רשומות

יום שלישי, 15 בדצמבר 2015

3 ספרי נוער וילדים- עלילות הרשלה, תראי אותך של אורה קרופיק וחלומות מתוקים של שרה מלינובסקי




" עלילות הרשלה- מעשיות יהודיות"

המבוגרים בינינו זוכרים את "עלילות הרשלה" מילדותם. הספר שהיה לי התבלה מרוב שימוש. הפקחות, התעלולים, החוכמה וההמצאות של הרשלה התחבבו עלי מאד. מעבר לחיוך, העלילות הביאו עולם רחוק ואחר שאינו קיים יותר. עולם של עיירות יהודיות שנכחדו ושקמות לתחייה בסיפורים המשעשעים. אני קוראת שוב ומחייכת והדמויות קמות לתחייה. הגביר העשיר, האלמנה המסכנה, הרב שעל פיו יישק דבר, הפונדקאית, האישה הטרחנית. הקסם שיש במעשיות הללו הצליח להתגבר על הזמן שחלף.


הנה דוגמה למעשייה כזו- "יותר כדאי בשניים"- בלילה אחר שמע הרשלה כי גנב בא אל ביתו ומחפש. ירד ממיטתו והתקרב אליו. נבהל הגנב ורצה להסתלק משם כהרף עין. "למה, למה, ידידי?" עצר אותו הרשלה, "שמע, כבר שנים שאני מחפש בביתי- ואיני מוצא כלום. בוא נחפש יחד, אולי בכל זאת נמצא סוף סוף משהו?"


למרות שנראה כאילו הרשלה הוא דמות מומצאת, הרי שהרשלה היה בדחן יהודי שחי לפני כמאתיים וחמישים שנה באוקראינה, בחצרו של הרב ממזיבוז', נכדו של הבעל-שם-טוב. הוא נודע כבחור ערמומי, פיקח ושופע חכמת חיים, ושמו התפרסם עוד בחייו בזכות הבדיחות שסיפר והתעלולים שעולל. מאז ועד היום הפך השם הרשלה שם נרדף וסמל לדמות הבדחן היהודי טוב הלב.

את מבחר העלילות ליקטו ועיבדו עטרה אופק וריבה בן נר. האיורים החמודים להפליא הם של שירלי ויסמן.


סדרת "מעשיות יהודיות" היא סדרה המביאה ממיטב סיפורי העם היהודי לדורותיו בעיבודים נגישים ובפורמט חדש ויפה. ספר נוסף בסדרה: "חלום המלך שלמה", שנבחר למצעד הספרים 2015.

   

מתוך הספר:  "כך זה התחיל: בעיירה אוסטרופול, בפולין הרחוקה, חי נער קטן עם אימו האלמנה. רזה היה ונמוך, פניו חיוורות, שערו שחור ובגדיו קרועים ובלויים. יתום היה מאב, ואמו הענייה טרודה כל היום, ולכן לא היה מי שישגיח על מעשיו של הנער. כך יכול היה להתבטל או להשתובב ברחוב באין מפריע".


"מעשיות יהודיות - עלילות הרשלה": ליקטו ועיבדו: עטרה אופק וריבה בן נר, איורים: שירלי ויסמן, הוצאת "דני ספרים", 96 עמודים, מנוקד, כריכה קשה. מחיר לצרכן 78 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il  


 

"תראי אותך" מאת אורה קרופיק




על ספרה הקודם של אורה קרופיק המלצתי כאן בבלוג. "החברים של אדם" ומסתבר שהספר זכה להצלחה גדולה הן בקרב הקוראים והן בקרב המבקרים. ספר נוסף שלה " חברות עם שחר" קיבל את "ספר הזהב" על מכירת למעלה מ-20.000 עותקים.


הספר החדש "תראי אותך" הוא ספרה השישי. גיבוריה הן נעמה- נערה פופולרית ואהודה על חבריה. היא מארגנת מסיבות, מנהלת את קבוצת הוואטסאפ, נוסעת לחו"ל ובקיצור יש לה חיים מושלמים. הגיבורה השנייה היא יעל- חנונית שאוהבת לקרוא ספרים, חכמה, בעלת לשון חדה. חברי הכתה בעידודה של נעמה מציקים לה ולועגים לה. אורה קרופיק מצליחה להעביר את מחשבותיהם ותחושותיהם של בני הנוער. אני מאמינה להם. הדמויות שלה אינן פלקאטיות והיא מצליחה לגרן לי, הקוראת, להיכנס לתוך עולמם ולהיות שותפה למה שעובר עליהן. כשיעל חולה בלוקמיה הדברים משתנים. נעמה נשברת וכל החברים מתארגנים יחד למחווה מרגשת עבור יעל.


ספר מרגש, עכשווי, העוסק בעולמם של בני נוער באופן ישיר וכן. הוא כתוב שוטף וקריא מאד.


"תראי אותך" מאת אורה קרופיק, הוצאת "דני ספרים", 157 עמודים. מחיר לצרכן 58 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il 


 "באושר ועושר כאילו – חלומות מתוקים" מאת שרה מלינו בסקי



זה הספר הרביעי בסדרת "באושר ועושר כאילו. כתבתי כאן על הספר השלישי "לשחות או לא לשחות" שלקח את הקוראים אל אגדת בת הים הקטנה. כל ספר בסדרה זו עוסק בגיבורה שונה מעולם האגדות. הספרים בסדרה: ראי ראי שעל הקיר, הלוקח את הקוראים היישר לתוך הרפתקה מופלאה עם שלגיה ושבעת הגמדים - נבחר למצעד הספרים לכיתות א-ג לשנת 2014;  הקסם פג בחצות, הלוקח את הקוראים היישר לתוך האגדה של סינדרלה.


הספר "חלומות מתוקים" עוסק באגדת היפהפיה הנרדמת. אבי, גיבורת הסיפור, נכנסת עם אחיה היישר לתוך האגדה. בעוד שרוב האגדות שאֶבִּי מכירה הן בעלות סוף טוב, כאן המצב שונה. הפעם גם החברה שלה, רובין, מצטרפת למסע. אבל הכול משתבש כשבמקום היפהפייה, רובין היא זו שנדקרת מהכישור המכושף ושוקעת בתרדמה עמוקה. אוי ואבוי, מה יעשו אבי וג'ונה עכשיו? איך יעירו אותה וגם יספיקו לחזור הביתה בזמן לפני שההורים יגלו שהן נעלמו?


ספר הרפתקאות חביב, המביא לקוראים את סיפור אגדת היפהפיה הנרדמת באופן יצירתי ושונה מאד. הגיבורים משתתפים במאורעות והאגדה קמה לתחייה באופן מציאותי ביותר.


"אֶבִּי היא גיבורה מגניבה שמצליחה להכניס הרבה פלפל לתוך סיפורי האגדות המכרים לנו. טונות של כיף מחכים לכם בספר הזה!" מג קאבוט, הסופרת האהובה שכתבה את "יומני הנסיכה" ו"ספר החוקים של אלי פינקל".

בקרוב: אל תחמיצו את ההרפתקה הבאה של אבי וג'ונה בממלכת האגדות! "שערה בכוס מים" – והפעם הם פוגשים את רפונזל בספר החמישי בסדרה.


"באושר ועושר כאילו – חלומות מתוקים" מאת שרה מלינובסקי. מאנגלית: חגי ברקת, הוצאת "דני ספרים", 156 עמודים, כריכה קשה, מנוקד. מחיר לצרכן 54 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il   



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה