רשומות

יום ראשון, 1 בספטמבר 2019

האוצרות האבודים – התנ"ך בפרוזה מאת איל כהן


לפני שנים כשהייתי תלמידת בי"ס יסודי קיבלתי מהוריי את סדרת סיפורי התנ"ך לילדים. הסיפורים היו כתובים בשפה קלה והיו מרתקים. אני זוכרת שהם קרבו אותי ללימודי התנ"ך ועזרו לי לצלוח את השפה המקראית הקשה.

את אותו הדבר לקוראים מבוגרים, עושה סדרת הספרים "האוצרות האבודים – התנ"ך בפרוזה" מאת איל כהן. בשפה בהירה, קריאה ושוטפת מגולל כהן את הסיפור התנכ"י, החל מבריאת העולם ועד סוף ימיו של דוד המלך ואין ספק כי מדובר בסיפורים מרתקים ושובי לב.

הספרים נכתבו, כאמור, על ידי איל כהן, בעל תשובה שחי בשני העולמות והם מבוססים על מקורות היהדות ושווים לכל נפש. הם מיועדים לבני 20 ומעלה ומאוגדים במארז מהודר של ארבעה ספרים. כל ספר מגולל תקופה אחרת בתנ"ך: ימי בראשית, דור המדבר, ימי השופטים והמלך דוד. כל סיפור מסתמך על התנ"ך כמקור ועל הפרשנות שלו והקוראים יקראו את הסיפור לעומק בקריאה שוטפת וחווייתית.

"ימי בראשית" מתחיל בבריאת העולם ומסתיים במותו של יוסף הצדיק. ספר זה שמקביל בתנ"ך לספר "בראשית" מתאר את מה שהיה בגן עדן, את פרשת קין והבל, דור המבול ונח, אברהם יצחק, יעקב ושנים עשר השבטים.



"דור המדבר" דן במנהיגותו ובהיסטוריה של משה - האיש שהוביל את עם ישראל במשך 40 שנה במדבר. בתקופה המאתגרת הזאת, שבה יצא עם שלם של עבדים אל המדבר הצחיח, נתקל משה במבחנים רבים ובניסיונות מרד של העם. את רובם הוא צלח בעזרת ניסים גלויים, כמו המן שירד מהשמיים ונתן מענה לרעב של עם ישראל. משה לא זכה להיכנס לארץ ישראל אחרי שהיכה בסלע במקום לדבר אליו כפי שהצטווה. הספר דן במבחן המנהיגות של משה ומציע התבוננות חדשה ומעניינת לשאלה מה הופך אדם למנהיג ומה מקומו האמיתי של משה בתולדות האומה. הספר מקביל לספרי התנ"ך:  שמות, ויקרא, במדבר ודברים.



"ימי השופטים" מגולל את סיפורם של 15 שופטים. בין היתר מתוארת דמותו של שמשון הגיבור, שהיה השופט ה-13. שמשון, שהיה מופת לגבורה וכוח, גדל כנזיר. כל זמן ששמר על נזירותו הוא שמר על כוחותיו המיוחדים שעזרו לו להכות בפלישתים. השופט שהיה ראש הסנהדרין נקלע לסיטואציות שונות עם נשים גויות. הוא נפל בגלל שסמך על דלילה שגילתה כי כוחו טמון בשיער ראשו שלא גולח מעולם. דלילה גזזה את מחלפות ראשו, והפלשתים ניקרו את שתי עיניו ושמו אותו בבית סוהר. באקט הרואי אחרון בחייו קרא שמשון: "תמות נפשי עם פלישתים" והפיל את עמודי הבניין בו שהו באותה עת המוני פלישתים. הספר מקביל לספרים יהושע ושופטים.



"המלך דוד" מגולל את מסכת חייו המרתקת והסוערת של דוד המלך מיום היוולדו: הוא מתאר את חייו המלאים תהפוכות מנער שנחשב לממזר וגנב שהפך בן רגע למלך נרדף, את מלוכתו והאתגרים שליוו אותה ואת נשותיו עד פטירתו. התיאורים הם בלשון קולחת ובהירה והסיפורים מוגשים  כרומן מרגש, מותח ומפתיע. הספר מקביל לספרים שמואל א ו-ב והתחלת ספר מלכים א.



איל כהן, בן 49 מצפת, הוא תמצית של הישראליות המודרנית: תמהיל של חיפוש עצמי מתמיד, חיבור למילה הכתובה ועוד יותר מזה לשפת הקודש ולמקורות. הוא גדל בבית חילוני והגדיר את עצמו במשך שנים רבות כאתאיסט. כהן, אב לחמישה ילדים, מתפרנס מכתיבת ספרים ועסקים באזור צפת. החינוך הוא ערך מרכזי בחייו של כהן. הוא מקפיד לתת לילדיו את הערכים החשובים שהוא אימץ מאז שחזר בתשובה. 

איל כהן: "הספרים שכתבתי הם ספרי קריאה מהנים שלא שונים מ'שר הטבעות' או 'הארי פוטר'. רוב האנשים לא קראו את התנ"ך לאחר שסיימו את בית הספר. יש כמה סיפורים שהם זוכרים מהילדות, אבל לא יודעים יותר מדי פרטים עליהם. הסיבה לכך שרוב האנשים לא לוקחים את התנ"ך ליד וקוראים בו היא השפה שבה הוא כתוב שאינה שפת השיח כיום. גם מי שמנסה להתקרב לתנ"ך יתייאש לאחר שעה של קריאה. שפת הספרים שכתבתי היא שפת היומיום שלנו כיום. אפשר להבין בקלות את הסיפור ובדרך זאת אני מצליח לחבר אנשים נוספים רבים לתקופה, ולהיסטוריה של העם שלנו. רוב המקורות שמהם שואבים האנשים את ידיעותיהם על סיפורי התנ"ך הם סרטים או ספרים חדשים שנכתבו על התנ"ך אשר בדרך כלל אינם משקפים את השקפת היהדות או מספרי ילדים אשר בשל אפיונם אינם יכולים להתייחס לסוגיות רבות השזורות לאורך התנ"ך". 

"התנ"ך כתוב בשפה שלצערנו הרב קשה לאנשים לקרוא אותה. אני כותב לאנשים שלא מגיעים מידי יום ללמוד בבית מדרש. אני כותב לאנשים מאמינים, או לא כל כך מאמינים, אבל לא התרחקו לגמרי מהיהדות ויש להם עדיין רצון ללמוד ולדעת".

"סדרת הספרים שלי, שנכתבה לאורך שמונה שנים, נאמנה לתנ"ך כמקור ולפרשנויות מפיהם של רש"י, מצודות, רמב"ן, מדרש רבה, מדרש תנחומא, גמרא, זוהר, ילקוט שמעוני, אור החיים, מלבים ועוד מקורות רבים. אני מציג דברים מתוך המדרשים, חומרים שפחות נחשפו בציבור הכללי". 

סדרת הספרים של איל כהן קיבלה הסכמות מגדולי ישראל הרשל"צ יצחק יוסף הרה"ג שמואל אליהו הרה"ג שלמה אבינר ואחרים. 

הספרים של כהן מתארים לא רק את מה שקרה בעבר, אלא מושפעים לא מעט מהתפיסה שלו על מה שקורה לעם ישראל בשנים האחרונות ועל הרצון של העם להכיר את ההיסטוריה היהודית לעומקה ולהבין את השאלות הקשות שנובעות מתוך הסיפור המקראי. 

איל כהן: "בימים אלה אני מסיים לכתוב את הספר 'שלמה המלך'. הרבה אנשים מדברים על כך שהיו לו אלף נשים, אבל לא הרבה יודעים שהיו לו בסך הכול ארבעה ילדים - בן אחד ושלוש בנות".

"האוצרות האבודים – התנ"ך בפרוזה" מאת איל כהן, הוצאת "ספרי ניב". כרך ראשון: "ימי בראשית", 610 עמודים; כרך שני: "דור המדבר", 662 עמודים; כרך שלישי: "ימי השופטים" 389 עמודים; כרך רביעי "המלך דוד" 479 עמודים. מחיר הכרות למארז 4 ספרים לצרכן 200 ₪. ניתן להשיג בחנויות הספרים ברחבי הארץ ובחנויות הספרים הדיגיטליים ברשת או בפנייה ישירה למחבר http://thelosttreasures.net/.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה