רשומות

יום שבת, 14 באפריל 2018

על "בחזרה מעמק רפאים" מאת חיים באר



רומן חדש של חיים באר הוא אירוע משמח בפני עצמו, עוד לפני שקראתי שורה אחת מספרו. הסופר שכתב את נוצות, עת הזמיר, חבלים, לפני המקום, אל המקום שהרוח הולך וחלומותיהם החדשים בחר לכתוב כעת על הקהילות אותם הוא מכיר היטב. קהילת הסופרים וקהילת הירושלמיים והעלילה מרתקת, מענגת ומותחת.

גיבור הרומן הוא אלישע מילגרוים, סופר ידוע ומוערך שכתב רומן מופתי "נעטרי קוצים". הגיבור אינו בין החיים ואנו שומעים עליו מפיו של במאי סרטי תעודה המגיע ללוויה של מילגרוים, מתוך כוונה ליצור סרט תיעודי על המנוח. טקס הקבורה נערך בבית קברות נוצרי במושבה הגרמנית בירושלים ומעורר מהומה גדולה. מכאן נפרשת לפני הקורא עלילה המשלבת בין החיים והמוות, הנצרות והיהדות, תככים משפחתיים, אהבות כמוסות, קנאה ונקמה. כל זאת בשפה וירטואוזית, שאין שומעים עוד כמותה. שפה , שבעיניי, היא הגיבורה האמתית של הרומן. שפה המתובלת באמרות מן המקורות, בפרושי רש"י ובאידיש. שפה עסיסית, מעלה חיוך וגעגוע לשנינות ולחוכמה הנעדרת מהשפה היומיומית העכשווית שגם בה עושה חיים באר שימוש, ומראה לנו עד כמה הוא שולט במכמני העברית.

לאחר שהסופר נקבר, מסרבת נעמי, אשתו של מילגרוים לשתף פעולה עם אמצעי התקשורת בנוגע לעיזבונו הספרותי של בעלה. היא מנתקת כל קשר ומוכרת בחשאי כתבי יד, מכתבים וספרים של הסופר. ובינתיים, בנו של הסופר טוען שאביו קנה חלקת קבר בהר הזיתים ושם רצה להיקבר ויש לכבד בקשתו זו. במאי סרטי התעודה, עוקב אחר המתרחש ומנסה לפענח את האירועים כדי שיוכל להכניסם לסרטו. מדוע נקבר מילגרוים בבית קברות נוצרי? מדוע מוכרת אשתו בחשאי את עיזבונו? האם ניהל הסופר רומנים עם נשים אחרות? מה קרה לרומן האחרון אותו כתב ולהיכן נעלם?

השאלה העולה מן הכתוב היא מה קורה לעיזבונו המפואר של אדם לאחר מותו? מה קורה עם יצירתו ועם ספריו? האם יישכח מלב כל? חיים באר מציע ברומן תשובה לתהיות הללו. אין אדם יכול לשלוט במה שיקרה אחרי מותו  "ברגע שהבר מינן עוצם את עיניו מתחוללת הנפילה המיידית- וכל רצונותיו, ציווייו ומשאלותיו יורדים יחד עימו לבאר שחת, נופלים לירכתי בור, מושלכים לשאול תחתיות".

אי אפשר להימנע מהמחשבה על סופרים יהודים שנשכחו ועל כך שהסופר תוהה כאן על עזבונו שלו ומה יקרה ליצירותיו וזאת מתוך הכרות עמוקה עם הקהילה הספרותית בארץ.

בחלקו האחרון של הסיפור, נופלים כל החלקים אל מקומם ואנו נחשפים למזימות הערמומיות, למבצעיהן ולסיבותיהן. העלילה הבלשנית באה אל פתרונה. אך התהיות הנוגעות למעשיו של אדם בחייו ולקורה לאחר מותו, נותרות אתנו.

"בחזרה מעמק רפאים" מאת חיים באר. הוצאת עם עובד. 339 עמודים. מחיר- 94 ₪.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה