רשומות

יום חמישי, 12 במרץ 2020

מבחר ספרי פרוזה של כותבים ישראלים העוסקים בעלייה לארץ ובחיים בישראל



ששה ספרי פרוזה שכתבו ישראלים, הנוגעים ישירות לחיינו בארץ. צבי גיל כותב על העלייה מעיראק ומבצע "עזרא ונחמיה" בספרו "זוהרה". שלמה עמנואל מספר את סיפורה של ארץ ישראל דרך חייו בספרו "עמודי שלמה". ענת בר ושדי עוסקת בנושא כאוב של חיים בצל אלימות נפשית בספרה "מורדת" רחל כהן מספרת את הסיפור הלא יאומן שיצר תקדים משפטי במדינת ישראל בספרה  "מטהרן ליקינתון" ורד מוצ'ניק שיאון עוסקת ביחסים בתוך המשפחה בשנות החמישים. משפחה של ניצולי שואה על הכאב, הקושי והאלימות בספר "כשתגדלי תביני" ורבקה כהן מספרת בספרה על הפליטים היהודיים שהועברו לכפר קטן באיטליה והיחסים עם תושבי המקום לפני עלייתם לארץ בספר "והים ביניהן"


זוהרה מאת צבי גיל



רומן היסטורי רחב יריעה המספר את סיפור אהבתה של זוהרה לקצין בריטי בעיראק, תוך שהוא מגולל את סיפורם של יהודי עיראק ועלייתם לארץ.  

זוהרה היא צעירה בגדדית יפהפייה, נבונה, נועזת וחברה דומיננטית במחתרת הציונית בעיראק "השורה". נוויל פיצפטריק הוא קצין בכיר הממונה על המודיעין הבריטי בעיראק באחת התקופות הקריטיות בתולדות העולם עם עליית הנאצים לשלטון בגרמניה, בשנות השלושים של המאה הקודמת. הנסיבות מביאות את השניים לקשר ענייני המתפתח לקשר אינטימי ולאהבה סוערת על רקע סכנת החיים שבה נמצאת הקהילה היהודית בעיראק.

אהבה בלתי אפשרית, שיקולים פוליטיים עמומים, מהפכי שלטון, בריטים, עיראקים, לוחמי ה"פּשמרגה" הכורדים - עניינים אלה ואחרים נושפים על פתיל חייה של זוהרה, בשעה שהיא וחבריה פועלים להברחת יהודים יחידים וקבוצות אל ארץ ישראל בדרך-לא דרך רוויה תלאות וסכנת חיים. עלילת זוהרה רצופה פרקים דרמטיים וסוחפים ומביאה את הקורא עד למבצע "עזרא ונחמיה", בשנים 1951-1950, שבו הוטסו מאה אלף יהודי עיראק לארץ ובאמצעותו בא הקץ על גלות בבל, שארכה 2,500 שנה.

"זוהרה" הוא ספרו השביעי של צבי גיל, עיתונאי וסופר, ממייסדי הטלוויזיה הישראלית. מתעד השידור הציבורי. מרצה לתקשורת המונים. פעיל במוסדות לתיעוד והנצחת השואה ועומד בראש הפרויקט לתיעוד תרומת הניצולים למדינה.

"זוהרה" מאת צבי גיל, הוצאת "ספרי ניב", 459 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת.

עמודי שלמה מאת שלמה עמנואל



חייו של הכותב הופכים לשרשרת צבעונית ומרתקת: ניחוח סמטאות בירושלים, החולות טרם ההתיישבות העירונית, הירוק שעבר איתו מהקיבוץ, המלחמות ואותן אהבות מקסימות, שמוסיפות טעם לחיים ובאות ככוח מבריא וככוח מניע ליצירתיות. "עמודי שלמה" אינו ביוגרפיה, אלא שעשועי דמיון שלעיתים עולים על המציאות, מתנגנים בשלל צבעים ויוצקים עצמם כברונזה לוהטת שממלאת תבנית ויוצרת פסל ועוד פסל, עד לתערוכה שלמה – סיפוריו הקצרים. סיפורים שמלווים לעיתים את סיפורה של מדינת ישראל.

שלמה עמנואל משלב בחייו את סיפורה של מדינת ישראל. דור שמיני בארץ. בהשכלתו הוא מהנדס
מכונות ובעל תואר שני במנהל עסקים. עבד שנים רבות בניהול מפעלים בארץ ובעולם. כיום יזם הייטק, אמן ויוצר רב-תחומי, צייר, פסל ומשורר. "עמודי שלמה" הוא ספר הפרוזה הראשון שלו. קדמו לו שני ספרי שירה: "עלי פלסטיק" (1985)  ו"מנפה החלומות" (2014), אשר זכו לשבחים.

"משפחתנו הצטיינה בטוויית סיפורים כמו שהצטיינה בחייטות ובתפירת בגדים. כפועל יוצא, למספריים יש תפקיד חשוב בחיינו. ראשיתו בסיפור שבו נשכחו מספריים בבטנה של סבתי, והם אלו שאולי הביאו לקרע בינה לבין אימי, והמשכו בסיפורי אהבות אחרים במשפחה. כמובן, בכל מקום שיש חייטים, יש גם מספריים, המשמשים כמו אלות הגורל הגוזרות את גורלנו במספריים שלהן. גם בחיי הופיעו המספריים לא מעט פעמים. בפרידה מאבי, בפרידה מאימי כשנסעה לנֵכר, במעבר לקיבוץ מהעיר האהובה, בפרידה מיונתן, בפרידה מעומרי, בפרידות העצובות מנשים אהובות שכל אחת מהן השאירה בחדרי ליבי חוטים ובדים בצבעים שונים ומהם תפרתי לי עתיד".

"עמודי שלמה" מאת שלמה עמנואל, הוצאת "ספרי ניב", 236 עמודים. מחיר לצרכן 78 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת.

מורדת מאת ענת בר ושדי


רומן העוסק בנושא כאוב של אלימות נפשית במשפחה.

הסיפור לוקח את הקורא למסע מטלטל בין נופי הגולן לרחובותיה של העיר תל אביב. סיפור שנותן הצצה אל הנעשה בחדרי חדרים בתוך ביתה של רות גבע, אם לארבעה ילדים. רות היא אישה דתיה בת 40 נשואה לאילן, מנהל מכללה לבנות, שנחשב לדמות תורנית נערצת בקהילה. אף אחד לא יודע שמאחורי הגינה המטופחת, בתוך כותלי הבית אילן הוא אדם שתלטן, אגרסיבי ומשליט טרור נפשי על אשתו. כשנסגרת דלת הבית עולות ומבעבעות תחושות של פחד ומחנק.  
מפגש אקראי עם איש זר מעמת את רות עם מציאות חייה ומאלץ אותה להודות באמיתות כואבות. באמצעות דמותה של רות מאפשרת המחברת לקוראים הצצה אל עולם שלרוב חומק מעינו של הציבור – עולמה של אישה, רעיה ואם מהמיינסטרים של החברה הדתית, שחיה חיי סבל מוכחשים וחווה אלימות נפשית ומינית בין כתלי ביתה – מבלי שאף אחד ישים לב לכך.
ענת בר ושדי (49), נשואה ואם לשבעה ילדים, עובדת במועצה הדתית בגליל, מרצה ומנחת סדנאות כתיבה.  

"המורדת" הוא ספרה השלישי. שני ספריה הקודמים הם ספרי ילדים - "הנסיך השותק" ו"קלף מגולגל קשור בסרט".

סדנאות הכתיבה שמקיימת ענת בר ושדי פונות לציבור אוהבי הכתיבה. היא בנתה תכנית משלה והיא משדרגת אותה כל הזמן. בעקבות כתיבת הספר "מורדת" והמסלול שענת לומדת בימים אלה (מדעי ההתנהגות) היא שוקלת לתת לסדנאות פן יותר טיפולי בעתיד. 
בקרוב תצא לסדרת הרצאות ברחבי הארץ לקידום הרעיון של ספרה החדש: "מורדת". 
ענת בר ושדי: "חשוב לי מאוד קודם כל שאנשים יבינו למה נשים חיות בצורה כזאת ולא מבינות שהחיים שלהן לא בסדר, שיבינו שהן קורבן של מנגנון חברתי שחזק מהן. המסר שלי לחברה הוא שהיא צריכה להיות יותר רגישה ולהושיט יד לאישה כזאת. במקביל אני רוצה להגיד לנשים האלה שהן אינן אשמות ושמגיע להן חיים יותר טובים".

"מורדת" מאת ענת בר ושדי. הוצאת הספרים "אוריון", 185 עמודים. מחיר לצרכן 89 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il. להזמנת הרצאות: 052-8262458, ניתן לבקר באתר: www.anatbarvashdi.com

מטהרן ליקינתון מאת רחל כהן



הסיפור הלא יאומן של רחל כהן, שיצר תקדים משפטי במדינת ישראל. רחל הצליחה לשכנע את בתי המשפט, לאחר 11 שנות מאבק, להתיר לה להשתמש בזרעו של בנה המת ולהביא לעולם באמצעותו נכדה. היא גם היא מתארת את הדרכים שהובילו אותה במאבקה הקודם לצאת את גבולות אירן לאחר שנשבתה על ידי שלטון האייטולות. בין לבין היא מתארת את דרכה לזרוע שמחה ואושר ממקום של עצב ודכדוך, ואיך אפשר לצמוח מכל משבר בידיעה שהחיים לא מותירים לך ברירה, אלא להיות אופטימי.

רחל שבתאי-כהן, הילדה שגדלה במה'לה, שכונת היהודים בטהרן, לא ידעה שהיא עתידה לחולל מהפכות ולקבוע תקדימים, אבל מאז ומתמיד ידעה לקחת את גורלה בידיה ולשנות את מציאות חייה.

כשהמציאות הזאת באיראן שאחרי המהפכה הופכת לבלתי נסבלת, מסרבת רחל להרכין ראש כמו כולם ולהסתגל לחיים החדשים. בצעד אמיץ היא מתייצבת מול האייתולה, מצליחה לקבל דרכונים לה ולשני בניה, ולמרות התנגדותה העזה של משפחתה, בורחת איתם לבדה לישראל כדי לתת להם חיים טובים יותר.

אחרי קשיי הסתגלות יודעת המשפחה שנים של אושר עד שהאסון פורץ בכוח לביתם: בשיאה של האינתיפאדה השנייה נהרג הבן קיוון מיריית צלף מדויקת במוצב יקינתון. מתוך הבור השחור, שלתוכו היא מוטחת בכוח, מוצאת רחל קרן אור להיאחז בה: היא מבקשת שישאבו את הזרע של קיוון כדי שיהיה לו דור המשך.  נציגי הצבא המומים מהבקשה שלא נתקלו בשכמותה  מעולם, מצליחים להשיג את האישור, אבל זאת רק התחנה הראשונה במאבק המשפטי הארוך שאליו יוצאת האישה הנחושה עד שהיא מצליחה להגיע להישג שאין לו תקדים. המסע הזה מסתיים בלידתה של נכדתה אושר בתו של קיוון, שמגיעה לעולם 11 שנה לאחר נפילתו של אביה ונותנת משמעות חדשה לחיים.

בכנות מרגשת ובשפתה עשירת הדימויים מספרת רחל בספרה "מטהרן ליקינתון" לא רק את סיפור חייה,  אלא גם מאלצת אותנו להתעמת עם ה"פרות הקדושות" שהפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו בארץ הזאת.


"מטהרן ליקינתון" מאת רחל כהן, טפר הוצאה לאור, 220 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים ברחבי הארץ או דרך אתר ההוצאה:  http://www.teper-p.co.il/ .

"כשתגדלי תביני" מאת ורד מוצ'ניק שיאון


רומן מרגש הנכתב דרך עיניה של הילדה יאנינה ומספר את סיפור משפחתה וקשיי הסתגלותם בארץ. יאנינה, שעלתה לארץ בגיל שלוש יחד עם משפחתה ממחנה העקורים בגרמניה בשנות החמישים של המאה הקודמת לאחר נפל העפלה באקסודוס. דרך עיניה, דרך הבנתה ורגשותיה נחשפים החיים בשנות החמישים בישראל, כפי שהיא מבינה אותם כילדה. הקורא נחשף לקשיי הקליטה של העולים החל מאתגר השפה ועד לבעיות הפרנסה שהיו לרובם - למשפחתה ולשכניה. השכונה של יאנינה ביפו מתגלית כגטו של עולים ממזרח אירופה שנראים כמו נטע זר במדינת ישראל שזה עתה קמה. 

"'אני רעבה', אמרה יאנינה לריטה. 'אכלתן כבר!' גערה בהן אימן, 'לכו לישון'. הארוחה האחרונה שאכלו הייתה שבע שעות קודם לכן. דוויד לא ידע על כך, או אולי הוא רק העמיד פנים. הבנות הלכו לישון רעבות […] . אמא של מאשה חשפה את ישבנה של זיסל'ה בת השנתיים והצביעה על סימני הנשיכות. "תראי מה שברל'ה עשה לה". "בוריס ודדי גם עושים לי את זה וכל מיני דברים", קרא ברל"ה בבכי". (מתוך הספר)

אם המשפחה הייתה בדיכאון קליני והיא הרעיבה את ילדיה והיכתה אותם. בתוך האווירה הקשה הזאת התפתחה יאנינה וניסתה לשרוד בעזרת יחסיה המאתגרים עם אחותה וחברתה הטובה טוני - חברה שתלווה אותה כל חייה עם חבריה ואהבתה הגדולה.

בספר ייחשף הקורא למקומה של הילדה במשפחה, הקשיים שהיא חוותה, היחסים המורכבים עם אחותה הצעירה ממנה בשנתיים והקשר המיוחד עם דודניותיה שניחמו אותה בקשיים איתם התמודדה. קשרים יפים נרקמו בין יאנינה היפה והשברירית לבין "מלך הכתה", יואב. אהבת נעורים תמימה נרקמה ביניהם. אהבה זאת נקטעה עם מות אמו כשהיה כבן 13 ועבר לגור באנגליה עם אביו.  יאנינה  וטוני חברתה התקבלו ללימודים באוניברסיטה העברית בירושלים, שם הכירה את אהבת חייה.

יאנינה גילתה סודות ושקרים שהוריה והחברה ניסו לשווא להסתיר מפניה. הדרך שבה התמודדה  עם החשיפות האלה הגדירה את הדרך שבה ראתה את החברה הישראלית ואת החיים בכלל, לטוב ולרע, אבל יותר מכל היא חושפת פסיפס אנושי מרתק שלא ישאיר אף קורא אדיש.

הסופרת ורד מוצ'ניק שיאון, בוגרת האוניברסיטה העברית במגמת ספרות ולשון, זכתה בשנת תשס"ג במקום ראשון בתחרות הסיפור הקצר "כתוב", מטעם מפעל הפיס והמועצה להשכלה גבוהה. ורד פרסמה ספר שירים בשם "הרהורים", ספר ילדים שבו שמונה סיפורים: "מה שסיפרה לי ורד" שזכה להמלצה מטעם משרד החינוך וספר לבני נוער "הרפתקה באריאל".

ורד מוצ׳ניק שיאון החלה לכתוב את ספרה כשהייתה בת 19. היא בחרה לחשוף חלק ממאורעות בני משפחתה ששזורים בעלילה ומשתלבים בה. ״כשהתחלתי לכתוב יצאתי להרפתקה שלא ידעתי איך היא תסתיים״ ומוסיפה שכל רצונה הוא להעביר לקוראיה את המסר שמבחינתה הכי חשוב: "גם אם סבלתם בילדותכם, לעולם אל תוותרו ותמיד תשאפו להצליח, אך יחד עם זאת אל תשכחו לטפח את חיי המשפחה שלכם ותעניקו לילדים שלכם את כל מה שמגיע להם״.

"כשתגדלי תביני" מאת ורד מוצ'ניק שיאון. הוצאת "אופיר ביכורים",  310 עמודים. מחיר לצרכן 74 ש"ח, להשיג בחנויות סטימצקי ברחבי הארץ.

והים ביניהן מאת רבקה כהן



סיפור מסעה של רבקה, מחברת הספר, אל הכפר הקטן בקצה המגף האיטלקי שבו נולדה ובו שהו הוריה, שורדי השואה, עם מאות פליטים נוספים.  בעזרת ארגוני ההצלה היהודים והתושבים המקומיים שפתחו ליבם לפליטים היהודיים, הם שבו אט אט לחיים.

הספר משלב סוגי ז'אנרים ספרותיים – קטעי היסטוריה איטלקית במלחמת העולם השנייה, סיפורים על מפגשים מופלאים עם בני המקום, וסיפורים מילדות המחברת במקום קטן בישראל השוכן לחוף ים שבו, כמו בכפר האיטלקי – דבורה הר-פז, כותבת סיפורי חיים ועורכת לשונית.

רבקה כהן מציירת בכישרון תיאורי את סיפורם של הוריה ניצולי שואה, חבריהם וילדיהם מתוך תי נקודות תצפית: האחת של הילדה בישוב נוף-ים בשנות החמישים, והשנייה – המתחקה אחרי סיפור הניצולים באיטליה, שם נולדה. התיאורים האישיים, המרתקים, המרגשים ואף ההומוריסטיים לעתים, נעשים כך לייצוג של עלילה מרכזית בהיסטוריה היהודית בת זמננו – פרופ' (אמריטה) טובה כהן, ספרות עברית ולימודי מגדר, אוניברסיטת בר-אילן.

הספר מתאר את מסע המחברת בת לניצולי שואה אל מחנות המעבר בדרום איטליה והיחסים המופלאים עם תושבי המקום. במקביל וצמוד להם מעלה המחברת זיכרונות מילדותה בארץ בשנות ה- 50-60. שילוב זה מניב סיפור ייחודי ומרתר, ומשמעות לחייה כבת שגדלה ביחד עם מדינת ישראל הצעירה. – שלמה ארד, עורך לשוני

"והים ביניהן" מאת רבקה כהן, הוצאת "ספרי ניב", 191 עמודים. מחיר לצרכן 78 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה  https://nivbook.co.il/


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה