רשומות

יום שבת, 20 ביוני 2020

על "שקרים הכרחיים" מאת דיאן צ'מברליין ו"מכונות כמוני" מאת איאן מקיואן



בשבועיים האחרונים ביליתי את זמני הפנוי בחברת 2 ספרים מצוינים ושונים מאד האחד מהשני. הראשון "מכונות כמוני" של איאן מקיואן עוסק בעתיד- עתיד שבו רובוטים בדמות אדם מסוגלים להבין, לחוש ולהתאהב. השני "שקרים הכרחיים" של דיאן צ'מברליין עוסק בעבר – שנות הששים בצפון קרוליינה. שנים של גזענות בלתי נתפסת, חוקים מפלים ותכנית עיקור שמזכירה מאד את מה שעוללו הנאצים ונקראה "תכנית האאוגניקה לעיקור" ובמהלך 1929 עד 1975 עיקרה מדינת צפון קרוליינה יותר מ-7000 מאזרחיה שעיקורם נחשב "לטובת הציבור" דרך סיפורה של אייבי ומשפחתה מתוודעים הקוראים לפרשה ההיסטורית החשוכה.

"מכונות כמוני" מאת איאן מקיואן



הרומן של מקיואן מתרחש בשנת 1982, ימי מלחמת פוקלנד. מלחמה שהביאה למהפך פוליטי וחברתי בבריטניה. דרך סיפורו של צ'רלי, הקונה לעצמו רובוט מלאכותי, אנושי, ששמו אדם, עוסק הסופר במלחמה ההיא, שותל אירועים שלא היו, מעורר מחשבה ומעלה שאלות מוסריות כבדות משקל.

מקיואן, מקים לתחייה את המדען אלן טיורינג שמצליח ליצור רובוט בעל מראה של אדם ובעל אינטליגנציה. צ'רלי, נלהב מהחידוש ורוכש לעצמו את הרובוט החדשני. הוא היה מעדיף רובוט אישה, אך  הן נחטפו, כך שהוא מסתפק ברובוט גבר. הוא מציע לשכנתו, בה הוא מאוהב, לבחור יחד אישיות לרובוט והיא מסכימה. צ'רלי מקווה שבדרך זו הקרבה ביניהם תגדל. הקרבה אכן תגדל אבל לא בדרך שצ'ארלי קיווה.

הרובוט האינטליגנטי מגלה עד מהרה, כיצד ניתן לעקוף את מתג ההפעלה שלו, כך שצ'רלי לא יוכל לכבות אותו. הוא מתמרן את צ'רלי, הופך להיות משמעותי מאד בחייו ובחיי שכנתו האהובה מירנדה ומצליח לסבך את חייהם.

אדם הרובוט הוא הדמות המעניינת ביותר בספר. הוא לא רק אינטליגנטי מאד אלא גם מצליח לבצע שיפוטים ערכיים ומוסריים. לעומת צ'רלי ומירנדה המסתירים סודות אפלים בעברם והמוסריות שלהם מוטלת בספק. אדם, מפתיע במבט רענן, ייחודי ואמיתי.

זה ספר מרתק ואף פרובוקטיבי , מטריד במידה מסוימת, הדורש מאיתנו לחשוב על המין האנושי ועל האינטראקציה האנושית. על משפחה, אהבה, קנאה, על מוסריות, בינה מלאכותית, מציאות אפשרית ועוד.

איאן מקיואן נולד באנגליה בשנת 1948. יצירתו הענפה זיכתה אותו בפרס בוקר היוקרתי על ספרו "אמסטרדם".


"מכונות כמוני" מאת איאן מקיואן.תירגמה מאנגלית: מיכל אלפון. הוצאת עם עובד. 303 ע"מ. מחיר: 94 ₪.

"שקרים הכרחיים" מאת דיאן צ'מברליין


ספר שלא הצלחתי להניח מהיד. הסיפור כובש ומרתק ועוסק בימי שנות הששים במדינת צפון קרוליינה, תקופה בה התנהלת תכנית עיקור שאפשרה לעובדים סוציאליים להחליט על עיקור גברים ונשים עקב מצבם הנפשי, החברתי ו/או הבריאותי.

ג'יין היא עובדת סוציאלית המטפלת במשפחות עניות המתגוררות במטעי הטבק באזור. ללא חשמל, ללא מים זורמים ועם אמצעי קיום מינימליים בלבד. היא מטפלת גם במשפחתה של אייבי, נערה בת 15 החיה עם אחותה וסבתה במטע הטבק. הסבתא מגדלת את הבנות לאחר שאביהן נהרג בתאונה והאם מאושפזת בבית חולים לחולי נפש.

ג'יין מנסה לעזור למשפחה, היא אישה צעירה שרק נישאה ומעוניינת לפתח קריירה בתקופה שבה רוב הנשים לא עובדות ונשארות בבית. בעלה הרופא אינו מעוניין שתעבוד, אך היא רואה בכך הגשמה עצמית שלה ומתקבלת לעבודה כעובדת סוציאלית. היא מגלה עולם אחר ושונה מאד ממה שהכירה, עולם של גזענות, עוני ושקרים.

הסיפור מסופר דרך קולה של ג'יין וקולה של אייבי בת ה-15. כל אחת מהן מספרת את הסיפור מנקודת מבטה ומקדמת את העלילה. לאייבי חלומות גדולים, היא רוצה לפרוץ את מעגל העוני ולהתקדם בחייה. ג'יין רוצה לעזור לה בכך ולהפוך את חייה לנוחים יותר. אייבי נקשרת אליה, מאמינה בה ומתמלאת תקווה, עד שמגיע הרגע שבו על ג'יין לקבל החלטה קשה מאד והיא נדרשת לבצע פעולה שתכריע את גורלה המקצועי.

הרומן נוגע ללב, מרתק וכתוב היטב. הנשים של צ'מברליין הן נשים אמיצות וחזקות, הנאבקות על דעותיהן ועצמאותן ופועלות כדי להיטיב את מצבן.


"שקרים הכרחיים" מאת דיאן צ'מברליין, תרגמה מאנגלית: שירי שפירא. הוצאת עם עובד. 415 ע"מ. מחיר: 98 ₪.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה