רשומות

יום שישי, 25 בספטמבר 2020

על ספרו של ישי שריד "מנצחת"


 

ספרו של ישי שריד "מנצחת" עוסק במורכבות האנושית, במוסריות, ביצרים, במוות ובתשוקה. במרכזו גיבורה חזקה ובטוחה בעצמה. אביגיל, פסיכולוגית צבאית ששירתה שנים רבות בצה"ל, תוך שהיא מתמחה בנושאי הלם קרב, ניצחון בקרב, הרג והפיכת החיילים ללוחמים טובים וקטלניים יותר.

סיפורה של אביגיל מרתק ונקרא בנשימה אחת. פסיכולוגית שאינה מהססת להצטרף לפעילויות מבצעיות, שלוקחת את מה שהיא רוצה. אם יחידנית מבחירה, המגדלת את בנה בתבניתו של האב אותו הכירה כמפקד עוצמתי וכעת הוא הרמטכ"ל. אביה הוא פסיכואנליטיקן שאינו רואה בעין יפה את עיסוקה של ביתו כמי שמשרתת את הממסד ועוזרת להפוך נערים צעירים לחיילים קטלניים.

אביגיל, בניגוד לפסיכולוגים אחרים, יוצרת קשרים אישיים עם מטופליה, מתחברת אליהם ומבלה איתם. כך עם טייסת צעירה שכמעט נשברה בסדרת שבי שעברה וכיום היא טייסת קרב. כך עם הלום קרב שהפך להיות חקלאי ואמן מצליח.

לאחר פרישתה מהצבא היא ממשיכה להעביר סדנאות למפקדי צה"ל. "אני כאן כדי לעזור לכם ולחיילים שלכם לנצח את האויב, להרוג אותו ולהישאר בחיים... אני יודעת מה צריך לעשות כדי להפוך חיילים לקטלניים יותר, ממושמעים יותר" אומרת אביגיל למפקדים. ומהצד השני היא מודעת היטב למחירים הנוראיים שמשלמים החיילים בעקבות האירועים הטראומתיים שהם עוברים ולצלקות הנפשיות שהם נושאים כל חייהם.

במהלך הסדנה שמעבירה אביגיל עוסקים במצפון, בערכים ובהרג " עוד לא ראיתי חייל אחד שפעל בקרב מתוך ערכים" אומרת אביגיל " בקרב מנהלים אותנו פחד, שנאה, וגם נאמנות לחברים" "אתם לוקחים נערים בני שמונה עשרה והופכים אותם לחיילים באמצעות טקסים וסמלים ועונשים וכל מיני צורות של שיעבוד, ומנצלים את התשוקה שלהם להיות גברים, אתם משתמשים בתכסיסים ערמומיים ומשחקים להם בתוך הראש, כדי שיעשו דברים שלא חלמו לעשות. אחד מהדברים האלה הוא להרוג". כל האמת בפנים. מורכב, בעייתי וקשה. מלחמה זה לא פיקניק.

אני לא אוהבת את הגיבורה הקשוחה של שריד. אבל, מרותקת אליה, מאמינה לה ואפילו מעריצה אותה ומתפעלת מיכולתו של שריד לבנות גיבורה רב ממדית, מורכבת ועוצמתית. אישה המשרתת את הממסד אך גם שוברת את כלליו ופועלת באופן עצמאי ומפתיע.

כאשר בנה של אביגיל מתגייס לצנחנים, היא מעודדת ומחזקת אותו. האם בנה ישתלב ויצליח להתקשח ולעמוד בקשיי הקרב? במהלך שירותו היא נדרשת להחליט החלטות לא פשוטות. האם נאמנותה לצבא תתערער? ומה יקרה כאשר היא תחווה בעצמה הרג? מה יקרה לה ברגע המטלטל הזה? איזו משמעות תהיה לרגע זה עבורה? לאישה המעריכה גברים, נמשכת לנעורים ומתעסקת כל חייה במוות ותוצאותיו? צפו להפתעה.

לקראת הסיום הקצב מתגבר וממהר מדי לסופו. התחושה הייתה של בהילות. של חוסר רצון להתעסק בכך יותר. הרגשתי שלא נאמר כל מה שהסופר רצה לומר. חתך וסיים. למרות זאת, זה אחד הספרים העוצמתיים והטובים שקראתי לאחרונה ושממשיך להדהד בי.

מילה על העטיפה המרשימה. ציור של עופרי מרום "חיילת". עטיפה הולמת ומתאימה מאד לכתוב.

"מנצחת" הוא ספרו השישי של ישי שריד. ספרו "לימסול" תורגם לאחת עשרה שפות וזכה ב"פרס בגדול לספרות בלשית" בצרפת, ב"פרס ג'ורג'טי הבינלאומי" באיטליה, ונכלל ברשימה הקצרה של פרס IMPAC המוענק בדבלין. "גן נעמי" נכלל ברשימה הקצרה של פרס ספיר ותורגם לגרמנית. "השלישי" זכה בפרס ברנשטיין ותורגם לצרפתית ולאיטלקית. "מפלצת הזכרון" תורגם עד כה לחמש שפות, נכלל ב"מצעד הספרים" של משרד החינוך לבתי ספר תיכוניים ועובד למונודרמה.

"מנצחת" מאת ישי שריד. הוצאת עם עובד. 195 עמודים. 82 ש"ח

 

.

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה