רשומות

יום חמישי, 23 בנובמבר 2017

סקירת ספרי ילדים ונוער חדשים ומעניינים


הפעם אתנו ספרי ילדים חכמים, מלאי הומור ומעניינים שילדיכם ייהנו לבלות זמן בחברתם. הלית בלום כותבת על היום המצונן של מר חשון ועל שוש הפילה המספרת לו סיפור מופלא. בסדרת ספרי ראשית מידע המוצלחת ילמדו הילדים על מטוסים. יש לנו גם ספר קלאסי שחודש והוא ספרה הנפלא של דבורה עומר על שרה גיבורת ניל"י. אבירה גולן כותבת על אלה והסנאי בספרה המחויך אולי יבוא סנאי. בלינדה בן עטר קוטלר כותבת סיפור על מותר ואסור ולסיום זהבה שרגל עוסקת בנושא הסבלנות בספרה חנות לסבלנות.

היום המצונן של מרחשון מאת הלית בלום


מרחשון הארנב מצונן מאד, כואב לו הראש, הוא מתעטש, שוכב במיטה וסובל. ואז נשמעת דפיקה בדלת. שוש הפילה טובת הלב הגיעה לבקר. היא מכינה מרק למרחשון ומספרת לו סיפור על מלך שלא יוצא מהמיטה ומלחמתו בענק ציבוטוטראח הרשע המגיע לממלכתו כדי להרוס אותה.

שוש הפילה ממציאה את העלילה תוך כדי הסיפור ומרחשון הארנב מקשיב מרותק, מתערב, מזדהה, שוכח את מחלתו ושוקע לגמרי בסיפור.

הלית בלום משכילה לספר 2 סיפורים במקביל. סיפור המסגרת שבו שוש הפילה מבקרת את הארנב החולה ומשובבת את רוחו וסיפור פנימי על המלך גב-גב ומלחמתו בענק המרושע. הסיפורים משתלבים זה בזה, משתנים תוך כדי, מצחיקים ומרתקים.

האיורים של כנרת גילדר מקסימים ומוסיפים קסם לסיפור. הספר מנוקד, מרווח ומתאים לקוראים צעירים בכיתות א-ב. בוודאי מתאים לקריאה משותפת עם הורה לילדים צעירים יותר. ומכיוון שעל הכריכה כתוב "סיפורי שוש ומרחשון" אני מניחה שנזכה לעוד סיפורים משובחים כמו זה.

הלית בלום סופרת ומשוררת הכותבת לילדים ומבוגרים.

"היום המצונן של מרחשון" מאת הלית בלום, הוצאת כנרת, זמורה- ביתן מוציאים לאור, 48 עמודים, מנוקד, מחיר לצרכן- 72 ₪.

ספר "ראשית מידע": "מטוסים"



ספר נוסף בסדרת "ראשית מידע" המצוינת שיצאה לאחרונה במהדורה מחודשת בפורמט גדול. זוהי סדרת ספרים מעולה ואהובה אצלנו במשפחה. הספרים נותנים מידע בסיסי וחשוב על נושאים שונים ומעניינים, באופן מרתק המצליח לתפוס את תשומת הלב של הילדים.

באיזה מהירות נוסע המטוס לפני ההמראה? מהו תפקידו של פקח הטיסה? כיצד נוחת המטוס? בספר זה תמצאו את התשובות לשאלות אלה, ותלמדו דברים מרתקים נוספים על מטוסים וטיסות כמו שדה התעופה, בדיקות ביטחוניות, הטענה, לקראת ההמראה, ההמראה ומעל העננים, מטוסים שונים, כיצד מכינים את המטוס, נחיתות ומילים שכדאי לדעת.

הטקסט קל לקריאה והוא מותאם במיוחד לילדי גן חובה וכיתה א' שמתחילים את דרכם בעולם הקריאה.

ספרים נוספים בסדרה: כלבים, חתולים, דובים, פרפרים, אפרוחים וגוזלים, סוסים, חיות מסוכנות, חיות לילה, רכבות, כבאים, משאיות, יערות גשם, החיים בחלל, הרי געש, מזג האוויר, הגוף שלנו, אנו אוכלים, אנטארקטיקה, החיים מתחת למים, סביבה ירוקה, כדור הארץ, דינוזאורים.

"מטוסים – ראשית מידע". מאנגלית: חגי ברקת. הוצאת "דני ספרים", 32 עמודים, כריכה קשה. מחיר לצרכן 68 ש"ח, מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il      

ספר נוער מחודש: שרה גיבורת ניל"י מאת דבורה עומר



אין לי די סופרלטיבים כדי לתאר עד כמה משמעותי, מרתק וחשוב הוא ספרה הקלאסי של דבורה עומר המספר את סיפורה של שרה אהרונסון. קראתי אותו לפני שנים רבות כשהייתי נערה והוא ליווה אותי והשפיע עלי ללמוד יותר על קורות היישוב היהודי באותה תקופה ולהכיר את הדמויות שלחמו ומתו למען אמונותיהם.

דבורה עומר טווה באמנות רבה את הסיפור המרתק והמרגש של שרה אהרונסון, אחת המנהיגות של ארגון ניל"י –  ארגון ציוני, גאה ואמיץ שבמלחמת העולם הראשונה שם לו למטרה לעזור לבריטים במלחמתם נגד הטורקים.

סיפור שיש בו הכול – אהבה חסרת גבולות, מתח, הרפתקאות ריגול מסמרות שיער ואומץ לב –  אך מעל הכול זהו סיפור חיים אנושי ומרתק. ספר זה נקרא בנשימה עצורה על נערה אחת, שלא הניחה לאיש להרחיק אותה מהאמת ומהערכים שלה; על נערה שמהווה מודל להערצה עבור רבים – שרה אהרונסון, שרה גיבורת ניל"י.

הספר יצא במהדורה מחודשת, בהוצאת "שרברק" מבית "דני ספרים".

דבורה עומר (2013-1932), סופרת אהובה, שילדים ובני נוער רבים מספור גדלו על סיפוריה. עם השנים הפכו רבים מספריה לקלאסיקות, והם נמצאים על מדפיהם ובלבבותיהם של כולנו. דבורה עומר היא כלת פרס ישראל, פרס אקו"ם על מפעל חיים, פרס ראש הממשלה לסופרים עבריים, פרס זאב לספרות ילדים, עיטור הכבוד ע"ש אנדרסן, מדליית קורצ'אק ופרסים רבים נוספים.

הספרים בסדרה:  פגיעה ישירה, אני אתגבר, שרה גיבורת ניל"י, צוללים קדימה!, דמעות של אש, על הגובה, סערה באביב, לאהוב עד מוות, מעבר לכביש, פתאום באמצע החיים, בעקבות הלהבות

"שרה גיבורת ניל"י" מאת דבורה עומר, הוצאת "שרברק מבית דני ספרים", 245 עמודים, כריכה קשה, מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il    

אולי יבוא סנאי- אבירמה גולן



אלה נדיבת הלב מכינה אגוז כשהיא הולכת לטיול בפארק, כי אולי יבוא סנאי.

״בְּיוֹם רִאשׁוֹן הוֹלְכִים לְטִיּוּל בַּפַּארְק.
אֵלָה לוֹקַחַת בִּיסְקְוִיטִים וְתוּת וּמַיִם בְּבַקְבּוּק. וֶאֱגוֹז.
לְמִי?
לִסְנָאִי. כִּי אוּלַי יָבוֹא סְנָאִי.״

אלה רוצה מאד לפגוש סנאי, אך תמיד היא פוגשת בעלי חיים אחרים וכולם מבקשים ממנה דבר מאכל. וכך תיקה הולך ומתמלא בדברי אוכל שונים, עד שאולי תפגוש בסנאי. היא פוגשת בארנבת, עכבר, ברבור, כלבלב וחתול ורק הסנאי מגיע ברגע שלא ציפתה לו.

סיפור שהא קסם. מתוק, אוהב, מעלה חיוך וכובש לב. אין לי ספק שהקטנים ייהנו ממנו מאד וגם מהאיורים המרהיבים של רעיה קרס שמוסיפים עניין ויופי לסיפור. מתאים לבני 2-6

זהו ספרן המשותף השלישי של העיתונאית והסופרת והמתרגמת אבירמה גולן והמאיירת רעיה קרס. יחד הן יצרו את "החתול שדפנה רוצה" ואת "נעמי, ואפרוח לא". ספרים נוספים של אבירמה גולן "בועות הסבון של גלי" תרגומים חדשים ל"פו הדב" ול"פיטר פאן" וספרים למבוגרים "העורבים" "סימני חיים" ו "אשה זרה"

אולי יבוא סנאי מאת אבירמה גולן, הוצאת כנרת, זמורה-ביתן, מוציאים לאור. מנוקד. כריכה קשה. מחיר לצרכן- 72 ₪.

"סיפור בקיצור על מותר ואסור" מאת בלינדה בן-עטר-קוטלר



בהקדמה לספרה כותבת בלינדה בן- עטר- קוטלר כי הסיפור על נטע וקטיה מתאר חלקים מחייה כילדה שחונכה וגדלה לרצות את האחר. הייתה בה שאיפה מתמדת לרצות ולספק את הזולת, גם במחיר אי סיפוק עצמי, העיקר "להיות בסדר" עם כולם. משאלתה בסיפור על נטע הנמלה היא להציע חלופה לאנשים שחשים צורך וחובה "להיות בסדר עם כולם" ולתת הזדמנות להעז לומר כן! מותר! מגיע לי.

הקדמה זו, גרמה לי כבר מהדף הראשון להתאהב בכותבת ובסיפורה ואכן אי אפשר שלא להתחבר למסר הכל כך נכון ולסיפורה של הנמלה האמיצה שהעזה ועמדה על שלה וסחפה אתה את כל השאר.
           
"מה?! בלי שום חוקים או כללים מחייבים?" השתוממה נטע. "בלי 'לא' או 'אסור' חד וברור?". "לא ולא", צחקה קטיה. "אין אצלנו איסורים או הוראות או אפילו הרהורים בענין. והמילים 'אסור' ו'לא' אינן קיימות אצלנו בלקסיקון. אם כבר, אצלנו אומרים הרבה 'כן' ו'מותר' וכל השאר". (מתוך הספר)

הסיפור בוחן את גבולות הציות אצל ילדים דרך משל מעולם החי. במרכזו של הספר ניצבת דמותה של נטע, נמלה-פועלת צייתנית וחולמנית שיוצאת כל בוקר לעבודתה הקשה. מפגש מקרי עם קיפודה חייכנית מלמד אותה שאפשר גם אחרת - שהחיים מלאים שאלות ועניין ובעיקר שמותר לפעמים להגיד "לא", בנימוס כמובן.

דרך סיפורה של נטע פוגש הקורא הצעיר סוגיה משמעותית מחיי היום יום והזדמנות לשיחה ולהתלבטות בשאלה: האם מותר לעיתים לחרוג מהכללים ולומר "לא" – להורים, למורים, לחברים ולמבוגרים שלפעמים בעצמם לא מעיזים, אם כן, כיצד ואיך?

האיורים המרהיבים והצבעוניים של איגור קוביאר, בוגר בית הספר לעיצוב ויצ"ו בחיפה, מוסיפים לסיפור ומשקפים את התהליך שעוברת נטע הנמלה שהופכת מפועלת צייתנית לנמלה בעלת יכולת בחירה שמעיזה לפעול על פי רצונה. איורים אלה ממחישים בצורה נפלאה את מסריה של המחברת.

הספר מיועד לגילאי 12-9.

בלינדה בן-עטר-קוטלר (53) אם לבן ותושבת קיבוץ רמת יוחנן, מורה לחינוך מיוחד מעל 20 שנה, יועצת חינוכית ומטפלת באמצעות בעלי חיים.

'סיפור בקיצור על מותר ואסור' הוא ספר הילדים השלישי של הסופרת בלינדה בן-עטר-קוטלר. ספריה הקודמים: 'גשר הקשר' ("אוריון" 2016) ו'מה אבא היה אומר' שנולד מתוך צורך אישי של בלינדה להתייחס לסוג של יתמות שבה הילד לא מכיר את ההורה. צורך המבוסס על סיפורה האישי שבו התמודדה עם יתמות בנה שלא הכיר את אביו שנפל בשירות מילואים טרם לידתו ("אוריון", 2015).

"סיפור בקיצור על מותר ואסור" מאת: בלינדה בן-עטר – קוטלר. איורים: איגור קוביאר. הוצאת הספרים "אוריון", 28 עמודים. מחיר לצרכן 45 ₪. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il

"חנות לסבלנות" מאת זהבה שרגל



ספר הילדים "חנות לסבלנות" לוקח את הילדים למסע חיפוש אחר חנות בה אפשר לרכוש סבלנות. המסע שהם עוברים לחנות כולל מסע פנימי המשתקף בדרך אותה הם עושים אל המקום בו שוכנת החנות. מחיי היום יום העירוניים העמוסים בגירויים בלתי פוסקים לנוף בראשיתי בו שוררת הרמוניה בין מרקם החיים האנושי לטבע וקצב החיים בו אחר.

הגרון של יאיר מציק וכואב וסבא ממהר לקחת אותו לקופת הבריאות במרכז עירם ראשון לציון. רופאת הילדים ד"ר מאיה יקיר, אשר אין איש בעיר שאותה אינו מכיר, ממהרת לרשום ליאיר הצעיר מרשם לאנטיביוטיקה, אך מוסיפה לו מרשם נוסף ומאוד מיוחד שניתן לרכוש רק בחנות אחת.

על פתק קטן בצבע תכלת מופיע מרשם לסבלנות. יאיר תוהה באיזה בית מרקחת היא נמכרת והרופאה ממהרת לצרף למרשם מפה והסברים שיובילו אותו ואת בני המשפחה למקום בו ניתן לרכשה - ב"חנות לסבלנות". הדרך מובילה אותם אל נוף קדומים ראשוני בעל אוויר נקי וצלול. בקצה שרשרת חנויות הם רואים שלט: "חנות לסבלנות". מול החנות שפע חניה ועל דלתה על שלט קטן ודהוי תלויים המבצעים שהיא מציעה.

והסבלנות? היא מגיעה בשלל סוגים, צורות וצבעים. יש בסירופ, באבקה או בכדורים. מצופה בשוקולד, בניחוח תפוזים. בקופסאות, בצנצנות... ממלאת את המדפים. המוכרים האדיבים מתנהלים ברגיעה ובנחת וסביבם שלל אביזרים שיהיו להם לעזר גם במקרה שתהיה הפסקת חשמל והמכשירים המודרניים יפסיקו לעבוד: מאזני משקולות וטלפון חוגה. כולם מוזמנים לחנות של מר גנוט כל השנה כדי לחדש את מלאי הסבלנות.

בסוף הספר מצורפים בצבעים נפלאים תפזורת, מבוך, ציטוטים ואיורים של הדמויות שהילדים יוכלו להשתעשע בהם ולהוסיף הנאה לחוויית הקריאה בו. בעמוד האחרון מופיע יומן סבלנות שנותן לילדים אפשרות לתעד את פיתוח מידת הסבלנות שלהם.

על איורי הספר המרהיבים אמון הצייר יניב גולשטיין והגרפיקאי ינקי זולדן ממלכות וקסברגר ששילב אותם ביצירתיות מיוחדת. האיורים בגווני פסטל צבעוניים להפליא שלוכדים את עין המתבונן. על רקע צבעוני מתחלף שמתאים לאירועים אותם הוא מתאר נפרש טקסט מנוקד בפונט מוגדל ובחרוזים. 

זהבה שרגל, תושבת ראשון לציון, אם ל-5 וסבתא ל-9, בעלת תואר ראשון באנגלית ובהיסטוריה באוניברסיטת בר אילן, בעברה מורה לאנגלית. היא מספרת שהחליטה להעלות על הכתב את הסיפור לאחר שתמיד החמיאו לה על מידת הסבלנות שלה.

"חנות לסבלנות" מאת: זהבה שרגל. איורים: יניב גולשטיין. הוצאת הספרים "סטימצקי", 48 עמודים. מחיר לצרכן  74 ₪. להשיג בכל חנויות סטימצקי.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה