רשומות

יום חמישי, 12 במרץ 2020

ספרי ילדים חדשים ומוצלחים



ארבעה ספרי ילדים חדשים שתיהנו מאד להקריא לילדיכם. גלעד סופר כותב על דוב שהוא גם בלש ופותר תעלומות בספר "הבלש דוב ותעלומת האווז הנעלם". איציק גונן כותב על גוזל בולבול קטן שאיבד את המשפחה בספר "גוזלי האמיץ". איתמר אורלב כותב על בעל החיים שנקרא עצלן וחי ביערות דרום אמריקה והשינוי שהוא מוביל בספר "העצלן הבטלן". ועומרי אקוניס מנגיש לילדים את מושג הדמוקרטיה בספר "דמוקרטית הילדים".

העצלן הבטלן מאת איתמר אורלב


לפני שנתיים ביקרתי בקוסטה ריקה ופגשתי את העצלנים. בעלי חיים שישנים מרבית שעות היממה כשהם נתלים על ענפי העצים. קשה מאד למצוא אותם ולצלם אותם בכלל בלתי אפשרי. זו תמונה יחידה שיש לי מעצלן.


איתמר אורלב בחר לספר עליהם, תוך שהוא מתאר את משפחת העצלנים ומעניק להם תכונות אנושיות. הסיפור המקסים עוסק באחד מבני המשפחה שבוחר קצת אחרת ומוביל לשינוי שבזכותו מגלה משפחת העצלנים שהעולם גדול יותר ויפה יותר ממה שהם חשבו.

משפחת העצלנים רוצים רק לישון ולחלום. בעולם החלומות שלהם הכל אפשרי ורק הבן העצלן רוצה שיתנו לו לישון בשקט ולחלום את חלומותיו השקטים כי כך הוא אינו עייף במשך היום ויכול לגלות את העולם ולשחק עם החיות שסביבו. עד שיגואר שחור ענק מתגנב אחריו ומנסה לתפוס אותו. המפגש הזה מערער את עולמם של העצלנים ועליהם לצאת למסע ולמצוא עץ אחר לגור בו. האם יצליחו?

האיורים המקסימים והייחודיים שמוסיפים קסם לא מבוטל לסיפור הם של דייוויד הול, מאייר ספרי ילדים.
העצלו הבטלן מאת איתמר אורלב. איורים- דייוויד הול. הוצאת "עם עובד" ללא מספרי עמודים. מחיר: 74 ₪.


גוזלי האמיץ מאת איציק גונן


מעשה בבני משפחה שמצאו גוזל בולבול קטן והם דואגים לו ומטפלים בו, תוך שהם מחפשים דרך להחזירו למשפחתו. הגוזל הקטן מוצא בעצמו את הדרך תוך שהוא מקבל עזרה מחבריו הבולבולים.
הסיפור כתוב באופן מרתק והדרך שבה מוצא הגוזל הקטן את חבריו מלמדת על תקווה ונחישות, תוך אמונה ביכולת. מה שמאפשר לילדים להזדהות וללמוד גם על עצמם.

את הסיפור הזה על גוזלי האמיץ, המלווה באיוריו היפים של יואב זוהר, כתב איציק גונן, שהיה עד וליווה את גוזלי במסעו המופלא, מסע לו היו שותפים גם הילדה רחלי ואחיה התאומים דני ורוני, שאולי אתם זוכרים אותם מספר הילדים הראשון של איציק, "אמאל'ה, ג'וק!".

איציק גונן, פסיכולוג וחובב הרפתקאות, בן קיבוץ מעוז-חיים, חי בתִמרַת שבעמק יזרעאל. ב-2007 יצא לאור רומן הביכורים שלו Wawona – הרוח השומרת על העצים הגדולים.

"גוזלי האמיץ" מאת איציק גונן. איורים: יואב זוהר. הוצאת "ספרי ניב", 24 עמודים. מחיר לצרכן 58 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה  https://nivbook.co.il/.

הבלש דוב ותעלומת האווז הנעלם מאת גלעד סופר


בגן החיות מתגורר דוב שהוא גם בלש הפותר תעלומות. בוקר אחד הוא מבין שהאווז נעלם ומחליט לפתוח בחקירה ולגלות מה קרה. הדוב יוצא לחקור את יושבי גן החיות ומתחיל עם העצלן שמעולם לא עזב את העץ שלו. החקירה מסתבכת והדוב לא מוותר עד שהתעלומה נפתרת בהפתעה מוחלטת.

הסיפור מקסים ומעורר חיוך. דמותו של הדוב הבלש, הכל כך אנושי וחביב כובשת לב והאיורים צבעוניים, חיים, מקוריים ומוסיפים עניין ויופי לסיפור.

גלעד סופר כתב ואייר ספרים נוספים- החופשה, שפן, נמאס, עזרא והאביר, הנסיכה, הדרקון הנורא (ואוטו נושא הכלים). שזכו לשבחי הביקורת, נבחרו להשתתף במצעד הספרים של משרד החינוך ותורגמו לשפות רבות.

הבלש דוב ותעלומת האווז הנעלם מאת גלעד סופר. הוצאת "עם עובד" ללא מספרי עמודים. מחיר: 74 ₪.

דמוקרטית הילדים מאת עומרי אקוניס


"כָּל יַלְדֵי הַגַּן בּוֹחֲרִים, וּלְכָל יֶלֶד יֵשׁ קוֹל שָׁוֶה לַקּוֹל שֶׁל חֲבֵרוֹ.
אֲבָל זִכְרוּ: מִי שֶׁיִּהְיוּ לוֹ יוֹתֵר פְּתָקִים עִם שֵׁם הַמִּשְׂחָק שֶׁהוּא רוֹצֶה לְשַׂחֵק,
הוּא הַזּוֹכֶה.
כֻּלָּם חַיָּבִים לְהִשְׁתַּתֵּף בַּמִּשְׂחָק, כִּי הָרֹב קוֹבֵעַ. חַד וְחָלָק.
תַּסְכִּימוּ לְקַבֵּל אֶת מָה שֶׁיִּקְבְּעוּ הַחֲבֵרִים?"
"כֵּן!" קָרְאוּ הַשְּׁנַיִם יַחַד. "בּוֹאוּ, כֻּלָּנוּ מַצְבִּיעִים!" (מתוך הספר)
  

ספר ילדים שמטרתו העיקרית היא להקנות לילדים כלים חינוכיים ולהנגיש להם את המושג דמוקרטיה ואת העיקרון הראשי בה: בחירות חופשיות שבהן הרוב קובע.

בספר משולבים מושגים ושפה מעולמות הילדים והמבוגרים גם יחד, תוך שימת דגש על ערכי חברות, התנדבות, עבודת צוות, פשרה, קבלת רצון האחר וקבלת החלטות אגב שיתוף פעולה בין הילדים.

עומרי אקוניס גדל והתחנך בבית של אהבה וסיוע לזולת. הוא חובב ספורט מושבע, המשוגע על כדורגל וכדורסל, ואוהב יותר מכול את בנותיו הקטנות, אריאל ואלה, שהן מקור ההשראה לכתיבת ספר זה.

את הטקסט מלווים איוריה הצבעוניים של בר פביאן המשקפים את המסרים העולים מן הטקסט באופן בלתי אמצעי הפונה ישירות לילדים וממחיש להם אותם. 

"דמוקרטית הילדים" מאת עומרי אקוניס. איורים: בר פביאן. הוצאת "ספרי ניב", עמודים לא ממוספרים. מחיר לצרכן 65 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה