רשומות

יום ראשון, 22 בנובמבר 2015

מה לעשות בחנוכה? קפצו לבקר במוזיאון היהלומים ברמת גן בתערוכת חרפושיות מצריות מאבני חן



באירוע חגיגי ומרשים נפתחה אתמול תערוכה חדשה ומעניינת במוזיאון היהלומים ברמת גן. התערוכה מציגה כוח מגן:חרפושיות מצריות מאבני חן ועוסקת בקשר שבין תרבות מצרים העתיקה ואבני חן. האוסף הושאל למוזיאון היהלומים ממוזיאון ישראל ומוצגים בו חרפושיות מגוונות מאבני חן, כאלה אשר שימשו לטקסים שונים, שעל גבן כתובות יחודיות וגם תכשיטים מצריים עתיקים ותכשיטים ויקטוריאניים בהם משובצות חרפושיות.



 

התערוכה תימשך עד סוף אפריל אך אני ממליצה לכם להגיע עם הילדים בחנוכה כיוון שהמוזיאון מציע בחג הפעלות נוספות המיוחדות לילדים, שאותן אפרט בהמשך.

את התערוכה פתח שמואל שניצר נשיא מוזיאון היהלומים שאמר שכולנו זקוקים כיום לקמיעות ולאור המצב אין לי אלא להסכים איתו. התערוכה מתקיימת במקום הנכון ובזמן הנכון, אמר. הוא החמיא לאוצרת התערוכה נוגה רבל והודה למוזיאון ישראל על השאלת הפריטים המיוחדים. שלמה אשד נשיא הבורסה כיום, דיבר על הקשר שבין תרבות מצריים ואבני החן ועל הסיפור ההיסטורי המעניין שמספרות החרפושיות. נוגה רבל, אוצרת התערוכה הדגישה את הצבעוניות ואת חשיבות הצבע במצרים הקדומה. "הצבע" אמרה " הוא חלק בלתי נפרד מהטבע האנושי. הוא בעל משמעויות מאגיות וסמליות כמו בריאה ולידה מחדש. קמיעות החרפושיות היו יקרות המציאות והם עוררו דמיון וקסם.

 בצילום- שמואל שניצר
 בצילום: נוגה רבל
 
בצילומים- קצת מהתקרובת שהוגשה לנו. היה טעים.

החרפושיות היו הקמיעות הנפוצים ביותר במצרים הקדומה, מתקופת הממלכה התיכונה ועד התקופה התלמית, ונועדו הן למתים והן לחיים. החרפושיות גילמו תקווה לצמיחה מחודשת, אך כוחן הועצם גם באמצעות כתובות וסמלים אשר נחקקו על בסיסן השטוח, או באמצעות שימוש בחומרים מסוימים.



 
בצילומים - חרפושיות הקמע והלחש שנחקגג על גב אחת מהן. תורגם לעברית. מרתק, נכון?

אבני החן בהן השתמשו המצרים לחרפושיות, קמיעות ולתכשיטים נחשבו בזמנו ליקרות מציאות, אם כי בימינו הן נחשבות "יקרות למחצה". לחלק מהאבנים (כקרניאול, ג'ספר, או לפיס-לאזולי) יוחסה משמעות מאגית ולכן היו נפוצות בתעשיית הקמיעות.

 

תכשיטים נגעו בכל פן של החיים בתרבות המצרית, ובכל שכבות החברה. הם נענדו על ידי נשים והן על ידי גברים. במהלך החיים ניתן היה לענוד אותם כסמל לדרגה או תפקיד, כאות הצטיינות צבאי או אזרחי, כאמצעי הגנה, כקמיע למזל או כפריט דקורטיבי. את כל החפצים האלו ניתן היה לקחת אל הקבר, לאחר שבעליהם נפטרו, על מנת שישמשו אותם בעולם הבא.


 

אחרי שסיימתי להתפעל מהתערוכה, המשכתי לסייר ברחבי המוזיאון המביא את סיפור היהלומים ואבני החן. הנה דוגמה קטנה ומצולמת למה שניתן לראות במוזיאון-
 
 בצילום- איך שוקלים יהלומים עם גרעיני החרוב
 כך זה נראה לפני החיתוך והליטוש של אבן החן
יהלום קולינן 1 המדהים.

 
וכפי שהבטחתי להלן הפעילויות הנוספות בימי חנוכה:

 בסימן 8 - בתצוגת הקבע "גלגולו של יהלום" יפתרו המשתתפים כתב חידה שבעזרתו יגלו שמונה שלבים במסלול שעובר היהלום מהיווצרותו ועד למסחר בו, בדומה לשמונת ימי החג.

בסימן האור– בתצוגת "אוסף הראל" – מינרלים ואבני חן מרחבי העולם יעסקו בחשיבות האור, כסממן מובהק של חג החנוכה וכתכונה רבת חשיבות ביהלומים ואבני חן. כמו כן, יחקרו המשתתפים את תכונת שבירת האור למנסרת צבעים, כפי שהיא מתגלה בשלל צבעי המינרלים.

בתערוכה המתחלפת "כח מגן" - חרפושיות מצריות מאבני חן, יגלו המשתתפים כיצד נוצר הזוהר והברק באבני החן וביהלומים וכיצד הוא בא לידי ביטוי גם בחרפושיות עשויות בדולח הרים.

פעילות חנוכה במוזיאון היהלומים ברמת גן תתקיים בימים שלישי, רביעי, חמישי
8-9-10 בדצמבר 2015, כ"ו, כ"ז, כ"ח בכסלו תשע"ו בין השעות 10:00-14:00.

יש להגיע עד שעה לפני הסגירה.

 

דמי כניסה:

ילד-12 ₪

מבוגר- 24 ש"ח



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה