רשומות

יום שני, 7 באוקטובר 2019

על רשימות תל אביביות של אברהם בלבן



אברהם בלבן, פרופסור לספרות עברית, חי שנים רבות בפלורידה ובקיימברידג' באנגליה. שם עבד ולימד. בקיץ, היה מגיע לחופשות מולדת לארץ ובשנת 2012 החליט יחד עם אשתו רחלי לשוב לארץ ולעבור לגור בתל אביב.

אברהם, איש קיבוץ חולדה שראה עולם, מגיע לתל אביב ומבקש לראות בה בית. הוא עושה זאת דרך טיולים רגליים ארוכים ורכיבה על אופניו. כמהגר שזה מקרוב בא, יש לו יתרון עצום, הוא מכיר את תל אביב דרך כתיבתם של מיטב סופרינו ומשוררינו וכך בעקבותיהם הוא מגלה את תל אביב ועושה אותה לשלו. הרשימות התל אביביות שהוא כותב בעקבות שיטוטיו הן מחויכות, אוהבות ורעננות.

נהניתי הנאה גדולה מכל רשימה ורשימה. איני תל אביבית אך בשנים האחרונות יוצא לי להגיע ולטייל בה לא מעט, כך שרבים מהמקומות אותם מזכיר בלבן ברשימותיו מוכרות לי. אך, אין צורך להיות תל אביבי, או להכיר את המקומות, כדי ליהנות מנקודת המבט הרחבה, האוניברסלית, אך גם האישית והפרטית של אברהם. ליהנות מהידע הרחב שלו, מהדמיון, מהחיבור אל עברה של תל אביב כשעוד הייתה עיר של חול ותקווה. מהחיבור אל דמויות בלתי נשכחות כמו דליה רביקוביץ', ס' יזהר, שלונסקי, ביאליק, אלתרמן, גוטמן ועוד רבים רבים. מאהבתו אל עצי העיר, גניה, השדרות שלה והחיבור לילדותו בקיבוץ.

לגמתי את רשימות תל אביביות לאט לאט ( ולא בלגימות גדולות כפי שלגם אברהם את עשרת הכרכים של שלונסקי ברשימתו "לשתות את כל כתבי שלונסקי בכוס גזר אחת" ) כדי שלא ייגמרו לי מהר מדי. בכל רשימה מצאתי מחשבה, ראיה מקיפה, חיבור לאייקונים תרבותיים ולדמויות בלתי נשכחות. תל אביב של בלבן היא רבדים רבדים של עבר, הווה ועתיד. הוא יודע להצביע על עצים עתיקים כמראי מקום לעבר, מספר את סיפורם של גנים, פארקים ושדרות ועושה זאת במבט רענן, חדש, עם פרשנות אישית ומעמיקה, שהעשירה אותי, נגעה לליבי והצליחה לרגש אותי.

אהבתי את ההומור הדק שיש בכתיבה, את התהייה ואת הרצון להבין ולהכיר. את המפגשים עם אדריכלים, אדריכלי נוף, חוקרי תל אביב ואוהביה. תל אביב קרובה לי כעת הרבה יותר ואהובה עלי יותר. אני מביטה בה היום, לאחר הקריאה, בעיניים אחרות ועל כך תודה גדולה.

את הספר מלווים ציוריה של הציירת התל אביבית טליה ישראלי, שהוסיפו להנאתי וליופיים של הרשימות.

הרשימות התפרסמו בטור שנקרא "רשימות תל אביביות" במוסף תרבות וספרות של עיתון הארץ.

מומלץ בחום רב.

רשימות תל אביביות מאת אברהם בלבן, ציור כריכה וציורים- טליה ישראלי, הוצאת עם עובד, 271 עמודים, 94 ₪.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה