רשומות

יום שבת, 21 בדצמבר 2019

מבחר ספרי קריאה, עיון ושירה של כותבים ישראלים



בימי החורף הגשומים, מה יותר מהנה מאשר להתכרבל עם ספר טוב? להלן ספרי קריאה, עיון ושירה של כותבים ישראלים. רוני דהן בן ה-21 המביא את סיפורו האישי ב-"זה כל הסיפור".  יואב ערד מספר את סיפורו האמיתי והקשה של בנו עילם בספר "עילם-בננו" עופר ריחני בספר על האירועים המשמעותיים במאה העשרים בספרו "המאה העשרים- הכרוניקה". בנצי וידר עם ספר שירים מרגש "זה היה קיץ חם בלב המלחמה". נעמי שלג (מי- עמי דותן) בספר "מעגלים" המקבץ את מיטב שיריה מספריה הקודמים. רעות שכטר עם קומדיה מודרנית בספר "פרק א' ב'"  לוי שמעוני עם ספר מתח עכשווי העוסק בניסיונה של ישראל להשמיד את הכור הגרעיני באירן בספר "לנצח". ולסיום, אביב יער מביא בספר " היסטוריה פרטית" סיפורים אישיים מחייו.
זה כל הסיפור מאת רוני דהן



המסע הפרטי של רוני דהן הכותב את חוויותיו כבר בגיל 13, מכיל טקסטים קצרים ואישיים.

על גב הספר כתוב " אז אמרו לי לכתוב תקציר. ישבתי מול הדף שעה. עישנתי סיגריה אחרי סיגריה של "פאק הכל קורה, פאק הכל מפחיד, פאק מה עושים" ולא באמת הצלחתי לכתוב. בכלל. אף מילה.

ניסיתי שוב לאחר שבועיים בהבטחה לעצמי שאחרי שאעבור שוב על הספר, אדע מה לכתוב בתקציר. אחרי שעתיים שבהן קראתי את רוב הטקסט, התחלתי לכתוב משפט ולא אהבתי אותו ונתקעתי. שוב נתקפתי פחד. ואז הבנתי שאין חוקים ליצירה. רוצים תקציר? קבלו תקציר: 

זהו ספר שמכיל את הנשמה הגדלה והמתהפכת שלי, בצורה האותנטית ביותר שיכולתי להיות. מדובר באהבה למילים, ובין השורות תמצאו דקלום של כישלונות האהבה שלי, סיפורים ושירים.

לקרוא לכתב היד הזה "ספר" לא יהיה באמת מדויק, כי הוא לא ממש ספר רגיל. זהו אוסף של טקסטים שכתבתי המרכיבים היכרות מעמיקה איתי, ואני... בסך הכל, סוף סוף שמח להכיר בי. 
      
זהו ספר הביכורים של רוני דהן, בן 21 מלוד. רוני כותב מגיל שלוש-עשרה והחליט להוציא לאור את כתביו בסוף שנת 2018.

"זה כל הסיפור" מאת רוני דהן, הוצאת "ספרי ניב", 240 עמודים. מחיר לצרכן 78 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליים ברשת.

עילם מאת יואב ערד
סיפור אמיתי


סיפורו האמיתי של עילם ז"ל, בנו של המחבר. עילם היה בחור מבריק, מוכשר, סטודנט מצטיין שבתום לימודיו הקים עסק מצליח,  והכל היה טוב והתפתח יפה עד לאותו יום מר ונמהר בו  דודו שהיה שותפו והמנטור שלו נהרג  בתאונת מטוס. עילם נכנס לדיכאון וממנו לשימוש בתרופות פסיכיאטריות ולאחר מכן סמים. מות הדוד גרם למאבקי ירושה ותהליך התדרדרות שהביא לנישולו של עילם מהעסק, לפירוק נישואיו ולשינויים דרסטיים בחייו, מחיים של הצלחה בארה"ב לקריסה שבגינה הוחזר לארץ על ידי משפחתו לטיפולים והתמודדות עם מצב של דכאון ובסוף  להתאבדותו.  

אביו יואב מתאר בספר את התמודדות המשפחה עם אסון ההתאבדות, מספר על חייו של עילם אחרי שחרורו מהצבא, הישגיו והצלחותיו עד למות הדוד, ההתדרדרות וההתמודדות עד להתאבדות, וניסיונות המשפחה להעלות את המודעות לכשלים בטיפול של מערכת הבריאות, בכדי למנוע מקרים דומים מול אדישות המערכת.

כך אומר יואב ערד: "אין דומה אובדן של ילד לשום אובדן אחר. החיים מזמנים לנו התמודדות עם מותם של אנשים קרובים – הורים, אחים, בני משפחה וחברים, אך שום פרידה מאדם אהוב לא דומה לפרידה מילד. לא חשוב כיצד ומדוע מת ילדך – בתאונה, או בצבא, ממחלה או התאבדות – לשכול ילד זהו כאב שאין לתארו. אין מספיק מילים להסביר את הריק המתהווה עם מותו של בן או בת שגידלת, טיפחת, סבלת כשעבר קשיים והתגאית בהצלחותיו. הרי ילד הוא שלוחה שלך, כמו איבר בגופך, חלק ממך. והחור שנפער בנפש לא ניתן לתיקון".

"עילם - בננו" מאת יואב ערד, הוצאת "ספרי ניב", 179 עמודים. מחיר לצרכן 78 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליים ברשת.

ספר חדש: המאה העשרים – הכרוניקה מאת עופר ריחני


           
המאה העשרים הייתה מאה שחלו בה תמורות מרחיקות לכת. במאה הזאת הסתיים עידן האימפריאליזם והקולוניאליזם, פרצו שתי מלחמות עולם ומלחמות אזרחים רבות.

ריחני סוקר את האירועים המשמעותיים במאה הזאת שנה אחר שנה, חודש אחר חודש על פי סדר כרונולוגי. על כל אירוע, על כל שנה אפשר היה לכתוב אלפי עמודים, אך לא זאת מטרת הספר. המטרה היא להביא לידי הקורא בתמציתיות, בבהירות ובאופן כרונולוגי את קורות המאה העשרים.

בתחום התגליות וההמצאות היינו עדים, בין היתר,  להמצאת המטוס, פצצת האטום, הטרנזיסטור והטלוויזיה. במאה הזאת כבש האדם את הירח, גילינו את הפניצילין, את  הגלולה נגד היריון, את הטלפון הנייד ועוד.

העם היהודי עבר טלטלה - השואה שתיזכר לדיראון עולם, הקמת המדינה ושש מלחמות קשות. במדינת ישראל צמחה והתפתחה פעילות מדע ומחקר ענפה.

עופר ריחני מספר: "במאה העשרים אימפריות נפלו, וקמו מדינות חדשות, פרצו שתי מלחמות עולם נוראיות שגבו את חייהם של מיליוני בני אדם. פרצו גם מלחמות אזרחים רבות: ברוסיה, בספרד, בסין, בלבנון ובמקומות אחרים, מלחמות בין מדינות שכנות על שטחים ואידיאולוגיה ומלחמה מוזרה – 'המלחמה הקרה'".

"במאה הזאת תוחלת החיים עלתה ואוכלוסיית העולם גדלה מ-1.65 מיליארד לכשישה מיליארד איש. בתחום התגליות וההמצאות היינו עדים להמצאת המטוס, פענוח ה-DNA  פצצת ביקוע גרעיני, האניגמה, הפניצילין, הטרנזיסטור, הטלוויזיה, כיבוש החלל, המצאת ה- MRI  המחשב, הטלפון הנייד, האינטרנט, הגלולה נגד היריון ועוד".

"הייתה זאת מאה של רציחות פוליטיות רבות: האחים ג'ון ורוברט קנדי, מרטין לותר קינג, פייר ואמין ג'ומאייל, יצחק רבין, ניקולא צ'אושסקו, הנשיא האמריקני מקינלי, אנוואר סאדאת ואחרים. בתחום המשטרים, הוקמו משטרים אפלים: קומוניזם, פשיזם, נאציזם ומשטרי האייתולות. משטרים אלה הצמיחו את גדולי המרצחים: סטלין, היטלר, מאו דזה דונג, אידי אמין, מועמר קדאפי, סדאם חוסיין ועוד ועוד. המאה העשרים הולידה מהפכנים גדולים: צ'ה גווארה, לנין, קסטרו מנדלה ועוד. קמו התאגדויות מדיניות במטרה לשמור על השלום העולמי: חבר הלאומים, האומות המאוחדות והאיחוד האירופי".

"העם היהודי עבר טלטלה - השואה שתיזכר לדיראון עולם, הקמת המדינה ושש מלחמות: העצמאות, מבצע סיני, ששת הימים, ההתשה, יום כיפור ושלום הגליל. מלחמות אלה היו נקודות ציון דרך בהיסטוריה של עמנו. במדינת ישראל צמחה והתפתחה פעילות מדע ומחקר מפותחת. כמה וכמה המצאות, תגליות מדעיות ופיתוחים טכנולוגיים שמקורם "כחול לבן" זכו לתהודה עולמית: טפטפות, ICQ, רב-בריח, מטוס הלביא, אפיליידי, 'מרכבה' עם 'מעיל רוח', דיסק און קי, וזכינו במדענים גדולים שחלקם אף זכה בפרס 'נובל'".

"קמו אירגוני טרור: ספטמבר השחור, האחים המוסלמים, חמאס, הג'יהאד האסלאמי, חיזבאללה, אל קאעידה, טליבאן, בוקו-חראם, הבריגדות האדומות, באדר מיינהוף, מאו מאו, אבו סאף, ira האירית, המחתרת הבאסקית, המחתרת הכורדית ואחרים.

"המאה העשרים - הכרוניקה" מאת עופר ריחני. הוצאת עופר. 741 עמודים. מחיר לצרכן 99 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים ברחבי הארץ או בחנויות הספרים המקוונות באינטרנט.


ספר שירים חדש:
זה היה קיץ חם בלב המלחמה מאת בנצי וידר

ספר שירים המתאר אירועים שהשאירו רושם בנפשו של הכותב. חלק מן האירועים התרחשו כשהיה צעיר וחלק הם אירועים מן השנים האחרונות. אירועים אלו כתובים בצורת שירה, בד"כ שירים קצרים, והם פותחים פתח לעולמו הפנימי האישי הסודי של הכותב שהוא במידה רבה העולם הפנימי האישי של כול אחד מאיתנו.

שיר מתוך מחזור שירי אהבה

חִיְּכָה חִיּוּךְ
שֶׁאֲנִי פֵּרַשְׁתִּי כְּרֶמֶז 
וּמִגּוּפָהּ הֵרַחְתִּי פְּרָחִים
וְרַעֲנַנּוּת שֶׁל גֶּשֶׁם הַפּוֹגֵשׁ בָּאֲדָמָה

מתוך מחזור שירי פצע וארוכה:

חֲבֵרִי וַאֲנִי שׁוֹכְבִים בָּחוֹל הַדָּק כְּאָבָק בִּלְבָנוֹן 
מְאֻבָּקִים מֵאָבָק הַיּוֹם שֶׁדָּבַק בִּבְשָרֵנוּ
כְּפָנָסִים בַּלַּיְלָה
אַחַר כָּךְ חֲבֵרִי נֶעֱלָם מִמֶּנִּי
אַךְ שָׁב אַחֲרֵי שְׁלוֹשִׁים שָׁנָה,
"נִקְרֵאתִי לְטִיּוּל שֶׁל מַעְלָה
אַךְ חָזַרְתִּי לְבַקֵּר אֶת הוֹרַי
בּוֹאוּ וַאֲתַקֵּן אֶת הַשְּׁבָרִים שֶׁשָּׁבַרְתִּי בָּכֶם"
הוּא אוֹמֵר 
וּמִתְנַצֵּל שֶׁחֻיַּב לָלֶכֶת
וְהוּא רָחוּץ וְיָפֶה
וְחִיּוּךְ הַנְּעוּרִים הַמַּדְהִים שֶׁלּוֹ
הָאֶחָד וְיָחִיד מִסּוּגוֹ
מְמַלֵּא אֶת כָּל פָּנָיו



בנצי וידר כותב שירה כבר חמש-עשרה שנה. אחרי תהליך הבשלה ארוך, שכלל את ברירת המיטב שנתקבץ אצלו במרוצת השנים האחרונות, הוא מוציא לאור את ספר השירה השלישי שלו. ספריו הקודמים: "והם התארכו זה לקראת זו" (2012), "וכשפגש בי שיר" (2014)

"זה היה קיץ חם בלב המלחמה" מאת בנצי וידר. הוצאת "ספרי ניב", 104 עמודים. מחיר לצרכן 67 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים המקוונות ברשת.

ספר שירים חדש:
מעגלים מאת נעמי שלג (מי-עמי דותן)

 ספר שירים המקבץ את מיטב שיריה של נעמי מספריה הקודמים.

נעמי שלג, סופרת ומשוררת מחוננת, פרצה לתודעה הציבורית עם ספרה "בגרות" עוד בטרם גיוסה לצה"ל. נעמי שהתה שנים אחדות בצפון אמריקה ובמרכז אמריקה ושם נשבתה בקסמי ערב רב של חברות, תרבויות ונופים שהשפיעו רבות על שיריה.

נעמי, בוגרת בית הספר שליד האוניברסיטה (ליד"ה), בעלת תואר ראשון מטעם האוניברסיטה העברית בספרות עברית ומקרא ותואר שני בלימודים לאטינו אמריקניים במקסיקו. היא עבדה, בין היתר, בספרייה הלאומית בגבעת רם שבירושלים ושירתה כמידענית במכון סאלד, כספרנית בכנסת ובהמשך כחוקרת ב"מרכז המחקר והמידע" של הכנסת.

בספר זה קובצו מיטב שיריה, שפורסמו בכמה מספריה הקודמים: "רגע של דממה", "סיכוי שני", "יסמין באוויר" ו"המסע לאיי הגלפגוס".

לאהוב אותך-

לֶאֱהֹב אוֹתְךָ.
מַסָּע קָסוּם אֶל הַיָּרֵחַ, 
קַרְנֵי הַכֶּסֶף אוֹרְגוֹת אֶת הָרֶשֶׁת, 
וַאֲנִי בְּתוֹכָהּ.
הַיַּסְמִין בָּאֲוִיר, כְּמוֹ אָז, 
וְהָרוּחַ לוֹחֶשֶׁת לִי אֶת הָרָז.
הַצְּלָלִים, רַק שְׁנַיִם, שֶׁלְּךָ וְשֶׁלִּי,
בְּתוֹךְ הָרֶשֶׁת. 

לֶאֱהֹב אוֹתְךָ.
רֶטֶט הַלֵּב מִתְמַזֵּג עִם הַיְּקוּם,
וְהָרוּחַ וְהַדְּמָמָה הַלּוֹחֶשֶׁת אוּלַי חֲלוֹם הֵן.
לְעוֹלָם לֹא יֶחְדַּל,
לְעוֹלָם לֹא אָקִיץ, 
תָּמִיד הָרוּחַ, תָּמִיד הַצְּלִילִים, 
הַיַּסְמִין בָּאֲוִיר, וּשְׁנֵי לְבָבוֹת 
בְּתוֹךְ הָרֶשֶׁת.

וְהַכָּחֹל יָפֶה, אֲבָל דּוֹמֵם מִדַּי, 
וְלֹא עוֹד עֹמֶק, כִּי הַשַּׁלְוָה שִׁטְחִית.
הָעֹמֶק סוֹעֵר, הַיֹּפִי גּוֹעֵשׁ.
אֵינִי רוֹצָה בְּשֶׁקֶט. אֲנִי רוֹצָה הִתְנַפְּצוּת גַּלִּים
וּסְעָרָה עִם בְּרָקִים
וּרְעָמִים
וְעוֹלָם חַי, חַיִּים לֹא מֵתִים,
כִּי הַשַּׁלְוָה אֵינָהּ בַּחַיִּים.
הַמַּיִם עֵרִים כְּשֶׁהֵם זוֹרְמִים, כְּחֻלִּים, עֲמֻקִּים,
לֹא דּוֹמְמִים,
וְהַחשֶׁךְ תָּמִיד מוּאָר עַל יְדֵי הַבְּרָקִים.
גַּם הָרַעַם בָּרוּךְ, כָּל דָּבָר
לֹא שָׁקֵט. אֲנִי רוֹצָה לִחְיוֹת וְלִרְעשׁ, לִשְׁמֹעַ וּלְהִשָּׁמַע
כְּבָרָק וְרַעַם בְּרוּחַ סְעָרָה.


"מעגלים" שירים מאת נעמי שלג (מי-עמי דותן). הוצאת "ספרי ניב", 58 עמודים. מחיר לצרכן 59 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים המקוונות ברשת.


פרק א' ב' מאת רעות שכטר



קומדיה רומנטית מודרנית, שבמרכזה רומי, רווקה בת עשרים ושש, שצריכה לעשות בחירה אמיצה בין עצמה לבין החברה והנורמה. הספר, המסופר מנקודת מבטה של רומי, נותן הצצה לתוך הקישקע של מערכות היחסים של היום. שני אנשים שאוהבים האחד את השנייה ומכניסים לסיפור שלהם ילדים מנישואים קודמים, הבדלי תרבויות, פערים תפיסתיים ובעיקר - את המשפחה שלו והמשפחה שלה.

הספר סוחף את הקורא לרגעי משבר עצובים ומצחיקים, לרגעי אושר מרגשים והכול בהומור עצמי ובתפיסת עולם שונה ממה שהכרנו בכל הנוגע לנכון ולא נכון במערכות יחסים בפרט ולבחירות בחיים שלנו בכלל.

״טוב אז תביא לי את התה עם נענע ו... לימון.״
״הופה סבתא, עפת על עצמך.״
״כן, עכשיו שהבנתי שאת לא מתחתנת אז לימון מתאים יותר לאווירה.״

נו מה אני אגיד לכם? רומיל'ה שלי כזאת תמימה. נפלה על איזה חנטריש כזה, שלא מבין שאת השנים הכי טובות שלה היא מבזבזת עליו. עכשיו נכנס לו איזה ג'וק לראש, טיול של אחרי צבא. הוא לא מבין שזמני על כדור הארץ קצוב ואני רוצה לזכות לראות נינים.

רומיל'ה בחורה נאה, חכמה, ממשפחה טובה. לא חסרים לה מחזרים. ואני לא מדברת על הסטוקרים של הפייסבוק האלה. אנשים בשר ודם. היא מספרת לי עליהם, בקפה של שישי שלנו. אבל היא כמו סרגל, הילדה הזאת. "מחכה לאילן, מחכה לאילן", כמה חכמה ככה לפעמים טמבלולה.

בתקופתי זה לא היה ככה. אם אתה רציני אתה יוצא לדייט ראשון, ואם נחמד ואתה רציני, יאללה מתחתנים. בלי שטיקים. כל הווצאפים האלה. בסוף הוא עוד יציע לה בהודעה. או שהיא לו. אוי גוועלד.

״פרק א׳ ב׳״ הינו ספר הביכורים של רעות שכטר, נשואה ואימא מבחירה לשלושה. שכטר, העונה גם לכינוי ״טורבו״, מגיעה מעולמות של תפעול ורווחת עובדים בהייטק, מייסדת ומנכ״לית Turbo for Biz

"פרק א' ב'" מאת רעות שכטר, הוצאת "ספרי ניב", 371 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליים ברשת.

לנצח מאת לוי שמעוני



רומן אקטואלי העוסק בניסיונם של ישראל ו"המוסד" להשמיד את הכור האטומי לייצור נשק גרעיני שאירן רוצה לבנות, כדי לייצר נשק גרעיני שבאמצעותו תשמיד את "השטן הקטן", כפי שהיא מכנה את ישראל. בתוך כך, מתרחשת פרשת אהבה סוערת ונועזת בין אשתו היפהפייה של מדען רוסי למדען ישראלי בכיר, הפועל ליישום מערכת הגנה על כדור הארץ מפני פגיעה של אסטרואידים או כוכבי שביט, אשר עלולה להביא להכחדת החיים על פני כדור הארץ.

לוי שמעוני, נשוי ואב לארבעה ילדים, תושב העיר אשדוד. בעל שלושה תארים אקדמיים: תואר ראשון במדעי הרוח והחברה מהאוניברסיטה הפתוחה, תואר שני ביחסים בין-לאומיים מאוניברסיטת בר-אילן ותואר באסטרו-פיזיקה מאוניברסיטת תל-אביב. כל חייו עסק בתחומים רחוקים מסִ פרּות אך תמיד כתב סיפורי ילדים ורומנים קלים, בעיקר למגירה. "לָנֶצַח" הוא ספרו הראשון למבוגרים.

"לנצח" מאת לוי שמעוני, הוצאת "ספרי ניב", 264 עמודים. מחיר לצרכן 50 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליים ברשת.

היסטוריה פרטית מאת אביב יער



הספר מביא מקצת מסיפוריו האישיים של המחבר. אביב משוטט בעיר חמוש במשקפיים ובאוזניות. הוא שומע מוזיקה, רואה כדורגל ו.. אוהב את נאוה. לפעמים הוא יוצא מעצמו ומתל אביב ומפליג למחוזות רחוקים כמו אמריקה, תאילנד ואפילו ירושלים. שם הוא חוקר את התרבויות המקומיות.

מאחר והוא מאמין בכל ליבו שכל זה נורא נורא מעניין אתכם הוא מקפיד להעלות את כל רשמיו בכתב לטובת הדורות הבאים.

אביב יער (יליד 1959) הוא אדריכל במקצועו, חי עובד ומבלה בתל אביב עם נאוה ושלושה בנים כדורגלנים.

מתוך הספר:  "בפעם הראשונה שמעתי "טוקינג הדס" אצל אבישי בדירה שכורה במרכז גבעתיים. דיוויד בירן התנפל על השירים שהוא עצמו כתב כאילו הוא פוגש אותם בפעם הראשונה, מחפש את המנגינה, מגשש אחר המילים, מהמהם, ממלמל, מוצא אותם, אם בכלל, רק בסוף השורה. זה היה רענן. זה היה חדש. זה היה נפלא. מותר היה ליהנות".

"היסטוריה פרטית" מאת אביב יער, הוצאת "ספרי ניב", 211 עמודים. מחיר לצרכן 50 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליים ברשת.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה