רשומות

יום שלישי, 31 בדצמבר 2019

על הספר "הוא משלנו" מאת אודי אילון



את אודי אילון הכרתי דרך הפייסבוק. חברי פייסבוק המגיבים זו לזה, לייקים וזהו. ידעתי שכתב ספר מצליח הנמכר היטב. אך, לא התעמקתי מדי ולא ידעתי במה עוסק הספר.

לפני זמן מה, פנה אלי אודי ושאל אם ארצה לקרוא את ספרו. עניתי בחיוב והספר הגיע אלי אתמול בבוקר ומהרגע שקראתי את הדף הראשון לא יכולתי להניחו מהיד. במשך מספר שעות קראתי ברצף עד שסיימתי. הספר מספר את סיפורו הקשה של זוהיר עדילי הוא אודי אילון. סיפור בלתי יאמן של אדם אשר ניסה והצליח לשנות את גורלו. המסע הקשה שלו מורכב מאד ומרגש וקשה להאמין שיש אדם ששרד כל זאת והצליח להתגבר.

סיפורו של זוהיר מתחיל בכפר עוצרין בשומרון. הוא נולד למשפחה מוסלמית, קשת יום. אביו היה סוחר בגדים והאם עקרת בית. משפחה ענייה שסבלה מחרפת רעב וגרוע מכך מאכזריות ואלימות קשה מצד אבי המשפחה. אלימות שהגיעה ללא הרף וללא כל סיבה. זוהיר זוכר מילדותו שלטון עריצות, אלימות נוראית ושום חום או חיבה מצד הוריו. בגיל 12 החליט לברוח לראש העין ושם מצא עבודה וחי בפרדסים. אך משפחתו הצליחה למצוא אותו, להחזירו לכפר ולהכות אותו מכות רצח.

זוהיר ברח שוב והפעם לפתח תקווה ושם מצא עבודה במכולת. חמש שנים עבד שם בתנאי ניצול. אך, גם גר במקום בטוח ובלי אלימות. באחד הימים סיפר לו עובד במקום שאחיו עובד עם השב"כ וזוהיר ביקש מאותו עובד לקשר אותו עם אחיו. הרעיון להיות חלק מהשב"כ ולהתנקם בחברה שהרסה את חייו, קרצה לו.

זוהיר הופך להיות סייען של השב"כ, משתתף בפעולות רבות ולא מעט מחבלים נתפסים הודות לאיסוף המידע והידיעות שהוא מביא. הוא מסכן את עצמו, חושש מאד פן ייתפס וייפול בשבי ונזהר. אך, באחת הפעמים כשהוא יוצא לבדוק מידע חשוב טומנים לו מלכודת והוא נתפס.

האלימות בשבי היא בלתי נתפסת. החלק הזה בספר הוא מזעזע. אודי לא חוסך מאיתנו את המעשים המזוויעים שנעשו בו. עינויים יומיומיים וסבל נוראי. לאחר חצי שנה של שבי, בהיסח דעת של השומר הוא מצליח לברוח ולמצוא דרכו חזרה לישראל.

כאן, אין אף אחד שיקבל אותו וידאג לו. לאחר אשפוז בביה"ח, עליו למצוא דרך לשרוד. השב"כ עוזר במעט אך זה אינו מספיק ואודי מוצא את עצמו בשדות וביערות. בין ברקת ושוהם ויער בו שמן. הוא מתקיים מתפוזים, רימונים, סברס וקצת ירקות שמוצא בשדות. כך הוא חי במשך חצי שנה ואז הוא מחליט לנסוע לתל אביב ולמצוא עבודה.

השב"כ מכניס אותו לתכנית שיקום והוא מקבל תעודת זהות ישראלית. זוהיר עדילי הופך להיות אודי אילון באופן רשמי. הדרך להשתקם היא מורכבת וקשה, הסיוטים מהשבי אינם מרפים וההתמודדות עם פוסט טראומה נמשכים כל העת. אודי מספר על כך בכנות ואומץ.

ספר מרתק, רלוונטי מאד לתקופה ולאזור בו אנו חיים. עוסק בנושאים שמלווים אותנו יומיום ומספר על מסע הישרדותו של איש אמיץ אחד, אשר כנגד כל הסיכויים, הצליח לשרוד.

מומלץ בחום.

"הוא משלנו" מאת אודי אילון. הוצאת סגול. 152 עמודים. מחיר: 89 ₪.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה