחייהם של ילדים בארץ ובפרקים מתולדות העם היהודי. "סבתא באה לגן, איזה בלגן" הוא ספר הילדים העשירי שכתבה.

בין הקפלים

"בין הקפלים" היא שמה של תערוכת היחיד שעיינה פרידמן מקיימת בבית יד לבנים בראשון לציון, באוצרותה של ד"ר בתיה ברוטין והמתקיימת בין התאריכים 6.7 עד 30.8.2017. בתערוכה מוצגים מבחר מיצירותיה במדיום החזותי, והיא עוסקת בין היתר, במאבקיה של האישה למימוש עצמי וביטוי יכולותיה ורצונותיה. לקראת התערוכה יצרה עיינה מספר יצירות חדשות שטרם הוצגו, לצד יצירות שהוצגו ואף זכו בפרסים. בתערוכה מגוון ביטויים במיצבים, וידיאו, צילום ופיסול.

 

"סבתא באה לגן, איזה בלגן" מאת ד"ר עיינה פרידמן. איורים: הילה דאבי. הוצאת הספרים "אוריון", עמודים לא ממוספרים, מנוקד. מחיר לצרכן 49 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il
  

ספר "ראשית מידע"- החיים בחלל

 

כתבתי כאן על ספרי "ראשית המידע" המביאים מידע בסיסי בשפה ברורה ובהירה בנושאים המעניינים את הילדים. "החיים בחלל",  הוא ספר נוסף בסדרה זו שיצאה לאחרונה במהדורה מחודשת בפורמט גדול. זוהי סדרת ספרים מושכת עין ויפה, קלה לקריאה ועשויה היטב.

בספר "החיים בחלל"  ילמדו הילדים, בין היתר, על כדור הארץ והחלל, מה לומדים בבית הספר לחלל, איך מתכוננים לטיסה ומה עושים האסטרונאוטים בתחנת החלל. הם ילמדו על אכילה ושתייה בחללית, איך שומרים על הניקיון בחלל, ממה עשויות חליפות החלל, מה עושים כשיוצאים מחוץ לחללית, מי היה היצור החי הראשון בחלל, וכיצד מבוצעת השיבה לכדור הארץ. בסוף הספר הם ימצאו עמוד ובו מילים מעניינות שכדאי לדעת.

הטקסט קל לקריאה והוא מותאם במיוחד לילדי גן חובה וכיתה א' שמתחילים את דרכם בעולם הקריאה.

הספרים בסדרה: כלבים, חתולים, דובים, פרפרים, אפרוחים וגוזלים, סוסים, חיות מסוכנות, חיות לילה, רכבות, מטוסים, משאיות, יערות גשם, החיים בחלל, כבאים, הרי געש, מזג האוויר, הגוף שלנו, אנו אוכלים, אנטארקטיקה, החיים מתחת למים, סביבה ירוקה, דינוזאורים, כדור הארץ, הגוף שלנו.

"ראשית מידע – החיים בחלל". מאנגלית: חגי ברקת. הוצאת "דני ספרים", 32 עמודים, כריכה קשה. מחיר לצרכן 68 ש"ח, מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il   


ספר "ראשית מידע"-החיים מתחת למים

 


"החיים מתחת למים" מאת פיונה פאצ'ט, הוא ספר נוסף בסדרת "ראשית מידע", שיצאה לאחרונה במהדורה מחודשת בפורמט גדול. כפי שכתבתי קודם זוהי סדרת ספרים מומלצת ומעניינת, הנותנת מידע בסיסי וחשוב על נושאים שונים האהובים על הילדים. 

בספר זה ילמדו הילדים, בין היתר, על החיים במים, אילו יצורים חיים על קרקע הים, איך שוחה סוסון ים ומיהו הכריש הגדול ביותר. הם יפגשו דולפינים, מדוזות, תמנונים, צבי ים, ודגים מהירים שיכולים גם לזנק באוויר. הם ילמדו על התכסיסים החכמים שבהם משתמשים דגים כדי להפחיד אויבים, יכירו כמה דגים מוזרים שחיים על קרקע הים וילמדו דברים נוספים על החיים המרתקים במעמקי הים. בסוף הספר הם ימצאו עמוד ובו מילים מעניינות שכדאי לדעת.

הטקסט קל לקריאה והוא מותאם במיוחד לילדי גן חובה וכיתה א' שמתחילים את דרכם בעולם הקריאה.

הספרים בסדרה: כלבים, חתולים, דובים, פרפרים, אפרוחים וגוזלים, סוסים, חיות מסוכנות, חיות לילה, רכבות, מטוסים, משאיות, יערות גשם, החיים בחלל, כבאים, הרי געש, מזג האוויר, הגוף שלנו, אנו אוכלים, אנטארקטיקה, החיים מתחת למים, סביבה ירוקה, דינוזאורים, כדור הארץ, הגוף שלנו.

 

"ראשית מידע – החיים מתחת למים" מאת פיונה פאצ'ט. איורים: טטסו קושי וזואי ריי. מאנגלית: חגי ברקת. הוצאת "דני ספרים", 32 עמודים, כריכה קשה. מחיר לצרכן 68 ש"ח, מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il   


מגדל של קוביות בניתי מאת דבורה עומר- מחודש בגרסת ספרי קרטון

 

אין מי שלא מכיר את הספר הקלאסי המקסים 'מגדל של קוביות בניתי'. דורות של ילדים גדלו עליו וכעת הוא יוצא ביוזמה מבורכת של הוצאות "דני ספרים" ו"שרברק",בהוצאה מחודשת לפעוטות, בגרסת ספרי קרטון. שלושה ספרי קרטון קטנים ו ונוחים לקריאה, מלווים באיוריה המקוריים והנפלאים של נורית יובל. הספר הצהוב כולל בתוכו סיפורים, הספר הירוק כולל בתוכו סיפורי משחק והספר הכחול מיועד לקטנטנים.

 

היום בונה ענבל בקוביות – מגדל.

גבוה גבוה המגדל, אותו בונה ענבל.

עוד קוביה כחולה. ועוד אחת אדומה.

ופתאום – בום! טראח! – נפל המגדל שבנתה ענבל.

 


אני מודה שאני מאוהבת בספריה של דבורה עומר ולדעתי כל מי שיש לו פעוטות בבית צריך לרוץ לחנות הספרים הקרובה ולרכוש את הספרונים המקסימים הללו.

 

בואי, אילת. אמא תסרק אותך.

לא רוצה? בסדר, אמא תסרק את... הבית!

הנה אמא מסרקת את החלון של הבית..

עכשיו הבית מסורק יפה. וגם אילת.

 

הספרים מיועדים לבני שנה ומעלה. בספרים (שתואמים לספר שיצא במהדורת הנייר) ארבעים סיפורים קצרים מעולמו של הפעוט, מלווים באיורים צבעוניים וססגוניים. מטרתם של הספרים להעניק לפעוט הנאה מן הסיפורים והאיורים וכן לסייע בהעשרת אוצר המילים שלו ופיתוח מחשבתו. להקנות לו מושגי יסוד, תוך שימוש במתכונים הבדוקים – הסיפור והציור כאמצעי העשרה טבעיים וקלי הפעלה, המאפשרים גם להורים הטרודים לתרום באופן יעיל ויזום להעשרת ילדים ופיתוחו האינטלקטואלי.

 

השימוש בספרים יכול להיעשות בכמה שלבים, לפי רמת התפתחותו של הילד. שלב ראשון, לבן השנה, יצטמצם בהתבוננות בתמונות, שאחריה יבוא הסיפור בעל פה. עם התפתחותו וגדילתו של הפעוט יש אפשרויות נוספות של תרגולים לפיתוח הילד, שעשועים, חיבור סיפורים נוספים על פי התמונות, מדרש תמונה ושאר פעילויות.

לפרה יש עגל.

לתרנגולת יש אפרוח.

לסוסה יש סיח.

ולאמא יש ילדה שהיא אוהבת כל כך!

 

דבורה עומר (2013-1932), סופרת אהובה, שילדים ובני נוער רבים מספור גדלו על סיפוריה. עם השנים הפכו רבים מספריה לקלאסיקות, והם נמצאים על מדפיהם ובלבבותיהם של כולנו. דבורה עומר היא כלת פרס ישראל, פרס אקו"ם על מפעל חיים, פרס ראש הממשלה לסופרים עבריים, פרס זאב לספרות ילדים, עיטור הכבוד ע"ש אנדרסן, מדליית קורצ'אק ופרסים רבים נוספים.

 

"מגדל של קוביות בניתי – מהדורת 3 ספרי קרטון" מאת דבורה עומר. איורים ססגוניים: נורית יובל. הוצאות "דני ספרים" ו"שרברק". עמודים לא ממוספרים. מחיר לצרכן 68 ₪ לספר, מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il   

בית הארנב- נוסח עברי וציורים מאת נורית יובל

 

הסיפור על בית הארנב הוא סיפור מחורז שנכתב בהשראת מעשיה רוסית עממית. נורית יובל הנהדרת שכתבה לא מעט ספרים לילדים ונוער, היא שאחראית על הנוסח העברי והציורים בספר זה והתוצאה יפהפייה.

 

הסיפור עוסק בחברות ובעזרה לחבר. ביתו של השועל הוצף במים, הוא בורח מביתו ומשתלט על ביתו של הארנב ומסלק אותו החוצה אל השלג והקור. ידידיו הטובים של הארנב באים לעזרתו, אך לא מרהיבים עוז להתמודד עם השועל המנוול, עד אשר מגיע חבר אמיץ.

 

ספר חמוד ביותר ואין לי ספק שהקטנים ייהנו מאד להקשיב למעשיה ולחזור אליה שוב ושוב. נורית יובל הפיקה מפרי עטה ומכחולה ספרים רבים לילדים ונוער. ספרי מקור ותרגום, ובהם סיפורים ומשלים- בעיקר על ידידיה הילדים ובעלי החיים.

 

 "בית הארנב"- נוסח עברי וציורים נורית יובל, הוצאת "דני ספרים"  ספר קרטון, מחיר: 68 ש"ח

 

"חלומות ובלונים" מאת ד"ר אירית שקדי

 


ספר הילדים "חלומות ובלונים" מאת ד"ר אירית שקדי הוא ספר רביעי בסדרה לילדים, וכולל שמונה סיפורים בחרוזים אשר עוסקים בעולמו הפנימי של הילד ובמפגש שלו עם העולם החיצוני. הסיפורים מיועדים לילדים ולמשפחה: חלומות, מה חשוב באמת, טוב ורע בחיי היומיום, קבלת האחר כפי שהוא, החשש מפני הבלתי נודע והתמודדות עם נושאים אלה, כמו כן, משחקי דמיון כאמצעי למימוש פנטזיות והתנסות בתפקידים שונים ועוד.
הקריאה המשותפת והשאלות העולות בעקבותיה יכולות לשמש דרך לקירוב רגשי, לרכך רגשות סוערים ולהציע רעיונות להתמודדות.

 

איך מעיפים חלומות לשמיים? ומה עושים עם חלומות רעים? מה מסתתר בתוך קופסת הסוכריות? ולמה הן כל כך מרעישות? מה אמרה הדוכיפת לילד והאם הכתר שלה מזוייף? איך הגיעו שני ילדים קטנים ללב ים סוער, והאם ניצלו מהכרישים ומסוסי ים פראיים? על שאלות אלה ואחרות תמצאו תשובות בין דפי הספר.

 

לאורך כל הספר מתכתב הטקסט עם האיורים המקוריים והססגוניים של יונת קציר שמאירה בשלל צבעים את הסיפור ומוסיפה לייחודיות שלו.

 

ד"ר אירית שקדי, נשואה ואם לשלושה, תושבת תל אביב. הייתה מורה ומחנכת, יועצת חינוכית, שימשה כמנהלת בית ספר "צהלה" בתל אביב במשך 15 שנים, כמו כן למדה ועסקה בטיפול משפחתי. בעלת תואר ראשון בהיסטוריה של המזה"ת ולשון עברית באוניברסיטת ת"א, לימודי תעודה ותואר שני בייעוץ חינוכי באוניברסיטת בר אילן, דוקטורט בפסיכולוגיה באוניברסיטה באנגליה: "אנגליה רסקין יוניברסיטי",  השתלמה  בטיפול משפחתי בתל"ם התחנה שליד סמינר הקיבוצים, חברה באגודה לטיפול משפחתי.

 

ד"ר אירית שקדי מספרת: "סדרת הספרים אשר כתבתי, מיועדים לילדים ולכל המשפחה. הם  נכתבו בהשראת ילדיי ונכדיי ובהשראת זיכרונות ילדות. הספר הראשון בסדרה "חיפושית עם פסים" עוסק בעולמו הפנימי של הילד, בינו ובין עצמו. הספר השני: "ההפלגה לאמריקה" עוסק בילד ומשפחתו. הספר השלישי: "הינשוף וחברים" עוסק בעולמו של הילד עם חבריו. הספר הרביעי "חלומות ובלונים" עוסק בעולמו של הילד ביחס לעולם סביבו".

 

ד"ר אירית שקדי מספרת: הסיפורים בספר "חלומות ובלונים" עוסקים במפגש של עולמו הפנימי של הילד עם העולם סביבו. בספר מגוון נושאים של חיי היום יום של כולנו עליהם נוכל לשוחח עם הילד בהתאם לגילו ולתפישתו.

 

פרופסור לחינוך, מיכל שני, ראש התחום הקליני של הפרקטיקום בלקויות למידה באוניברסיטת חיפה, כותבת בספר: "יום-יום נפגשים ילדינו עם מצבים מאתגרים בחייהם. סיפוריה של אירית שקדי מציגים נושאים מהותיים בחיי הילדים ומתארים דרכים שונות שבאמצעותן ילדים מתמודדים עמם. הורים וילדים יזדהו עם המצבים המתוארים במילותיה הנפלאות של המחברת, ודרך איוריה היפיפיים של יונת קציר יוכלו לחוש, לראות ואולי אף להריח את ההתרחשויות. מומלץ בחום לילדים ולהורים".

 

ד"ר אירית שקדי מוסיפה: "כל הקשיים אשר עולים בספר משותפים לכולנו, חשוב לדבר על הדברים ולשתף את כל חברי המשפחה באותם נושאים הנוגעים לכולם כדי שהילד יוכל להתמודד איתם רגשית. עצם השיחה והמחשבה המשותפת אודות  הנושאים והרגשות הנובעים מהם,  יכולות להקל ולאפשר התמודדות רגשית ומעשית".

 

"חלומות ובלונים" מאת ד"ר אירית שקדי. איורים: יונת קציר. הוצאת הספרים "אוריון", 35 עמודים. מחיר לצרכן 49 ₪. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il

   

ספר ילדים חדש: "הינשוף וחברים" מאת ד"ר אירית שקדי

   

 

ספר הילדים "הינשוף וחברים" מאת ד"ר אירית שקדי  הוא ספר שלישי בסדרה לילדים, וכולל  שבעה סיפורים מחורזים אשר עוסקים בילד ובסביבתו החברתית ומיועדים לילדים ולמשפחה. הסיפורים עוסקים בבעיות של כולנו, גדולים כקטנים: הזמנה לחברות, חבר במצוקה, אכזבה, פרידה, כיצד להפוך אויב לידיד ודרכי התמודדות עם נושאים אלה. הקריאה המשותפת והשאלות המתעוררות בעקבותיה יכולות לשמש דרך לקירוב רגשי.

 

למה לא משתפים את שקד במשחקים ומה היא תעשה? מה קורה כשהחברות הכי טובות.. עוזבות? מה עושות שתי ארנבות במכון יופי, מי לקחה אותן לשם ולמה? מה עשו החברים כאשר נשברו לינשוף המשקפים? האם יוכל לקרוא להם שוב סיפורים? על שאלות אלה ואחרות תמצאו תשובות בין דפי הספר.

 

לאורך כל הספר מתכתב הטקסט עם האיורים המקוריים והססגוניים של יונת קציר שמאירה בשלל צבעים את הסיפור ומוסיפה לייחודיות שלו.

 

 

ד"ר אירית שקדי מספרת: "סדרת הספרים אשר כתבתי, מיועדים לילדים ולכל המשפחה. הם  נכתבו בהשראת ילדיי ונכדיי ובהשראת זיכרונות ילדות. הספר הראשון בסדרה "חיפושית עם פסים" עוסק בעולמו הפנימי של הילד, בינו ובין עצמו. הספר השני: "ההפלגה לאמריקה" עוסק בילד ומשפחתו. הספר השלישי: "הינשוף וחברים" עוסק בעולמו של הילד עם חבריו. הספר הרביעי "חלומות ובלונים" עוסק בעולמו של הילד ביחס לעולם סביבו".

 

ד"ר אירית שקדי מוסיפה: הסיפורים בספר "הינשוף וחברים" עוסקים בעולמו של הילד וחבריו. הם עוסקים בנושאים של כולנו: תחושת בדידות ופגיעות כאשר אף אחד לא רוצה לשחק עם גיבורת הסיפור. בוגרים יכולים לחוש אותן תחושות כאשר אינם מוזמנים או לא נענים חברתית.  נושאים נוספים בספר: התנסות בקשר אישי - תוך כדי משחק עם בובות ארנב. באמצעות האהבה ל"ארנבות" האלה מתפתחת אמפתיה לרגשותיהן ולצרכיהן הנפשיים.

 

ד"ר אירית שקדי מוסיפה: "כל הקשיים אשר עולים בספר משותפים לכולנו, חשוב לדבר על הדברים ולשתף את כל חברי המשפחה באותם נושאים הנוגעים לכולם כדי שהילד יוכל להתמודד איתם רגשית. עצם השיחה והמחשבה המשותפת אודות  הנושאים והרגשות הנובעים מהם,  יכולות להקל ולאפשר התמודדות רגשית ומעשית".

 

"הינשוף וחברים" מאת ד"ר אירית שקדי. איורים: יונת קציר. הוצאת הספרים "אוריון", 35 עמודים. מחיר לצרכן 49 ₪. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה