רשומות

יום שישי, 30 במרץ 2018

על בית פושקין מאת אנדריי ביטוב


הרומן "בית פושקין" ראה אור לראשונה בארצות הברית ב-1978. קשה היה להוציאו לאור בברית המועצות. רק לאחר הפרסטרויקה התפרסם ברוסיה וזכה להכרה. זה רומן מורכב והייתי צריכה להילחם אתו על מנת שאכנס לתוך העלילה ואהנה ממנו. אך, לאחר שצלחתי זאת התפעלתי מהמקוריות, הברק, ההומור והאינטליגנציה שיש בספר. מדובר על רומן רחב יריעה, בסגנון הסופרים הרוסים הגדולים. אפילו הכותרת רומזת לכך "בית פושקין"-שהוא שם המכון בו עובד הגיבור וגם, כמובן, של פושקין הסופר והמשורר.

תוך כדי קריאה נוכחתי שהזיקה לגדולי הסופרים הרוסים הלכה והתעצמה- דוסטוייבסקי, גוגול, טולסטוי ועוד. כולם נוכחים ברומן שמצליח להביא לפני הקורא את אורח החיים ברוסיה ולהציץ לאופן המחשבה הרוסי. בתחילה, לא הבנתי מדוע התקשה לצאת לאור ברוסיה, כיוון שלא מצאתי איזה שהן אמירות פוליטיות מסיתות. רק לאחר שסיימתי לקרוא הבנתי.

הקורא מכיר את ליובה- גיבורו של ביטוב, לאחר מותו בדו קרב. לאחר מכן אנו לומדים להכירו כילד המתקשה ליצור קשר עם אביו המסוגר ומעדיף להאמין שדודו המעניין הוא אביו האמתי. את סבו, שנשלח לגלות בסיביר הוא מכיר רק בבגרותו.

ליובה גדל להיות אינטלקטואל וחוקר שמנסה להעז ולהיות שונה. אך, בסופו של דבר הוא אינו מסוגל לכך. אהבתו לפאינה מביאה אותו לליל הדו קרב.

ליובה הוא סוג של אנטי גיבור. ביטוב מצליח לתאר את חייו המוחמצים בדייקנות מעציבה, אך גם מצחיקה. הוא חי בסוג של שקר עצמי ויחסיו עם נשים הן מראה לכך. הוא סוג של חדל אישים שהתחשק לי לנער ולומר לו " תעשה כבר משהו!"  אך במקום שהוא יעשה הסופר עושה במקומו. הוא מביא את לבטיו בכתיבתו, את מחשבותיו, את האמונה שביכולתו לברוא הכל מחדש ואף מבצע זאת. הוא כל יכול. הוא מאלתר, הוא ממציא, הוא משתמש בהומור ומעורר מחשבה על אודות משמעות החיים.

החינוך הממסדי לציות ולקבלה, מביא גם את האינטלקטואלים לחיות חיים משעממים, ריקניים ותפלים. חיים לא ממש מועילים או תורמים לקהילה. כך טוען ביטוב. האם אפשר אחרת? האם חופש תורם לחיים בעלי משמעות ותוכן? מה אתם חושבים?

אנדריי ביטוב נולד בלנינגרד בשנת 1937, כיום סנט פטרבורג. נמנה עם קבוצת הסופרים הנון- קונפורמיסטים שהשתתפו בחיבור האלמנך "מטרופול". הוא חתן פרס פושקין בגרמניה וחתן הפרס לספר הזר הטוב ביותר בצרפת (1990) הרומן "בית פושקין" תורגם לשפות רבות .
לסיכום- רומן בלתי נשכח, למיטיבי קריאה המוכנים להתאמץ ולהתעמק. אני לא מפסיקה להרהר בו ובמשמעויותיו.

"בית פושקין" מאת אנדריי ביטוב. הוצאת עם עובד. 618 עמודים. מחיר" 118 ₪.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה