רשומות

יום שבת, 5 באוקטובר 2019

המלצות על מבחר ספרי קריאה, מתח ושירה חדשים של כותבים ישראליים



מבחר ספרים מגוון של כותבים ישראלים לחלקם התחברתי, לחלקם פחות. כולם מסקרנים, מעניינים ומבקשים לגעת בקורא. איציק אורון עוסק בנושא של נפגעות אלימות בספרו " היושבת במעגל". מיכל גטניו- קאלוש מביאה סיפור אישי ודרכו איך מתמודדים עם משברים בספר "שמש בכיסים". אבינעם שירן פרופסור לרפואה בספר מתח מצוין " התערבות פולשנית" המתנהל בחלקו בבית חולים. ורד גילינסקי עם ספר שירים "שירים מחדרי הלב" שנושאיו אהבה, געגוע ובדידות. איתי כהן בספר ביכורים עשיר בדמיון "עד שניפול". נילי פירסט צ'צ'יק מספרת לבתה את סיפור המשפחה המורכב בספר "פרומות ומחוברות". לבנה מושון עם רומן מרתק " כריתה" המפגיש בין גבר לאישה מעולמות שונים. הילה קובו ויניר קוזין מביאים את האמירות התמוהות, העילגות, המסולפות והמשעשעות של נבחרי הציבור בספר "לא יהיה כלום"  יהושע ק. עם סיפור חייו הבלתי שיגרתים של חנוך בספר "מי שהעז". פיני אלעזרי ברומן מתח חוצה יבשות המערב את המוסד בספר "העוצמה והזעם של אבנר ארליך" ולסיום סם ש. רקובר ברומן מתח " מי את, רוזלינד" המשלב בין דמות מסתורית, רצח, נקמה וגעגוע .

"העוצמה והזעם של אבנר ארליך" מאת פיני אלעזרי



מותחן מרתק וכתוב היטב, אפשרי ועכשווי. ישראלי מאד ונוגע לנושאים המטרידים את כולנו.
בסיפור תפניות, הפתעות וטלטלות רגשיות והעלילה קצבית ומחזיקה את הקורא במתח רב עד לסוף הבלתי צפוי והמפתיע.

שרשרת פיצוצים קטלניים מזעזעת את בירות אירופה. בפיצוץ ברומא נרצחים עשרים ושניים איש ביניהם שישה ישראלים. מהמודיעין שנאסף מסתבר שזה רק המבוא: עימאד אקברייה, פלשתיני שעומד בראש הארגון האיסלאמי שאחראי לקטל, זומם לפוצץ את מסגד אל אקצה ולהטיל את האשם על היהודים. הוא גם מקדיש את עיקר זמנו לקידום שיטה להעברת מטעני נפץ ברחבי העולם המערבי למרות מערכות הבידוק המוצבות בשדות התעופה ובמיקומים אסטרטגיים אחרים. השיטה מבוססת על מיצוק חומר נפץ נוזלי לג'ל. את הג'ל הזה ממלאים בבלון שנשתל בגופם של השהידים בניתוח. הכוונה היא לייצר מאגר פצצות אנושיות מתקתקות שאי אפשר לגלות. עימאד מתניע סדרת פיגועים קטלניים בריאד, בפריז, בבריסל, בלונדון ובברלין בהם נפגעים ונהרגים עשרות בני אדם בכל אירוע. 

אבנר ארליך, מאגף המבצעים המיוחדים של המוסד, נחלץ לסכל את התוכנית ויוצא למרדף חוצה יבשות בעקבותיו של מנהיג הטרור האכזרי. המרדף, הכולל הפעלת כוחות מיוחדים, סוכני מוסד וסי.איי.אי, לובש צורה של נקמה אישית כשמסתבר לעימאד שאבנר היה אחראי לחיסול אביו לנגד עיניו של עימאד כשהיה בן עשר. 

אבנר חושף שמטרתו העיקרית של עימאד היא להחדיר את הפצצות האנושיות למסגד אל אקצה בירושלים. המחבלים נושאי הפצצות יתחפשו ליהודים דתיים ויפוצצו את המסגד הקדוש בשידור ישיר, מהלך שיגרום למאות מיליוני המוסלמים בעולם להתאחד למתקפה להשמדת ישראל. אז תיאלץ ישראל להגיב בפצצת יום הדין הגרעינית.

אם אבנר לא יצליח לסכל את תכנית הנקמה השאפתנית של עימאד, היא תבעיר בלהבות את המזרח התיכון כולו. 

"העוצמה והזעם של אבנר ארליך" מאת פיני אלעזרי. הוצאת "דני ספרים", 423 עמודים. מחיר לצרכן 98 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il       

התערבות פולשנית" מאת אבינעם שירן


רומן מצוין שקראתי בהנאה ובסקרנות. הוא מתרחש בין כתלי בית חולים והידע המקצועי של הכותב מוסיף מאד לאמינות העלילה ולריאליות שלה.

דורון שפירא, קרדיולוג צעיר ומצליח נסחף אל תוך פרשה מטלטלת שעתידה לחרוץ את גורל המזרח התיכון כולו. דורון נאלץ להתמודד עם הקונפליקט בין האמת הפנימית שלו כרופא ונאמנותו לחולים לבין הפוליטיקה הפנימית במחלקה והציות למנהלה, רופא בינוני אך שאפתן, שמצד אחד מעריך את המתמחה המוכשר שלו, ומצד שני מתעצבן על כך שתמיד יש לו מה לומר, ומה שיותר גרוע - שהוא כמעט תמיד צודק. דורון מוצא עצמו מתמודד עם החלטה הרת גורל שהחליט עבור חולה מסוים, ומאיימת על עתידו המקצועי, כשבתווך הוא מנהל חיי משפחה ומנסה למזער נזקים בעסקת רכישת מכונית מסוחר רכב רמאי. 

ידידיה שומרון, או דידי, הוא פוליטיקאי מוכשר וקצין מצטיין, פיזיקאי ויזם. דידי רץ לראשות ממשלת ישראל, ומנסה לממש באומץ רב חזון שאפתני תוך התמודדות עם איום מתמיד על חייו ועל משפחתו, ניסיון של התקשורת להוציא שלד נפיץ מתוך הארון שלו ומום מולד המביא אותו אל בית החולים. 

הרומן מלווה את שניהם בנפרד, עד לרגע מכריע, דרמטי ומותח בו חייהם מצטלבים, בו כמעט שניהם מאבדים את חייהם, ובו דומה כי נפשם נקשרת  באופן מיוחד ולא שגרתי. דורון נצמד לאמת שלו, מתעמת עם מנהליו תאבי התהילה, מסכן את הקריירה שלו למען מטופליו, ומוצא את עצמו בסופו של דבר עומד לצד מיטת חוליו של ראש הממשלה, כשהוא האדם היחיד בעולם שאחראי לגורלו. 

"התערבות פולשנית" הוא ספרו השני של הקרדיולוג פרופ' אבינעם שירן (61), העומד בראש יחידת האקו בבית החולים כרמל בחיפה ומשמש כפרופסור חבר קליני בבית הספר לרפואה שבטכניון.

"התערבות פולשנית" מאת אבינעם שירן. הוצאת הספרים "כרמל", 221 עמודים. מחיר לצרכן 79 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים.

מי את, רוזלינד? מאת סם רקובר

מותחן העוסק בנושאים אוניברסליים של אהבה ונקמה, על עצב וכמיהה.
מיכאיל וורושילובסקי, שיסד את בית הדפוס המשגשג "וורושילובסקי", הזמין לארוחת ערב מפוארת את שני בניו, אבשלום הצייר ואבנר הנשוי לרותי היפה המנהל למעשה את בית הדפוס מאז שמיכאיל פרש מניהולו לאחר מות אשתו, את עורכת הדין האחראית על עניני בית הדפוס, ואת גרישה ידיד נעוריו מאוקראינה המטפל בו בשנים האחרונות. מיכאיל הנוטה למות מבקש לומר להם דברים אחרונים לפני מותו. אולם במקום מילים של פרדה הוא מספר להם שלושה סיפורים, שניים קצרים ואחד ארוך מאוד המהווה את עיקר הרומן. 

הסיפור העיקרי הוא על מפקחת שוש לוגסי, יפהפייה אדומת שער, חכמה וחוקרת מעולה. היא נמצאת בתקופה קשה, מחפשת בן זוג ושוקלת לעבור מהמשטרה לעריכת דין. שוש פונה לפרקליטות ופרקליט המחוז מבקש ממנה להכין חוות דעת על תיק רצח. הנרצח הוא יעקב פרח והחשוד הוא דוד יפתח. שוש סבורה שהתיק אינו בשל להעמדת דוד יפתח לדין ופותחת בחקירה.

סיפורו של מיכאיל על שוש משתלב בחייו האישיים של אבשלום הצייר. הוא מתחבט בציור של אישה בעירום בעזרת ליאת הדוגמנית. אבשלום מתאהב בדמותה של שוש לוגסי היפהפייה ולאחר מות אביו הוא מחפש תשובות לשאלות, מיהי שוש לוגסי? ומדוע נעלם גרישה מיד לאחר מותו של מיכאיל, שהוריש לו סכום כסף גדול מאוד. 

אבשלום מגלה בבית הוריו מחבוא בו נמצא הפתרון לחידות. הכל התחיל בלוגנסק שבאוקראינה שנכבשה בשנת 1942 על ידי הנאצים. הוא מוצא תמונה של משפחת אביו ומשפחת גרישה. לאביו הייתה אחות יפהפייה, רוזלינד הדומה כשתי טיפות מים לשוש לוגסי, שעונתה, נאנסה ונרצחה בלוגנסק. הוא מוצא מכתב מאביו וגרישה המחבר בין רציחת שני האחים יעקב פרח ויוסף אברהמי לבין חיסול משפחתו, משפחת גרישה ורציחתה המזוויעה של רוזלינד.

 סם ש. רקובר הוא פרופסור במחלקה לפסיכולוגיה, אוניברסיטת חיפה. בתחומי  התעניינותו: היכר וזיהוי פרצופים, פילוסופיה של המדע, התודעה (פסיכולוגיה) ומודלים של הסבר, פרסם סיפורים ומאמרים מקצועיים רבים, כתב ופרסם סיפורים, קבצי סיפורים, ורומנים. "מי את, רוזלינד?" הוא ספרו האחד עשרה. "מי את, רזלינד?" מאת סם ש. רקובר, הוצאת הספרים כרמל, 325 עמודים. מחיר לצרכן 84 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים.

לא יהיה כלום מאת הילה קובו ויניר קוזין
המשפטים הגדולים של הפוליטיקה הישראלית



הספר מאגד את כל המשפטים שעוררו תשומת לב, של נבחרי ונבחרות הציבור שלנו בין השנים 2009 עד תחילת 2019: שיבושי הלשון, האמירות התמוהות, סילופי העובדות או ההסתות הפרועות, שפורסמו בפוסטים ברשתות החברתיות ובראיונות בתקשורת הממוסדת. 

הטעויות של מירי רגב, הבילבולים של בוז'י הרצוג, הגידופים של אורן חזן, הזיגזוגים של בני גנץ והפייק ניוז של בנימין נתניהו.

"תגיד לי, אתה סתום"?  (מירי רגב למפגין, יולי 2011)
"מירי, קחי תרופות בזמן" (אחמד טיבי למירי רגב, ספטמבר 2011)
"אני אשמור על נתניהו מאוחדת" (יצחק הרצוג, מרץ 2015)
"אני יכול להכניס לעזה רובוט שילחם בכל ראשי חמאס" (איוב קרא, פברואר 2017)

על הכותבים: 
הילה קובו היא עיתונאית; מגישה בכירה, עורכת ויוצרת דוקו באולפן וואלה! NEWS. מתגוררת בתל אביב, נשואה לרועי ואמא של יובל, גל וג'וי הכלב. קולעת מכל מקום על מגרש הכדורסל, כשאף אחד לא שומר עליה.  

יניר קוזין הוא עיתונאי, הכתב המדיני והפוליטי של מעריב ושל ערוץ הכנסת, ומגיש תכניות טלוויזיה להנאתו ולמחייתו. מתגורר בצור הדסה, נשוי לשמרית ואבא של שי ואלון. בנעוריו זייף כחצוצרן בתזמורת העירונית של פתח תקווה.

"לא יהיה כלום" בעריכת הילה קובו ויניר קוזין. איורים: גיא מורד, הוצאת "דני ספרים", 262 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il          

שירים מחדרי הלב מאת ורד גילינסקי

 ספר שירים המדבר על אהבות, געגועים, שברון לב, בדידות ולעיתים על זוגיות וביחד.

לצד השירים בספר משובצים תמונות שצילמה ורד גילינסקי והתוצאה היא גם ספר מתנה מקורי.

שירים מתוך הספר:

שָׁעוֹת יָשְׁבוּ וְדִבְּרוּ.
הִכִּיר כָּל קֶמֶט בְּפָנֶיהָ,
כָּל קִמּוּר, כָּל נְקֻדַּת חֵן.
גּוּפוֹ הָעֵירֹם הִתְעַנֵּג בְּיָדֶיהָ.
הוּא אָהַב אֶת נְשִׁיקוֹתֶיהָ.
הִתְעוֹרְרוּ בֹּקֶר-בֹּקֶר לְקָפֶה,
הָיְתָה רוֹאָה אוֹתוֹ נִכְנָס לַחֶדֶר.
בֹּקֶר אֶחָד הִתְעוֹרְרָה לְבַדָּהּ.
יָשְׁבָה בַּמִּטָּה, בָּהֲתָה בַּדֶּלֶת,
חִכְּתָה רֶגַע וְעוֹד אֶחָד, קָרְאָה בִּשְׁמוֹ,
הִסְתַּכְּלָה עַל הַכָּרִית,
עַל הַצַּד שֶׁבּוֹ הָיָה יָשֵׁן.
הַמָּקוֹם רֵיק,
קֶצֶב נְשִׁימוֹתָיו לֹא נִשְׁמַע,
שְׁמָהּ לֹא נִשָּׂא בָּאֲוִיר.
זָרְקָה עַל עַצְמָהּ שִׂמְלָה וְיָצְאָה,
הִסְתּוֹבְבָה בָּרְחוֹבוֹת, חִפְּשָׂה אַחֲרָיו.
הָלְכָה לַמְּקוֹמוֹת שֶׁאָהַב, וְלֹא מָצְאָה.
הָלְכָה לַיָּם, לַמָּקוֹם שֶׁאָהֲבָה,
דִּמְעָה נָשְׁרָה.

+

בְּגַעְגּוּעַי אֶכְתֹּב לְךָ שִׁיר.
אֵשֵׁב עַל הַחוֹל הַחַם וְאֶזָּכֵר. 
הַיָּם סָעַר כְּמוֹ לִבִּי הַמִּתְנַגֵּן.
אֶכְתֹּב לְךָ בְּגַעְגּוּעַי עַל לוּחַ לִבִּי,
אֶכְתֹּב וְלֹא אֹמַר דָּבָר. שְׁתִיקָה.
הַיָּם מְדַבֵּר, זוֹעֵף, רוֹגֵשׁ, מִתְרַגֵּשׁ,
וַאֲנִי תּוֹהָה עַל הֱיוֹתְךָ בִּי.
אֶת פָּנֶיךָ הַטּוֹבִים אֶכְתֹּב לְךָ בְּגַעְגּוּעִים.
אַקְשִׁיב לַיָּם, לַסְּעָרָה, לְלִבִּי הַמִּתְנַגֵּן.
הִרְגַּשְׁתִּי אֶת מַגַּע יָדֶיךָ הָאוֹהֲבוֹת,
אֶת גּוּפְךָ בְּגוּפִי, אֶת הַגַּעְגּוּעַ.
הַיָּם הָיָה מֻנָּח שָׁם, לְיָדִי, וְאַתָּה צָרוּב בִּי.
+
הִיא עָמְדָה עֵירֻמָּה מוּל הַמַּרְאָה
וּבָחֲנָה אֶת גּוּפָהּ הַנַּעֲרִי הַמִּתְבַּגֵּר.
כָּל פִּנָּה אָהֲבָה בּוֹ, כָּל קִמּוּר.
מַחְשָׁבוֹת שֶׁל גַּעְגּוּעַ עָבְרוּ בְּמוֹחָהּ, 
רָצְתָה לִרְאוֹתוֹ עוֹד פַּעַם,
לָחוּשׁ אֶת מַגַּע יָדוֹ עַל גּוּפָהּ,
לָחוּשׁ אֶת הָרֶגַע וְלֹא לִבְרֹחַ,  
הָרֶגַע שֶׁבּוֹ הָיְתָה, שֶׁהוּא הָיָה.
דִּמְעָה נָשְׁרָה, הַלֵּב נִצְבַּט.
הִתְלַבְּשָׁה בְּשִׂמְלָה קַלָּה וְיָצְאָה. 
הָלְכָה לָהּ אֶל מְחוֹזוֹת לִבָּהּ,
אֶל חַדְרֵי נִשְׁמָתָהּ.
יָשְׁבָה לְלֹא אֹמֶר וּבָהֲתָה,
מְחַכָּה לַאֲהוּבָהּ.
+
רוֹצָה לִבְרֹחַ, לְהִתְרַחֵק,
לְהִסְתַּתֵּר, לְהֵעָלֵם בְּעוֹלָם אַחֵר,
אַתָּה חָסֵר, כָּל כָּךְ חָסֵר,
הַלֵּב לֹא נוֹתֵן מָנוֹחַ,
הַגּוּף לֹא מַרְגִּישׁ בְּנוֹחַ,
רוֹצֶה אוֹתְךָ, וְלֹא אַחֵר.
אַתָּה כָּל כָּךְ חָסֵר.

נוֹפֶלֶת לָאֲדָמָה, מִתְרַסֶּקֶת,
נִשְׁבֶּרֶת, אוֹבֶדֶת וְנֶאֱסֶפֶת.
יֵשׁ רְגָעִים שֶׁאַתָּה כָּאן וְאַתָּה שָׁם,
מַבִּיטָה בַּשָּׁעוֹן, בַּתְּמוּנוֹת, בַּזִּכְרוֹנוֹת.
הַזְּמַן עוֹמֵד מִלֶּכֶת.

הַכֹּל כְּמוֹ חֲלוֹם רַע, 
עוֹד רֶגַע יֵעָלֵם,
מְחַכָּה שֶׁתַּחְזֹר, שֶׁתַּגִּיד שָׁלוֹם,
שֶׁתִּשָּׁאֵר מְעַט, שֶׁיִּהְיֶה לָנוּ רֶגַע.
הָעֵינַיִם דּוֹמְעוֹת, הַלֵּב בּוֹכֶה,
הַגּוּף מִתְאַבֵּן, הָרֹאשׁ חוֹשֵׁב.

רוֹצָה לְהִשָּׁאֵר, לֹא לְהֵעָלֵם,
רוֹצָה אוֹתְךָ יוֹתֵר מֵהָאַחֵר.


"שירים מחדרי הלב" מאת ורד גילינסקי. הוצאת "ספרי ניב", 55 עמודים. מחיר לצרכן 79 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים הדיגיטליים.

שמש בכיסים מאת ד"ר מיכל גטניו-קאלוש
ליפול כדי לקום – התמודדות עם משבר

ד"ר גטניו משלבת בין סיפור אישי להדרכה כיצד להתמודד עם משבר בצורה טובה.

היא מספרת כיצד התמודדה עם נפילתו של חבר בפעילות מבצעית בלבנון ב־28.2.1999. באמצעות קטעי יומן שכתבה במשך 20 השנים שעברו מאז, היא מנסה להתחקות אחר התנהלותה, ולהבין כיצד התגברה על המשבר; בכנות וברגישות היא חושפת את תהליך הגילוי, הטיפול וההחלמה. הכותבת משלבת בין כתיבת פרוזה לכתיבה מדעית, בין רגשות ומחשבות לממצאי מחקרים. דרך התובנות שלה היא מעבירה אל הקוראים מסר אישי, רגשי ומקצועי, שיכול לסייע לאחרים להתמודד עם האתגרים והמשברים שכולנו חווים במהלך חיינו.

"... באופן כללי הכל איתי ממש בסדר. חוץ מזה שאני מרגישה מעורערת מבחינה נפשית, כאילו אני מסוגלת לבכות כמעט בכל מצב ובכל רגע כשפתאום אני חושבת על עֹמר. האמת היא שכל הזמן הוא בתודעה שלי, רק מדי פעם זה עולה ומציף – ואלה הרגעים שפשוט בא לי לבכות!" (קטע מיומן המחברת משנת 1999, המופיע בספר)

עבור אנשים שנמצאים בעיצומה של התמודדות עם משבר, ועבור הקרובים אליהם, הספר מעניק התבוננות עמוקה לתהליכים שאולי הם עצמם אינם מודעים להם.

ד"ר מיכל גטניו-קאלוש היא עובדת סוציאלית, מרצה במכללה האקדמית ספיר, באוניברסיטת בר-אילן בבית הספר לעבודה סוציאלית ובמכללה האקדמית אחוה בבית הספר לחינוך; בעלת קליניקה פרטית לטיפול בהורות, בחרדות ובפוסט-טראומה. מחקריה שופכים אור על חקר הפרספקטיבה של ילדים בגיל הרך ושל הוריהם, ואסטרטגיות הוויסות הרגשי הנדרשות בהתמודדות עם איום של טרור מתמשך, ועל תהליך גיבוש הזהות בחברה הישראלית.

"שמש בכיסים – ליפול כדי לקום: התמודדות עם משבר" מאת מיכל גטניו-קאלוש. הוצאת "ספרי ניב", 124 עמודים. מחיר לצרכן 84 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים הדיגיטליים.

עד שניפול מאת איתי כהן

סיפור אחר, שונה, הנמצא בין מציאות לדמיון ועוסק בבלתי אפשרי.
אור, עדן, גל ושקד היו תלמידי תיכון רגילים ביותר עד לרגע שבו חייהם הפכו בלתי שגרתיים. תאונת דרכים ונפילה מצוק יכולות להיחשב דברים שקורים במקרה, אבל מה אם מדובר ברצח ובחטיפה? ומה לגבי חלומות החוזרים על עצמם ומרמזים על תעלומות מטורפות? ככל שהעניינים מסתבכים, כל אחד מגיבורי עד שניפול מגלה את הכוח המיוחד הטמון בו, כוח החורג ממסגרת הזמן המוכרת לנו, ודורש ממנו להיות אמיץ יותר ולהעז כדי להציל זה את זה. בתוך מערבולת ההתרחשויות המהירה חלקם מתנסים גם בחוויה המינית הראשונה שלהם כשברקע מהדהד האיום על חייהם ועל חיי חבריהם.

עד שניפול הוא ספר הביכורים של איתי כהן.

"עד שניפול" מאת איתי כהן. הוצאת "ספרי ניב", 121 עמודים. מחיר לצרכן 84 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים הדיגיטליים.

מי שהעז מאת יהושע קריאף


הספר עוסק בסיפור חייו של חנוך. דמותו של חנוך הינה בדויה אך הרבה מהאירועים אותם הוא עובר אכן קרו לכותב.

בסגנון כתיבה גלוי ואישי מגיש לנו קריאף את סיפור חייו הבלתי שגרתיים של חנוך, אדם חם שאינו מפחד מדבר, למעט אהבה. חנוך הוא בחור ישראלי חובב הרפתקאות וסיכונים שספג מהלומות בכל הקשור לחיי הזוגיות. חנוך מתגרש בפעם השנייה, מואס בחיים בארץ ומחליט לסגור את כל עסקיו ולטוס לחו"ל. חנוך שהחל את הקריירה שלו בעבודות עפר, הצליח להקים מטרקטור אחד בלבד - אימפריה שלמה. הוא מצליח להפוך לקבלן מקושר בישראל שחבר לכל הדרגים: מעורכי דין בכירים, אנשי רוח, טייסים וחובלים ועד לעבריינים הגדולים. ייחודו של חנוך היא הצלחתו לחבור לכל אדם ולהשיג את מבוקשו, להיקלע למצבים סבוכים ולהצליח לצאת מהם ללא פגע.

חנוך מחליט לרדת מהארץ, סוגר את כל עסקיו ועולה על מטוס. בהמשך העלילה התברג לאותו סוג עבודה, אך הפעם במכרה יהלומים. העלילה הולכת ומסתבכת כשחנוך מצליח להעלים למען הבוס שלו יהלום בסדר גודל של מיליוני דולרים והוא בורח מהממשל המקומי - לאחר שצבר ידע וניסיון מול הממסד, המשטרה ומנגד מול עבריינים כשהוא שומר על נאמנותו לבוס שלו. כוחו טמון בידע שלו ובניסיון חייו שבזכותם הצליח להתברג לבכירי הממשל בכל ארץ אליה הגיע. חייו נעים בין רומנים מזדמנים, תחושת החופש ללא המחויבות לאיש ובין החיים בצל הסכנה המתמדת. 

יהושע (שוקי) קריאף, 52, נשוי ואב לארבעה, תושב קיבוץ גת מספר: "בדיתי את חנוך מלבי ובניתי את דמותו ואת עלילת הספר מחלק מהאירועים שקרו לי. הלבשתי על חנוך הרבה סיטואציות ואירועים שקרו לי במציאות. הספר מתאר את קורות חיי בשינויים דמיוניים בעלילה. גם אני כמו חנוך ספגתי מהלומה קשה משתי נשים. שנינו ירדנו מהארץ והוא כמוני רודף אחר החופש והחיים על הקצה. כמוני נקלע חנוך למשימות מאתגרות וסבוכות, אך יחד עם זאת לא שוכח את ילדיו האהובים ונאמן לישראל מולדתו". 

"מי שהעז" הוא ספרו הראשון של קריאף, והספר הראשון בסדרה. קריאף מבטיח לקוראים שדמותו של חנוך תהפוך בספר ההמשך ליותר סבוכה מותחת, סקסית ואלימה. 

"מי שהעז" מאת יהושע קריאף, הוצאת "ספרי ניב", 425 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים ברחבי הארץ ובחנויות הספרים הדיגיטליים ברשת.

היושבת במעגל מאת איציק אורון
על שבע נשים אמיצות ועוד אחת מנהיגה

בעריכת הגר ינאי



סיפורן המרתק של שבע גיבורות, נשים נפגעות אלימות שיוצאות למסע משותף בהדרכתה של מורה רוחנית מיוחדת במינה שנמצאת אף היא במסע של גילוי. 

הספר עוסק בבעיה קשה עמה מתקשה החברה עדיין להתמודד – בעיית האלימות במשפחה. באמצעות סיפורן הסוחף והמרתק של הגיבורות, אורון מעלה את בעיית האלימות נגד נשים לראש השיח הציבורי ואף מציע דרכים לפתרונה.

שבע הנשים, ביניהן ערבייה, חרדית, עולה מחבר העמים וחילוניות. כל אחת ממגזר שונה, שלא הכירו האחת את השנייה, נפגשות אחת לחודש למפגש העצמה בן יומיים שמתנהל בהדרכתה של גיבורת הספר היושבת במעגל - יסכה לאה, אישה רבת מעלות שהגיעה במיוחד מאמריקה כדי להתמודד אף היא עם עברה, עבר שמניע אותה לעשות מלאכת קודש עם הנשים שזקוקות ליד מכוונת.

דמות ראשית נוספת בספר היא דורית, המספרת. אחות מוסמכת לשעבר, אם שכולה שחייה בסערה כתוצאה מאלימות בעלה כלפיה. היא נאבקת ברצונה העז להשיב אליה את אייל – התאום של האח שנפל, שנמלט מהתופת הביתית לטיול אחרי צבא במזרח.

אחת לחודש נפגשות שבע הנשים ויושבות במעגל העצמה יחד עם המנהיגה שלהן. בכל מפגש נשמע סיפורה של אחת מהנשים ובמהלכו יסכה לאה מלמדת אותן את תורת הערך העצמי, את רזי העולם ואת מקומן בו.

הידע החדש כמו מעיר אותן משינה עמוקה ומעורר בהן נכונות להתמודד עם המציאות העגומה בה הן חיות. ידע זה מניע גלגל חדש בחייה של כל אחת מהן שמאיץ סדרת אירועים סוחפת ומרתקת שגורמת להן לגלות את חוסנן בנבכי נשמתן ולהתמודד באומץ ובגבורה עם הדברים שהביאו אותן למצבן העגום, ולנצח במאבק.

צרתן המשותפת של שבע הנשים מקרבת אותן האחת לשנייה ונרקמת ביניהן חברות אמיצה גם מחוץ למפגשים המשותפים. התמיכה האחת בשנייה מאיצה סדרת אירועים  כשבסופם נרקמת בין שבע הנשים ומנהיגתן חברות נצח.

"היושבת במעגל – על שבע נשים אמיצות ועוד אחת מנהיגה" מאת איציק אורון, הוצאת "אורון", 334 עמודים. מחיר לצרכן 98 ₪, להשיג בחנויות הספרים ברחבי הארץ ובחנויות הספרים הדיגיטליים ברשת.

כריתה מאת לבנה מושון

רומן מרתק העוסק בחיפוש אהבה ובמה שמצליח לחבר בין גבר לאישה.
מיכה, גבר ביישן ושתקן, מגיע לביקור אצל זושה, חברתה הטובה ביותר של אמו, רוזליה, שנפטרה לפני זמן קצר. הוא מבקש לשמוע מזושה על ילדותה של אמו ועל קורותיה בזמן מלחמת העולם השנייה. עכשיו, לאחר מותה, חשוב לו למצוא תשובות לשאלות שריחפו באוויר במהלך כל ילדותו אך נותרו ללא מענה.

את תשומת ליבו מושכת שכנתה של זושה, אישה צעירה בעלת מראה אינדיאני. זוהי דורה, מהגרת מקולומביה שמגדלת את בנה היחיד הזקוק להשתלת כליה.

ככל שסיפוריה של זושה חושפים את סודות העבר, הולך ונרקם סיפור אהבה עדין בין מיכה לבין דורה, וליבו של מיכה נפתח לרגשות שהיו חבויים בתוכו במשך זמן רב.

לבנה מושון, מחברת  הרומנים "שתיקת הצמחים" (מועמד לפרס ספיר 2014), "אהבה חמוצה" וספרים אחרים, מפגישה בספרה זה שני אנשים משני עולמות הפוכים, משלימים. ביד עדינה ומדויקת ובסקרנות סבלנית ומפוכחת היא משרטטת יחד עימם את האפשרות לגשר על פערים תרבותיים, חברתיים ונפשיים, ולפגוש, כמעט לראשונה, את כוחו הגדול של הרגש.

"כריתה" מאת לבנה מושון. הוצאת "דני ספרים", 295 עמודים. מחיר לצרכן 98 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il .

פרומות ומחוברות מאת נילי פירסט צ'צ'יק


הכותבת מספרת לבתה את סיפור ילדותה הבעייתית ואת סיפור הטראומה של מחלת בנה שחלה בסרטן, ושלא איפשרה לה לתת עוד מעצמה כי היא הייתה מרוקנת ולא תמיד מצאה כוחות לעצמה וקשה היה לה גם להיות בשביל אחרים.

מהמקום של ריצוי, אליו התרגלה כילדה כלפי אימה, ניסתה לרצות את בן זוגה ובתה גם בתקופות המחלה למרות הקושי, הכאב והפחדים מפני המוות.

רק כעבור שנים בהן יצאה לדרכה שלה היא יודעת שעליה לטפל בעצמה, להיות בשבילה ולהרגיש טוב עם בחירותיה. כמובן שלעיתים היא נקראת לדגל לתמיכה ולעזרה, ואז מוצאת את עצמה שם. באופן כללי הבינה כי רוצה לצחוק ולחייך ממקום של שמחה פנימית ולא ממקום של ריצוי, וכך היא נוהגת כיום.
במפגש אינטימי-נפשי ועטוף באהבה, היא חולקת עם בתה את הסיפור הפנימי שלה וכך מתאפשר ריפוי. זו כתיבה שנולדה  מתוך הצורך לספר את הסיפור, מתוך שהרגישה שהיא חייבת לזהות את המסלול שהביא אותה אל עצמה כפי שהיא פוגשת אותה היום, ולמצוא את הדרך לחיבור בינה לבין בתה, כל אחת עם המטען שלה. כבר לא חיבור סימביוטי כמו בימי הראשית שלהן, לאחר הלידה, שאני קוראת לו 'גן העדן', אלא חיבור של אהבה ששתיים נמצאות בו, שתי בנות אנוש, אינדיבידואליות. אין לי ספק שקולה של נילי מייצג את כולנו. כתיבתה זו משרתת עבורה  ועבורנו את הריפוי ואת התיקון. כל אחת מאיתנו ופצעיה שלה. באופן מרתק ונוגע ללב, עושה נילי בעבודת יד מסובכת ורגישה תיקון לקרע שנוצר ברקמת השושלת הבין-דורית של האימהות". (מתוך "כל אם מכילה בתוכה את הבת, וכל בת מכילה בתוכה את האם", מאת נאוה תלפז, אנליטיקאית יונגיאנית)

"פרומות ומחוברות" הוא ספרה השני של נילי. ספרה הראשון "חותם המלך הוסר" (2002) מתאר את התמודדותה של אם עם מחלת הלוקמיה של בנה הצעיר, שהמשיכה בהשתלת מח עצם והסתיימה בהבראה.

"פרומות ומחוברות" מאת נילי פירסט צ'צ'יק. הוצאת הספרים "אוריון", 165 עמודים. מחיר לצרכן 60 ש"ח, מנוקד. להשיג בחנויות הספרים, באתר עב-רית וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה