רשומות

יום שבת, 2 בספטמבר 2017

הצמחונית של האן קאנג- אפל, עוכר שלווה ומעורר מחשבה


גיבורת ספרה של האן קאנג היא אישה צעירה ורגילה למדי, נשואה לאדם משעמם ורגיל כמוה. חייהם מתנהלים על מי מנוחות עד שיונג- יה מתחילה לחלום חלומות אלימים ושותתי דם. בעקבות החלומות היא מחליטה להפוך לצמחונית. בחברה הדרום קוריאנית השמרנית נתפס הצעד הזה כצעד חתרני ולא ממש מובן לסביבתה. התגובות כלפיה מצד כל הסובבים אותה- בעלה, משפחתה וחבריה הן שליליות וקיצוניות. יונג- יה אינה מוותרת היא ממשיכה בדרכה ופעולותיה מביאות אסון עליה ועל משפחתה.

האן קאנג מצליחה להעביר חוסר היכולת של הסובבים את יונג- יה להבין אותה, לקבל את מעשייה ולגלות כלפיה חמלה ורגישות. להפך, הסובבים אותה מתענים לה ומוסיפים על כאבה וסבלה. את כל זאת אנו למדים מפי אחרים, כי קולה של יונג- יה אינו נשמע בספר. הסיפור מסופר דרך הקרובים אליה. בחלק הראשון המספר הוא בעלה, בשני- המספר הוא הגיס שלה ובשלישי- אחותה.

בחלק הראשון של הסיפור מספר בעלה מדוע בחר להינשא לה. אדם בינוני שבחר באישה בינונית כדי שתשרת אותו ותהיה צייתנית ומקבלת. ההחלטה שלה להפוך לצמחונית מערערת את עולמו, מכעיסה אותו ולבסוף מביאה אותו להתגרש ממנה, לא לפני שהוא מבקש ממשפחתה להתערב וגורם לאביה האלים לתקוף אותה.

בחלק השני של הספר מספר הגיס שלה, אמן וידאו ארט כושל, כיצד הוא הופך אובססיבי כלפיה בעקבות רעיון ליצירה שעולה בו. הוא מתכנן לצייר פרחים על גופה שינבעו מכתם הלידה שיש לה בגב, לתעד את הציור ולאחר מכן לקיים אתה יחסי מין ולתעד את המפגש המיני. יונג- יה מסכימה לכך. הצמחונות שלה נובעת מרצונה להפוך לישות רוחנית- ירוקה כמו עץ או שיח והרעיון של גיסה מתאים לה. אחותה מגלה מה קורה והמחיר הכבד של המעשה מביא לאשפוזה של יונג- יה בבית חולים פסיכאטרי.

בחלק האחרון מספרת אין- יה, אחותה של יונג- יה, על טיפולה באחותה ועל חייהן בבית ההורים כשהיו ילדות. היא מנסה לעזור ליונג- יה, למרות שקשה לה לסלוח לה על המעשה שעשתה. אך יונג- יה מעבר לכך ולבסוף היא גוועת מרעב.

דרך סיפורי הסובבים אותה, אנחנו הקוראים מתוודעים לדמותה הנואשת, הכמהה והסובלת של יונג- יה, גיבורת הספר. אנו לומדים על תרבות שונה ואחרת שבה הרצון להיות אחר מתקבל בחוסר הבנה ואטימות. אנו לומדים שהקשר האנושי מבוסס על יחסי כוחות, חוסר הבנה, ניצול וכאב.

למעשה, אומרת לנו הכותבת, איננו מבינים באמת את האחרים ואיננו מכירים אותם. התנהגותה של יונג- יה נתפסת כמרד והמחאה שלה נגד אכילת בשר נתפסת כערעור על מוסכמות. החברה לא יכולה לקבל זאת. החברה האנושית היא חברה אכזרית, מנוכרת, דורשת צייתנות מחבריה ופסיעה בתלם. רצונה של יונג- יה להפוך מישות גשמית לישות רוחנית נתפסת כערעור הסדר הקיים ולכן אין לו מקום. ליונג- יה אין מקום בחברה ועליה למות.

התרגום של שרון קרמנר מצליח להעביר את הצמרמורת האפלה והמטרידה שיש בסיפור.

הספר זכה בפרס הבוקר הבינלאומי לשנת 2016 ובפרסים ספרותיים נוספים ותורגם לשפות רבות.

הצמחונית- האן קאנג. הוצאת סאגה. 169 עמודים. 88 ₪.


.
.

.
.
.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה