רשומות

יום שני, 5 בפברואר 2018

3 ספרי עיון של כותבים ישראלים- טעם הארץ, 100 ימי חופשה בשנה והשליחות שמעבר למילים


סקירת 3 ספרים שנכתבו בעקבות סיפורי חיים והם מעין יומן אישי הנכתב מזווית מבט אישית ומיועד לחזק ולהציע דרכים להתמודדות. "טעם הארץ" של יעקב מורד, מספר את סיפורו האישי של מייסד יקב מורד שביוקנעם. "מאה ימי חופשה בשנה" של ברק פז-טל עוסק בבניית אורח חיים שישלב עבודה וחופש. "השליחות שמעבר למילים" של מיכאל זרחין מספר את סיפורו כנער דיסלקטי והפתרונות שיש לו להציע.

"טעם הארץ" מאת יעקב מורד


זהו סיפורו האישי של יעקב מורד, מייסד יקב מורד שביוקנעם. הוא מספר על שתי אהבותיו- אחת היא אתי, רעייתו שמלווה אותו לאורך המסע להגשמת החלום. האחרת היא השיכר (יין מפירות ומירקות), והתשוקה שלו להקים יקב משלו שמתעצמת עם השנים. על אף הקשיים הביורוקרטיים והכלכליים שלעתים איימו למנוע את הגשמת החלום. יעקב מספר על הקשיים ועל ההתגברות עליהם ועושה זאת באופן מפורט מאד ויש גם צילומים מצמתים מרכזיים בחייו.

זה ספר משפחתי, מלא בפכים ותיאורים מחייו. ב-1999 הקים את "יקב מורד" ביוקנעם. כיום משווקים את המוצרים של היקב לרשתות שונות ואף לארצות הברית. חלומו של הילד מהמעברה התגשם.

יעקב מורד (73), נשוי לאתי, אב לארבעה בנים וסב לארבעה נכדים, שתי בנות ושני בנים, מתגורר מילדות ביוקנעם.

יעקב מורד נולד בשנת 1944 בעירק, שם חיה הקהילה היהודית בצל פחד מתמיד מפרעות ופוגרומים שהלכו והתגברו עם הכרזת המדינה. בשנת 1950 עלתה המשפחה ארצה ללא כל רכוש. לאחר תלאות הקליטה הקשים הגיעו למעברה ביוקנעם בה היו שלושה אוהלים. אותם שכנו באוהל הרביעי. בהמשך עברו לפחונים ולבסוף לשיכונים שם נטע אביו כרם משאת נפשו מזה שנים והכין למשפחה יין לקידוש. כילד נמשך יעקב לריח התסיסה ולטעמו המתקתק של היין ועזר לאביו בהכנתו ובהמשך הכין יין בעצמו. בשנת 1969 הכיר את אתי אשתו לעתיד ויחד נסעו לבית הוריה ביבניאל, שם פגש את אביה שסיפר לו שהוא מייצר יין מפירות וירקות לפי ידע שעבר במשפחתו מדור לדור. הוא טעם והוקסם משפע הטעמים. לאחר מספר שבועות נוספו על המדפים במרתף הבית ליד מכלי היין מיכלים עם יינות שכר בצבעים שונים.

לאחר כשלושים שנות תחביב, השתתפות  בירידים רבים ובעידוד חברים ובני משפחה, שאהבו את טעמם של היינות, החליט יעקב לפרוש ממפעל סולתם שביוקנעם, בו עבד כשלושים שנה ויצא להגשים את חלומו לפתוח יקב ייחודי. בשנת 1999 פתחו אתי ויעקב  את יקב מורד בו ייצרו  יינות שיכר מפירות אקזוטיים כמו רימונים, פסיפלורה, אננס, ליצ׳י וליקר בטעמים שונים. בזכות הייחוד שלו זכה היקב המשפחתי לפרסום רב ומשך אליו מבקרים רבים.

הרצון לתעד את קורות חייו וחיי משפחתו בער בו זה שנים רבות ולאורך כשלוש שנים ליקט חומר מהמשפחה וכתב את הספר "טעם הארץ".

בשנת 2017 פרשו אתי ויעקב לגמלאות, אך הרצון המחובר באופיו לשורשיו של יעקב לא נותן לו לשבת בחיבוק ידיים וכיום מרצה יעקב ומספר על ספרו "טעם הארץ". הקהל יושב מרותק, מקשיב וחווה את האירועים. יעקב מעביר סדנאות להפקת ליקר ביתי ממוצרי בריאות טעימים ומיוחדים ובסיום הסדנה כל משתתף מכין לעצמו ליקר.

"טעם הארץ" מאת יעקב מורד.  הוצאת ספרי צמרת, 337 עמודים. מחיר לצרכן 68 ₪. להשיג בכל חנויות הספרים או דרך אתר המחבר: https://www.yacov-morad.com/

"100 ימי חופשה בשנה – הדרך ליציאה מן העבדות המודרנית" מאת ברק פז-טל בשיתוף מחבר רב המכר רוברט שמין



ספר הדרכה המיועד לשכנע את הקוראים לחשוב אחרת ולשלב בין עבודה לחופשה. התחושה שלי, תוך כדי קריאה, הייתה שהכותב עושה מאמץ גדול מדי לשכנע אותי בצדקת דרכו ו"דוחף" אותי לכוון הנראה לו נכון. אני, כנראה, לא קהל היעד לספרים מסוג זה.

הכותב מספר את סיפור חייו ומתוך אי שביעות הרצון שלו ויציאתו לחופשה בברזיל הוא מבין שעליו להמציא לעצמו אורח חיים חדש הנקרא "100 ימי חופשה בשנה" וכי יכתוב על כך ספר. כך אכן הוא עושה בשיתוף עם המנטור הבינ"ל ומחבר רבי המכר רוברט שמין. בספרו הוא מציע פתרונות למי שרוצה לשנות את אורחות חייו.

הספר מחולק לתשעה חלקים. בין פרקי הספר: למה בכלל צריך 100 ימי חופשה? אילו תירוצים מונעים מאיתנו 100 ימי חופשה? למה חופשה זה הפתרון המיטבי בעיתות משבר? מהו מנגנון HAVE, DO, BE? למה הוא תוקע אותנו? איך נגשים את החלומות שלנו דווקא באמצעות BE, DO, HAVE?, איך נוסיף פעילויות מגבירות מוטיבציה לחיינו כבר היום? למה לא צריך כסף כדי להוסיף ימי חופשה לחיינו? איך יראה לוח החופשות שלנו בשנה הקרובה? למה דווקא האגו מונע מאנשים רבים לצאת לחופשה? אילו תירוצים מונעים מכם לצאת לחופשה ואיך לנצח אותם? איך נבנה את החיים שלנו כך שאנחנו נמצאים במרכז ולמה בכלל חשוב להיות במרכז? איך נזהה ואיך נטפח את התשוקה האמיתית שלנו? איך נתחבר מחדש לחלומות שלנו? למה ילדים הם המורים הכי טובים שלנו ולא להיפך? איך נגביר את המוטיבציה לפתח מיומנויות חדשות? איך נלמד לפרגן לזולת ונפתח את היכולת לקבל ביקורת? כיצד נתכנן את החיים שלנו ואיך נבנה תוכנית חיים מנצחת? מהו 'חוק המשיכה' בחיינו ואיך הוא קשור לתכנון לטווח ארוך? איך ננהל את הזמן שלנו טוב יותר? למה חשוב לחייך יותר, ואיך תעשו זאת? איך להוריד את "חטיפי הזמן" מהתפריט שלנו? איך נבנה את היכולת הכספית כדי לחיות על פי 100 ימי חופשה בשנה? למה ללמוד להשקיע זה הדבר החשוב ביותר? אילו פעילויות מטפחות אורח חיים של 100 ימי חופשה? אילו הזדמנויות מדהימות מאפשר אורח חיים של 100 ימי חופשה בהשבת הטוב לעולם? למה טמונה ההזדמנות הגדולה ביותר של המאה ה- 21 בפעילות חברתית? איך נשפר את החופשה הבאה שלנו ונפחית את עלותה? איך נהנה מחופשה מדהימה בלי לעלות כלל על מטוס?

ברק פז-טל נולד בגבעתיים ב- 1972, נשוי לאמנית עירית תמרי ולהם שני ילדים. בעל תואר ראשון בכלכלה וניהול באוניברסיטת ת״א ותואר השני במנהל עסקים באוניברסיטת ת״א. בשנת 2005 בעקבות נסיעה לתאילנד וקריאת ספר וסדנה שעבר אזר ברק אומץ ונסע לסין עם אשתו כדי להקים שם את העסק הראשון בחייו. לפרסומו הראשון זכה ברק כמנכ״ל חברת מייג׳וב שאותה הקים בסין ואשר ב2007 הגיעה לתנועה של 3 מיליון גולשים בחודש בבייג׳ין סין. היא פיתחה את מנוע חיפוש העבודות הגדול ביותר בסין ובהמשך יצרה גם חברת בת שנקראה ג׳יפינגמי שהשיקה את מנוע חיפוש מודעות הנדל״ן השני בגודלו בסין. במרץ 2007 החברה עשתה את מסיבת ההשקה הרשמית בבייג׳ין. לאחר 4 שנים של ניהול החברה חזר ברק עם משפחתו שגדלה לישראל, התחיל להשקיע בנדל״ן בארה״ב והקים עסק שהתמחה בעזרה לעסקים קטנים לשווק באינטרנט בישראל.

"100 ימי חופשה בשנה – הדרך ליציאה מן העבדות המודרנית" מאת ברק פז-טל בשיתוף מחבר רב המכר רוברט שמין, בהוצאת פז-טל, 192 עמודים, מחיר מומלץ 98 ₪. להשיג בכל חנויות הספרים, בחנויות הספרים המקוונות, או דרך אתר המחבר: http://100vdays.com/

"השליחות שמעבר למילים" מאת מיכאל זרחין
סיפורו של נער שגבר על הדיסלקציה



סיפור חייו המרגש והמרתק של נער שהתמודד בצעירותו עם דיסלקציה קשה והפך למטפל מומחה שמוצא פתרונות ללקויי למידה מכל הסוגים. הספר נכתב בגוף ראשון ומתאר את הדרך רצופת המהמורות שעברה עליו כנער תל אביבי אינטליגנטי ופופולרי שעשה הכול כדי להסתיר מחבריו את העובדה המביכה שאינו יודע לקרוא. ההתמודדות המייסרת והארוכה שלו עם הדיסלקציה, כפי שהיא מתוארת בדפי הספר, היא הבסיס להבנה ולהזדהות שלו כיום עם מטופליו הרבים.

מיכאל הצליח לנצח את הדיסלקציה ופיתח את "שיטת זרחין" הנותנת מענה לקשיים בקריאה, כתיבה, חשבון, דיסלקציה, דיסגרפיה,  דיסקלקוליה, וכן הפרעות קשב וריכוז. נוסף לכך היא נותנת מענה גם לקשיים בהבנת הנקרא ובהבעה בכתב.

השילוב המרתק בין סיפורו האישי של מיכאל לבין תיאור התפתחותה וייחודיותה של השיטה הופך את הספר יעד לחובבי קריאה לצד הורים ואנשי מקצוע שימצאו בו גישה חדשנית ויעילה לפתרון קשיים.

מיכאל זרחין (63), תושב ירושלים מספר: "הדיסלקציה, שסבלתי ממנה שנים רבות וגברתי עליה העסיקה אותי ועניינה אותי מאז ומתמיד, אך תקופה ארוכה התעלמתי ממנה והדחקתי אותה. לא אשכח את אותה נערה שניגשה אלי ברחוב ושאלה אותי אם אני מוכן לתרום לאגודת "ניצן". היא הסבירה לי שהאגודה תומכת בילדים הסובלים מדיסלקציה שאינה ניתנת לפתרון וכי זוהי מצווה לעזור להם לקבל את עצמם וללמוד לחיות עם קשייהם. מובן שלא גיליתי לה שאימי הייתה מייסדת "ניצן". מילותיה של הנערה חלחלו עמוק ללבי. הבטתי בפניה הצעירות ואמרתי בלבי: 'איך אני יכול להמשיך הלאה? האם אין אני חייב לעשות משהו?'".

"גם ד"ר אבלמן, מומחה אמריקאי בעל שם בתחום ליקויי למידה, שטיפל בי במסירות רבה, הרבה לשאול אותי מדוע אינני מושיט יד כדי לטפל בילדים הסובלים מדיסלקציה. ביני לביני חשבתי שעצם העובדה שהייתי דיסלקטי עד בחרותי אין בה כדי להצביע על כך שיש לי הידע והיכולת לעזור לאנשים אחרים. ד"ר אבלמן לא הסכים אתי וגרס כי התובנות הנדרשות חבויות בתוכי ויום יבוא ואגלה אותן.

דיסלקציה מהי?

המונח "לקות למידה" הוא מונח כללי "שמתייחס לקבוצה הטרוגנית של הפרעות שמתבטאות בקשיים משמעותיים ברכישה ובשימוש של יכולת הקשב, הדיבור, הקריאה, הכתיבה או המתמטיקה". דיסלקציה היא לקות שמתייחסת בעיקר לקשיים בלימוד כתיבה וקריאה אם כי יש המרחיבים אותה גם לקשיים במיומנויות למידה שונות ובמתמטיקה.

מכון זרחין

"מכון זרחין" נוסד ע"י מיכאל זרחין בשנת 2005. מיכאל בעל ניסיון ייחודי במגוון לקויות וקשיי למידה: דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה, קשיי קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, הבעה בכתב והפרעות קשב וריכוז. מאז מטפל מיכאל בהצלחה בלמעלה מ- 1,000 ילדים, בני נוער ומבוגרים בכל סוגי בעיות הדיסלקציה ובמקרים של אנשים שלא הצליחו לקבל מענה לבעייתם במקומות אחרים.  
אנו מוכיחים כי לקות למידה אינה גזירה לכל החיים וכי אפשר להיפטר ממנה לגמרי. גישת המכון היא שניתן לפתור את הלקות מן השורש וליצור אצל כל אחד, ללא יוצא מן הכלל, תפקודי למידה נורמליים לחלוטין.

שיטת זרחין - שיפור ותיקון תפקודי חשיבה

השיטה מבוססת על כמה עקרונות: שינוי ומהפך בלמידה ובהתנהגות הוא אפשרי ואפשר לחולל אותו במהירות; רמת הלמידה וצורת החשיבה של האדם אינם נתון סטטי קבוע ומוגדר - גזירת גורל, אלא הם ביטוי של תפקודים שכליים שאפשר לשנות והדרך ליצור את השינוי היא נגישה ומהירה. ליסוד זה יש משמעות עצומה היות שחשיבתו של האדם מבוססת על תפקודים שכליים והיא הבסיס לכל הלמידה ותפקודי הלמידה שלו, לכל התנהגותו והתנהלותו. ממילא אם אפשר להתערב בדרך נגישה ומהירה בתפקודים שכליים ולחולל בהם שינויים פירושו שאפשר להשפיע על כל התחומים האלה ולקדם את האדם לקראת שינויים משמעותיים ומהפכניים.

גישת המכון היא שיש להתייחס לכל אדם כמי שנולד עם מלוא הפוטנציאל להגיע לרמה הגבוהה ביותר של התפקודים השכליים וההתנהגותיים. כל היכולות האלה קיימות ומוּבְנוֹת בנו. איננו מלמדים דברים חדשים, אלא מתחברים אל האדם, מגלים לו את מה שכבר טמון בו ומביאים זאת לידי ביטוי. הדבר נכון בכל גיל. שיטתנו מתאימה לכל אדם, מגיל 5-4 ומעלה.

מיכאל זרחין מסכם: "הצלחנו לפתור בעיות קריאה, כתיבה וחשבון קשות ביותר שמומחים מובילים התייאשו מפתרונן. הצלחנו להנחיל יכולות של הבנת הנקרא והבעה בכתב אצל תלמידים שאיש לא האמין שיהיו מסוגלים לכך. הצלחנו לחולל שינויים בהתנהגות מקצה אל קצה במקרים מורכבים ומסובכים".

"המסרים שאני מעוניין להעביר לקורא בספרי הם שאין דבר העומד בפני הרצון, באמצעות התמדה וכוח רצון עז אפשר להתגבר על הקשיים, לקויות וקשיי למידה: דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה שעד היום נחשבים לבלתי פתירים ניתנים לפתרון באופן מוחלט. תמיכת המשפחה (הורים ואחים) היא בעלת חשיבות גדולה מאוד ביכולת של הילד או הילדה להתמודד עם  הקשיים ולגבור עליהם".

"השליחות שמעבר למילים – סיפורו של נער שגבר על הדיסלקציה" מאת מיכאל זרחין. הוצאת מודן / משרד הביטחון ההוצאה לאור, 174 עמודים, מחיר לצרכן 88 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים או דרך אתר המחבר: http://www.zarchin.org/


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה