רשומות

יום רביעי, 30 בספטמבר 2020

על ספרה של ברין גרינווד "השבועה הנמהרת שלנו"


 

ספר מהפנט ושובה לב המספר על דמויות בלתי רגילות ועל סיפור אהבה הנרקם בין ז'ורז'ה טרגו הנקראת זי, לבין ג'נטרי החי בעולם ימי ביניימי שבו הוא אביר נאמן.

זי גרה עם אחותה ועם האחיין מרקוס. היא בת לאם אגרנית, השוקלת 280 קילו, ואינה זזה מכורסתה בסלון. אביה ישב בכלא שנים רבות על שוד שביצע ולבסוף נפטר. בגיל 16 עזבה זי את בית האם, התאהבה בבחור שזרק אותה ועברה תאונת אופנוע שהותירה אותה עם כאבים כרוניים.

אחותה מתנדבת בכלא ונחטפת על ידי אסירים נמלטים. זי נשארת עם האחיין, עם חובות שהולכים ותופחים. היא נזרקת מהבית השכור בו התגוררה ונחושה למצוא את אחותה.

זי פוגשת את ג'נטרי בחדר ההמתנה במרפאה לטיפולי הפיזיותרפיה שהיא מקבלת. הוא ממתין לה בחוץ, כורע ברך לפניה ונשבע להיות משרתה הנאמן. ג'נטרי הוא אוטיסט ברמה גבוהה, החי בעולם של גבירות ואבירים ומשוחח עם יצורים שרק הוא רואה. הוא בחר בזי להיות הגבירה שלו ונשבע להגן ולעזור לה. ג'נטרי גדל במשפחה מאמצת ואוהבת שקיבלה אותו בהבנה ועזרה לו להשתלב בחברה. הוא עובד בבניית מטוסים ומדבר בשפה אנגלית ישנה ומוזרה.

כשזי מחליטה לצאת בעקבות אחותה ולמצוא אותה, כיוון שהמשטרה אינה עושה דבר, מצטרף אליה ג'נטרי האבירי למסע והיא מקבלת את עזרתו כי אין מישהו אחר שמוכן לעזור לה. כשהכל הולך ומסתבך והופך להיות קשה יותר ויותר, נשאר ג'נטרי נאמן לשבועתו ואילו זי חייבת למצוא את הדרך לשרוד ולתקן את העוול שעשתה.

הסיפור מסופר בקולותיהם של הדמויות השונות המאכלסות את הספר. אמה של זי, זי עצמה, ג'נטרי בשפתו הייחודית הביניימית, הדוד אלבה, האם המאמצת. כל אחד מקדם את הסיפור בדרכו.

אי אפשר שלא להתאהב בזי וג'נטרי, השונים כל כך זה מזו, הנוגעים ללב בשונותם ובמעשיהם. סיפורם לא הרפה ממני ולא יכולתי לעזוב את הספר מידי. גרינווד יודעת לספר סיפור באומץ, בכנות ובחמלה. היא אינה מרחמת על גיבוריה ומראה את הצדדים האפלים, כמו גם המוארים.

לפני מספר שנים צפיתי בסרט דוקומנטרי על נערים ונערות חסרי בית באמריקה. על הדרכים שהם מוצאים כדי להשיג כסף, לברוח מהרשויות ולחיות את חייהם. הסיפור של זי הזכיר לי את סיפורם. עד כמה שהסיפור פנטסטי הגרעין אמיתי מאד. יש לא מעט ילדים הנאלצים להתמודד עם מצב דומה של הורים לא מתפקדים, מחסור בכסף, בדיור ובאוכל, ומתגוררים ברחובות. להם אין את ג'נטרי, האביר המגן והמושיע.

אמריקה של גרינווד היא אמריקה גזענית, בורה, מכוערת, חסרת רחמים ואלימה. מקור החמלה מגיע ממי שנשפט על ידי החברה כפגום ומוזר, כמי שצריך לתקן אותו. המציאות אינה אגדה אבל כולנו כל כך רוצים סוף טוב ואהבה ויש כאן סוג של סוף טוב, כי עדיין יש אבירים בעולם ואולי גם צדק ואהבה.

התרגום הוא של מרב זקס-פורטל. תרגום נהדר בעיניי שהצליח להעביר את הניואנסים הדקים ואת השפה של הדמויות. זה, בוודאי, לא היה קל.

מומלץ בחום.

"השבועה הנמהרת שלנו" מאת ברין גרינווד. תרגום: מרב זקס- פורטל. הוצאת עם עובד. 395 עמודים. 94 ₪.

 

2 תגובות:

  1. תודה, שמחה שאהבת, עבודת התרגום הייתה מאתגרת וכיף לשמוע שזה ניכר! מרב

    השבמחק
    תשובות
    1. בהחלט ניכר ואני מתפעלת מהעבודה שעשית. תרגום נהדר.

      מחק