רשומות

יום שלישי, 23 בינואר 2018

על נעורים ללא אל מאת אדן פון הורבאט

הספר "נעורים ללא אל" נכתב בשנת 1937 ע"י אדן פון הורבאט, סופר קלאסי מודרני שספריו היו אסורים ברייך הגרמני והוא גלה לאוסטריה, שם כתב את הספר שהפך להיות קלאסיקה מודרנית, תורגם לשפות רבות ונכלל בתוכנית הלימודים באוסטריה וגרמניה עד היום ולא פלא שכך.

הספר מצליח להעביר את אווירת התקופה בגרמניה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה ולאחר עליית היטלר לשלטון. כל כך ברור שמדובר ברייך הגרמני ובאופן שהמדינה כולה מגוייסת לקראת המלחמה הצפויה שאין כלל צורך להזכיר את השמות המפורשים.

הסיפור עוסק במורה המלמד תלמידים בחטיבת הביניים. הוא מלמד את מקצועות ההיסטוריה והגאוגרפיה, אך עושה זאת בכפוף להוראות מלמעלה ובלא שניתן לו להביע את דעתו. באחד הימים הוא אינו מתאפק ואומר לאחד התלמידים שגם כושי הוא בן אדם. הערה זו גוררת אחריה תלונה מצד ההורים למנהל בית הספר וכל התלמידים חותמים על מכתב בו הם מצהירים שאינם מוכנים ללמוד אצלו יותר. הוא ממשיך ללמד ויוצא עם התלמידים למחנה טרום צבאי שבו מלמדים אותם לאחוז בנשק ולהילחם וגם שוטפים את מוחם בהתאם לרוח הקאנצלר.  

"הם רוצים להיות מכונות, ברגים, גלגלים, בוכנות, רצועות — אבל יותר משהיו רוצים להיות מכונות, הם היו מעדיפים לשמש תחמושת: פצצות, מטעני רסס, רימונים. כל כך היו שמחים להתפוצץ למוות באיזה שדה קרב! כשיהיו גדולים הם חולמים להיות שֵם על אנדרטת מלחמה" מתוך הספר

במהלך השהות במחנה מסתכסכים שני נערים ואחד מהם נרצח. המורה יודע פרטים מסוימים היכולים לשנות את הכרעת הדין. האם יעשה זאת ויסכן את עצמו? או ישתוק? האם יפעל כפי שמצופה ממנו? בסגנון דומה ליומן אנו, הקוראים, עוקבים אחרי ההתלבטויות, הקושי, הבחירה והעונש.

הספר הזכיר לי מעט את "בעל זבוב". חבורת נערים שהם מראה לחברה לאומנית, אכזרית, שונאת זרים המתקדמת לעבר כליה. מעבר לכך, נמצא המורה על כל חיבוטי הנפש שלו וההחלטות שעליו לקבל. הסיום הוא לכאורה צודק. האשם האמתי מתגלה ונענש. אך גם מי שדאג שכך יקרה מוגלה מארצו.

הסיפור מעלה שאלות קשות ומעמיד בפני הקורא דילמות אתיות המתאימות גם לתקופתנו. זה לא ספר קל לקריאה ואותי העציב ועורר בי מחשבה על כוחו של שלטון, כוח הכסף ובעיקר החשיבות שיש לחינוך. ובימים של שיח וחשש מפני שינויים שנעשים בחינוך ילדינו, יש משמעות רבה לספרו של אדן פון הורבאט.

אני רוצה גם לציין את אחרית דבר מאת טלי קונס שבו היא עוסקת בחינוך הלאומני בגרמניה, בשאלת הגזע והאידאולוגיה הנאצית בהקשר לספר ומספרת על תולדותיו של הסופר - מרתק!

זה ספר חשוב המאפשר לחזור אל האווירה בגרמניה של הרייך והאופן שבו חינוך ושטיפת מוח מביאים להתעלם מכל מה שאנושי, הגון ומוסרי.

נעורים ללא אל מאת אדן פון הורבאט. תרגמה מגרמנית- שירי שפירא. אחרית דבר- טלי קונס. הוצאת ספרים עם עובד. 194 עמודים. 79 ₪.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה