רשומות

יום שבת, 21 במאי 2022

לגלות את אזרבייג'אן- נופי קווקז מופלאים, קולינריה מסורתית, הכנסת אורחים חמה, מוזיאונים ושופינג


במרחק שלוש שעות טיסה מישראל, ברכס הרי הקווקז שוכנת מדינה הררית ומכניסת אורחים והיא אזרבייג'אן. יעד תיירותי מפתיע, מרתק, אקזוטי ובמחירים נוחים. ביקרתי בה החודש והתלהבתי מאד מהנופים המרהיבים, האוכל המסורתי הטעים, הכפרים מכניסי האורחים, התרבות, המלונות והאטרקציות. אזרבייג'אן מציעה לתיירים אתרי נופש מפוארים, אטרקציות אקסטרימיות, טיולי ג'יפים בנופי הקווקז, שופינג של מיטב בתי האופנה בבאקו, מוזיאונים מיוחדים, אתרי סקי ועוד. שבועיים של טיול וגיליתי רק מקצת ממה שיש לארץ המיוחדת להציע לנו.

הכניסה לעיר העתיקה בבאקו


רכס הרי הקווקז


לראשונה, התקיים בעיר שושה שבחבל קראבך פסטיבל קולינריה, בהשתתפות 13 מדינות. גם ישראל השתתפה בפסטיבל ואני הוזמנתי יחד עם עוד בלוגרים מרחבי העולם לקחת חלק ולבוא לפסטיבל.

שושה- SHUSHA הייתה עיר מרכזית, בעלת חשיבות היסטורית ותרבותית לאזרים. שכנו בה משוררים, סופרים ומוזיקאים רבים. תחת שלטונה של ברית המועצות היא נודעה גם כאתר נופש פופולרי. לאחר התפרקות ברית המועצות כבשו הארמנים את אזור קרבאך ולפני שנתיים ב-9 לנובמבר 2020 הצליחה אזרבייג'אן לשחרר את האזור ופועלת לשיקומו, מתוך רצון להפוך אותה שוב למקום נופש ידוע ותרבותי. פסטיבל הקולינריה היווה יריית פתיחה ראשונה בהשתתפות שר התיירות של אזרבייג'אן, פואד נג'יב.

רוב תושבי אזרבייג'אן הינם מוסלמים שיעים. אך, זאת לדעת, מדובר ברפובליקה חילונית, דמוקרטית, מסבירת פנים ובעלת סובלנות דתית. הנשיא הוא אילהם אלייב המכהן מאז שנת 2003. לישראל יחסים חמים עם אזרבייג'אן בתחומי הכלכלה, המסחר, התרבות והתיירות.

בכתבה זו אספר על חוויותיי כאורחת פסטיבל הקולינריה בשושה ואמליץ היכן לבקר באזרבייג'אן, מה כדאי לראות ומה אסור, בשום אופן, לפספס.

באקו

עיר הבירה המודרנית ורחבת הידיים משלבת בין ישן וחדש. בין העיר העתיקה לבין גורדי שחקים. העיר נקייה, יפה ומסודרת.

מגדלי הלהבה

העיר העתיקה מוקפת חומה וכדאי מאד לטייל בה ולהתרשם מהמבנים העתיקים עם מגדלי תצפית מהמאה ה-12. יש בה סמטאות קטנות, גלריות, מסעדות ואתרים היסטוריים.

ארמון שירוואנשה ומגדל העלמה מרשימים ביופיים. (הם גם אתרי מורשת עולמיים) תוכלו גם להיכנס למוזיאון של ספרים מיניאטוריים או לגלריית 84 המרשימה.




ארמון שירוואנשה
מגדל העלמה

אחרי שטיילתם והתעייפתם אני ממליצה להיכנס למסעדת QAYANA הנמצאת קרוב לשער הכניסה לעיר העתיקה ומציעה מאכלים מסורתיים נהדרים כמו מרק עם כיסוני בשר, פילאף אורז עם זעפרן, בשרים וקבבים, סלטים מסורתיים וקינוחים טעימים.





כך מכינים את הלחם בטאבון מיוחד במסעדה

אתר נוסף מומלץ הוא "מרכז המדיה" ארכיטקטורה מעניינת, פסלים ומסעדה טובה.




בשעות אחר הצהריים כדאי לטייל בטיילת החדשה לחופי הים הכספי המתפרסת לאורך 16 ק"מ ובה תמצאו בתי קפה, ברים וגם את הגלגל הענק של באקו. בכיכי החירות תוכלו להשקיף על מגדלי הלהבה הידועים ולהתרשם מעיצובם המיוחד.







רוצים קניות? תוכלו לערוך שופינג במדרחוב תוסס החיים והמלא חנויות ומותגי יוקרה.





פסלי האמנים, הציירים והסופרים הנודעים של אזרבייג'אן

חובה- מוזיאון השטיחים הנראה מבחוץ כשטיח מגולגל ומוקדש לאמנות אריגת השטיחים האזרית. יש בו אוסף שטיחים מתקופות שונות וגם תלבושות וכלי קרמיקה. מרכז התרבות "היידר אלייב" (על שם הנשיא הקודם) מוצגים בו תערוכות שונות, פריטים היסטוריים ודגמים מוקטנים של מבנים מפורסמים במדינה. אם מביטים עליו מרחוק הוא נראה כמו החתימה של הנשיא אלייב.

בערב צאו למסעדה- מוזיאון בשם שירוואנשה- SISVANSAK. במקום חדרים רבים עם מוצגים מקוריים ומסורתיים המציגים תקופות שונות בחיי האזרים. האוכל אף הוא מסורתי וטעים. אל תפספסו את חדרי השירותים המדהימים.















חדר השרותים

היכן ללון? יש בבאקו עשרות מלונות מפוארים וטובים ובמחירים נוחים. אני ממליצה על מלון מריוט השוכן ליד הטיילת. אמנם, לא במרכז העיר אך יש בו ספא מפואר, בריכת שחייה, חדרים מצוינים וקולינריה משובחת. ארוחת הבוקר שלו היא כזו שלא שוכחים.





החדר במלון

אם תמהרו תוכלו להגיע לאירוע תחרות הגרנד פרי הנערך ברחובות באקו מה- 9.6 ועד ה-12.6.

שושה


פסטיבל הקולינריה הבינלאומי

עם טל לביא בשושה
מבט על שושה מחדרי במלון


אזור קראבך בה נמצאת העיר שושה הוא בצפון מערב אזרבייג'אן. כאמור, האזור שוחרר לפני כשנתיים ועובר כעת שיפוץ מקיף מתוך מטרה להפוך אותה שוב לאתר נופש ותיירות. בעיר פועל כרגע מלון אחד, בו התארחנו ומתגוררות בו 12 משפחות בלבד. פסטיבל הקולינריה הראשון שנערך בו היה אירוע שמח במיוחד, מרגש וייחודי. ניכר היה שהאזרים נרגשים מאד מהמעמד. שר התיירות של אזרבייג'אן, פואד נג'יב, סייר בין הדוכנים השונים, העניק ראיונות ולעת ערב במלון, בילה בחברתנו, רקד עם כולם והיה מארח מושלם.



בפסטיבל עצמו השתתפו 13 מדינות, ביניהן ישראל. טעמנו מבחר מאכלים מהאזורים השונים באזרבייג'אן וממדינות שונות כמו- איראן, תורכיה, סין, פרו, איטליה, צרפת ועוד. היו גם מופעים רבים וזו הייתה חוויה מיוחדת במינה לפגוש את השפים השונים, להכיר את הקולינריה האזרית ואת תרבותה. הגשם שירד לא הפריע לאף אחד לרקוד, לשיר, לשמוח ולטעום ממיטב המאכלים.




הביתן הישראלי 





לא ניתן, כרגע, להגיע לקראבך אלא באישור מיוחד.

אזור קובה- QUBA

במרחק שעתיים מבאקו בחלק הצפוני- מזרחי ליד הגבול עם רוסיה נמצאת העיר קובה. קובה נמצאת באזור יפהפה של הרים, יערות ועמקים ולצידה עיירה שכל תושביה יהודים קרסניה סלובודה. כיום יש בעיירה כ-2000 יהודים מתוך כ-20000 שהתגוררו כאן בעבר. יש בה 2  בתי כנסת פעילים והיהודים מדברים בניב מיוחד של פרסית ועברית הקרוי טאטית. רובם הם צאצאי קהילות עתיקות שהגיעו מפרס העתיקה או התגוררו באזור.






העיר קובה ידועה באריגת השטיחים שלה ובדגמי קובה הצבעוניים והמרשימים.

בדרך לקובה כדאי לעצור לתצפית על הר חמש האצבעות בש ברמג הנחשב למקום מקודש. העלייה להר לא פשוטה כ-370 מדרגות שכולן גבוהות. אך שווה להתאמץ. התצפית מרהיבה.






בקובה יש מלון נופש מפואר הנקרא "קובה פאלאס" – QUBA PALACE. יש בו בריכות שחייה, באולינג, לונה פארק, רכבל, מופעים, ספא ענק, אגם רחב ידיים ומבחר חדרים ווילות לכל המשפחה. מקום מרהיב ביופיו ולא יקר.






שמורת גובוסטן

השמורה נמצאת כ-60 ק"מ דרומית מערבית מבאקו. היא ידועה מאד בזכות הפטרוגליפים שנמצאו בה ובהם נראות דמויות אדם ובעלי חיים מהאלף השמיני לפנה"ס. בשמורה יש מספר גדול של הרי געש הפולטים גז ובוץ. התלהבתי לראות את החרוטים הגבוהים ולעמוד ליד. תופעה גיאולוגית מיוחדת שאסור לפספס.


















העיר שאקי

עיר עתיקה הנמצאת באזור ההררי וידועה עוד מתקופת "דרך המשי" היוותה תחנת מעבר חשובה לסוחרים. בעיר נמצא ארמון הקיץ של השליט מהמאה ה-18. לא ניתן לצלם בארמון. אך הציורים שבו והחלונות העשויים מפסיפס זכוכית הם מרהיבים.





קראוון סאראי ששימש את סוחרי דרך המשי.



כפר אוגוז,

בכפר חיים כ-200 משפחות של יהודים לצד מוסלמים. יש בה בית כנסת עתיק ושמור.





כפר חינליק

הדרך אל הכפר הגבוה בקווקז היא מרשימה במיוחד. עדרי צאן, מפלים, פסגות מושלגות, צוקים ועמקים ירוקים. בכפר כמה עשרות תושבים המתפרנסים מחקלאות. התחושה היא שהגענו לסוף העולם. כל כך שלו, פשוט ואחר.










בחזרה עוברים דרך מפלי שבע היפהפיות ואגם נוהור.







מסגד ג'ומה בעיר שמאכי

המסגד הגדול בקווקז. זה אינו המסגד המקורי שנהרס ברעידת אדמה. נבנה שוב ונהרס שוב בשנת 1902 ברעידת אדמה. ב-2013 שופץ שוב לאחר שעמד שומם בתקופת הסוביטים.






אתר רשמי אזרבייג'אן- ללחוץ כאן

פייסבוק- אזרבייג'אן


צילומים- יפה גביש

בשיתוף משרד התיירות אזרבייג'אן


.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה