רשומות

יום שבת, 19 בספטמבר 2020

לתקופת הסגר ויום כיפור: ששה ספרי מתח חדשים שיעבירו בכיף את הזמן

 


הז'אנר החביב עלי הוא אידאלי לתקופה זו של סגר וחגים. במקום לצפות באיזו סדרה מטופשת שמשודרת בשידור חוזר, אני צוללת לתוך ספר מתח טוב. הפעם, ששה ספרים חדשים, חלקם מצוינים, חלקם חביבים, שיעזרו להעביר את הזמן בכיף.  גרג הורוביץ חוזר עם גיבורו הידוע האיש משומקום, אוואן סמוק, היוצא לעזור לאדם נואש בספרו "אל תוך האש" פיני אלעזרי עם איש המבצעים המיוחדים של המוסד, אבנר ארליך, היוצא לעצור שיגור גרעיני אל ישראל בספר " מת כמו שצריך" פיטר סוונסון עם ספר מתח פסיכולוגי על אמנית הגרה ליד רוצח ויודעת זאת, בספר " לפני שהיא הכירה אותו". עמי גבעתי עם סיפור על לוחם הנלחם בטייקון אלים בספר "אדמה חרוכה".  אלכסנדרה בראקן עם ספר מתח מעולה לבני הנעורים שאף הפך לסרט " מוחות אפלים". וקמילה לקברג מספרת על אישה נבגדת ונקמתה האכזרית בספר "כלוב הזהב".

 

אל תוך האש מאת גרג הורביץ




מותחן רווי אלימות ומרתק, החמישי בסדרת המתח "פרוייקט איקס" שבה מככבת דמותו של האיש משומקום. אוואן סמוק הוא "האיש משומקום", איש הצללים שרק הנואשים ביותר מגיעים אליו – והוא עושה הכול כדי לעזור להם. 

קראתי את כל חמשת הספרים הקודמים והורוביץ משכיל לבנות, גם הפעם, הרפתקה מרתקת וכובשת, אותה קראתי בעניין והנאה.

בהיותו ילד, נבחר אוואן סמוק ונלקח מבית היתומים שבו התגורר. הוא גודל ואומן במסגרת "פרויקט x", תוכנית ממשלתית סודית שבמסגרתה הוא נשלח למקומות המסוכנים ביותר בעולם כדי לבצע משימות, שהממשלה מכחישה כל קשר אליהן. ואז הוא נמלט מהפרויקט, ירד למחתרת והפך להיות האיש משומקום, דמות לוטה בערפל המגישה את עזרתה רק לנואשים ביותר.

הפעם, בוחר סמוק לעזור למקס מריוות'ר, בן דודו רואה החשבון נרצח בברוטליות והשאיר לו מעטפה, ובה מפתח מסתורי בלבד. אך יש אנשים שרוצים בכל מאודם להניח את ידם על המפתח, ומקס מוצא את עצמו בסכנת חיים מיידית, וכן כל מי שהוא פונה אליו לעזרה. 

מה שנראה בתחילה כמשימה פשוטה עבור האיש משומקום מתגלה כמכשול בלתי עביר. מאחורי כל איום שהוא מחסל מתגלה איום קטלני אף יותר.

העלילה מהירה, הקצב מסחרר, איום רודף איום. גוויות מתפזרות בכל מקום, דם נשפך והאיש משומקום מצליח לקשור את כל החוטים ולהגיע אל האשמים.

גרג הורביץ הוא אחד הכוחות המשמעותיים ביותר כיום בתחום ספרות המתח העולמית. ספריו מתורגמים לעשרות שפות בכל העולם ומככבים באופן קבוע ברשימות רבי המכר של הניו יורק טיימס ומקומות רבים נוספים.  הורביץ הוא בוגר אוניברסיטאות הרווארד ואוקספורד, והוא מתגורר עם משפחתו בלוס אנג'לס, שם הוא גם כותב תסריטים לקולנוע ולטלוויזיה.

"אל תוך האש" מאת גרג הורביץ, מאנגלית: דפנה לוי, הוצאת "דני ספרים", 472 עמ'. מחיר לצרכן 98 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il   

 

"מת כמו שצריך" מאת פיני אלעזרי

 

 


ספר שני בטרילוגיית אבנר ארליך, מותחן מעורר עניין וכתוב היטב. בסיפור תפניות, הפתעות וקצב טוב עד הסיום.

רצח של קצין מודיעין ישראלי על אדמת אפריקה, מחזיר לשטח את אבנר ארליך איש המבצעים המיוחדים של המוסד, מפר הפקודות הסדרתי הנמצא בהשהיה מנהלית. הסיפור מתחיל במרדף אחר פרופסור איראני מומחה לגרעין, אך ככל שהעלילה רבת התהפוכות הולכת ומסתבכת מגלה ארליך שעוד יד בוחשת בדייסה הזו. היד שייכת לקולונל במיל. יורי רספוטין, פושע מלחמה ורוצח מסוכן. בוגר יחידות הספצאנז בעברו והיועץ הבכיר של ארגון המשווק נשק ומערכות הגנה רוסיות ברחבי העולם.

רספוטין מצליח לשתול מרגל יהודי-רוסי בקודש הקודשים של מערכת הבטחון הישראלית, וביחד עם הפרופסור האיראני הם מתכננים עסקת נשק גרעינית שתגרום להירושימה ונגאסקי להראות כמו משחק ילדים. והיעד של הנשק הזה-תל אביב. האם יצליח ארליך למנוע ברגע האחרון את השיגור שיזעזע את ישראל ואת המזרח התיכון כולו?

פיני אלעזרי, תושב נס ציונה, נשוי לשחקנית ומפיקת הטלוויזיה זזי שביט ואב לבן. עברו הססגוני של פיני כדייג, לוחם, מתאגרף, שומר סף, תסריטאי ויועץ אסטרטגי לארגונים הגדולים במשק ולראש הממשלה שמעון פרס ז"ל, עוזר לדמיונו הפרוע ומתבטא בכתיבה קולחת וסוחפת.

"מת כמו שצריך" מאת פיני אלעזרי. הוצאת "דני ספרים", 455 עמודים. מחיר לצרכן 98 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il

 

לפני שהיא הכירה אותו מאת פיטר סוונסון




מותחן פסיכולוגי מרתק העוסק באמנית היודעת שבבית הסמוך לביתה מתגורר רוצח. היא מדווחת על כך למשטרה, אך הם אינם מאמינים לה.

הֵני ובעלה לויד מתחילים חיים חדשים ושקטים בבית יפה באחד מפרוורי בוסטון. הני היא אומנית הדפסים בעלת היסטוריה של חוסר יציבות מנטלית, והיא משתוקקת למצוא מעט שלווה ורוגע בחייה. אבל כששכניהם החדשים מזמינים אותם לארוחת ערב, והני מבחינה בגביע ספורט המוצג לראווה בחדר העבודה של מת'יו, הבעל, השלווה שכה קיוותה לה מתחילה להתפוגג. הגביע נראה בדיוק כמו זה שנעלם מביתו של בחור צעיר, שנרצח שנתיים קודם לכן. הני יודעת זאת, כיוון שהבחור ההוא גר ברחוב שלה, והיא פיתחה אובססיה כלפי הרצח הבלתי פתור. 

האם ייתכן שהשכן שלה הוא רוצח? או האם מדובר בעוד התקף פסיכוטי שהיא עוברת? ככל שהני ממשיכה להתבונן במעשיו של מת'יו, כך היא משוכנעת יותר ויותר שהוא עומד לעשות מעשה מחריד במיוחד. אך איש לא מאמין לה, גם לא בעלה הבטוח שהיא מדמיינת הכול בראשה. ואז לילה אחד היא רואה את מת'יו במגרש חנייה חשוך ומבינה שגם הוא ראה אותה. מרגע זה מתחיל משחק פסיכולוגי מצמרר בין השניים, שבו אין לדעת מי הרודף ומי הנרדף. 

הסיום מפתיע במיוחד ולא צפוי.

פיטר סוונסון הוא השם החם ביותר בתחום ספרי המתח הפסיכולוגיים. כתיבתו מלאה בתפניות עלילתיות ובמניפולציות רגשיות, והקורא מיטלטל ללא הרף בין הזדהות עם גיבוריו והפחד מהם. שלושת ספריו הקודמים, "רצח ראוי", "כל הפחדים בעולם" ו"כל השקרים היפים" יצאו אף הם בהוצאת "דני ספרים" והפכו מיד לרבי מכר. הם תורגמו ליותר מ-30 שפות וזכו בשלל פרסים. סוונסון מתגורר מחוץ לבוסטון ועובד על ספרו החדש.

"לפני שהיא הכירה אותו" מאת פיטר סוונסון. מאנגלית: טלי כ"ץ. הוצאת "דני ספרים". 336 עמודים, מחיר לצרכן 98 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il     

 

אדמה חרוכה מאת עמי גבעתי




 

רומן מותח ואלים שמגולל את סיפורו של דוד, קצין לוחם, איש משפחה שמנסה להזניק את חייו אל צמרת עולם העסקים בישראל. מולו ניצב טייקון אפל ודורסני שמנהיג כוחות אלימים לכיבוש יעדיו. איש קשה, חסר מצפון שלא מצליח לרסן את תאוות הבצע השולטת בחייו ולוותר על ההישג הבא, על-אף שהדבר עלול לסכן ולמוטט את האימפריה האדירה שבנה. 

מפגש גורלי בין כוחותיו של הטייקון לדוד ולמשפחתו מוביל להתנגשות הרסנית, שגוררת את שני הצדדים למאבק איתנים רווי יצרים ודם כשהם מכלים וחורכים בדרכם את כל היקר להם. דוד שמוצא את עצמו נסחף אל תוך מערבולת של פשע, הונאות, בגידות ואף רצח, נאלץ להתמודד במלחמת הישרדות על חייו ולהתעמת בדרכו מול דילמות קיומיות.

העלילה המפותלת מציבה מראה עכורה על נפש האדם שבשאיפה להישגים מוכנה להקריב יחסים, ערכים, מוסר וזהות עצמית.

עמי גבעתי (52), נשוי+3, מתגורר במודיעין, עוסק ביזמות נדל"ן. "אדמה חרוכה" הוא ספר ביכוריו.

"אדמה חרוכה" מאת עמי גבעתי, הוצאת "סטימצקי", 433 עמ'. מחיר לצרכן 89 ש"ח, להשיג בחנויות סטימצקי ובחנויות הספרים המקוונות ברשת.

 

מוחות אפלים מאת אלכסנדרה בראקן




ספר מתח פנטסטי לבני נעורים שקראתי בהנאה רבה. הוא כתוב היטב, מרתק, מלא דמיון וכושר המצאה והגיבורה שלו שובת לב. העולם שבנתה בראקן הוא עולם מטריד, מסקרן ומנוכר.

הסיפור מציג אמריקה שסועה ומפולגת. מחלה מסתורית ממיתה את רוב הילדים ובני הנוער. מי שניצל מהמחלה זוכה ליכולות על חושיות מדהימות. רובי, גיבורת הסיפור, ניצלת מהמחלה ומגלה יכולות מפחידות בהם אינה מסוגלת לשלוט.


כשכוחותיה המבהילים של רובי מתגלים, הוריה כולאים אותה במוסך של הבית ומזעיקים משטרה. היא נשלחת לת'רמונד, "מחנה שיקום" ממשלתי נוקשה, שאינו אלא כלא שאליו נשלחים בני הנוער ששרדו והוסגרו בידי קרוביהם המבועתים.

רובי נמלטת מת'רמונד בסיועה של מחתרת מסתורית. כשהיא בסכנת חיים היא חוצה את אמריקה הריקה מילדים, שבה כל בן נוער הוא פושע נרדף, ומנסה להגיע אל המקום הבטוח היחיד לבני גילה: איסט ריבר. בדרכה היא מצטרפת לחבורה של בני נוער שנמלטו ממחנה מעצר אחר. ליאם, מנהיגם האמיץ, מתאהב בה. אבל למרות כמיהתה אל ליאם, היא אינה יכולה להתקרב אליו בשל רגשות האשם שהיא נושאת והחשש שתפגע בו.

כשהחבורה מגיעה לאיסט ריבר מתגלה שלרובי נועד תפקיד מרכזי במאבק, אבל כוחות רבי עוצמה רוצים לנצל אותה ככלי למען מאבקם בשלטון.

העלילה מסחררת, הקצב מהיר ולא ניתן לדעת על מי ניתן לסמוך ולמי להאמין. הדמויות כולן אמינות, מורכבות ובעלות עוצמה.

הסיום מפתיע ואכזרי.

ספר המדע הבדיוני "מוחות אפלים" יצא לאקרנים ב-2019 ומבוסס על הסדרה הפופולרית של ספרים ונובלות מאת בראקן.

"מוחות אפלים" מאת אלכסנדרה בראקן. מאנגלית: עידית שורר. ערכה: הגר ינאי. הוצאת "עם עובד" 399 עמודים. 88 ₪.


כלוב הזהב מאת קמילה לקברג



ספר מתח העוסק בנקמתה של אישה נבגדת.

פיי וג'ק התאהבו כשלמדו כלכלה. הוא הגיע מבית אמיד, היא עבדה קשה בשביל כל דבר.

כשהחליטו לפתוח חברה, היא עזבה את הלימודים, מלצרה ביום והייתה יועצת אסטרטגית בלילה כדי שהחברה תוכל לשגשג. החברה הפכה לאימפריה, האהבה הפכה לנישואים ופיי הפכה מסטודנטית ענייה עם עתיד מזהיר לאשה עשירה. 

כשפיי מגלה כי ג'ק מנהל רומן עם אישה צעירה ממנה, זה מאוחר מידי. חייה מתרסקים וקרב הגירושים מותיר אותה בודדה, מרוסקת רגשית וכלכלית. היא מתכננת לנקום ולהחזיר לעצמה את מה שמגיע לה.

דמויות הגברים והנשים בספר סטריאוטיפיות מדי לטעמי. הגברים מתעללים, חולי מין, נשלטים בידי תשוקותיהם ואכזריים. הנשים מתחלקות לאלה הנשלטות, הסובלות והמקבלות את מעללי בעליהן בשתיקה ולאלה המצליחות לבנות את עצמן ולהתמודד בעולם הנשלט על ידי גברים.

פיי מצליחה להתאושש מהגרושים. היא יוצאת למסע נקמה (לא אמין בעליל) ובמהלכו שוזרת הכותבת קטעים מחייה הקודמים של הגיבורה ואנו מתוודעים למעשיה הלא מוסריים. הקפיצה בזמן אחורה וקדימה מוסיפה למתח ולעניין והקוראים מבינים שהגיבורה ביצעה מעשי אלימות בעברה, שיקרה ורימתה. פיי הסתירה גם מבעלה וגם מחבריה הקרובים את מוצאה ושמה האמתי.

מדוע? את זה נגלה רק לקראת הסוף המפתיע.

סיפור אפל, מקומם, על מעגלים חברתיים נאורים ועשירים כביכול, אך רקובים ומושחתים ומעשה הנקמה של אישה נבגדת. קראתי בעניין, למרות חוסר האמינות והסטראוטיפיות.

ספריה של קמילה לקברג זכו בפרסים והצלחה מסחרית חסרת תקדים וראו אור בעשרים ושישה מיליון עותקים, ארבעים שפות ושישים מדינות.

"כלוב הזהב" מאת קמילה לקברג. מאנגלית: שאול לוין. הוצאת כנרת זמורה מוציאים לאור. 348 עמודים. 88 ₪.

 

 

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה