רשומות

יום ראשון, 29 בדצמבר 2019

על 4 ספרי מתח חדשים ברית דמים/בראד תור, מתוך האפלה/ גרג הורביץ, זמן עבר/לי צ'יילד ו- פרשת סן-פיאקר/ז'ורז' סימנון



ספרי מתח אהובים עלי. מי שעוקב אחרי יודע זאת. תנו לי ספר מתח טוב ותקבלו שעות של שקט מכיווני. הפעם, ארבעה ספרי מתח. שניים של כוכבים עולים גרג הורביץ ובראד תור. אחד של כוכב עבר אייקוני והוא ז'ורז' סימנון עם אחד מעלילות המפקח מגרה הקלאסי. ולי צ'יילד המוכר והידוע בספרו "זמן עבר". כולם סיפקו לי שעות של מתח והנאה.

"מתוך האפלה" מאת גרג הורביץ



האיש משומקום, היתום מפרויקט X, חוזר כדי לרצוח את נשיא ארצות הברית. ספר מתח רביעי בסדרת "פרויקט X" והוא מספק לקורא גיבור נחוש, מתוחכם ובעל מצפון. כזה שכולנו נוכל להזדהות אתו ולרצות בהצלחתו.

הורוביץ יודע את המלאכה ומספק לנו פיתולי עלילה, עלילות משנה, מתח ועניין. זה ספר מתח לא רע, כזה שאפשר להעביר אתו בכיף כמה שעות.

העלילה: אוואן סמוק הוא "האיש משומקום", איש הצללים שרק הנואשים ביותר מגיעים אליו – והוא עושה הכול כדי לעזור להם. כשהמטרה העומדת לפניו היא נשיא ארצות הברית בכבודו ובעצמו, אוואן יודע שעליו להפעיל את כל יכולותיו כדי לפרוץ את מעגלי האבטחה המקיפים את הנשיא, אך העסק הופך מסוכן הרבה יותר כאשר לזירה נשלח יתום A –  המגויס הראשון של פרויקט X והאיש היחיד המסוגל לעלות על עקבותיו של אוואן ולנטרל אותו. 

כילד נלקח אוואן סמוק מבית היתומים שבו גדל ואומן במסגרת פרויקט X –  תוכנית ממשלתית סודית ביותר שאיש אינו יודע על קיומה. אך אוואן נמלט מהפרוייקט וירד למחתרת, וכיום הוא משתמש ביכולותיו יוצאות הדופן כדי לעזור לאלה שאינם מסוגלים להגן על עצמם.

אבל עברו של אוואן שב לרדוף אותו. מישהו בדרגים הגבוהים ביותר של הממשל מנסה למחוק כל זכר לפרויקט X בכך שהוא הורג את כל היתומים שנותרו. לאחר שג'ק, האב הרוחני של אוואן, נרצח בדם קר, הוא מחליט להחזיר מלחמה. המטרה שלו היא האדם שיצר את התוכנית והיום הוא האיש החזק ביותר בעולם: נשיא ארצות הברית.

אך לנשיא בנט יש תוכניות משלו והוא לא מתכוון לשבת בחיבוק ידיים. הוא שולח בעקבות האיש משומקום את הנשק הקטלני ביותר שלו – המגויס הראשון של התכנית – יתום A.  בעוד קרב היתומים נפרש לנגד עינינו, עתיד ארצות הברית – והעולם כולו – עומד בפני הכרעה.

גרג הורביץ הוא אחד הכוחות המשמעותיים ביותר כיום בתחום ספרות המתח העולמית. ספריו מתורגמים לעשרות שפות בכל העולם ומככבים באופן קבוע ברשימות רבי המכר של הניו יורק טיימס ומקומות רבים נוספים. זהו הספר הרביעי בסדרת פרויקט x, שבה מככבת דמותו של האיש משומקום – סדרה שתזכה בקרוב להפקה טלוויזיונית מעוררת ציפיות. הורביץ הוא בוגר אוניברסיטאות הרווארד ואוקספורד, והוא מתגורר עם משפחתו בלוס אנג'לס, שם הוא כותב גם תסריטים לקולנוע ולטלוויזיה.

"מתוך האפלה" מאת גרג הורביץ. מאנגלית: דפנה לוי, הוצאת "דני ספרים", 475 עמודים. מחיר לצרכן 98 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il

"ברית דמים" מאת בראד תור



גיבורו הידוע של בראד תור, סקוט הרוואת, חוזר בעלילת מתח שבה הוא נאלץ למלא תפקיד בו אינו רוצה. סקוט הוא סוכן הפועל על פי חוקיו שלו בלבד. הוא מבוגר יותר, מתוחכם יותר ויודע לצפות שלושה צעדים קדימה. מזכיר לי את ג'יימס בונד, רק רלוונטי ועכשווי.

העלילה: ברחבי אירופה, דיפלומטים זרים נמצאים על הכוונת של ארגון סודי וקטלני. בארצות הברית פועל סוכן חשאי בחלונות הגבוהים ביותר, ואחת מבנות בריתה הקרובות דורשת את הסגרת זהותו. על כפות המאזניים מונחים המרכיבים העלולים להוביל למלחמה כלל עולמית. כעת, כשהמנטור שלו מחוץ לתמונה, סוכן האנטי- טרור נאלץ לקחת על עצמו את התפקיד שממנו ניסה להימנע במשך כל הקריירה שלו.

מותחן רווי אקשן ומעניין. מכיוון שקראתי את כל ספריו של בראד תור, אני מתרשמת שיש דברים שחוזרים על עצמם ולטעמי, הלחץ של להוציא ספר חדש במהירות, נותן את אותותיו.

בראד תור, מחבר רבי המכר של הניו יורק טיימס, הוא הכוכב הלוהט ביותר מבין כותבי המותחנים של ימינו. ספריו נמצאים דרך קבע בראש רשימות רבי המכר בארה"ב והם תורגמו ל- 27 שפות בכל רחבי העולם. הוא שירת כחבר בצוות האנליסטים של היחידה האמריקאית לביטחון המדינה. בקרו באתר שלו: www.BradThor.com 

"ברית דמים" הוא ספרו הששי שתורגם לעברית אחרי "מאבק כוחות" (הוצאת "דני ספרים" 2018), "חיסול ממוקד" (הוצאת "דני ספרים" 2017), "הכרזת מלחמה" (הוצאת "דני ספרים" 2016"), "רשימה שחורה" (הוצאת "דני ספרים" 2015) ואחרי "צוות חשאי" (הוצאת "דני ספרים", 2015). 
           
"ברית דמים" מאת בראד תור. מאנגלית: דנית בן-קיקי, הוצאת "דני ספרים", 400 עמודים. מחיר לצרכן 98 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il
           
"זמן עבר" מאת לי צ'יילד



גיבורו הידוע של לי צ'יילד, ג'ק ריצ'ר, ממשיך במסעו ברחבי ארצות הברית. הפעם, הוא מגיע בטרמפ לעיירה לאקוניה, עיירה שמעולם לא היה בה. זו העיירה שבה נולד אביו, אך מעולם לא סיפר עליה וריצ'ר מחליט להישאר בעיירה ולהכיר את עברו של האב ואולי למצוא גם קרובי משפחה.

בינתיים, בקרבת העיירה, מתקלקלת מכוניתם של שני קנדים צעירים. הם בדרכם לניו יורק למכור אוצר. הם מוצאים עצמם במוטל נידח ומוזר. הבעלים של המוטל מתייחסים אליהם בחביבות, אך נדמה כי אינם מאפשרים להם להמשיך הלאה בדרכם.

בעוד ריצ'ר מנסה להתחקות אחר אביו, מסתבכים הקנדים הצעירים יותר ויותר.

ספר מתח כהלכתו. לא רציתי להפסיק לקרוא. הנווד הגיבור המציל את הטובים ונוקם ברעים, הוא רובין הוד מודרני ומהפנט. חוקר צבאי לשעבר במשטרה הצבאית, גבוה מאד, חזק ושרירי, המסוגל להילחם ולנצח, בו זמנית, מספר יריבים. הוא לא יירתע עד אשר יצליח במשימתו.

אמריקה אותה מציג צ'יילד בספר, קשה לעיכול. אלימה, רוחשת יצרים, מרושעת, אכזרית ונצלנית. ריצ'ר הוא התיקון- חסר רכוש, נווד, חכם מאד, מוסרי והגון. הוא זה שמחזיר את האמון בכך שיש עדיין אנשים טובים המוכנים לעזור.

ריצ'ר מפענח אט אט את סיפורו של אביו, מגלה קרובי משפחה נשכחים ותוך כדי תגליותיו, מתקרב אל המוטל בו נמצא זוג הקנדים.

נהניתי מאד מהעלילה המפותלת והמותחת.

"זמן עבר" מאת לי צ'יילד. מאנגלית: שאול לוין. הוצאת כנרת, זמורה. 400 עמודים. מחיר לצרכן: 98 ₪.

"פרשת סן- פיאקר" מאת ז'ורז' סימנון



הפקד מגרה חוזר לפתור פשע מזעזע המתרחש בכפר הולדתו. חזרתי לעבר שבו אין סמארטפונים, אין בדיקות דנ"א, גם לא שאר עזרים עכשוויים. אלא שהפקד מגרה אינו זקוק לכל אלה. יש לו מוח חד, יכולת מופלאה לראות את כל הפרטים ולהסיק מסקנות ולהגיע לחקר האמת.

העלילה: במשטרה מתקבל פתק אנונימי המתריע על רצח שעתיד להתרחש בכנסייה ביום כל הנשמות. פקד מגרה מגיע בעקבות הפתק אל עיירת הולדתו ואל הכנסייה. בזמן הטקס, הרוזנת סנט-פיאקר לוקה לפתע בליבה ומתה. מגרה מכיר את הרוזנת כיוון שאביו היה מנהל הטירה והוא לא מאמין שהמוות הוא צירוף מקרים בלבד. הוא מתחיל לחקור ומגלה כי כל אחד ממכריה של הרוזנת עשוי להיות חשוד במעשה.

למרות שמדובר במוות טבעי כפי שפוסק הרופא ואי אפשר להאשים אף אחד ברצח, הפקד מגרה לא מרפה. זיכרונותיו מהמקום מלווים את החקירה ונראה כי הפעם לא פתרון התעלומה הוא החשוב אלא החזרה למקום ילדותו והזיכרונות הצובטים בלב.

אני אוהבת את הסדרה שיצאה מחדש ונהנית מאד מהחזרה לתקופת עבר רחוקה ואחרת. סוג של אסקפיזם משמח.

ז'ורז' סימנון כתב 75 רומנים ו-28 סיפורים קצרים על הפקד מגרה. אחת הדמויות הבלתי נשכחות בספרות הבלשית לדורותיה שנתנה השראה לסופרים רבים. הפקד מגרה שאת דמותו אני רואה משתקפת בגיבורים עכשוויים של מותחנים בני זמננו. הוא איש מרשים, חסון וקר רוח. חקירתו מתבססת על חושיו המפותחים ועל הבנה פסיכולוגית של הדמויות המרכזיות. הוא מתגורר בפריז ולכן רוב פועלו בפריז וסביבותיה.

ההנאה מובטחת.

"פרשת סן-פיאקר" מאת ז'ורז' סימנון. תרגמה מצרפתית: רמה איילון. הוצאת עם עובד. 164 עמודים. מחיר לצרכן: 68 ₪.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה