רשומות

יום ראשון, 8 במאי 2016

ליאן מוריארטי בספר חדש " שקרים קטנים גדולים"



תוך מספר שעות גמאתי את ספרה העוקצני והשנון של מוריארטי. ספק ספר מתח, ספר רומן משפחתי הכתוב היטב וטוב. הספר מטפל בנושאים חשובים ורציניים- חד הוריות, אמהות, אלימות בבית הספר, אלימות במשפחה, סודות ושקרים. כל זאת באופן חד, קולע, לעיתים סרקסטי. מוריארטי טווה את העלילה בחוכמה והפרטים נמסרים לקורא טיפין טיפין.

עטיפת הספר מראה סוכרייה על מקל שמתנפצת. לא בכדי זה הדימוי שנבחר. חיים מתוקים לכאורה שמסתירים סודות ומתנפצים לרסיסים. זה המסר.

הספר עוסק בחיי נשים המתגוררות באוסטרליה, ליד סידני. אך הבעיות שאיתן הן מתמודדות הן אותן בעיות של גידול ילדים, בעיות בבית ספר, חברויות, רכילויות וזוגיות שאין מי שלא מכיר היטב.

הנשים הן המובילות את הסיפור והן הדמויות הראשיות. הגברים נמצאים אך מתוארים, איך אומר זאת? בהרבה פחות אהדה. מדליין, אותה אנו פוגשים ביום הולדתה ה-40 היא אם לבת מנישואיה הראשונים ולשני ילדים קטנים מנישואיה השניים. האקס שלה מתגורר קרוב אליה ונשוי לאישה צעירה ממנה וגם לו בת קטנה הנמצאת באותו גן עם ילדיה של מדליין. מתכון להתפוצצות? אכן. מה גם, שהאקס עזב את מדליין כאשר הבת הייתה תינוקת. חברתה הטובה של מדליין היא סלסט היפהפייה הנשואה באושר לגבר אמיד מאד ולה תאומים. אך האם היא אכן נשואה באושר? על כך נלמד בהמשך.  חברה נוספת של מדליין היא ג'יין, אם חד הורית ולה בן אחד. ג'יין שומרת בסוד את זהותו של אבי בנה. המכנה המשותף של כולן הוא היותן אמהות לילדים באותו גן ומעורבות באירועים המתרחשים בו. היה מעניין לקרוא עד כמה מעורבים ההורים בבית הספר. האם גם אצלנו זה כך היום? כי אני לא זוכרת זאת כך. אמהות הנלחמות כדי להשפיע, להיות מעורבות ולקחת חלק פעיל בחיי בית הספר? אני זוכרת אמהות שהתחמקו מלקחת חלק.

ב"שקרים קטנים גדולים" האמהות מעורבות בכל פרט ומתערבות גם כשלא צריך. המעורבות הזו יוצרת מתיחויות, קנאה, רכילות ושקרים. את כל זה מתארת מוריארטי בהומור ארסי והבנה של הטבע האנושי. היא מעבירה את הכוח לידי הילדים האמיצים יותר והחכמים יותר מהוריהם. בזה אני מסכימה איתה.

שיא הסיפור מתרחש בערב אירוע הטריוויה שמתרחש בבית הספר. ההורים השתויים המחופשים לאודרי הפבורן ואלביס, מתפרעים. סודות נחשפים. אמת יוצאת לאור ומישהו מת. רצח או תאונה? מי מת? מי רצח? כדי לגלות זאת לוקחת אותנו מוריארטי ששה חודשים אחורה בזמן, כדי שנלמד על היריבויות, הבריתות, האהבות והשנאה של גיבורי הסיפור.

הסיום הוא, בעיניי, סוג של פשרה. או סוג של צדק פופוליסטי. לא אכתוב עליו כי זה ספוילר אכזרי. אני פחות אהבתי אותו כי אין בו את המושחזות והסרקזם שיש בפרקים האחרים. ועדיין, ספר מהנה, מהיר קריאה ומומלץ. ממליצה לקרוא אותו לפני שיהפוך לסרט קולנוע. כי ברור לי שיעשו ממנו סרט.

"שקרים קטנים גדולים"- ליאן מוריארטי. הוצאת כנרת, זמורה ביתן.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה