רשומות

יום שלישי, 3 באפריל 2018

על הספר "משפטי נירנברג- משפטי הזיקית" מאת יורם פרי



הספר "משפטי נירנברג- משפטי הזיקית" עוסק, כנגזר משמו, במשפטי נירנברג. אך, למעשה, רק החלק השלישי והרביעי בספר עוסקים בכך. החלק הראשון עוסק במהפך בגרמניה – מרפובליקה דמוקרטית לדיקטטורה נטולת משפט חוקתי- ובחלק זה מתאר פרי את המהלכים שהביאו להתבססות המפלגה הנאצית, את רעיון החלוקה לגזעים והדה – הומניזציה של היהודים. את המדיניות המשפטית והחוקתית בגרמניה הנאצית, הגזירות במהלך מלחמת העולם השנייה, הגטאות בשואה ומחנות הריכוז. בחלק השני מתייחס הכותב לתהליך ההשמדה של היהודים ולאוזלת היד של האמריקאים.

בספר מובאים קטעים מספרו של היטלר "מיין קאמפף" בו הוא מדגיש את עליונות הגזע הארי ואת נחיתות הגזע היהודי. לא בקלות צלחתי את הקריאה. העובדות היבשות המובאות בספר, העדויות, הציטוטים, מצמררים ממש.

למשל, רעיון החלוקה לגזעים- מתוך הספר " קיימת היררכיה של חלוקה לגזעים. בראש הפירמידה עומד הגזע הארי הגרמני והאוסטרי, הנחשב ליוצר התרבות, הוא הגזע הנעלה. מתחתיו הגזע הנורדי של הסקנדינבים, ובהמשך הגזעים: האנגלוסקסי, הסלאבי, השחור, ובתחתית הפירמידה הצוענים. היהודים הם מחוץ להיררכיה הגזעית מאחר שהם תת אדם, הם שפלים, טפילים ומזיקים לתרבות. היהודים הם גזע השואף לשלוט בעולם כלכלית ופוליטית, גזע השואף למפלת גרמניה ולהריסתה. היהודים רוצים לשלוט באמצעות כסף תאוותם היא להשתלט על מוקדי ההון העולמי, ולפיכך הגזע הארי חייב להיאבק בהם. "

בפרק על תהליך ההשמדה, עוסק הכותב בהרבה בוועידת ואנזה בה נקבע כי למעלה מ-11 מליון יהודים יכללו ב"פתרון הסופי". היהודים ינוצלו ככוח עבודה והם יועברו למחנות ההשמדה ברכבות. נקבעו תיאומים בין זרועות הביצוע השונים אשר ייקחו חלק בתהליך ההשמדה ונקע מספר היהודים מכל ארץ. זה פרק שהיה לי קשה במיוחד. יש בו עדויות נוראיות של ניצולים, תיאור של מחנות ההשמדה השונים, האופן שבו נרצחו היהודים, העינויים, תאי הגזים והאכזריות הבלתי נתפסת.

בתום המלחמה, טוען הכותב, כי המעצמות התקשו להתמודד משפטית עם פשעי הנאצים. פושעי המלחמה סווגו לארבע קבוצות בהתאם לעבירות שבהן הואשמו. הפרק עוסק בסוגיות של בחירת השופטים, בבחירה להעמיד לדין את הפושעים דווקא בעיר נירנברג, באופריה לאחר המלחמה ובאי הבנת השואה. "המחילה לה זכו פושעים רבים, וכן נאשמים שהורשעו, לא הייתה במקומה"- אומר פרי. "המשפטים נוהלו בחטף והמשקל שניתן להשמדת העם היהודי היה מועט. הקטגוריה שבראשה עמד רוברט ג'קסון לא השכילו להבין את גודל האחריות הפלילית לשואת היהודים ".

בחלק על המשפטים נבחנות הסוגיות המשפטיות שעמן התמודדו השופטים, המשמעויות והלקחים. תפיסת הפושעים הנאצים והצביעות של המעצמות לאחר המלחמה. "נקדה שחורה בהיסטוריה העולמית ובמשפט הבין- לאומי"

מדוע נקרא הספר "משפטי הזיקית"- הכותב נותן לכך 3 סיבות. 1. התנהגותם של הפושעים הנאצים לאחר שנתפסו. הם העמידו פני זיקית כאילו לא ידעו על שאירע ליהודים במחנות ההשמדה, בגיטאות, במחנות הריכוז. רובם הכחישו כל מעורבות ברצח העם היהודי. 2. הפושעים הנאצים טענו כי צייתו להוראות מגבוה. צביעותם אל מול ששת מליוני היהודים שנרצחו זועקת. 3. התנהלות לא משפטיטת של השופטים אשר הפעילו שיקול דעת אך השילו את זנב הזיקית שלהם ופעלו ברוח האופוריה של אותם ימי דיונים, ברוח המכוונת של המדינאים ששלחו אותם להימנות על חבר השופטים.

אני רואה בספר זה ספר חובה. משמעותו רבה ביותר וכולנו צריכים לדעת את ההיסטוריה של עליית הנאציזם, שואת בני עמנו והמרדף אחר הפושעים הנאצים. הספר קריא מאד, מובן ובהיר. רק הערה קטנה לעריכה- יש להקפיד בנושא שגיאות כתיב. לא יתכן שבדף הראשון של הספר יהיה משפט כמו "יכלו לעקל ולהבין את שאירע במלחמה..."


עורך דין יורם פרי הוא היסטוריון בעל תואר שני בהיסטוריה מאוניברסיטת תל אביב. כתב עשרות ספרים בתחומים שונים, בעיקר ספרי לימוד בהיסטוריה. נולד בתל אביב, שירת בתפקיד בכיר בצה"ל ועוסק עד היום בעריכת דין.

"משפטי נירנברג- משפטי הזיקית" מאת יורם פרי. עריכה- מיכל שרון. ספרי ניב הוצאה לאור. 296 עמודים. מחיר- 110 ₪.








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה