רשומות

יום שישי, 23 באוקטובר 2015

3 ספרי ילדים מפתיעים וקסומים של פעם



אני זוכרת את הוצאת מ. מזרחי מילדותי. קראתי ספרים רבים שהם היו המוציאים לאור שלהם. הופתעתי ושמחתי לקרוא על שיתוף הפעולה שלהם עם הוצאת "דני ספרים" ועל המיזם היפה שלהם שבו הם מוציאים לאור ספרי ילדים שישבו בארכיון משנת 1962 ומעולם לא יצאו לאור. ספרים ייחודיים, מאוירים בסגנון הנאיבי של פעם, שנכתבו על ידי יהואש ביבר, שלמה טנאי ושלמה ניצן. עונג לדפדף בהם, עונג גדול לקרוא. התחכום מהם והלאה. אך תמצאו בהם תום, חן ואת ארץ ישראל היפה והנהדרת של זמנים רחוקים ואחרים.

" הרפתקה במרומים"- מאת שלמה טנאי

שלמה טנאי היה עיתונאי וסופר. הוא זה שהגה ויזם את רעיון "שבוע הספר העברי". בשנת 1985 זכה בפרס ביאליק ובשנת 1999 בפרס אקו"ם על מפעל חיים. כתב את הספר "הרפתקה במרומים" בשנות ה-60. אך הספר מעולם לא ראה אור. הסיפור הוא סיפורם של שני אווזים צחורים מכפר נתן שיוצאים למסע.

"שני אווזים צחורים מכפר נתן, שמה רינה, שמו איתן, עמדו בחצרם, מתחת לגגון, והמטר מעל דופק ברב שאון. יורד יורד הגשם כבר ימים, מסביב רק שלוליות ואגמים, ואי אפשר לצאת ולטייל, ואי אפשר לרוץ, להשתולל" – כך מתחיל הסיפור המלא חן ויופי. האיורים הם של ריקי בן- ארי האחת והיחידה והם מוסיפים קסם רב לסיפור.

אין לי ספק שהקטנים יתאהבו בספר המיוחד הזה המיועד לגילאי 3-7. לדעתי, ניתן להקריא אותו גם לילדים בני שנתיים וחצי.

"הרפתקה במרומים- מאת שלמה טנאי, איורים- ריקי בן ארי. הוצאת מ. מזרחי/דני ספרים, 37 עמ', כריכה קשה. מחיר: 54 ₪. מנוקד. בכל חנויות הספרים.

" התוכי הנועז" מאת שלמה ניצן

שלמה נצן כתב ספרים רבים לילדים ומבוגרים בשנותיה הראשונות של המדינה. בשנת 1984 זכה בפרס ראש הממשלה וכן זכה בפרס ברנר ובפרס חולון.

הסיפור הוא סיפורו של רוקי התוכי שברח מהכלוב שבו החזיק אותו המספר ויצא לחופשי. הילד המספר יוצא למרדף אחריו. הוא מצרף את חברו הטוב למרדף ויחדיו הם יוצאים לתפוס את רוקי שבורח מהם ברחובות תל אביב של פעם ועד לגן החיות מגיע.

" רוקי! רוקי חמודי, איפה אתה?! קראתי ויצאתי אל החצר. באותה שעת בוקר רוח קלילה הניעה את צמרות העצים. ציפורים צייצו וניתרו בחדווה מענף אל ענף, אבל אני רק חיפשתי את התוכי הירוק שלי. לפני שראיתי אותו, שמעתי אותו. קרוק, קרוק, קרוק, קרא אלי בשימחה. פתאום ראיתי אותו. על ענף עץ גבוה עמד לו התוכי. רוקי שלי! קרוק, קרוק, קרוק, חגג את נצחונו, ונוצותיו הירוקות רטטו משימחה"

האיורים מלאי החן והיופי הם של שמואל כץ והם הוסיפו רבות לייחודיות של הספר ולקסמו. שמואל כץ היה צייר ומאייר ידוע מאד. זכה באין ספור פרסים ואייר אחדים מספרי הילדים הידועים ביותר בישראל, כמו סדרת חסמב"ה ודירה להשכיר.

הספר מיועד לגילאי 3-7 וזו הפעם הראשונה שהוא יוצא לאור.

"התוכי הנועז" מאת שלמה נצן. איורים- שמואל כץ. הוצאת מ. מזרחי/ דני ספרים. 37 עמ', כריכה קשה. מחיר 54 ₪. מנוקד. בכל חנויות הספרים.

"העפרים מעין גדי" מאת יהואש ביבר

הסופר יהואש ביבר כתב ספרים רבים לילדים ולנוער. זכה בפרס למדן בשנת 1965 ובפרס זאב בשנת 1978. הספר נכתב בשנות ה-60 אך לא יצא לאור.

הסיפור הוא סיפורם של שני עופרים קטנטנים ומתוקים שנמצאו בעין גדי. סיפור שכולו ארץ ישראל של פעם. האם נראה לכם שהיום ילדים ימצאו עופרים במקום כלשהו? זה סיפור שעורר בי נוסטלגיה לתום ולחברות של אז. הסיפור משקף לא רק את החיים ההם אלא גם את קשרי הידידות בין ערבים ליהודים. " הכל יבוא על מקומו בשלום, בני" אמר אבו סלים, שיודע לדבר עברית. "אני ארפא את העופר שלך, בני, וכבר מחר תוכל לשחק איתו. אני אוציא לו את המחלה מן הבטן והוא יהיה בריא" "הו, אבו סלים" קראה רונית "אתה אדם טוב, באמת". איפה נמצא היום קשרים כאלה?

האיורים הם של זיוה שישא, איורים צבעונים, נאיביים ומתאימים מאד לרוח הסיפור.

הספר מיועד לגילאי 3-7. לדעתי, גם ילדים בוגרים יותר יהנו ממנו.

"העפרים מעין גדי" מאת יהואש ביבר. איורים- זיוה שישא. הוצאת מ. מזרחי/ דני ספרים. 36 עמ'. כריכה קשה. מחיר- 54 ₪. מנוקד. בכל חנויות הספרים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה