רשומות

יום חמישי, 12 במרץ 2020

"מסעודה" של יקיר אלקריב. ספר שנכתב באהבה ונקרא בהנאה גדולה




ספרו של יקיר אלקריב מבוסס על סיפורה האמיתי של סבתו מסעודה. ספר שנכתב באהבה והוא מרגש מאד, צובט בלב, מעציב, מעורר חיוך ומעל הכל מצליח לשרטט דמות מעוררת הערצה של ילדה הנאלצת להינשא כשהיא בת 12 ואיזו אישה היא הופכת להיות.

תוך שאנו, הקוראים, עוקבים אחר תלאותיה של מסעודה, אנחנו לומדים גם על העלייה לישראל ממרוקו, על האופן שנהגו בעולים, על מלחמת השחרור והמחיר שגבתה, על מאבק ההישרדות של העולים לאחר הקמת המדינה ועל השינוי של מעמד הנשים בתקופה זו.

הסיפור מרתק ומשולבים בו סיפורים נוספים של דמויות אותן פוגשת מסעודה בדרכה להפוך לאישה עצמאית, חזקה ובטוחה בעצמה. דמויות כמו אלונור דה רושושקואר מוורסאי, מרסדס אילוז סוחרת הרהיטים, אלכסנדר מנדס פראנס, סלבדור קרוזמן הימאי, פויו הרומני ואסתר זקס- כולם חלק מפסיפס האנשים שנקבצו לכאן מכל קצוות תבל וסיפורם הוא סיפורנו.

מסעודה ננטשה על ידי אמה חסיבה בידי המשרתת לטיפה שגידלה אותה יחד עם ילדיה עד שנפטרה. הילדה נותרה בודדה וכלל לא ידעה שהיא יהודייה, עד אשר הגיע יעקב אלקריאף בן דודה למחצה, שסיפר לה את סוד משפחתה והתחתן איתה. הילדה בת ה-12 עוברת לגור בבית המשפחה ונאלצת להתבגר במהרה ולהפוך לאם צעירה ועקרת בית נמרצת. העלייה לישראל נכפית עליה על ידי בעלה והתלאות בדרך קשות במיוחד. היא מאבדת את בנה התינוק שננשך ע"י עכברוש ונדבק בדבר.

האנייה בה הפליגו נתפסת ע"י הבריטים והם מובלים למחנה המעצר בקפריסין. לאחר מספר חודשים הם עולים לארץ ומשתכנים בשכונת התקווה. יעקב מתגייס לצבא ונופל בקרב על עכו. מסעודה נותרת לבד עם 3 ילדים ובהריון. ילדה- אישה בת 19 שחייבת למצוא דרך לשרוד ולהציל את ילדיה.

מאבק ההישרדות שלה הוא יומיומי והרואי ממש. מילדה שגורלה נקבע על ידי אחרים היא גדלה להיות אישה חזקה, אמיצה ובעלת תושייה. היא זו שיוזמת ומתכננת את נישואיה השניים, כדי שבנה הבכור יוכל להינשא לנערה שאהב. " היא ידעה שהחתונה הזאת היא ניצחון שכולו שלה, של כניעותה המדומה ושל עורמת הפתיה שלה, בחוכמת המקח שלמדה הבינה שאושרה היה הנכס היחיד שיכלה לסחור בו ושעליה לחוש עתה שמחה וגאווה על כך שהקריבה אותו- אך לא לשווא, אלא עבור אושרו של שלום"- מתוך הספר. זה הקטע העוצמתי ביותר בספר ושנגע מאד לליבי. היכולת לוותר על אושרה למען בנה וכך לשנות את גורלה ואת גורלו ולנצח.

קראתי את סיפורה של מסעודה בהנאה רבה ובסיום הרהרתי בכך שלשתי הסבתות שלי היו סיפורים משלהן לספר. שתיהן ניצולות שואה שהצליחו למלט את ילדיהן ולברוח מהנאצים, בכוחות עצמן. (האבות כבר לא היו בתמונה) ולהגיע לארץ. איזה כוח נדרש לשם כך ואילו נשים אמיצות ומופלאות הן היו. כילדה לא ידעתי לשאול וכשבגרתי ורציתי לשאול היה כבר מאוחר מדי. אני כל כך מצטערת על כך.

ספר מומלץ בחום.

"מסעודה" מאת יקיר אלקריב. הוצאת עם עובד. 323 עמודים. 88 ₪.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה