רשומות

יום ראשון, 1 בספטמבר 2019

סיור חוויתי וטעים בוואדי ניסנאס עם שףבאלשוק


כפי שאתם יודעים, אני מתגוררת באזור חיפה, כך שוואדי ניסנאס על שלל טעמיו וריחותיו מוכר לי היטב. אבל, בסיור שעשיתי עם שףבאלשוק הסתבר לי שיש עוד הרבה להכיר ולטעום.

שףבאלשוק הוא רני אמיר איש מלא שמחת חיים, אוהב אדם, שחקן וגם בעל תואר שני בתחום ההנדסה הגנטית. הסיור אתו הוא לא רק סיור של ריחות וטעמים, אלא סיור של קירוב לבבות, היכרות עם אנשי הוואדי, סיפורי המקום ועוד. במהלך הסיור נגשו אל רני אנשים רבים בירכו וחיבקו וגם רני עצמו ניגש, התעניין בשלום האנשים ותמיד במאור פנים, חיוך ושמחה.



הסיור עם רני לווה במוזיקה צרפתית שמחה שהנעימה את דרכנו. זו הייתה דרך לא קצרה שנמשכה למעלה משלוש שעות וכללה תחנות רבות. הסיור החל במושבה הגרמנית והסתיים בכיכר אמיל חביבי. טעמנו, חווינו, הקשבנו לסיפורים ולמה שיש לאנשים לומר והכל נעשה בקלילות ובהומור ועם זאת תוך מתן דגש ומשמעות לדו קיום, למשותף בין העולמות ולהוויה המיוחדת שקיימת בחיפה. דו קיום שמתקיים הלכה למעשה ומחבר בין אנשים מכל הדתות והעדות.





היכן ביקרנו? במגוון רחב של מקומות עליהם אספר כאן בלוויית צילומים שימחישו מה טעמנו.

שנתחיל?

מאמא פיתה- מאפייה נהדרת ומסורתית המגישה מנקיש במבחר טעמים. את המאפיה הקימה אמא הוידה שהיא הרוח החיה של המאפים הטעימים, אותם היא מכינה יחד עם בעלה האוהב וויליאם. תמצאו שם מנקיש עם ג'יבנה, עם לבאנה ועם בצל פיקנטי. הכל טעים להפליא. אהבתי במיוחד את המנה עם הבצל הפיקנטי. אבל, הכל מוצלח וטעים.




                                    מאמא פיתה- אמא הוידה

ליד מאמא פיתה נמצא פח גדול מלא בגדים וגב' ספאדי שגרה ליד הפח, מתקנת את הבגדים, מכבסת ומחלקת לנזקקים. כאן גם סיפר לנו רני על הטמפלרים ועל הקהילה הבהאית. האם ידעתם שכיום פרלמנט בן 9 מכובדים הם המנהלים את הקהילה?

התחנה הבאה מסעדת אלנבי- מסעדה שהיא מוסד וותיק וידוע מאד בחיפה. היא הוקמה ע"י מוסא דאוד בשנת 1970. דאוד הוא בוגר של מסעדת איסקנדר המיתולוגית. מסעדה ללא דאווינים, עם תפריט שלא השתנה מאז הוקמה המסעדה. היכן עוד תמצאו בתפריט כוסית וויסקי ב-20 ₪. וכוסית וויסקי משובח ב-25 ₪? טעמנו שם חומוס מצויין וצ'יפס אמיתיים ונהדרים.







ליד מסעדת אלנבי נמצאים 3 שווארמיות- גנאם, סבאח ואמיל. אימפריה של שווארמה. מתקיימים ביניהם יחסי חברות והם נוהגים לשלוח את המנות שנותרו לנזקקים. רני סיפר לנו שבזמן השריפה הגדולה בכרמל, שלחו מאות מנות שווארמה ללוחמי האש וללא תמורה. אנשים צנועים, חרוצים ונדיבים. קרוב אליהם נמצאת מעדניית סוויאדן הידועה.

התחנה הבאה ממתקי המזרח- מתוקיה מלאת מטעמים ונהדרת. קשה לעמוד בפיתויים שנמצאים שם. טעמנו בקלאווה שהייתה מצוינת, לא מתוקה מדי ומשקה תמרהינדי שכמוהו לא טעמתי מעולם. עשוי עם מי וורדים ומיוחד מאד. אחרי שהעמסנו את התיק במיני מתוקים המשכנו הלאה.








מעדניית אפיטייזר- מעדנייה שבה ניתן למצוא מגוון עצום של תבלינים, סוגי בורגול, פירות יבשים, ממתקים ומה לא. הכל טרי טרי, מובחר ומיוחד. אבו אמיר הבעלים הוא "פיינשמקר של דליקטסים" כך אומר עליו רני. הוא מחזיק כ-21 סוגי ערק ואנחנו טעמנו ערק עבודת יד של המרונים. חריף, חזק וטעים. בנוסף טעמנו חמוציות ממותקות בסיידר, צימוקים אוזבקיים, תות עץ מיובש, תאנים קטנות מיוחדות וגולדן ברי. מעדנים אותם תמצאו רק שם.








מול אפיטייזר נמצא את אבו שקארה אטליז בשרים משובח ובו מבחר גדול של בשרים וגם כריכים מיוחדים וטעימים מאד.




כעת ממשיכים לפלאפל הזקנים ופלאפל מישל. לא נקפח אף אחד. אני מודה, פלאפל הזקנים זה הפלאפל המועדף על משפחתי כבר שנים וימשיך להיות כזה. אין על הפלאפל שלהם. אחרי שטעמתי בסיור את הפלאפל של מישל, אומר שגם הוא טעים אבל, עדיין, הזקנים מנצח.

                    פלאפל הזקנים
                  פלאפל מישל

קפה חיפה- כאן תטעמו את הקפה הטוב ביותר בחיפה. לפחות לפי דברי מוסטפה הבעלים. בנוסף, יש לו חלווה משכם שלא נדבקת לשיניים והיא לא מתוקה מדי ומשובחת. והכי הכי מעדן גן עדן העשוי מדבש חרובים, תמרים ופיסטוק. דבש חרובים הוא יקר מציאות ומוסטפה סיפר לנו כיצד הכינה אמו את הדבש. שברה את החרובים ובישלה במשך שעות על פיילה ענקית. מעשר קילו חרובים מקבלים קילו דבש.



בדרך פגשנו גם את זיאד הבדואי שיש לו את הסומאק והזעתר הכי טובים בשוק. את נוזהה הבשלנית שאצלה במסעדה יש אוכל ערבי קלאסי כמו ממולאים, במיה ופטאייר. עברנו בחנות ירקות מיוחדת וראינו כיצד מנקים את עלי המלוחייה למרק.





סיימנו את הביקור בשוק בממתקי עבד אל האדי שם טעמנו כנאפה מצוינת. אחת הטובות שאכלתי.





הסיור משתנה לפי עונות השנה ויש כל מיני הפתעות. כמו דוכני רחוב בימי ששי, טעימות של עלי גפן במסעדה דרוזית, טעימות של זיתים ועוד.

הסיור מתאים ל: אירועים משפחתיים - יום הולדת ויום נישואין, קבוצות חברים , חברות וארגונים, תיירות פנים ותיירות חוץ. ניתן להתאים אישית ולפי דרישה.

וקצת היסטוריה על וואדי ניסנאס- הוואדי שוכן בעיר התחתית בחיפה. שכונה ערבית שהוקמה במאה ה-19 והייתה שכונת פועלים. במנדט הבריטי התגוררו בה ערביי חיפה והיא שמרה על זהותה הערבית גם לאחר קום המדינה. תמצאו בשכונה דו קיום אמיתי של 3 הדתות הגדולות- יהדות, נצרות ואיסלאם.

נהניתי מאד מהסיור בוואדי, במיוחד מהאופן שבו רני מספר, משתף ומחבר בין האנשים. ממליצה בחום.

רני אמיר
050-8801163
בפייסבוק- לחצו כאן
אתר- לחצו כאן


גילוי נאות: הוזמנתי להתארח בסיור.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה