רשומות

יום רביעי, 27 בדצמבר 2017

על שלושה ספרים שכתבו אנשי טיפול- זמן תום, יוספה בעלת החלומות ושותפים אמיתיים של אלוהים


שלושה ספרים חדשים שכתבו פסיכולוגית קלינית, פסיכותרפיסטית ופסיכולוג. האם עיסוקם משפיע על כתיבתם ועל התובנות אליהם מגיעים גיבורי ספריהם? בוודאי.
גליה שדה שכתבה את זמן תום ותמר מריאנו שכתבה את יוספה בעלת החלומות בוחרות להציב כדמות המרכזית גיבורה נשית חזקה הקופצת בין עבר להווה ומגיעה לתובנות תוך כדי המסע. אמיר בר יוחאי שכתב את שותפים אמיתיים של אלוהים בוחר להעביר מסר על דרך ההתנהלות בעולם והאחריות של כל אחד מאתנו למימושה בחיי היום יום.

זמן תום מאת גליה שדה



הסיפור עוסק בתמר- אם חד הורית לתום בתה המתבגרת המביאה את חברה לסופשבוע. תמר חרדה לביתה וחוששת שהחבר יפגע בבת. במהלך אותו סופשבוע היא נופלת למשכב ונזכרת בעברה כנערה מתבגרת ובסיפור אהבתה האסורה למורה פרטי המבוגר ממנה. סיפור רווי יצרים שנמשך שנים ועיצב את עולמה גם בבגרותה. הזיכרונות העולים מעוררים בה שאלות נוקבות לגבי התנהלותה העכשווית.

שנות בגרותה היו מורכבות ותמר חוותה חוויות מיניות יוצאות דופן הנוגעות בגבול הדק שבין אהבה, כמיהה, ניצול ושליטה. מרתק לעקוב אחר סיפורה האישי והאופן שחוויות אלו השפיעו על עתידה ועל הבחירות שעשתה. הכותבת מצליחה להציג את הלבטים באופן נוגע ללב, אמיץ ואמין. לטעמי, היו מקומות שניתן היה להעז יותר ונראה היה לי שהכותבת נסוגה מעט וחששה מתיאורים בוטים מדי. אבל, אין ספק שהיא הצליחה להעלות דילמות אתיות שנוגעות במערכות יחסים אסורות, שאלות בדבר גבולות האני בתוך אינטימיות ומגע מתמשך עם הכמיהה המהדהדת תמיד לעצור את מטוטלת הזמן ולחשב מסלול מחדש.

התובנות אליהן מגיעה גיבורת הספר גורמות לה לחתור לשינוי וזה גם סיום הסיפור שמגיע די בפתאומיות וכדאי היה להקדיש לו יותר זמן ולעבות אותו. נראה היה לי שהכותבת התעייפה מעט לקראת סיום.

גליה שדה, (43), נשואה ואם לבן ובת, תושבת מושב גן השומרון ולשעבר תושבת שכונת אם המושבת בפתח תקווה במשך הרבה שנים, בעלת קליניקה פרטית לטיפול נפשי MSW)  קליני, פסיכותרפיסטית). בעברה הייתה בימאית והעלתה הפקות רבות במרחב הקהילתי.

גליה שדה מספרת על ההשראה לכתיבת הספר: "אני עוסקת בפסיכותרפיה. לאורך השנים שמעתי עשרות סיפורים, בקליניקה וגם מחוצה לה, של רווקים או נשואים שמתקשים לבנות או לשמר זוגיות. במיוחד נגעו לליבי אנשים שנקלעו למערכות יחסים בלתי אפשריות, מצאתי שזוהי תופעה מאוד נפוצה כיום. מכאן צמחה גיבורת הספר שלי – תמר, שמשמרת 'אהבה בלתי אפשרית' ומתקשה להתמודד עם ההתפתחות המינית של תום בתה המתבגרת. החלטתי להתמקד בספר בשלל הרגשות והתחושות שעשויים לצוף סביב זוגיות בכלל ומיניות בפרט לאורך כמה עשורים בחייה של תמר, הגיבורה. זהו מסע זוגי ומיני בחיי אשה שלא משתפת את בתה ולו במקצת ממנו וחבל".  

גליה שדה מספרת: "בעברי למדתי תיאטרון, כיום אני כותבת מופע לשניים בנושא זוגיות ואני מחפשת פרטנר שיהיה שותף למסע הזה של כתיבה, משחק והרמת המופע. בנוסף, מתבשל אצלי רעיון לספר הבא".

"זמן תום" מאת גליה שדה. הוצאת ספרי ניב, 335 עמודים. מחיר לצרכן 74 ₪. להשיג בכל חנויות הספרים.

"יוספה בעלת החלומות" מאת תמר מריאנו


רומן מרתק ומסקרן העוסק בגיבורה המסוגלת לגעת בעולם שמעבר. יוספה היא אישה בשנות הארבעים לחייה שמתגוררת לבדה בדירה קטנה בתל אביב. היא סובלת מצליעה מאז שעברה תאונת דרכים וכמעט שאינה יוצאת מביתה. היא עובדת כמתקשרת ומקבלת לקוחות בביתה ואנו נחשפים בהדרגה לסיפור חייה המורכב תוך שהיא עוברת מעבר להווה.

יוספה היא דמות מרתקת, בלתי שגרתית ועצמאית למרות נכותה. הסיפור אינו עוסק במישרין בנכות, אך קיים עיבוד מתמשך של חוויות אובדן, שבר ואפשרות צמיחה. בדרכה השונה והייחודית מתגלית אישה המסרבת להיכנע לתכתיבי הסביבה ובוחרת את בחירותיה כשהיא נאמנה לעצמה. היא נעה בין הקיים לנעדר, בין המציאות לפנטזיה, בין כניעה וויתור לבין תשוקה וחיונית ובין זוגיות לחיי בדידות. סוגיות של קשר, אהבה וניכור מעסיקות אותה ואת הסובבים אותה. במשאלתה להבין את עצמה, את החיים ואת העולם החברתי הסובב אותה, מאפשרת יוספה להתוודע אליה דרך מפגש חוויתי ותחושתי שמעורר הזדהות, אך גם בוחן את העולם במבט ביקורתי, הומוריסטי וציני לעיתים.

אהבתי את הכתיבה, את השפה המיוחדת ואת הגיבורה שלא נכנעת למוסכמות ונאמנה לעצמה. סיפור מרתק שעורר בי מחשבה.

תמר-תמי מריאנו (58), נשואה ואם לשני ילדים, סבתא לשני נכדים, מתגוררת במושב תלמי יוסף בנגב המערבי מועצה אזורית אשכול, עוטף עזה. פסיכולוגית קלינית, כיום פסיכולוגית ראשית במרכז בריאות הנפש בבאר שבע. במסגרת עבודתה אחראית על כ- 40 פסיכולוגים מומחים ומתמחים.

"יוספה בעלת החלומות" הוא ספרה השני של תמי מריאנו. ספרה הקודם 'שירת המניפה' (הוצאת גוונים) פורש סיפור חיים של שתי נשים: שירה, סטודנטית צעירה המתמודדת עם אובדן אמה, ורננה, פסיכולוגית המטפלת בה, ונמצאת בעיצומו של משבר בחיי נישואיה.

בגיל 29 תמי מריאנו עברה תאונת דרכים שבעקבותיה נותרה נכה ומרותקת לכיסא גלגלים. "מאז, החוויה של הנכות והזהות כנכה צבעו את כל חיי - מבחורה עצמאית אנרגטית, פעילה ודינמית שמחוברת לטבע ולאדמה, נותרתי כבולה בתוך גבולות של כיסא גלגלים. תהליך ההכרה בנכות, במגבלה יחד עם המאבק להמשיך בחיי ולהיות פעילה לא היה קל. המוטיבציה העיקרית הייתה ילדיי. יתכן שלולא הם לא היה לי מניע לשאוף לשפר את חיי ולא להיכנע. למרות שלא הפסקתי לתפקד גם בזמנים הקשים אחרי תהליך שיקום ארוך, בפנים הרגשתי חלולה. לקח לי זמן רב לשקם את הביטחון העצמי שלי ואת תחושת המשמעות בחיי.

"אני מרגישה שבכתיבה שלי אני עוקפת את המגבלה, את הנכות ובו בזמן נוגעת בה ובאובדנים שבחיי באופן עקיף. בעזרת הכתיבה אני הולכת, מטיילת, מפליגה למקומות אחרים, חיה ופורצת את גבולות הדמיון. הכתיבה בשבילי היא תהליך מרתק שבו אני יוצרת אנשים שלתקופה מסוימת  הופכים להיות בני לוויה הכי קרובים אליי. אני חיה אותם, מפענחת אותם ונותנת להם חיים. עד היום האדם הוא יצור מעניין מאוד בעיניי ואני רוצה לפענחו ולהבינו. דרך הפסיכולוגיה גם התקרבתי לכתיבה נשית, פמיניסטית, פסיכואנליטית והעיסוק בנשים ובחייהן הפך מרכזי בשבילי בשנים האחרונות".


בין המסרים שתמי מריאנו רוצה להעביר באמצעות הקריאה: החופש האמיתי נמצא בתוכנו וגם בתוך עולם של אילוצים יש לנו את היכולת לבחור. אפשר להכיר באחר - הכרה אמיתית כזאת שחותרת להבין את הזולת מתוך נקודת מבט אמפתית ובזכותו להיות שונה, חריג, ולאפשר דרכי הבעה שונות של האדם.

תמר מרינו מסכמת: "אני רוצה להבין אנשים, אני רוצה להבין את עצמי, הכתיבה והפסיכולוגיה מאפשרים את זה והכתיבה במובן זה היא תהליך תרפויתי בשבילי. אני מעבדת קונפליקטים שלי באופן עקיף, זה נשפך, אינטואיטיבית לגמרי. כשאני כותבת אני לא חושבת כך, אבל אני מבטאת  תהליך פנימי".

"יוספה בעלת החלומות" מאת תמר מריאנו.  הוצאת פרדס, 320 עמודים. מחיר לצרכן 79 ₪. להשיג בכל חנויות הספרים.

"שותפים אמיתיים של אלוהים" מאת אמיר בר יוחאי



הספר עוסק בצורך לשמור על החברה ועל הסביבה כדי שכולנו נוכל להמשיך ולחיות על הפלנטה הנקראת "כדור הארץ".  המחבר מציע דרך מעשית לכולנו לחיות ולפעול יחד כדי לשמר את עולמנו.
בהקדמה לספר אנו נחשפים לכך שכל העובדות המחקריות וההיסטוריות המוצגות בספר הן תוצאות עבודתו של איש שמת זמן קצר לפני שהמחבר נחשף אליהן.

האיש שכבר מת לא היה שותף אמיתי אבל היה מוכשר מאוד: קצין צנחנים מצטיין, סטודנט מבריק, איש עסקים מצליח, נשוי באושר. כל אלה לא עזרו לו כאשר ראה את העוול שההצלחה שלו גרמה לילד קטן בקצה השני של העולם. מצפונו לא אפשר לו להמשיך להיות סתם שותף, והוא הפך לשותף אמיתי. המחיר ששילם היה גבוה: עסקיו קרסו, נישואיו התמוטטו וחייו הסתיימו. לפני שמת הספיק לגבש דרך שאינה כרוכה באובדן ומאפשרת למי שחפץ בכך להפוך מסתם שותף של אלוהים לשותף אמיתי. גיבורי הספר לומדים את הדרך ומנסים גם הם להיות שותפים אמיתיים.

אמיר בר יוחאי (66) נשוי, אב ל-2 וסב לארבע נכדות. מתגורר בנתניה ומשמש כפסיכולוג שמתמחה בסיוע לארגונים ולקבוצות לחיות ולפעול יחד כדי לשמר את המסגרת אותה הם חולקים. זהו ספרו הראשון. הוא מקיים סדנאות הקשורות למסרים שבספר על פי המודל שפיתחו אשתו של האיש המת והיועץ (פרקים ה עד ח בספר).

"שותפים אמיתיים של אלוהים" מאת אמיר בר יוחאי. הוצאת ספרי ניב. 134 עמודים. מחיר לצרכן 88 ₪. להשיג בכל חנויות הספרים או דרך אתר המחבר /http://real-partners.co




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה