רשומות

יום שישי, 13 בינואר 2017

ספרי ילדים חדשים ומומלצים- סיפורי סבא, גיבורים על מפלצות, קופיקו בכדורסל וספר הטבע הראשון שלי



הפעם, המלצות על 4 ספרי ילדים ששלושה מהם של סופרים ישראלים. ספרים איכותיים, מלאי הומור וחן.  

סיפורי סבא מאת דידי פרימור
 

חמישה סיפורים קצרים העוסקים בעלילות סבא יעקב. הסיפורים מחורזים, מחויכים ואוהבים. סבא יעקב הוא ילד נצחי, סקרן, חרוץ, אוהב את משפחתו, אוהב משחקים, זייפן גדול אך אוהב לשיר, אמיץ אך גם פחדן. אי אפשר שלא להתאהב בסבא החמוד, האנושי, השובב והפעלתן. גם לסבתא יש מקום ומי שקורא גם בין השורות יבין מהר מי המפקדת בבית.

סבא יעקב הוא כמונו. יש לו חולשות ומגרעות אך גם אומץ, טוב לב ואהבה.

הוּא מַצְחִיק, הוּא אַמִּיץ, הוּא נָדִיב וּמֻכְשָׁר. לִפְעָמִים שַׁכְחָן, יַלְדוּתִי וְנִמְהָר. הוּא נוֹשֵׂא אִתּוֹ אוֹצָר, נִסָּיוֹן שֶׁל שָׁנִים, שֶׁכֻּלּוֹ סִפּוּרִים מוּזָרִים וּמְשֻׁנִּים. (מתוך הספר)

אנו פוגשים את סבא יעקב בסיטואציות שונות שיזכירו לנו סיטואציות דומות מהסבים והסבתות שלנו. זה ספר שעוסק במשפחה, באנשים מבוגרים ובמקום שלהם במשפחה, שמעורר הערכה ומתן כבוד למבוגרים ועושה זאת באופן שאינו דידקטי. אנחנו לומדים להכיר את סבא יעקב מזוויות שונות וללמוד על דמותו הצבעונית והכול כך אנושית.

האיורים המקוריים והססגוניים של אורי גינזבורג משלימים את הטכסט ומוסיפים לו צבע ויופי.

דידי פרימור (44), נשוי לאורנה ואב לשלושה – אריאל בת 13, אופק בן 10 ונטע בת 5, לשעבר תושב גבעתיים וכיום תושב הרצליה, מתעסק כבר כ-20 שנה בתחומי הטכנולוגיה השונים. בעל תואר ראשון בהנדסת חשמל בטכניון, תואר שני ושלישי מאוניברסיטת ת"א. את התואר השלישי ביצע בשליחות מטעם האוניברסיטה במכון המחקר CERN בז'נבה יחד עם אשתו ובתו הגדולה (שהייתה אז קטנה). "חיינו שם שנתיים וחצי. עסקתי במחקרים לטובת גילוי חלקיקים והייתי שותף בניסוי הגדול הקרוי ATLAS שהוביל למציאת חלקיק ההיגס (החלקיק האלוהי). הגילוי הוביל לזכייה בפרס נובל לפני כשלוש שנים ואותי למומחיות בסקי אלפיני...". דידי היה מספר שנים מרצה באוניברסיטת ת"א, אוהב לראות את החיים באור אופטימי ואירוני ופורק את המתחים היומיומיים בשחייה וריצות ארוכות (מרתון). כבר מספר שנים הוא כותב בלוג סאטירי בשם Diditells הזוכה לתפוצה רחבה.

על ההשראה לכתיבת הספר מספר דידי פרימור: "פעמים רבות במשפחה שמענו סיפורים מוזרים, מצחיקים ומפתיעים על ילדותו של אבי יעקב. לפני כחמש שנים בתי הגדולה החליטה לכתוב אוסף סיפורים על אבי - הסבא שלה במסגרת בי"ס. כאשר עזרתי לה בנושא, התחלתי במקביל לכתוב חלק מהסיפורים בעצמי. אחרי הסיפור הראשון הבנתי שהסיפורים האלה דינם לצאת לאור. חלקים מהסיפורים קרובים מאד למציאות. חלקים אחרים משלימים את המציאות בדמיון (ואולי זוהי המציאות ששכח אבי לספר...). הסיפורים הבשילו במגירה כחמש שנים, עברו שינויים ולבסוף כשהרגשתי שהתוצאה ראויה לפרסום החלטתי להוציאם לאור. לתהליך ההפקה רתמתי את חברי המאייר המוכשר אורי גינזבורג שהצליח להעביר רעיונות מקוריים שלו דרך הציורים המקסימים ולהפוך את הספר למעניין הרבה יותר. יחד יצרנו ספר ילדים מקורי ורענן ששנינו מאד גאים בו".

דידי פרימור מספר כי "המטרה שלי הייתה לצייר את סבא יעקב באור אנושי ודרך סיטואציות מצחיקות ולא שגרתיות להראות את האהבה שלו למשפחה, את ההתמודדות שלו עם המציאות ואת היותו בן אדם. דרך חמשת הסיפורים אנחנו לומדים להכיר את סבא יעקב מזוויות שונות וללמוד על דמותו הצבעונית והכל כך אנושית – אמיץ וגם פוחד, שובב וגם אחראי, שאפתן שלא תמיד מצליח לממש את שאיפותיו, מקבל ביקורת מהסובבים, אך מספיק אמיץ לעמוד על שלו והכי חשוב – אוהב את משפחתו ודואג לה".

דידי מסכם: "סבא מייצג את דמות סב שכולנו אוהבים – אוהב, מיוחד, כישרוני, מעורר השראה בקרב נכדיו ואנושי. סבא שמתכוון תמיד לעשות רק טוב, והתוצאה המתקבלת משעשעת עד מאד".

"סיפורי סבא" מאת דידי פרימור. איורים: אורי גינזבורג, הוצאת הספרים "אוריון", 40 עמודים. מחיר לצרכן 49 ש"ח, לגילאי 3-7. להשיג בכל חנויות הספרים, דרך חנות ההוצאה ברחוב סחרוב 19, קניון ערי החוף, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il .

 

"גיבורים על מפלצות" מאת דליה בר-אל

 

"איך מפחידים מפלצת? רודפים אחריה עם קרן שמש או עם ברקים מהבהבים. ואם היא ממשיכה להתחצף, ואם היא מסרבת לברוח, מספרים לה סיפור מפחיד על דרקון רב- כוח" (מתוך הספר)

פתחתי דווקא בציטוט השיר הזה כיוון שהוא מסמל בעיני את נושא הספר ואת האופן המחויך והמקסים בו ניתן להתמודד עם פחדים.

 

ילדים (וגם מבוגרים) פוחדים מהחושך, פוחדים ממפלצות שמתחבאות בארון, פוחדים מהלא נודע, פוחדים מצללים, מלהישאר לבד, מהלילה האפל. דליה בר אל יחד עם המאייר צבי פלדמן יצרו ספר מלא אור ויופי שמצליח לגרש את החושך ואת הפחדים.

   

הסופרת והמאייר מלווים את הילדים מרגעי שקיעת השמש בערב ועד זריחתה בבוקר, מהשעות שבהן הפחדים מתעצמים ועד לרגעים בהם הפחדים מתפוגגים. הילדים מזדהים עם התכנים ונהנים משלל עצות כיצד לפוגג את הפחדים: בעזרת מחשבות טובות, בעזרת ציורים, בעזרת אור ופרחים, בעזרת ההורים ורעיונות נוספים.

 

בספר 22 שירים שכולם על פחדים - פחד מחושך, מחלומות רעים, פחד להישאר לבד, פחד ממפלצות, פחד מהלא נודע. הספר מתחיל בתיאור הלילה שיורד על העולם ומביא איתו כוכבים, אבל גם חלומות רעים ופחדים. בהמשך מתוארים הפחדים, כשבכל שיר יש גם הצעה איך להתגבר על הפחד. הספר מסתיים  עם סיומו של הלילה, זריחת השמש, והתפוגגות הפחדים.

 

בסיומו של כל שיר מופיעה שאלה שמכוונת את הקורא למחשבה נוספת. שאלה שמסייעת לקוראים לברר לעצמם את הרגשות שהתעוררו בהם בזמן הקריאה ומסייעת להם בהתמודדות עם הפחדים ובהשתחררות מהם.

 

הספר מיועד לילדים בגילאי 8-3 ולהוריהם, לקריאה לשם הנאה ומומלץ לעבודה חינוכית וטיפולית.

 

השירים מלווים באיורים המקוריים והססגוניים של המעצב והמאייר צבי פדלמן. פדלמן הוא ראש המחלקה לתקשורת חזותית במכון אבני. שימש כארט-דירקטור בכיר במשרדי פרסום מובילים, עיצב ואייר למעלה מ- 200 ספרים למבוגרים וילדים.

   

דליה בר-אל, נשואה ואם ל- 3, ילידת ותושבת פתח תקוה, סופרת ומשוררת שפרסמה עד היום 41 ספרים, רובם לילדים. יצירותיה נכללות באנתולוגיות ונלמדות בבתי הספר היסודיים. כתיבתה מתאפיינת ברגישות לעולמו הפנימי של הילד ולחוויותיו בבית, בחברת הילדים ובעולם המבוגרים.

 

דליה בר-אל בעלת תואר ראשון בסוציולוגיה ובספרות אנגלית מאוניברסיטת תל אביב ותואר ראשון בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת בר אילן. למדה לתואר שני בעבודה סוציאלית והשתלמה בתרפיה באמנות ובקורסים מקצועיים רבים נוספים. עבדה כעובדת סוציאלית במחלקה לשירותים חברתיים, בבית חולים השרון (בעיקר במחלקת ילדים, תינוקות ויולדות), ועבדה שנים רבות באסותא, כעובדת סוציאלית של הוועדה לענייני הריון, ועדת השתלות, ומתן חוות דעת.

 

על ההשראה לכתיבת הספר מספרת דליה בר-אל כי "פחדים הוא אחד מנושאי הכתיבה האהובים עליי. כתבתי בעבר גם שירים וגם סיפורים שמוטיב הפחד מופיע בהם בצורות שונות. אני מזדהה עם ילדים שפוחדים כי גם אני פחדתי מכל מיני דברים בילדותי וגם היום אני פוחדת מכל מיני דברים. לכתוב על פחד זה כייף כי אני יכולה לגעת בפחד ובזמן הכתיבה להיסחף עם הדמיון למקומות שלא חשבתי שאגיע אליהם ואני גם יכולה להציע פתרונות  איך להתגבר על הפחדים".

 

איך את ממליצה להורים לעבוד עם הילדים ועם הספר? "אני מציעה להורים לקרוא את השירים לילדים שאינם יודעים עדיין לקרוא, לשאול אותם מה הם רואים בציור הנלווה לכל שיר, לדובב אותם אם גם הם חשים כמו הילד או הילדה המתוארים בשיר ולעודד אותם לענות על השאלה בתחתית כל עמוד. ילדים שכבר קוראים בעצמם ישמחו לדבר על מה שקראו ולשתף את ההורה בתחושות שלהם. כמובן שבהמשך יכולים ההורים לשתף את הילדים בחוויותיהם שלהם כילדים ולספר להם שפעם גם הם פחדו מכל מיני דברים".

 

דליה בר-אל מספרת: "כיום אני עובדת על ספר נוסף, רומן הומוריסטי למבוגרים".

 

"גיבורים על מפלצות" מאת דליה בר-אל. איורים: צבי פדלמן. הוצאת הספרים "אוריון", עמודים לא ממוספרים. מחיר לצרכן 48 ש"ח, לגילאי 8-3. מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il

 

סדרת קופיקו מאת תמר בורנשטיין-לזר

ספר רביעי בסדרה: קופיקו בכדורסל  
 

כתבתי כאן בעבר על ההוצאה המחודשת של סדרת קופיקו בעריכה מחודשת ועדכנית ואיורים חדשים. זו סדרה אהובה עלי וזכורה לי מימי ילדותי. הייתי ממתינה בקוצר רוח לעוד ספר בסדרה וקוראת בסקרנות רבה על עלילות קופיקו ובני המשפחה.

 

קופיקו בכדורסל - הוא הספר הרביעי בסדרת קופיקו שחוזרת למדפים בהוצאה מחודשת, לפי הסדר המקורי.

קופיקו מתאמן בזריקת גרביים לתוך הסל של שושנה לקראת הצטרפותו לנבחרת "עין גנים" בכדורסל, ובנוסף הוא עסוק בלימוד צילום ובתכנון הפתעה מיוחדת במינה לכבוד יום ההולדת של שלומק'ה. מה קרה במהלך משחק הכדורסל? ואיזו הפתעה הכין קופיקו לשלומק'ה? להפתעה כזו איש לא ציפה...

 

לאורך כל הספר מלווה הטקסט באיוריו המקוריים והססגוניים של דדי ונגר.

 

בספר הראשון בסדרה, "קופיקו האורח", פגשנו לראשונה את קופיקו ואת שאר החברים המוכרים והאהובים: שלומקה, נוגה, יורם, ז'קו התוכי והשכנה המצחיקה שושנה. קופיקו מגיע לשכונה, ואנחנו מזמינים אתכם להצטרף לחגיגה. בספר השני "קופיקו בעקבות הבלשים" קופיקו נבהל כשהוא שומע שהקרקס מגיע העירה. האם זהו אותו קרקס שממנו ברח בעבר? הקרקס שמנהל פטרוזיליה הרשע? כשמתברר לו שאכן מדובר בקרקס של פטרוזיליה, ושהמנהל חסר הלב שוב נמצא בעקבותיו ואף שולח שני בלשים לעקוב אחריו, הוגה קופיקו תכנית גאונית להצלת המצב. בספר השלישי "קופיקו בכדורגל" קופיקו מגלה שהדרבי הגדול בכדורגל, בין מכבי והפועל, מאיים להפוך את הבית לזירת מלחמה בין אברום לשלומקה. הוא מחליט לצאת למשימת פיוס, הופך להיות שופט הכדורגל המצחיק ביותר שראיתם עד היום, ובדרך מעולל תעלולים שונים ומשונים.

תמר בורנשטיין-לזר, הסופרת האהובה, הידועה גם כ"אמא של קופיקו", כתבה יותר מ- 150 ספרי קופיקו ועוד עשרות ספרים אחרים לילדים. קופיקו שלה הופיע לאחרונה גם בגרסת קומיקס בספר "קופיקומיקס – תעלומה בקרקס".

אחד מיסודות הצלחתו של קופיקו לאורך השנים, הספרים, ההצגות והסרטים הוא מוטיב החידוש וההפתעה -  לעשות או לומר ברגע ובזמן המתאימים את הבִלתי צפוי אך הנכון, הפשוט, המועיל והמצחיק.

גם עתה, למעלה מ- 60 שנה לאחר שהגיע אלינו מאפריקה הרחוקה, מוסיף קופיקו להפתיע, לחדש ולהתאים עצמו לזמן המשתנה ולצרכי הילדים, וממשיך להיות מותג מוביל בתחומו.

 

"קופיקו בכדורסל" מאת תמר בורנשטיין-לזר, איורים: דדי ונגר, הוצאת "דני ספרים", 64 עמ'. מחיר לצרכן 78 ש"ח, מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il   

 

ספר חדש בסדרת "הספר הראשון שלי": הטבע

 

"הטבע" מאת פליסיטי ברוקס וקרוליין יאנג, בהוצאת "דני ספרים", הוא ספר נוסף בסדרת "הספר הראשון שלי". זהו הספר המושלם עבור ילדים הרוצים לדעת הכול על הטבע. הוא מלא בתמונות מקסימות ובהמון עובדות מרתקות, הכתובות בצורה פשוטה וברורה עבור הקוראים הצעירים והסקרנים.

 

הילדים ילמדו על נושאים רבים הקשורים בטבע המרהיב והמסקרן שסביבנו: הם ילמדו מהו הטבע, על עונות השנה, על צמחים ופרחים, קצת על עצים, על חיות שונות ומשונות, על בעלי כנף וחרקים ויצורים קטנים, על אגמים ונחלים ועוד.

 

סדרת "הספר הראשון שלי" מביאה לקורא הצעיר שלל נושאים מרתקים בצורה נגישה לראשית קריאה, צבעונית ועמוסה במידע חשוב.

 

ספרים נוספים בסדרה: דינוזאורים – הספר המושלם עבור ילדים הרוצים לדעת הכול על הדינוזאורים ועל יצורים קדומים נוספים; החלל - הספר המושלם עבור ילדים הרוצים לדעת הכול על החלל.

 

"הספר הראשון שלי: הטבע" מאת פליסיטי ברוקס וקרוליין יאנג, איורים: מאר פררו, מאנגלית: חגי ברקת, הוצאת "דני ספרים", 32 עמודים. כריכה קשיחה, מחיר לצרכן 79 ₪. מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il   

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה