רשומות

יום שישי, 17 בינואר 2020

בואו לבקר בדרום- אשקלון, שדרות ונתיבות מציעות שפע של אטרקציות, מראות ואתרים (חלק א')



השבוע יצאתי לסיור בן יומיים בדרום. הסיור התקיים במסגרת מיוחדת של איגוד כתבי הבלוגרים בישראל, יחד עם איגוד משווקי התיירות בישראל שאותו ייצגה בהצלחה מירי יוסף הנהדרת. מטרת ה"משלחת" שיצאה לסיור, הייתה להכיר את המקומות והאתרים היפים והמיוחדים שיש בדרום. לצערי, אנחנו מרבים לשמוע על שדרות, אשקלון ונתיבות בהקשרים ביטחוניים ובעת נפילת טילים. אני גיליתי מקומות מרתקים, מעניינים, תוססים ומסבירי פנים. יומיים גדושי פעילות והנאה.


                                                   חברי המשלחת 

בשתי הכתבות אספר על חוויותיי ואביא את פרטי המקומות, כתובת ודרכים ליצירת קשר, כדי שגם אתם תוכלו לבקר ולחוות. בין המקומות: בשדרות- קפה גותה, גבעת קובי, "רוקמות", גן המשאלות, מרכז המחול "אדמה" מסעדת "פסטה וזהו". בנתיבות- האנדרטה לזכר הילדים היהודים שנספו בנפילת מטוס, קברי צדיקים. באשקלון- הבית של אילנה שפיר, המרינה ופארק סי, מסעדת ניסו הדייג ומלון הרלינגטון. תלמי יפה- קרמזינה

שנתחיל?

שדרות

מוזיקאים ידועים רבים נולדו בשדרות. העיר אשר הוקמה בשנת 1951 ורוב תושביה היו עולים חדשים שהגיעו מצפון אפריקה ומרומניה, החלה את דרכה כמעברת אוהלים. את שמה קיבלה על שם שדרות האקליפטוסים שנטעו בה ע"י הקרן הקיימת. בשנות התשעים קלטה שדרות עולים רבים מאתיופיה ומחבר המדינות והכפילה את אוכלוסייתה. העיר נמצאת בקרבה לרצועת עזה.

בעיר קיימים מרכזי תרבות, סינמטק, סצנת ברים מתפתחת, מסעדות, שווקים ועוד.

קפה גותה





קפה גותה הוא בית קפה ומסעדה חלבית הנמצא במתחם הסינמטק בלב העיר שדרות. בית הקפה פתוח מדי יום החל מהשעה 9.00 בבוקר ומציע ארוחות בוקר, קפה טרי ותפריט ישראלי מקומי. הייחודיות שלו הינה בכך שמדובר בקפה חברתי שבו חברי הצוות הינם בעלי צרכים מיוחדים וזוכים למעטפת רחבה של תנאים, יחס סוציאלי, כישורי חיים ומודלינג, מתוך מטרה לעבור תהליך של חוסן אישי ויציאה לחיים עצמאיים. בית הקפה שייך לעמותת "גוונים" הפועלת בכל הארץ להעצמה וחיזוק חבריה, מתוך אמונה שלכל אדם זכות לחיות חיים מלאים בקהילתו. לתרום ולהיתרם.

פגשנו בבית הקפה את לאה בוגנים המנהלת את בית הקפה ושמענו על התכניות השונות של "גוונים"- תכניות לילדים ונוער, שילוב בצבא, בתעסוקה ובדיור. העמותה מלווה לאורך החיים ועד היציאה לחיים עצמאיים. עמית סמש שנעזרה בעמותה, סיפרה לנו על הקשיים הנפשיים, הדיכאון והחרדה מהם סבלה וריגשה את כולנו בסיפור התמודדותה המוצלח.

 בצילום- מימין מירי יוסף- איגוד משווקי התיירות, עמית סמש, לאה בוגנים ןסיגל- משווקת תיירות שדרות





בבית הקפה ניתנת במה לאמנים צעירים. מתקיימות תערוכות והשבוע התקיימה במקום תערוכת מחווה לאריק איינשטיין, מלווה ביצירות מרתקות של האמנים המשתתפים.



כתובת- רחוב הדגל 4, שדרות.
יצירת קשר- 08-6515761, 054-9773604
לפייסבוק- לחצו כאן

גבעת קובי

גבעת קובי נקראת כך על שם הקב"ט המהולל של שדרות. הגבעה נמצאת מול רצועת עזה, בצפון מערב. וכשעולים לגבעה ניתן לצפות לעבר הרצועה ולראות את עזה. פעם ראשונה שהצלחתי לראות את עזה נפרשת כך מולי.

          עזה. צילום- יוסי סובה
              עזה- צילום יוסי סובה

רוקמות שדרות




ה"רוקמות" הן נשים מבוגרות ממוצא אתיופי החיות כולן בשכנות בשכונת חגי. השכונה הוקמה בשנות התשעים , כדי לתת מענה לגל העולים מאתיופיה. הנשים יוצרות יחד אמנות מסורתית, טוות סלים ורוקמות חפצי אמנות יפהפיים, פרי דמיונן האישי. הן נפגשות יחד פעמיים בשבוע במרכז הנותן מענה הוליסטי לכל המשפחה. הילדים מגיעים להכין שיעורי בית, הנשים לומדות עברית ורוקמות. המועדון הוא עמוד התווך עבורן וכאן הן נפגשות, משוחחות וממשיכות בחיי הקהילה.






טלי אנדג'ה סיפרה לנו את סיפור המקום ודיברה על כך שההכנסות ממכירות המוצרים מאפשרות פרנסה בכבוד, תוך שימור המסורת.

                              טלי אנדג'ה

בביקורנו, התקבלנו בחום ובכיבוד שכלל מאפים אתיופיים מסורתיים.




העבודות מקסימות וצבעוניות ומבטאות עולם עשיר וססגוני. רבים מאתנו רכשו מחרוזות ודברי אמנות שונים.
ניתן לבקר במקום בתיאום מראש. להכיר את הרוקמות ולרכוש מיצירותיהן. בביקור תוכלו לשמוע על הקהילה האתיופית, להתכבד בכיבוד המסורתי ולצפות בסרטון המציג את פרויקט הרוקמות.

כתובת: רחוב חגי 30, שדרות
יצירת קשר- 08-689-0171, 052-5526365
בפייסבוק- לחצו כאן

גן המשאלות וקואופרטיב "תרבוש"



חברי ה"משלחת" בגן המשאלות

                            תמר קפסוטו

את תמר המוזיקאית שניגנה ושרה עבורנו פגשנו בגן המשאלות. גן משחקים אשר משלב ביצירתיות בין המשחקים לבין המיגוניות לשעת הצורך.





תמר קפסוטו, בוגרת רימון, הצטרפה לקואופרטיב "תרבוש " לאחר שבחרה בשדרות כביתה. כל אמן יכול להצטרף לתרבוש ולקחת חלק באירועי התרבות השונים. הקבוצה מפיקה ויוזמת אירועי תרבות בעיר, יוצרת שיתופי פעולה, פרויקטים ועוד. הקואופרטיב הוא עסק רווחי שמשלם לאמנים ועוזר להם בפרנסתם. תמר סיפרה לנו על האלבום שיצרו לאחר מלחמת צוק איתן ועל הרצון לבטא קול אותנטי של אנשי שדרות. את השירה והמוזיקה שיצרו איגדו לספר בשם "עיר חמה".




משדרות יצאו מוזיקאים רבים והיא ידועה ביצירה המקורית שבה. ב"תרבוש" מבקשים לשמש כאלטרנטיבה תרבותית אמיתית ולתת מענה לצרכי הצעירים בתחום התרבות ובכך לסייע להישאר וליצור בשדרות.

יצירת קשר- 054-773-8269
פייסבוק -לחצו כאן

מרכז אדמה בשדרות



מרכז "אדמה" של ליאת דרור וניר בן גל הוא מרכז מוכר וידוע למחול שפעל שנים במצפה רמון. לפני כשלוש שנים עבר המרכז לשדרות. המרכז פועל לקידום והפצת המחול ומשתף פעולה עם המכללה האקדמית ספיר להכרה בתואר ראשון ללומדים במרכז "אדמה".

                           ניר בן גל

קיימים מספר מסלולי לימוד. 1. מסלול כוריאוגרפיה ותנועה ללימודי תואר ראשון. 2. מסלול ריפוי בתנועה 3. מסלול כוריאוגרפיה ותנועה ללימודי תעודה. בנוסף, מתקיימים במרכז שיעורים ופעילויות לקהל רחב. שיעורי אימפרוביזציה, שיעורי ריקוד, מופעים, הרצאות ומפגשים חופשיים שבהם כל אחד משלם לפי יכולתו.
ניר בן גל שקיבל את פנינו סיפר לנו על שיפוץ המרכז ותרומתו של ראש העיר ועזרתו הרבה. כמו כן, סיפר על הקשר החם עם תושבי השכונה וקשרי החברות שנוצרו.





במסגרת פסטיבל "דרום אדום" בשדרות יתקיימו במרכז סדנאות שונות ומופעים. המופע "עזה כמוות אהבה" וריקוד חופשי עם די ג'יי בתאריכים- 7.2.20 ו- 14.2.20.



כתובת: רחוב הפלמ"ח 11 שדרות
יצירת קשר: 08-6595190
בפייסבוק- לחצו כאן

מסעדת "פסטה וזהו"




אחרי הביקור במקומות השונים התחיל לכרסם הרעב. בשדרות יש מספר מסעדות מוכרות ומומלצות. הפעם, אכלנו במסעדה די חדשה שהקים עידן קדוש. בחור צעיר שלמד בשדרות והחליט להשתקע בה.

המסעדה מגישה פסטה טרייה אותה מכינים במקום, עם תוספות שונות וסלטים טריים. המסעדה מתאימה ליחידים, לקבוצות ולילדים ויש גם משלוחים.




אנחנו אכלנו במקום סלטים מצוינים וטעימים מאד ומספר סוגי פסטה בטעמים. הכל טרי, טעים ומומלץ.
כתובת: רחוב ההסתדרות 12, שדרות.

יצירת קשר: 08-633-3789
בפייסבוק- לחצו כאן

נתיבות

                             קבר הבבא סאלי

נתיבות ידועה מאד בעיקר כיוון שקבורים במקום צדיקים ידועים ובראשם קברו של הבבא סאלי וישראלים רבים נוהגים להגיע ולהתפלל במקום. העיר הוקמה בשנת 1957 כמעברה בשם "עזתה" והממשלה הביאה אליה עולים רבים מצפון אפריקה. בשנות התשעים הגיעו אליה עולים מאתיופיה ומחבר העמים.

בעיר בתי כנסת חשובים ומוסדות תורניים המושכים אליה צעירים דתיים מכל הארץ.

אנחנו סיירנו בעיר בשעות הערב עם המדריך יורם טויטו שהפך את הסיור לחוויה מעשירה ומהנה בזכות סיפוריו הרבים וידיעותיו.

                                          יורם טויטו

התחלנו את הסיור בשתיית כוס "מחייה" ונשנושים ליד. כך שנכנסנו מיד לאווירה. לאחר מכן הגענו לאנדרטה לזכר הילדים מטוניסיה שנספו כאשר המטוס בהם טסו לנופש, נפל. יורם סיפר לנו את סיפורם. טיילנו ברחובות הצדיקים ושמענו מפיו סיפורים רבים עליהם וסיימנו בבית הקברות בקברי צדיקים.


                                     ליד האנדרטה
                               דלת הכניסה לאחד מבתי הכנסת
                         קבר מרים אשתו של הבבא סאלי
  קבר הבבא סאלי
   הקבר מכובה בזכוכית משורינת מפחד שיצאו נחשים מהקבר. סיפור מדהים שראוי לשמעו.
                            כך מתוכנן להראות מתחם הקבר בבא סאלי לאחר שיפוץ מתוכנן.

יורם הוא מדריך טיולים האוהב את מקצועו ויודע לספר את הסיפורים האנושיים של אנשי המקום. הוא סיפר לנו על שמות הרחובות, על שמות החנויות, ועל לוחות המודעות. בסיורנו פגשנו איש צעיר שיצא מביתו של אחד האדמו"רים. יוסי שוחח איתו ולהפתעתי אותו בחור חזר על הסיפור שסיפר לנו יורם רק לפני מספר דקות על רבי חי טייב שעל קברו כתוב "לא מת".

אני ממליצה בחום להזמין את יורם טויטו לסיורים שלכם. לא רק בנתיבות, אלא באשקלון, ירושלים ועוד. הוא גם מפיק טיולים ואירועי שטח מיוחדים.
יצירת קשר: 053-934-9844
בפייסבוק- לחצו כאן

לחלק ב' של הסיור- הביקור באשקלון  לחצו כאן

6 תגובות:

  1. תודה על הביקור שלכם - נהניתי מאוד להדריך אתכם בסיור הלילה בנתיבות.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה לך על הסיור המהנה והמעשיר. בזכותך, ראיתי את נתיבות בעיניים אחרות.

      מחק
  2. יפה כתבה מעוררת הערצה.
    כל הכבוד על הפירוט, הדיוק, ההרחבה.
    את עושה חשק לנסוע שוב.

    השבמחק