רשומות

יום שישי, 1 במאי 2020

ספרי עיון ופרוזה חדשים



מבחר ספרי עיון ופרוזה בנושאים מגוונים ושונים. תמצאו כאן את המדריך למטפלים באדם עם דמנציה "דמנציה" מאת ד"ר דנה פאר. מסע של חולה אונקולוגי רק בן 22 " קצרים על סרטן" של אלמוג שטורפר. "שיק פריז", הרומן החדש מאת עיינה פרידמן העוסק באומנית רב תחומית רגישה הנאבקת להגשים את עצמה. רינה טביבי  בספר אשר מתאר את מסע חייה "אבני ארז". "דייטינג" מאת יורם רוזנשטיין עוסק עולם הדייטינג. "מילים ושתיקות" מאת אפרת גל מביא את סיפורה של לילי מילדותה ועד בגרותה. "ליבוביץ או היעדרו של אלוהים" מאת דניאל הורוביץ מביא הרהורים על משנתו והגותו של הפרופ' ישעיהו ליבוביץ. "מקומות ריקים" מאת טובה זהר כולל שישה סיפורים קצרים הכתובים מנקודת מבט של אישה. "הופכת עולמות" מאת קארין קצב, הוא קובץ סיפורים המספר על ילדות וחיפוש. "הורים – למרות הכל מאת גד קל עוסק בחיובי שבילד ובאדם. "שדים ושלדים בארון הקודש" מאת שולה יקר, רומן העוסק במערכות יחסים. ד"ר עוזי מלמד, ב"חינוך הומני בעידן דיגיטלי פוסט-מודרני" מציע דרך להניע את ספינת החינוך מן העידן שחלף אל עבר העתיד. "ללא סימנים מקדימים" מאת יעקב שדה הוא קובץ סיפורים, שגיבוריו נאלצים להתמודד עם שינויים בחייהם. "לך נכספה נפשי" מאת שושנה שובי מגולל את סיפורן של שתי משפחות בתימן המחליטות לעלות לישראל. "הוא אמר לה שהיא" מאת שולמית שיפר, מכיל שבע עשרה סיפורים קצרים על חשד, מסתורין ואהבה. "הילד שבגבר" מאת רונן מטלון מביא את סיפורו האישי של המחבר. "נשר המדבר – סיפורו של יואב בן צרויה" מאת נחי זלצמן עוסק בתקופת מלכות דוד ובסיפורו של יואב. "אהבה בצל עץ החרוב" מאת צוריאל בשארי רומן המביא את סיפורו של גבריאל הנשוי לגילה.

מדריך חדש: דמנציה מאת ד"ר דנה פאר. המדריך למטפלים באדם עם דמנציה (אלצהיימר)



דמנציה, הידועה גם כאלצהיימר, היא קבוצה של מחלות ניווניות מתקדמות הפוגעות במוח. מעבר להגדרה הזו מסתתרת חוויה מאתגרת במיוחד, כי להיות מטפל לאדם עם דמנציה זו חוויה מורכבת ועצובה: אין לכך הכנה. אין לכך הכשרה. אין ימי חופשה, ולא מקבלים תעודות הערכה. במהלך ליווי אדם עם דמנציה וטיפול בו עולות כל הזמן שאלות, למשל: מה לענות כאשר הוא שואל בפעם העשרים בשעה האחרונה "איזה יום היום?", למה היא לובשת שוב ושוב את אותם בגדים מלוכלכים, ואיך אפשר לשנות את זה? איך להגיב כשהוא מבקש ללכת לאמא שלו (שנפטרה לפני עשרים שנה!)? מה אפשר לעשות כדי שתסכים כבר לקבל עזרה? אף שיש כיום המון מידע, קשה למצוא מענה מעשי והצעות
פרקטיות כיצד לפעול.

"דמנציה" מציע לבני משפחה ולמטפלים מקצועיים מגוון התערבויות לא תרופתיות במצבים השונים והמשונים שמתעוררים בדמנציה.

בין פרקי הספר: רקע על דמנציה, שינויים בתפקוד יום-יומי, יצירת סביבה בטיחותית, שינויי התנהגות והתנהגות שאינה הולמת את המעמד, נהיגה ודמנציה, איך ומה לספר לילדים על דמנציה, אירועים משפחתיים, מפגשי חגים ואנשים עם דמנציה, נסיעות וחופשות עם אדם עם דמנציה, שכול במשפחה ודמנציה, פעילויות והפעלות לאנשים עם דמנציה, בית אבות, טיפול תומך (פליאטיבי) בדמנציה, מי מטפל במטפל?, ארגונים ומקורות למידע נוסף וסיוע.

ד"ר דנה פאר, גרונטולוגית (Phd, MA) ומרפאה בעיסוק (BOT), מומחית לדמנציה, מדריכה ומייעצת לאנשי מקצוע ולבני משפחה המטפלים באנשים עם דמנציה ומדריכה אותם, מוסמכת בגישת PAC לדמנציה, עבדה בצוותים רב-מקצועיים בבתי אבות, במרכז גריאטרי שיקומי ובקהילה, מנחה צוותים בפיתוח שירותים לזקנים ולבני משפחה מטפלים, מלמדת ומרצה בכנסים ובארגונים במגוון נושאים מעולם הזִקנה.

"דמנציה: המדריך למטפלים באדם עם דמנציה (אלצהיימר)" מאת ד"ר דנה פאר, הוצאת "ספרי ניב", 249 עמודים. מחיר לצרכן 85 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר www.gvurot.co.il.

קצרים על סרטן מאת אלמוג שטורפר



"כל המסע הזה הוא בחירה. בחירה של ילד, ילד בן 22. ילד בן 22 שמעולם לא דמיין שיצטרך לצאת למלחמה נגד מלאך המוות. אבל אותו ילד הוא אני. וכשמלאך המוות פותח את הדלת, ועומד מאחורי המשקוף עם מוט ובראשו קלשון, אני אעמוד בצידה השני של הדלת, מצויד בחרב ומגן, ואצא לקרב, הקרב של חיי". (מתוך הספר)

הספר חושף את הקורא לעולמו המטלטל ויוצא הדופן של אלמוג, חולה אונקולוגי צעיר בן 22 שחזר לארץ מולדתו כדי להילחם במחלה - ולנצח. 
הספר מספק הצצה מרתקת אל מחשבותיו של החולה, אל הרהוריו על החיים ועל המוות ואל השגותיו על הסביבה, שאומנם מנסה לעזור כמה שיותר אך לפעמים עושה בדיוק ההפך. הספר חושף את כוחות הנפש האדירים של אלמוג, אך גם את חולשותיו ואת נקודות השפל שחווה, אשר מהן קם מחוזק אף יותר. 
אלמוג שטורפר, צעיר בן 22  וסטודנט לפסיכולוגיה קלינית באוניברסיטת בורגונדי שבצרפת, נאלץ לקחת פסק זמן ממרוץ החיים של שאר בני גילו על מנת להילחם בסרטן. למרות הכול החליט אלמוג לא להיכנע למחלה ותיעל את מחשבותיו ותחושותיו להוצאת ספר השופך אור על עולמם ה"זר" של חולי הסרטן, על מנת שנוכל כולנו להבין, להכיל, ולהתקרב, קצת יותר, כבני אדם.  

"קצרים על סרטן" מאת אלמוג שטורפר. הוצאת "ספרי ניב", 78 עמודים. מחיר לצרכן 68 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה  https://nivbook.co.il/.

"שיק פריז" מאת עיינה פרידמן



אומנית רב תחומית רגישה אך סוערת, הנאבקת להגשים את עצמה הן כאישה עצמאית והן כיוצרת, לצד התמודדויותיה עם משברי הגיל ועם חותמות השואה שהטביעה בה אימה שניצלה מן התופת – עומדת במרכז "שיק פריז", הרומן החדש מאת עיינה פרידמן.
"שיק פריז" מגולל את סיפורה המרגש של דניאלה, אומנית ואוצרת תערוכות, הנשואה לרופא בכיר ואם לשתי בנות. הספר עשוי כשמיכת טלאים שבה, כפיסות בד, חוברים אירועים מן העבר ומן ההווה לאריג המתאר את החיים בארץ על פני שבעה עשורים, כמניין שנותיה של המחברת. ברגישות ובגילוי לב פורסת פרידמן בסגנונה הייחודי אירועים מתקופת הצנע בחיפה, דרך שנים של פיגועים מדממים בירושלים ועד לימינו אלה בתל אביב הנהנתנית, כשברקע שזורים סיפורי הזיכרונות מהשואה של בני משפחתה והיחסים המורכבים ביניהם. 

בספר מתועדות דמויות ססגוניות ומרתקות מחיי המחברת, שסיפור חייהן נחרת בזיכרונה, והיא חשה תחושת שליחות כבת דור שני לשואה לחזור ולהזכיר אותם. 

שמו של הספר, "שיק פריז", לקוח מאחד הפרקים היותר מצמררים בו. אחת מחברותיה של אימה של עיינה פרידמן, מרגיט לוי, נלקחה למחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ. כשהגיעה למחנה בלוויית נשים נוספות, הן הורדו מקרון הרכבת, הופשטו מבגדיהן, ונזרקו לעברן בגדי אסירות, ללא קשר למידות גופן: בגד קטן מידות לאישה גבוהה, ובגד גדול מידות לאישה קטנה וצנומה. לאחר שהנשים לבשו את בגדי האסירות ונראו בהן מגוחכות, לגלגו עליהן הנאציות ואחת מהן אמרה בסרקזם "שיק פריז", דהיינו אופנת עילית. מרגיט סיפרה מאוחר יותר כי אחת הנשים סברה שהגרמנייה מתכוונת שהן יישלחו לפאריז, מאחר שבשפה הגרמנית, "שיקן" פירושו לשלוח. 

בפעם השנייה בחייה, נאמר הביטוי "שיק פאריז" כשמרגיט עברה לגור בבית אבות, שם נהגו לאסוף את כל בגדי הנשים, לכבסם יחד ולהחזיר לכל דיירת בגד באופן אקראי. וכך, כשהגיעה אימה של עיינה לבקר את חברת הנפש שלה, חייכה מרגיט חיוך עצוב ומריר, הצביעה על בגדה הגדול ממידותיה ואמרה: "שיק פריז". 

"הסיפור המצמרר הזה נראה לי כציר שעליו סובבים חייה של גיבורת הספר, החיה את חייה כבת דור שני לשואה, על הפחדים ועל החרדות שהוטמעו בה בילדותה," אומרת עיינה פרידמן. 

ד"ר עיינה פרידמן, ילידת חיפה, היא אומנית רב תחומית (וידאו, פיסול ומיצב) ואוצרת תערוכות אומנות המתמקדות בעיקר בנושאים חברתיים. היא פרסמה עד כה 12 ספרי ילדים, העוסקים במצבים מורכבים בחייהם של ילדים, ובפרקים מתולדות העם היהודי. שיק פריז הוא הרומן הראשון שלה.

כריכת הספר מהווה ממשק נוסף בין פעילותה האומנותית של עיינה פרידמן לבין כתיבתה. הכריכה היא פרי עיצובה של המחברת, והדמות המופיעה עליה לקוחה מיצירת אומנות שיצרה בעקבות האפיזודה שסופרה על ידי מרגיט.

"שיק פריז" מאת עיינה פרידמן. הוצאת הספרים "אוריון", 179 עמודים. מחיר לצרכן 60 ש"ח. ליצירת קשר עם הסופרת: 054-4682108 . להשיג בחנויות הספרים המקוונות וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il

אבני ארז מאת רינה טביבי



"אבני ארז" הוא ספר הביכורים של רינה טביבי אשר מתאר את מסע חייה שבמהלכו היא חוזרת בזמן אל הילדות. רינה משרטטת את הכלים שרכשה במהלך השנים ואת בחירות העבר שאיתם השלימה. הספר מספר את חוויית החיים במשפחה שבה ילד עם תסמונת דאון, ספר המתווה שביל בטוח עבור משפחות רבות שהקרקע נשמטת מתחת לרגליהן, מסיבה כזו או אחרת. ולבסוף זהו מסע אל העתיד של ארז ואל עתידם של עוד אלפי ילדים מיוחדים, המייפים את העולם בשלל גוונים.
"יום אחרי שנולדת, תהיתי מדוע לא קיבלתי אותך עדיין להנקה? המיילדת שאת שירותיה שכרתי, הגיעה לבקר אותי לפני נסיעתה לחו"ל. במהלך ביקורה הקצר, השליכה לעברי אבן סתומה "מה שאלוהים נתן נקבל", ולא הוסיפה... במעמד שבו הרופא המבשר השליך לעברי את אבן תסמונת הדאון, והוסיף עליה אבני לא, לביסוס התחזית המוטלת בספק שלו, נגרעה פיסה אחר פיסה מתחת לרגלי האובדות, ולא עמדה לי עוד אמונתי. מוכה וחבולה הטחתי צרור אבני שאלה כלפי בורא עולם..." (מתוך הספר)
רינה טביבי פורשת בספרה את האבנים שליקטה כל חייה, בעזרתן היא מנסה להבין את הדרך שעברה מילדותה, דרך הקמת המשפחה ולידת ארז, ועד היום. "מאז שארז הגיח לעולם, ילד מיוחד במינו, בלתי רגיל שלי, עם תסמונת דאון, חיפשתי אבנים שיעזרו לנו לפסוע בדרך משותפת. אבני תשתית אלה שעליהן קם ועומד בית אוהב וחם עבור המשפחה, שצרכיה השתנו מיום לידתו של ארז. אבנים אלה סייעו בידי לסלול דרך עבור משפחות נוספות שתרות אחר דרך בטוחה לצעוד עם ילדים מיוחדים כמו ארז. במהלך הדרך נשמטו חלק מהאבנים מידיי, חלקן נותרו מאחור, וחלק נמצאות עד היום. לכל אחת מהאבנים הללו תפקיד משמעותי בסיפור חיינו עם ארז."

"אבני ארז" מאת רינה טביבי. הוצאת "ספרי ניב", 231 עמודים. מחיר לצרכן 82 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה  https://nivbook.co.il/.

דייטינג מאת יורם רוזנשטיין



"עשיתי דייטינג עם הדייטינג וקיבלתי 1000 דייטים, מה עושים עם כל העושר הזה? לחצתי GET ובשנייה קסומה היא ירדה לעולמי. אפשרתי לה להשלים עיגול מלא! פששש, אני חלק מהציוויליזציה, יש לי אפליקציה, עולם הדייטינג נפתח בפני, רגע חשוב ומכונן בחיי, אז מה עושים עכשיו? אני רוצה לייקים, דייטים, אקשן! 
"דייטינג" מאת יורם רוזנשטיין הוא  מעין כרטיס כניסה לעולם הדייטינג על כל גווניו, לעולם שבו מושגים ותקשורת יכולים להיות התנסות חווייתית, הזויה, מאתגרת, וגם פתח והזדמנות להגשמת חלומך. זאת לצד רומן מרומם הצומח ומשקף אכזבות, פגיעות, ופסקי זמן להתבוננות. הספר מגוון ויוצא דופן בהסתכלותו על עולם הדייטיג העכשווי. יש שיאמרו שהוא גם מנחם, מעודד, מקנה ידע והשראתי עבורך.
הספר מיועד לנשים וגברים בקבוצת גיל 18-120 שמבקשים לעצמם אהבה, קשר, חברות או כל סמנטיקה של איפיון הקשר הבין זוגי. הספר מבטא ומתייחס לתהליך והדרך הנכונה לבניית הפרופיל האישי שלך ומדגיש את האספקטים הנכונים לבניית תיאור העצמי שלך ואת המתבקש מהגבר או האישה שהם האובייקט, באפליקציה.
דייטינג הינו ספר הביכורים של המחבר יורם רוזנשטיין, איש רב פעלים המעיד על עצמו: "כבר לא ילד, ויש לי חלום בשניים, לצד קריירה בעולם הקוסמטיקה, קריירה ארוכה והתנסות רבת שנים כמטפל הוליסטי, מצוי בעולם הרוח, היוגה, המדיטציה, הקבלה והזן. ספורטאי בגנים ורוכב כביש שחרש מיילים רבים, היודע לקבל את עצמו ואת זולתו כאשר נתינה וחיבוק הם דרכו. מנטור לחשיבה יוצרת, בונת ערך ומשמעות... לאלה הבאים לפתח דלתו."
יורם רוזנשטיין: "עולם הדייטיג רווי בעשרות אלפי נשים וגברים בעלי אישויות וצרכים שונים שמגיעים מרקעים חברתיים שונים, ולכולם משותף הרצון לקשר עם המין השני. התהלכים עשויים להיות מייגעים ומייאשים, לצד חוויות חיים יוצאי דופן בחיוביותם ובמקביל לאכזבתם, לצד היכרויות שמשאירות חותם לקשר בעל win win ואינטרס משותף. חברתי הווירטואלית בעמוד 122 בפרק - ׳מיכל מפרשנת׳ הינו פרק מלמד/הדרכתי של הנכון והשגוי, בתהליך. הספר כתוב ומסופר מנקודה אישית לי, כמי שהתנסה ומתנסה בעולם ההיכרויות ובעידן זה הקרוי דייטינג ומבוסס על ׳בליינד דייט׳".

"דייטינג" מאת יורם רוזנשטיין. הוצאת "ספרי ניב", 137 עמודים. מחיר לצרכן 78 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה  https://nivbook.co.il/.

מילים ושתיקות מאת אפרת גל



"את פשוט בורחת", הוא אומר, ואני בולעת את הדמעות. שלא ירגיש, שאני לא ארגיש. התה החם כבר התקרר, ובועז ממשיך: "תוכלי לברוח לאן שתרצי, לכמה זמן שתרצי, אבל מעצמך אף פעם לא תברחי..." "כשאחזור אתקשר," אני ממלמלת, פוחדת שהרסתי עכשיו את כל מה שיכולתי להרוס, בקשר היחידי שהיה משמעותי בחיי, אך גם נמשכת לכוח הזה שלפתע גיליתי בעצמי". (מתוך הספר).

"מילים ושתיקות" מאת אפרת גל הוא רומן מרגש המביא את סיפורה של לילי, ילדה קטנה וביישנית, המחפשת את מקומה בצל הסכסוכים והעוינות שבין הוריה. היא ממעטת במילים ואינה מצליחה לבטא את אשר בלבה, לא ליד הוריה ולא בחברת הילדים ובבית הספר. הרומן עוקב אחר התבגרותה של לילי,  הדרך הפתלתלה שהיא עוברת בחיפוש אחר האהבה, ויכולתה להשמיע את קולה.  
בילדותה היא מחפשת את אהבתו של אביה אך נתקלת בדחייה. היא מוצאת נחמה בדמותה של אימה המוערצת ולומדת לראות את העולם דרך עיניה. כשאביה נפטר, במקביל למלחמת יום הכיפורים ולאווירה הקשה השוררת בארץ, היא בורחת להודו, המקום הכי רחוק שיכלה להעלות על דעתה. היא משאירה מאחור את בועז, החבר שאינו מצליח להבין איך היא יכולה ככה לעזוב אותו ולדחות את אהבתם. לילי ממשיכה לחפש אהבה אך נותרת עם יותר שאלות מאשר תשובות. גם בועז, עובר מסע ודרך פתלתלה משלו. בואו של סאדאת לארץ מבשר על שלום אפשרי, האם גם לילי תצליח להשכין שלום בנפשה ובקשר שלה עם בועז?

"מילים ושתיקות" הוא ספרה הראשון של אפרת גל, חברת קיבוץ מעין צבי, דרמה-תרפיסטית, מדריכה מטעם האגודה לטיפול באומנויות בישראל, מטפלת זוגית ומשפחתית, ומנחה סדנאות

"מילים ושתיקות" מאת אפרת גל. הוצאת "ספרי ניב", 191 עמודים. מחיר לצרכן 79 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה  https://nivbook.co.il/.

ליבוביץ או היעדרו של אלוהים מאת דניאל הורוביץ



כמדען, כפילוסוף וכבר-אוריין במחשבת ישראל היה ישעיהו ליבוביץ אחד ההוגים היהודיים החשובים ביותר במאה העשרים. ליבוביץ ניחן באינטלקט יוצא דופן, והידע העצום שלו מתפרשׂ על פני תחומים רבים: מדע, מחשבת ישראל, טרגדיה יוונית וספרות במגוון רב של שפות. 

"ליבוביץ או היעדרו של אלוהים" מאת דניאל הורוביץ מביא הרהורים על משנתו והגותו של הפרופ' ישעיהו ליבוביץ. הסוגיות הנדונות בספר זה משקפות שלל ניסיונות להקיף את הגותו של ליבוביץ מזוויות שונות, כך שכל אחד יוכל לגבש לעצמו דעה על אודותיה ולהשוותה לתפיסת עולמו. גם כאשר איננו מסכימים עם ליבוביץ, אי אפשר שלא לזהות בו עקיבות רציפה ובהירה. תהיה אשר תהיה זווית הראייה המחשבתית שלנו, נתון אחד נשאר קבוע: החיפוש אחר האמת. לא פחות ולא יותר.  לכל אורכו של הספר פזורים הגיגיו האישיים של דניאל ושזורים באלה של ליבוביץ, וייתכן שלא תמיד נהיר לקורא מי הוא המדבר. 

דניאל הורוביץ, מחבר הספר מנסה לענות, בין היתר, על השאלה המסקרנת: מה בין מדע, פילוסופיה ודת ואיך זה מתחבר לסוגיה הכי בוערת בעולם היהודי: האם אלוהים ברא את האדם או שמא האדם ברא את אלוהים ולאיזה צורך?

דניאל הורוביץ (75) נולד בשוויץ, לשם נמלטו הוריו מכיבוש בלגיה במלחמת העולם השנייה. הורוביץ יהודי אתאיסט. בילדותו חזר לאנטוורפן וגדל בקהילה היהודית. בגיל חמש-עשרה נכנס לענף היהלומים ופיתח שם קריירה. בשנות השישים לחייו עלה לישראל וכאינטלקטואל אוטודידקט התמסר לכתיבה. חובב מוזיקה, סקי וספרות ודובר שש שפות.

ליבוביץ נולד בלטביה בשנת 1903. הוא רכש תוארי דוקטור מגיל צעיר בתחומי מדע שונים ובפילוסופיה. בשנת 1934 עלה לארץ והיה לפרופסור לכימיה אורגנית, ביוכימיה, נֵירולוגיה, ביולוגיה, נֵירופיזיולוגיה, פילוסופיה ומחשבת ישראל באוניברסיטאות חיפה וירושלים. 

לא קל להפנים את גישתו ליהדות, מכיוון שאנו מתמודדים עם פרדוקס של יהודי דתי-אורתודוקסי ששלל כל התערבות אלוהית בטבע או בהיסטוריה. ממה בנסיבות אלה, מורכבת אמונתו של ליבוביץ ואילו מסקנות עלינו להסיק ממנה? את התעלומה הזאת מנסה לפענח ספר זה.


"ליבוביץ או היעדרו של אלוהים - הרהורים על משנתו והגותו של הפרופ' ישעיהו ליבוביץ" מאת דניאל הורוביץ. תרגם מצרפתית, הוסיף הערות וביאורים: אבנר להב. הוצאת "ספרי ניב", 213 עמודים. מחיר לצרכן 94 ש"ח, להשיג באתר ספרי ניב https://nivbook.co.il/   או בחנויות הספרים ברחבי הארץ.

מקומות ריקים מאת טובה זהר



"מקומות ריקים" מאת טובה זהר, הוא ספר נפלא הכולל שישה סיפורים קצרים הכתובים מנקודת מבט של אישה. אירועים וסצנות שונים ומגוונים בנושאם, המתארים תמונה אישית ומקורית של "האני-המספרת", המטביעה את חותמה וקולה הנשי על הסיפורים המעוררים סקרנות ותהייה, עד לסופם המפתיע: 
הקובץ כולל את חוויותיה כבת לניצולי שואה וכמו כן סיפורים עתידיים שצמחו מתוך המציאות הארצישראלית העכשווית. לעתים קולה של המספרת משמש שופר אזהרה נוקב , ובסיפורים אחרים בולטת הנימה הסרקסטית. סיפור נוסף משתף את הקורא בהתרגשותה הגואה ובמאווייה האימהיים.

"עד אותו לילה, שבו הסטתי את מבטי באחת, מחוץ לרכבת פנימה. מתוך השתקפותי מבעד לזגוגית הרכבת, מראה לו הורגלתי זה מכבר, הצטרפה לצללית פניי, בבואה נוספת - פנים בצלמי ובדמותי, כפי שנראיתי לפני שנים רבות. רוח פרצים משום מקום צמררה את גווי. שפתי התחתונה רעדה. תהיתי אם אין זה אלא חזיון שווא נוסטלגי הרומז על הסתיידות כלשהי במוחי". -  קטע מתוך אחד הסיפורים. 

טובה זהר, נולדה וגדלה בתל-אביב. עוסקת שנים בהוראה ובחינוך בני נוער, ובהנחיית קבוצות לכתיבה יוצרת.
"מקומות ריקים" מאת טובה זהר.  הוצאת "ספרי ניב", 53 עמודים. מחיר לצרכן 65 ש"ח, להשיג כספר מודפס או דיגיטלי בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה  https://nivbook.co.il/.  

"הופכת עולמות" מאת קארין קצב



"הופכת עולמות" מאת קארין קצב, הוא קובץ סיפורים מרגש ונוגע. ספר על ילדות פרא, על הרגישים מדי, על נפשות חופשיות, על חיפוש פנימי, על נשמה, על מסע בעולם, על הליכה לאיבוד, על כאוס, על לכלוך, על תכתיבים, על אלוהים, על האנשים הפשוטים, על נשים אמיצות, על זריחות בהודו, על אוקיינוסים של אהבה, על שכונה, על אמא ואבא, על בית, על מנגינת הנדודים, על חלומות ושברם, על מוות, על בני אדם.

"והמים פה ממש צלולים, אולי אפילו בלי כלור, ודרכם אפשר להרגיש בעומק הזכייה ובמשמעות הקסם הזה, הלא מובן בעליל, ולידם אפשר לבחור אם לנוח על מגבת לבנה או לרדת לים לגלוש בסאפ או סתם לנשום רוח יוונית של תחילת נובמבר, לשיר את השמחה על בוזוקי או לפרוש כנפיים ולעוף. כי שום דבר לא תלוי בכלום לא בבני אנוש ולא באהבה שחלפה, לא במספרים ולא בגעגוע. הכול עוד עומד, הלב דופק. השמיים מצפים לאמיצים, אלוהים שותף, השינוי אפשרי, אין-סופי, אינפינטי" (מתוך הספר).

קארין קצב לוקחת את הקורא יד ביד למסע מכושף, צוללת אל המקומות הכי כואבים, סוחפת בהשראה מיסטית, ומאירה את התהליכים שעברה בשנים האחרונות, זהו ספר הביכורים שלה.

"הופכת עולמות" מאת קארין קצב. הוצאת "ספרי ניב", 305 עמודים. מחיר לצרכן 68 ש"ח, להשיג כספר מודפס או דיגיטלי בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה  https://nivbook.co.il/.  

הורים – למרות הכל מאת גד קל



"כל תינוק מתחיל ללמוד - מרגע שיצא לאוויר העולם – ומה שהוא חווה או רואה ושומע, אותו הוא יחקה. חיקוי הוא צורת למידה וההורים הם מודל, הדוגמא, מהם הילד לומד."
רובנו גדלנו והפכנו להיות הורים מבלי שעברנו קורס הכשרה או הדרכה שילמדו אותנו כיצד ראוי או רצוי לגשת למשימה כל כך נכבדה – איך להיות הורה מוצלח. "הורים – למרות הכל מאת גד קל נוגע במה שלכאורה מובן מאליו אולם מהיבט חדש לגמרי, ובמה שמעולם לא זכה להתייחסות או נזנח כבלתי חשוב. הספר פונה ישירות אל ההוויה האנושית על מגוון פניה וקולותיה. גד חושף כאן עוולות חמורות שהורגלנו לראותם כנורמה חברתית - רק משום שבעלי שררה" ברי-סמכא" קבעו אותם עבורנו. לאחר שגילה את האמת שנסתרה מעינינו - נראה שאפשר גם אחרת. הסופר מסתמך רבות על טכנולוגיית למידה חדשה - שטרם זכתה להכרה נרחבת ושואף להדגיש את החיובי שבילד ובאדם על אהבותיו, מאבקיו והתלבטויותיו, תוך מציאת פתרונות הולמים לבעיות לא הישרדותיות המאיימות על קיומו.
גד קל - מורה ומחנך בגמלאות - סופר ויועץ חינוכי. בוגר ביה"ס החקלאי כדורי, שימש כמורה לחקלאות ומחנך במשך 33 שנים. לאחר פרישתו מתחום ההוראה למד והחל לעסוק בייעוץ משפחתי ובריפוי נטורופתי, וכך עלה בידו לסייע למאות ילדים ומבוגרים להבריא ולהשתקם הן מתרופות או סמים והן מחוליים רבים וקשים. זאת מתוך תקווה ועזוז רוחני גדול ומתוך אמונה עזה, מלאת חיות ואופטימיות ברוח האדם באשר הוא וביכולותיו העצמיות לגבור על מכשולים ומצוקות, בעזרת כלים שהסופר ממליץ ללמוד ולהיעזר בהם בכל תחומי החיים.

"
הורים - למרות הכל" מאת גד קל. הוצאת "ספרי ניב", 165 עמודים. מחיר לצרכן 79 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה  

שדים ושלדים בארון הקודש מאת שולה יקר



"את מתעוררת בוקר אחד ומגלה שהשנים עברו בלי משים ולא התרחשו בהן אירועים משמעותיים בחייך. חיים חסרי תכלית, חסרי טעם, חסרי מטרה... פשוט חסְרֵי. ואז את שמה לב לעובדות שנשכחו ולא נתת את דעתך עליהן בחיי היום-יום השגרתיים והחדגוניים. סיפור חיים ועובדות שיכולות בנקל לגעת בכל אישה בכל גיל בעולם הגדול. את מתכננת חיים מסוימים במסלול מסוים, כמו טיסה על טייס אוטומטי, ואז החיים מזמנים לך הפתעה שלא ציפית לה, ומסיטים אותך לנתיב אחר, למסלול שאינך מכירה, שאינך יודעת אפילו שהוא קיים עד שאת נתקלת בו, והכול חדש לך, ואת לא יודעת איך בדיוק להתנהג, ומנסה ללמוד אותו מההתחלה כי לא תכננת אותו..." (מתוך הספר)

"שדים ושלדים בארון הקודש" מאת שולה יקר, הוא רומן מרתק המתאר מערכת יחסים רגשית, יצרית, טעונה, מרתקת, סוחפת, מורכבת ומלאת ניגודים וחיבוטי נפש. 
שירה, מורה בתיכון ואימא לשלושה ילדים בגירים, חיה לצד בעלה ללא קשר, יחסים, שיג או שיח. החיים עוברים ליָדה מכוח ההתמד. בשנותיה הבוגרות היא מכירה את תום, עלם צעיר, ומנהלת איתו מערכת יחסים הכוללת חום, אהבה ומין - שלמענם היא שוברת את המוסכמות. לאחר שלוש שנים תום מתוודה על אהבתו אליה, ושירה מסיימת את הקשר בלב כבד בשל חששה מתלותו בה.
בשיטוטיה בצ'ט, שירה מכירה אדם המציג את עצמו כרב, פילוסוף ופרופסור באחת האוניברסיטאות בלונדון. הגבר נשוי ואב לילדים קטנים, מתגורר באנגליה ומבקש להכיר אישה חכמה ומעניינת למטרת "שיגולי בינה". האם ייפגשו השניים, ומה יעלה בגורל הקשר?
"יד קוסמית נעלָמָה מזמנת לי בחור צעיר, ומאוחר יותר אותה יד מכוונת אותי לפגישה גורלית עם רב. לא פחות ולא יותר. מישהו צוחק עליי שם למעלה... מי הבא בתור? נזיר בודהיסטי ממנזר שאולין שבסין הרחוקה?" (מתוך הספר)
שולה יקר (קומיש), אם לשתי בנות ובעלת תואר שני בחינוך, עבדה 35 שנה כגננת. זהו ספרה הראשון.

"שדים ושלדים בארון הקודש" מאת שולה יקר. הוצאת "ספרי ניב", 583 עמודים. מחיר לצרכן 80 ש"ח, להשיג כספר מודפס או דיגיטלי בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה  https://nivbook.co.il/.  


חינוך הומני בעידן דיגיטלי פוסט-מודרני מאת עוזי מלמד
מה שהיה, מה שהווה ומתי כבר יהיה



פִּתחו את הסכר ואפשרו לרעיונות יצירתיים לזרום באלף יובלים. המורים והמנהלים רוצים ויכולים לחדש את פני החינוך ולהוביל אל ההווה. "תנו להם כנפיים, והם יניפו את מערכת החינוך למרומים ויישאו עימם את התלמידים" – כך מבקש ד"ר עוזי מלמד, מחבר הספר "חינוך הומני בעידן דיגיטלי פוסט-מודרני" מקברניטי החינוך ובה בעת מציע דרך להניע את ספינת החינוך מן העידן שחלף אל עבר העתיד, שהוא כבר מזמן כאן.
בחלקו הראשון של הספר מצייר הכותב את המאפיינים של מערכת החינוך הארכאית כפי שהיא היום, ואת תמונת החינוך כפי שהיא צריכה להיות במילניום השלישי.
בחלקו השני של הספר מנתח המחבר את המדיניות של שרי החינוך מאז שנת 2000 ומסביר למה ספינת החינוך מיטלטלת ועדיין סובבת על מקומה ולא נעה אל הקִדְמה.
בחלקו השלישי של הספר מתווה המחבר את הדרכים שיש בהן כדי להניע את המערכת אל החדש, כאשר את עיקר יהבו הוא תולה באנשי החינוך שבכוחם לשחרר את הספינה התקועה במקומה.

ד"ר עוזי מלמד, היה בעברו מורה, מנהל בית ספר, סמנכ"ל הממונה על הפדגוגיה והטכנולוגיה ברשת אורט, מנהל פדגוגי של תוכנית התקשוב הארצית, מנכ"ל המרכז להוראת המדעים במכון וייצמן, מנהל פדגוגי של בית ספר להכשרת מנהלים באוניברסיטת תל אביב.
הוביל את צוות המידענות של משרד החינוך ועמד בראש צוות תכנון התאמת המכללות להכשרת מורים למאה ה-21. שימש כיו"ר הוועד המנהל של מכון מופ"ת למחקר ולפיתוח תוכניות בהכשרת עובדי חינוך.

"חינוך הומני בעידן דיגיטלי פוסט-מודרני" מאת ד"ר עוזי מלמד. הוצאת "ספרי ניב", 294 עמודים. מחיר לצרכן 86 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה  https://nivbook.co.il/.


ללא סימנים מקדימים מאת יעקב שדה


 "ללא סימנים מקדימים" מאת יעקב שדה הוא קובץ סיפורים, שגיבוריו, רובם ככולם, מוצאים את עצמם עומדים בפני תפניות מפתיעות בשגרת חייהם ונאלצים להתמודד איתן, כל אחד בדרכו:
קבלן שיפוצים חושף תגלית מדעית מרעישה שמזעזעת את שגרת חייו; בן צעיר מתקשה להתמודד עם הפריחה המאוחרת של אימו; יוצא צבא נתקף בחוויות עבר קשות ברגע הכי פחות צפוי; בני זוג מופתעים כשאיש שירות הביטחון דופק בוקר אחד על דלת ביתם; צלם חובב חוטף את הלם חייו במהלך סדנת צילום – אלה הם כמה מגיבורי הסיפורים בספר זה.

"החלטתי לארגן לעצמי תקלה, כזו שתשאיר אותי בריא לחלוטין, למעט היכולת לירות באקדח. החלטתי לחתוך לעצמי את אצבע ההדק," אמר בן. "אתה? בעצמך?" פערתי את פי בהפתעה. "בוודאי, בעצמי. הרי לא יכולתי לתת את התפקיד לאף אחד, הוא היה עלול לספר שזו הייתה תאונה מזויפת. ידעתי שליפנים יש מנהג לחתוך לעצמם את הזרת כאות נאמנות. אם הם יכולים, אז לחתוך את אצבע ההדק לא צריך להיות הרבה יותר קשה, ובכלל, הייתי על סף ייאוש ולא ראיתי אפשרויות אחרות." (מתוך הספר)

יעקב שדה מומחה לרובוטיקה ובינה מלאכותית, עוסק שנים רבות בתעשיית ההיי-טק כמהנדס ויזם. ספרו הראשון, "האוצר הנעלם", ספר הרפתקאות לנוער, יצא בהוצאת גיזת בשנת תש"ך. "ללא סימנים מקדימים" הוא ספרו השני.

"ללא סימנים מקדימים" מאת יעקב שדה. הוצאת "ספרי ניב", 302 עמודים. מחיר לצרכן 76 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה  https://nivbook.co.il/.


לך נכספה נפשי מאת שושנה שובי


"לך נכספה נפשי" מאת שושנה שובי מגולל את סיפורן המרתק של שתי משפחות בתימן, המרוחקות גיאוגרפית זו מזו, אשר כל אחת מהן מחליטה לעלות לארץ ישראל. במסען הארוך רצוף התלאות בחולות המדבר ובהריה הגבוהים של תימן אל עבר הארץ הנכספת, מסע שנמשך כשבע שנים, יקשור הגורל בין שתיהן.

אירוע רודף אירוע, ולקוראים מתגלים חיים ואנשים מיוחדים שבזכות אישיותם הכובשת והמסעירה שורדים את קשיי העלייה והחיים בארץ.

לך נכספה נפשי פותח צוהר לאורחות החיים בתימן, למנהגי הלידה והנישואים, למעמד ועוד ומתאר את הווי החיים בישראל בימי ראשיתה.

"מכל הרכוש לקחו רק שלושה חמורים ועליהם שמו את המעט. קשה לארוז חיים שלמים על שלושה חמורים."

"יהודית התגברה על חששותיה. היא הבינה שאין לה ברירה ושקעה ברחמים עצמיים על מר גורלה, גורל נערה צעירה שאביה כופה עליה נישואים שאין היא רוצה בהם. אביה משיא אותה לאדם שגילו כמעט פי שלושה מגילה. היא, בת השבע-עשרה, נישאת למורי עווד בן הארבעים וחמש". 

שושנה (יוסף) שובי - נשואה, אימא לארבעה ילדים וסבתא לנכדים - היא ציירת, פסלת ומורה לאומנות בגמלאות. "לך נכספה נפשי" הוא ספר הביכורים שלה, ובו היא מעלה על הכתב את קורות משפחתה.

"לך נכספה נפשי" מאת שושנה שובי. הוצאת "ספרי ניב", 418 עמודים. מחיר לצרכן 78 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה  https://nivbook.co.il/.

"הוא אמר לה שהיא" מאת שולמית שיפר



"הוא אמר לה שהיא" מאת שולמית שיפר, מכיל שבע עשרה סיפורים קצרים, מרגשים ומעניינים, וביניהם חוט מקשר - מסתורין וחשד מסוים, אך גם אהבה ואמון. 
בין הסיפורים: סיפור על רומן בלתי אפשרי בין גבר ואשה החיים סביב מלחמת יום הכיפורים ואחריה, סיפור על עולה חדש מסתורי שעם השנים שב ומפתיע מידי פעם, סיפור על "קן אוהבים" רעוע, סיפור שמביא שיחה פתלתלה שנרקמת בטיסה בין שתי נשים. 
ביד אמן טווה שולמית שיפר מארג סיפורים ובו שלובים אירועים היסטוריים בארץ ובעולם, שחושפים מציאות של קונפליקטים, דילמות והכרעות הרות גורל שבפניהם ניצב האדם.

"אחרי חודשיים שב ליומיים חופשה. סחב עמו קונכייה ענקית מאיסמעיליה. נתן לה שתשמע את הד המלחמה ממרחקים. היה באותו קרב ליד התעלה, שריקות הכדורים עדיין נשמעות באוזניו, מבלי שהקשיב לקונכייה. לוחמים מתים מוטלים לידו בשדה, ירה לכל כיוון. שאל: אם מישהו משנינו לא היה חוזר, מי היית מעדיפה שזה יהיה? הרגישה כאילו כיוון אליה כדור אחרון, שתקה. אסף את תרמיל הגב המפוחם ועזב." (מתוך הספר)

שולמית שיפר, עורכת דין, למדה בירושלים, חייתה בה שנים רבות ושבה לעיר הולדתה, תל אביב. "הוא אמר לה שהיא" הוא ספרה השני.

"הוא אמר לה שהיא" מאת שולמית שיפר. הוצאת "ספרי ניב", 223 עמודים. מחיר לצרכן 78 ש"ח, להשיג כספר מודפס או דיגיטלי בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה  https://nivbook.co.il/.  


הילד שבגבר מאת רונן מטלון


הספר "הילד שבגבר" מאת רונן מטלון הוא סיפורו האישי של המחבר, שיוצא למסע לא פשוט בתוך חיים מורכבים הן ברמה המשפחתית והן ברמה הלימודית. הילד חווה משברים, עליות וירידות, ניכור חברתי, התמודדויות עם בעיות משפחתיות ובעיקר עם מערכת החינוך העצומה, שאינה רואה אותו בעין יפה, אינה מאמינה בו ואינה תומכת בו. עד מהרה הילד הופך להיות ילד שקוף. 

אין פלא שכעבור שנים אותו ילד בוחר לעסוק בחינוך לגיל הרך מתוך רצון לשפר את מערכת החינוך ולצייד את הילדים הרכים במקסימום כלים להתמודדות בחינוך ובעיקר בהמון אהבה וכבוד.

"הדרמה הראשונה אליה נקלעתי היא בעיית הנזלת שהייתה לי בעקבות בעיה בריאותית, שהציקה לי גם בבית הספר. באחת הפעמים אמא שלי החליטה לבוא בעצמה ולראות מה קורה. היא תפסה את המורה מעמידה אותי מול הכיתה וראתה שכולם צחקו עליי בעניין הנזלת. זה גם היה הרגע שהמורה הרימה את הסרגל ונתנה לי מכות ביד, עונש שהיא כבר מימשה כמה פעמים. היא גם נתנה לי עונשים והעמידה אותי בפינה. אחלה חינוך" (מתוך הספר).

רונן מטלון הוא בוגר מכללת אורנים בחינוך במסלול לגיל הרך ולכיתות א-ב (B. Ed) והבעלים של הגן "רונן הגנן - חינוך אחד קדימה" בזיכרון יעקב. רוחו ועבודתו החינוכית של רונן, כמו גם האני המאמין שלו הדוגל בכך שלכל ילד יש מקום ושכל ילד הוא עולם, מאירים את הפעילות בגן ומהדהדים לאנשי החינוך בתחום. רונן מכשיר אנשי חינוך, מלווה אותם ותומך בהם עד הכשרתם וגם אחריה.
על פי הראייה החינוכית של רונן, הילד, כמו גם המערכת המשפחתית, בלתי נפרדים, לכן הוא ואשתו, מדריכת הורים מוסמכת ומטפלת רגשית, הקימו את "הורים ונהנים", קליניקה טיפולית להורים ולילדים.
רונן מטלון הוא אב לארבעה ילדים, נשוי וחי בזיכרון יעקב. הוא חולק עם העולם את סיפורו האישי, שהוא גם סיפורה של החברה הישראלית ומערכת החינוך בה.

"הילד שבגבר" מאת רונן מטלון. הוצאת "ספרי ניב", 193 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה  https://nivbook.co.il/.

נשר המדבר מאת נחי זלצמן
סיפורו של יואב בן צרויה


דוד, אבישי והכוח המצומצם התקרבו בשקט אל המקום שבו חנה שאול. הם המתינו עד שאחרון חייליו של שאול יסיים את ארוחתו וילך לישון. ממקום מחבואם זיהו את מיקומו של המלך ואת מיקומו של אבנר בן-נר, במרכז הלוחמים. הלילה העמיק, והם צפו באחרוני החיילים אוכלים ונרדמים בזה אחר זה. אבנר חש זחוח ובטוח בעצמו. הוא שהגה את המרדף, לא העלה על דעתו שצבאו עלול להפוך למטרה והוא עצמו לניצוד, ולא השאיר אפוא שומרים שיאבטחו את הכוח ואת המלך.

"נשר המדבר – סיפורו של יואב בן צרויה" מאת נחי זלצמן הוא  רומן עלילתי רחב יריעה הפורשׂ לפני הקורא את תקופת מלכותו רבת-התהפוכות והמלחמות של דוד המלך. במרכז הרומן דמותו העזה, רבת-הרושם והטרגית של יואב בן צרויה, אחיינו של דוד, איש סודו ושר צבאו.

תככים, מהלכים פוליטיים, קרבות ורומנים אסורים נמהלים זה בזה: הבריחה של דוד משאול, סיפור נבל הכרמלי, אוריה החיתי, אהבת דוד ובת שבע, סיפורם הטרגי של אמנון ותמר, מרד אבשלום ועוד ועוד.

בשפה קולחת, ברגישות ובמיומנות מאיר הספר את התקופה מבחינות שונות: פוליטית, חברתית ותרבותית ומאיר את גיבוריה כאנשים בשר ודם.

נשר המדבר הוא ספר מרתק, מעשיר ומעורר מחשבות באשר לטבע האדם ולהתרחשויות של ימינו.

נחי זלצמן, יליד תל אביב, גדל ומתגורר ברמת גן, "נשר המדבר" הוא ספר הפרוזה הראשון שלו.

"נשר המדבר – סיפורו של יואב בן צרויה" מאת נחי זלצמן. הוצאת "ספרי ניב", 297 עמודים. מחיר לצרכן 91 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה  https://nivbook.co.il/.


אהבה בצל עץ החרוב מאת צוריאל בשארי



"לב שומע חזק יותר מאלף תמונות"
"אהבה בצל עץ החרוב" מאת צוריאל בשארי הוא רומן מרתק, המביא את סיפורו של גבריאל שנשוי לגילה כשני עשורים, אך זה זמן רב שהם חיים בחדרים נפרדים. לאחר שילדיהם עזבו את הבית ועברו מהדרום לתל-אביב, הריקנות שחש במשך שנים מתעצמת, והוא תוהה לשם מה הוא חי. בחיפוש תשובה לשאלה זו גבריאל נפתח מעומק ליבו ושופך אור על הדרך שבה הלך בזמן שהעפיל לפסגת הבדידות ושם ״קונה״ את חוכמת האהבה.

גבריאל נעזר ב״זקן״ הבקי בחוכמת ספר ה״זוהר״ ובחברו פייסל הבדואי, ובנעמה העיוורת ועוד. בעזרתם הוא רוכש תובנות חדשות, כדי להיות מסוגל להבין את מניעיו הנסתרים ממנו. מטרה אחת עמדה לנגד עיניו להתפתח נפשית כדי להצליח לחיות בתענוג.

הסיפור מנסה לגעת בבדידות שהגיבור עבר בחייו, מתוך הבנה שרק לאחריה אפשר למצוא אהבה. במהלך השנים הוא למד להשתמש במילים והבין שהם הכלים למחשבה, ושהלב הוא העושה.

״היא״ אמרה, ״שמעתי את השיחה שלך עם המאיר הזה, הבנתי שאתה מתאמן עליי?״
אמרתי, ״בדידותי היקרה, אני רק רוצה לדעת איך לאהוב אותך ולקבל אותך כמו שאת.״ (מתוך הספר)

"אהבה בצל עץ החרוב" מאת צוריאל בשארי. הוצאת "ספרי ניב", 340 עמודים. מחיר לצרכן 75 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה  https://nivbook.co.il/.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה