רשומות

יום שלישי, 5 במאי 2020

על "תופעות לוואי" מאת נתי רותם



קובץ סיפורים קצרים על החיים. סיפורים של 2-4 עמודים לכל היותר, המתאימים היטב לתקופה זו של הפרעות קשב וגירויים בלתי פוסקים. הסיפורים אישיים בעיקר, עוסקים בילדותו והתבגרותו של הכותב, בלימודיו, עבודתו ואהובותיו.

נתי רותם כותב בקלילות, מאמץ הכתיבה אינו ניכר וסיפוריו מצליחים לעניין ולהביא באופן חי ואמיתי את הדמויות שאכלסו את עולמו. היו סיפורים שנהניתי מהם יותר, הזדהיתי, חייכתי והצלחתי לראות בדמיוני את הדמויות עליהן כתב. אלו הסיפורים הכתובים בגוף ראשון ומביאים באופן חי, מחויך ואותנטי אפיזודות מחייו. היו כאלה (מעטים) שהייתי מוותרת עליהם ושלדעתי לא מתאימים לאווירה הכללית של הספר והם למעשה דאחקות מסוגננות וסיפורי פייסבוק. נראה לי שגם הכותב לא היה שלם איתם והם כתובים בגוף שלישי, כאילו רצה להרחיקם מעט.

מכיוון שגדלתי קרוב לחיפה ואני מכירה היטב את המקומות עליהם כותב נתי רותם ואף ביליתי בחלקם, היה מהנה לראות אותם דרך עיניו ולחוש שייכת. נהניתי מההומור הקליל ומהאופן בו הוא מציג את האנשים שסובבו אותו. הסיפורים על דודה פאני מחיית השפה העברית ועל איציק רובין המשיגנע הם מעולים. יש בהם אמת וחן רב.

רותם כותב על הפרטים הקטנים שמרכיבים את פסיפס החיים וגם על נושאים כבדי משקל כמו חרם כיתתי ובגידה. הוא יודע להפוך גם נושאים שלכאורה נתפסים כחסרי חשיבות לסיפור מעניין וחביב שמהנה לקרוא.

כך כותב על סיפוריו אחד מגיבורי הספר וחברו הטוב:
 "בסיפוריו הקצרים, נתי רותם, מהאדריכלים הייחודיים והבולטים בישראל, משוטט בעט סופרים מושחזת ועתירת כישרון במרחבים האורבניים, מפיח בדמויות המתגוררות בתוכם רוח חיים ויוצר מהחומרים האנושיים המרכיבים את המציאות, סיפורים ייחודיים ומענגים עתירי השראה והומור אירוני המאפיין את נקודת מבטו על העולם. רותם מיטיב לחדור בצורה ריאליסטית ופואטית עד כאב אל הנימים הדקים ביותר בדינמיקת הריגושים המופלאים של האהבה". - יצחק רובין, סופר ויוצר קולנוע.

אני מסכימה עם האמירה שהוא מפיח חיים בדמויותיו ויוצר סיפורים מענגים ובעלי הומור. לגבי שאר הסופרלטיבים, הייתי ממתנת מעט. אבל, זה מה שעושה חבר טוב באמת.

נתי רותם הינו אדריכל יוצר שתכנן מבנים רבים בארץ, ביניהם אכסניית הנוער בפקיעין ובית הקשתות במושבה הגרמנית, עבורו זכה בפרס חיפה לאדריכלות. במקביל, משמש רותם כמרצה בכיר באקדמיה. זה לו ספרו הראשון ותחילתו של ז'אנר סיפורי פייסבוק.

לסיכום, כספר ראשון בהחלט מבשר טובות ואשמח להמשיך לעקוב ולקרוא סיפורים נוספים של רותם.


"תופעות לוואי" מאת נתי רותם, הוצאת "ספרי ניב", 228 עמודים. מחיר לצרכן 79 ש"ח, להשיג באתר ספרי ניב https://nivbook.co.il/.  





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה