רשומות

יום ראשון, 15 באפריל 2018

לקראת יום העצמאות סקירת 5 ספרים של כותבים ישראלים



יום העצמאות ה-70 של מדינת ישראל ייחגג השבוע. בחרתי להציג לפניכם ספרים של כותבים ישראלים אשר לחלקם זהו ספרם הראשון. ריבה רייס פרידמן עם "סיפורים רומנטיים" המתרחשים בסוף שנות הששים כשהמדינה עדיין צעירה ותמימה וכך גם גיבורי הסיפורים. ד"ר מיכאל גורבונוס בעל הקליניקה מדיקל סנטר כותב על שיטה הוליסטית ליישור שיניים המווסתת את התפתחות השיניים והלסתות מראש. אסי ניסלסון לוריא כותב על חיי יהודי מזרח אירופה טרם מלחמת העולם השנייה ואחריה, ובעת המשטר הקומוניסטי בברית המועצות תחת מסך הברזל. גלית דהן קרליבך בנובלה מרתקת "זאת אני, איווה"  וישי (אישי) רון ברומן ישראלי עצוב- מצחיק "אפוקליפסה של חג".

"לא עלה נידף ברוח" מאת אסי ניסלסון לוריא


אסי ניסלסון לוריא התחקה אחר השורשים המשפחתיים שלו, ראיין בני משפחה, ביקר במקומות מהם הגיעה המשפחה ובעזרת עדויות ומחקר שיחזר את ילדותה של הסבתא רבתא שלו, חנה רבינוביץ' לבית סטרקובסקי. הספר מספר את סיפורה של המשפחה ומביא דרך סיפורים אלו את סיפור חייהם של יהודי מזרח אירופה טרם מלחמת העולם השנייה ואחריה, ובעת המשטר הקומוניסטי בברית המועצות של פעם תחת מסך הברזל.

זהו סיפורה של הקהילה היהודית במדינות אוקראינה, בלארוס, לטביה ורוסיה. משפחות יהודיות רבות נאלצו לחוות נתיב מכאובים ולהימלט מציפורני חיית הטרף האנטישמית ובהמשך להתמודד עם המשטר הקומוניסטי הנוקשה. זהו ספר חובה שמשרטט בכנות פשוטה את ההוויה היהודית כפי שהתקיימה אז.                                          

"כשהבאנו את בתנו הביתה מבית החולים, מצבנו הכלכלי לא היה פשוט. לא הצלחנו להשיג מיטת תינוק, אז מצאנו פתרון אחר. יחד ריפדנו מזוודה,  וזאת הייתה מיטתה של בתנו. את המזוודה הנחנו על כיסא וקשרנו את המכסה אל המשענת כדי שלא תיסגר חלילה. כשבגרה, אהבה בתנו לנסוע ולטייל והייתה מאוד פעילה חברתית. כשהערתי לה על כך שהיא נוסעת יותר מדי, השיבה בהומור, "את ואבא גרמתם לכך כשמיטתי הראשונה הייתה מזוודה", כך סיפרה סבתא שרה לנכדה אסי, כותב הספר "לא עלה נידף ברוח".

אסי ניסלסון לוריא (32), נולד ומתגורר בנהריה. בעל מספרה במקום בשם "אסי לוק עיצוב שיער".  אסי הוא מייסד קבוצת הפייסבוק "Latvian Jews יהודי לטביה" שנוצרה לטובת סיוע באיתור שורשי משפחה שמקורם בלטביה. אנשים מכל קצוות הארץ והעולם חברים בה. כן הוא מייסד המיזם לאילן יוחסין ליהודי לטביה שבו רשומים כעת כ-35 אלף שמות של יהודים מלטביה בעלי קשרי משפחה. "לא עלה נידף ברוח", הוא ספר הביכורים שלו.            

אילן יוחסין ליהודי לטביה

"לאחר שהקמתי את הקבוצה בפייסבוק, הקמתי אילן יוחסין לסבי ולסבתי והתחלתי להוסיף את כל מי שקשור אליהם בקשרי דם או קשרי נישואין. בהמשך הצטרפו אליי אנשים נוספים והוסיפו עוד ועוד שמות. כיום ישנם באילן היוחסין כ-35,000 שמות של יהודים לטבים שכולם בעלי קשרי משפחה. האילן הזה מסייע לאנשים רבים לאתר קרובים אבודים, והיו אנשים שגילו שבני משפחתם שרדו את השואה למרות שהאמינו שלא נותר ולו שריד אחד מהמשפחה".

אסי ניסלסון לוריא מספר כי בימים אלו הוא שוקד על ספרו הבא שמתעד 400 שנות חיים בקרב יהודי לטביה לפי כל החומרים שנאספו על ידו בשנים האחרונות.  הספר מתחיל כספר גינאולוגי וצולל היישר לתוך ההוויה היהודית כפי שהתקיימה אז והשתנתה לפי כל תקופה.

"לא עלה נידף ברוח" מאת אסי ניסלסון לוריא. הוצאת הספרים "ספרי צמרת", 135 עמודים. מחיר לצרכן 68 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים.

                       
"כשתגיעו לגשר, תדלגו מעליו" מאת ד"ר מיכאל גורבונוס


           
ד"ר מיכאל גורבונוס הוא בעל הקליניקה מדיקל סנטר ליישור שיניים. ספרו עוסק בנושא יישור שיניים, הסיבות הגורמות למבנה לסתות לקוי והקשר בין יישור שיניים ולסתות ובין בריאות האדם הכוללת.

האורתודונטיה הקלאסית נכנסת לתמונה רק כאשר לילד צמחו כמעט כל השיניים הקבועות בסביבות הגילים 12-10 והיא מנסה למצוא פתרון נקודתי לבעיה של שיניים ולסתות עקומות במחיר של אי נוחות ועלות גבוהה. בשונה ממנה השיטה התפקודית אותה מציע ד"ר מיכאל גורבונוס, דוגלת בלהתחיל ביישור שיניים כבר בגיל 4 ונותנת מענה גם לבעיות שנלוות ללסתות ושיניים עקומות דוגמת סינדרום נשימת פה, יציבה עקומה, היצרות קנה הנשימה, שינה שטחית, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות דיבור, דחיקת לשון, גמילה ממוצץ, הרטבת לילה, שחיקת שיניים ותלישת שערות.

ד"ר מיכאל גורבונוס, הוא רופא שיניים בעל ניסיון בינלאומי של 25 שנה, כ12 שנה מטפל בשיטת יישור שיניים תפקודית. כיום מטפל ביישור שיניים ולסתות בשיטה התפקודית בילדים ובמבוגרים מגיל 4 ומעלה. בעל הקליניקה מדיקל סנטר ליישור שיניים לילדים בתל אביב ובקריית ביאליק. הוא גם מטפל בהפרעות שינה, בהפסקת נחירות ודום שינה, באימוץ הרגלי נשימה נכונה ובטיפול במפרקי לסת וכאבי פנים. כן הוא מטפל בשינוי הרגלים ודפוסי התנהגות דוגמת מציצת אצבע, כסיסת ציפורניים ותלישת שערות. הוא הקים בשנת 2007 את אפונה, איגוד בינלאומי לתפקוד, משמש כנשיא האיגוד מיום הקמתו. משמש כפרופסור אורח במחלקה לאורתודונטיה באוניברסיטת טולוקה, מקסיקו, ופרופסור אורח במחלקה לאורתודונטיה באוניברסיטת ברצלונה, ספרד. מארגן כנסים ומרצה בהם על תחום יישור שיניים ועל יישור שיניים ולסתות תפקודי.

"כשתגיעו לגשר, תדלגו מעליו" הוא ספרו הרביעי, והראשון שכתב בעברית של ד"ר מיכאל גורבונוס. ספריו הקודמים: "הקוף בובו אוהב לבקר את רופא השיניים שלו" (באנגלית), "אטלס של אורתודונטיה קלינית" (בספרדית), "ספר של טיפולים תפקודיים מודרניים, גישות ושיטות" (באנגלית).
הספר מטרתו לענות בין היתר על השאלות: למה בדור הזה ילדים רבים כל כך נזקקים ליישור שיניים? איך הורים יכולים להבחין בהתפתחות לא תקינה של לסתות אצל ילדים; בקיעת שיניים; גורמים להתפתחות לא תקינה של לסתות אצל ילדים; אילו בעיות עשויות להתעורר עקב התפתחות לא תקינה של לסתות אצל ילדים; השפעת יישור לסתות ושיניים תפקודי על כל הגוף; השיטה התפקודית; יישור שיניים לפי השיטה התפקודית – הופכים את הבעיה על הראש; טיפול במפרקי הלסת בראייה אוסטאופתית; טיפול בגולגולת ובעמוד השדרה לאיזון הלסתות (קרניו סקרל); סינדרום נשימת פה; הנקה והתפתחות הלסתות; לשון קשורה והשפעתה על התפתחות הלסתות; דחיקת לשון;) Orofacial Myologyשרירי הפה והפנים); הקשר בין דיבור ללסתות; הפרעות קשב וריכוז; השפעת לעיסה ואכילת מזון מוצק על התפתחות הלסתות; הגישה האנתרופוסופית להתפתחות שיניים ולסתות; גמילה ממציצת אצבע; הרטבת לילה; שחיקת שיניים; תלישת שערות; יישור שיניים למבוגרים.
ד"ר מיכאל גורבונוס מספר: "מאחר שלא מצאתי ספר דומה שעוסק בנושא הרגשתי שמחובתי ללקט את המידע שנאסף על ידי לאורך השנים ולקבצו בספר שיכול להועיל לילדים ולהורים כאחד. קהל היעד של הספר הוא כאמור הורים לילדים הזקוקים ליישור שיניים תפקודי ואנשי מקצוע שמטפלים בהם".
"הספר שכתבתי "כשתגיעו לגשר, תדלגו מעליו" נועד ליידע הורים שאפשר לטפל ביישור לסתות ושיניים של ילדיהם כבר בגיל 4 ושאין צורך להמתין עד גיל 12-10, ואגב כך לחסוך להם את אי הנעימות הכרוכה ביישור שיניים מסורתי ולעצמם הוצאות גבוהות בהמשך.
"אני מקווה שאפתח לכם צוהר לעולם המרתק הזה, כפי שהתגלה לי".

"כשתגיעו לגשר, תדלגו מעליו: יישור שיניים – אפשר גם אחרת" מאת ד"ר מיכאל גורבונוס. הוצאת ספרי ניב, 144 עמודים. מחיר לצרכן 80 ₪ כולל משלוח. להשיג באמצעות http://www.orthokids.co.il/
                       
סיפורים רומנטיים לפני המצאת הסמארטפון מאת ריבה רייס פרידמן


ריבה רייס פרידמן בקובץ סיפורים קצרים, נאיביים ומתוקים שהזכירו לי את נערותי. עלילת הסיפורים מתרחשת החל מסוף שנות השישים-תחילת שנות השבעים. המדינה הייתה עדיין צעירה ותמימה, וכך היא גם משתקפת בחיי הגיבורים. רומנטיקה רגועה ונאיבית, פרטיות וחשאיות, תקשורת ישירה, צניעות וענווה הן רק חלק מהמרכיבים של חיי האהבה והקשר בין בני זוג באותם ימים איטיים שלפני המצאת הסמארטפון. הופעת ההודעות, המסרונים, התמונות המידיות, רעשי הרקע ודיווח מייד לכל העולם גרמו לתקופה זו להיעלם לבלי שוב. כל הסיפורים מתרחשים בארץ ולכולם גרעין מוצק של אמת.

בניגוד למקובל היום, שהכול  מייד, קצר, ענייני, ומצטלם, ריבה החליטה דווקא להתמקד בסיפורים אנושיים שמגלמים בתוכם ערכים. הספר מתאר סיפורי אהבה חמים, אנושיים תמימים ומתוקים. שזורים בו בעדינות רבה נושאים של כנות ויושר, כבוד הדדי, עזרה הדדית, לגיטימיות לחולשות, חריצות ולקיחת אחריות.

בקצרה על כל אחד מהסיפורים:

"חרוזים": אהבה שמתחילה בשיחות טלפון וממשיכה בעבודה סביב אותו שולחן. שני ביישנים הססנים מוצאים את הדרך לתמוך ולהתאהב; "בגיר": עורך דין מכיר מוכרת בחנות מספר דקות. הוא מבקש ממנה להציל את כבודו ולהתלוות אליו לחתונת חברו; "במטוס": היא ב"גמילה מבחורים". הוא מחפש אהבה אמיתית. שניהם טסים לכנס מדעי. היא גאון, ממציאה. הוא פשוט, אבל תומך; "כלכלן": מנהל חברת היי-טק, מוכן ללמוד מבחורה מבית של פושעים איך לאהוב; "בחסות הבנק": הוא ראה את פניה שלוש פעמים באותה שעה. מעולם לא ראה חיוך כזה קטן שהחביא עולם כזה גדול; "בטיול": הוא היה בטוח שהוא מכיר את שמה, את פניה ואותה מאז ומעולם. כשנזכר בה הרגיש  צליל מנדולינה בלב. היא לא האמינה לו; "מתמטיקה": אהבות נעורים של גיל ההתבגרות; "אשת החינוך והשחצן": בחורה מצליחה להתמודד נכון מול מחזר שחצן, סמכותי וכוחני שבטוח בעצמו.

ריבה (רייס) פרידמן (67), נשואה ואם ל4, תושבת מעלה אדומים. נולדה בירושלים בתקופת המדינה המתחדשת. בעלת תואר שני מהאוניברסיטה העברית, אשת חינוך ומטפלת ברפואה אלטרנטיבית. עבדה כמורה לכל שכבות הגיל (כיתות א-יב) לאורך ארבעים ושתיים שנה - לימדה גיאוגרפיה, ספרות עברית, תיאטרון, מחשבים ומנהל ציבורי. לאורך השנים כתבה חומר לימוד רב ועבדה כחלק מצוותים שונים באגף לתוכניות לימודים ובמשרד החינוך. במסגרת עבודתה החינוכית היא הקימה את מערכת המחשבים הראשונה בבתי הספר בירושלים והשתתפה בצוות שהכין ספרי לימוד לבתי ספר (נקרא בזמנו המחלקה לתוכניות לימודים). בין הנושאים עליהם כתבה: התמודדות בעזרת שירי ילדים, משפחה, משחק וכתיבה יוצרת בפרויקט "עופרים".

ריבה עסקה במספר תחומים של רפואה אלטרנטיבית. במשך  שלושים שנה היא טיפלה באנשים ברפלקסולוגיה, שיאצו, מינרלים, צבע והילינג. החל משנת 2002 החלה מתמחה בטיפולי מוח אחד. בשיטה זו האדם יושב בעיניים עצומות ובהתאם לשאלות הוא נזכר בטראומות מהעבר ויחד עושים תיקון לטראומה ומנקים אותה.

כיום משמשת יו"ר עמותת גיל הזהב במעלה אדומים, בהתנדבות.

"סיפורים רומנטיים לפני המצאת הסמארטפון" מאת ריבה רייס פרידמן. הוצאת הספרים "ספרי ניב", 204 עמודים. מחיר לצרכן 78 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים ובחנויות הספרים הדיגיטליות באינטרנט.

זאת אני, איווה מאת גלית דהן קרליבך


הוצאת גרף פתחה סדרת בת חדשה, גרף ועכשיו, שבמרכזה ספרים וסיפורים מאת קולות צעירים ומבטיחים בספרות המקומית והעולמית. אחד הספרים הפותחים את הסדרה הוא ספרה של גלית דהן קרליבך "זאת אני, איווה". גלית התקבלה לתכנית הכתיבה הבינלאומית לסופרים מטעם מילגת פולברייט היוקרתית. תכנית המרכזת את מיטב הסופרים הצעירים מכל העולם. עלילת הנובלה שכתבה מתרחשת שם וכתובה בגוף ראשון.

כתיבתה של גלית פיוטית, מלאת דימויים מקוריים שובי לב. כתיבה ייחודית ומרהיבה. בלעתי את הספר בזמן קצר. (126 עמודים) ואהבתי מאד את השנינות, החיוך, העצב, העוצמה והפיתולים בעלילה.

העלילה עוסקת בגיבורה המגיעה לתכנית הכתיבה הבינלאומית ושם מתוודעת למוזיקאי ומתאהבת בו, למרות שהיא נשואה ליותם. האהבה שלה הופכת לאובססיה ובדומה לסרט "חיזור גורלי" היא מתחילה לעקוב אחר דסטין- המוזיקאי והולכת ומאבדת את האחיזה במציאות.

כך היא כותבת לאחר שדסטין דוחה אותה " מפליא עד כמה נחשקים העצב והצער. הקבוצה מקיפה אותי בנחמת שמחה לאיד. אנגולה וקניה. הכנופיה. נפאל. פלסטין. איראן. אף אחד לא בקיא בפרטים, אך ברור שישראל היפה נדחתה כרגע על ידי מעצמת ארצות הברית של אמריקה."  זו דוגמא לדינמיקה המרתקת המצחיקה- מרירה שבין הגיבורה לשאר הסופרים שלא מוזכרים בשמותיהם אלא בשמות המדינות מהן באו. וגם לכך שלא ניתן לברוח מהזהות הישראלית ומהפוליטיקה שבין המדינות.

קצב העלילה גובר, הגיבורה ממשיכה, לכאורה, בחייה אך סימני השבר צצים בכל עמוד עד הסיום הדרמטי והמפתיע.

מציאות ודמיון, טירוף, ישראליות שאין לברוח ממנה גם במדינה זרה- בכל אלה מטפלת גלית דהן קרליבך באופן חכם ומרתק.

ספר מומלץ בחום רב.

גלית דהן קרליבך נולדה בשדרות וגדלה בה, באשדוד ובירושלים. גלית פרסמה שלושה רומנים למבוגרים ושני ספרי נוער. שירים וסיפורים פרי עטה מתפרסמים תדיר בעיתונות המקומית והבינלאומית. בין הפרסים בהם זכתה על יצירתה: פרס אקו"ם לשנת 2013, פרס ראש הממשלה לסופרים עבריים לשנת 2014, מלגה להשתתפות בתוכנית הכתיבה הבינלאומית בשנחאי, מלגת קרן פולברייט להשתתפות בתוכנית הכתיבה הבינלאומית באיווה ומלגת פרדס לסופרים צעירים מטעם הספרייה הלאומית. ספרה האחרון, סופה של אליס, היה מועמד ברשימה הארוכה של פרס ספיר לשנת 2017. גלית מתגוררת עם משפחתה בירושלים.

"זאת אני, איווה" מאת גלית דהן קרליבך. הוצאת גרף ועכשיו. 126 עמודים. מחיר: 70 ₪.

אפוקליפסה של חג מאת ישי(אישי) רון


רומן המבוגרים הראשון של ישי (אישי) רון הוא ספר נוסף בסדרת הבת החדשה של הוצאת גרף גרף ועכשיו, שבמרכזה ספרים וסיפורים מאת קולות צעירים ומבטיחים בספרות המקומית והעולמית.

זהו סיפורו של מנחם פינגר, סופר מתוסכל העובד כשומר לילה ברמת גן. השגרה היומיומית שלו כוללת ניכור, אם שתלטנית הרודה בו ואכזבות אין ספור. עד שהוא פוגש בגמד אדמוני שטני ומניפולטיבי המוביל אותו לסדרת אירועים מדהימים ומטורפים ותוך כדי הוא נלחם בעצמו, מתאהב, נכנס למערבולת משפחתית ומוצא עצמו על הקצה.

כתיבה תזזיתית, סוחפת, מצחיקה לעיתים, אבל כזו שצוחקים כי כואב. תוך כדי קריאה הרגשתי שאני נבלעת לתוך שצף האירועים, המילים והתיאורים. רותקתי אל הסיפור הסוריאליסטי ואל גיבוריו ונהניתי מהדימויים ומהכתיבה.

רון הוא דמות ססגונית כמו גיבוריו. הוא דיסגרף הכותב בשגיאות כתיב, לא סיים את התיכון. את שירותו הצבאי עשה ביחידת המסתערבים "דובדבן". לאחר מכן סיים תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה בהצטיינות יתרה. הוא הבעלים של חברה בינלאומית למוצרי תינוקות אותה הקימו הוא ואשתו אלינור. פרסם בהצלחה ספר ילדים "האף של וינסנט" (הוצאת רימונים) אשר בימים אלה מעובד להצגה בתיאטרון "גושן". אב לשלושה ילדים ומתגורר בכפר סבא.

אפוקליפסה של חג מאת ישי(אישי) רון הוצאת גרף ועכשיו. 304 עמודים. מחיר: 88 ש"ח


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה