רשומות

יום ראשון, 7 במאי 2023

סלבדור דאלי- על התערוכה הבינלאומית באקספו ת"א

השבוע ביקרתי בתערוכה הבינלאומית המציגה את יצירותיו המדהימות והמרתקות של סלבדור דאלי. אני ממעריצותיו של האמן הדגול מאז היותי נערה. התאהבתי ביצירותיו הסוריאליסטיות , המורכבות ומלאות ההשראה ובחדרי תליתי את אחד מציוריו "מטמורפוזות של נרקיס".

במשך השנים זכיתי לראות רבות מיצירותיו של סלבדור דאלי בתערוכות ומוזיאונים שונים. יתרונה של התערוכה הזו הוא בהיותה טכנולוגית, אינטראקטיבית ומלאת אינפורמציה באשר לדרך יצירת ציוריו ופסליו השונים של דאלי לאורך חייו. התערוכה כוללת למעלה מ-500 מיצירותיו המוכרות של האמן ומתפרשת על פני שטח של 1500 מ"ר. היא משלבת טכנולוגיה ייחודית שנבנתה על ידי בינה מלאכותית, צלילים, ציטוטים ועוד.

סביר להניח שרבים מאתנו מכירים יצירות כאלו או אחרות של דאלי, בתערוכה הנוכחית חשתי כאילו נכנסתי ממש אל תוך ראשו של דאלי ולמדתי להכיר את המדע שהוביל ליצירותיו.

 




סלבדור דומנק פליפ ז'סינט דאלי אי דומנק, (1904-1989) היה צייר ספרדי, ממובילי זרם הסוריאליסטי באמנות. יצירותיו של דאלי, הן הגרפיות והן הפיסוליות, כוללות מספר מרכיבים קבוצים, המסמלים רעיונות קבועים, בטכניקה של מעין רישום מהיר בצבע, משיחות מכחול קצרות ועתירות צבע ושימוש בצבעים משלימים.
דאלי ראה בעצמו סוג של מדען או חוקר וכל יצירותיו נועדו להציג ולהדגים את הנושא המדעי שחקר באותה עת. דאלי התנסה בתחומי הצילום, הקולנוע, הולוגרפיה וקיברנטיקה ומחשבים. הוא ניסה להבין את המתמטיקה של שפת הקיברנטיקה ובאמנותו שילב מדע וטכנולוגיה. הוא התעניין בכל דבר ורצה לדעת הכל. הוא חיפש אמת ויופי באמצעות מדע והשראה והגדיר עצמו כ"מכונת חשיבה". איש חזון רב כישרונות.





בין שלל הרעיונות המרכזיים שמהם הושפע במהלך חייו ניתן לציין את: היצירה התלת מימדית, המימד הרביעי- קרי הזמן, אנרגיה גרעינית ותורת הקוונטיים.

מדהים לראות בתערוכה איך כל אחד מרעיונות אלו משתקף ביצירותיו השונות והמפורסמות של דאלי.

מבחינתי ליבה של תערוכת דאלי מופיעה בשני מיצגים עיקריים: הראשון, חדר הקרנה עצום של 360 מעלות המציג בעזרת תמונות ומוסיקה סוחפת את יצירותיו של דאלי בהקשר של כל רעיון ותקופה בחייו. השני, מתחם מטאוורס שהוא ללא ספק מתחם המציאות המדומה המלהיב ביותר שהייתי בו. שם בעזרת משקפי מציאות מדומה התהלכתי בספינה מיצירתו של דאלי במרחבי החלל ונחשפתי לרבות מיצירותיו בצורה מרגשת ומהפנטת בה לא חוויתי בעבר.



בתערוכה ניתנת האפשרות להצטרף להדרכה בת 45 דקות (כלול במחיר הכרטיס) ולצאת למסע בחייו של דאלי- הסברים על אישיותו, סיפור חייו, מוחו הפסיכו-דאלי, מערכת היחסים עם גאלה אשתו ומעבר בין יצירותיו המוכרות והאהובות. יש לבדוק את תאריכי וזמני ההדרכה באתר התערוכה.

לאתר התערוכה ורכישת כרטיסים- לחצו כאן

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה