רשומות

יום שישי, 9 באפריל 2021

על הספר "אמנית החינה" של אלקה ג'ושי

סיפורה של לקשמי, אמנית החינה מתרחש בהודו בשנת 1955. סיפור פותח צוהר לעולם אחר ולזמן אחר. זוהי הודו של שנות החמישים, מספר שנים לאחר קבלת העצמאות מאנגליה. הודו על צבעוניותה, יופייה, אנשיה ואמונותיה, נוכחת בכל דף. הכותבת הצליחה להקים לתחייה את המראות ולגרום לי להתגעגע למקומות בהם לא הייתי. אמנם, ביקרתי בהודו פעמיים אך חוויותיי כתיירת היו שונות. הספר העמיק את הבנתי ואת רצוני לשוב ולהכיר את הודו מקרוב.

לקשמי, אישה צעירה ונחושה, נמלטת מבעלה האלים. בהודו של שנות החמישים, הנשים הן רכוש הבעל. אישה נמלטת מביאה אסון על כל המשפחה וגורמת לנידויים והשפלתם. לקשמי יודעת זאת אך נחושה לבנות לעצמה חיים אחרים ולהוכיח להוריה שהיא יכולה להצליח. האם תוכל? הודו היא חברה מעמדית, שמרנית וסגורה. אישה צעירה הבורחת מביתה תתקשה מאד להצליח ולפרנס את עצמה. הדרך למטה מהירה מאד. אך לקשמי, בזכות ידיעותיה וחוכמתה מצליחה להפוך לאמנית חינה ידועה ומוזמנת לבתיהם של המעמד הגבוה, לעטר את ידיהן ורגליהן של הנשים. היא מצליחה לחסוך, מתוך כוונה לבנות לעצמה בית אליו תביא את הוריה.

אלא שאז שב לחייה בעלה ממנו נמלטה ואיתו נערה צעירה, אחותה, אותה לא הכירה מעולם. מערכת היחסים בין לקשמי לאחותה הצעירה היא מורכבת ובעייתית. האחות עקשנית, לא מבינה את העולם החדש אליו הגיעה מהכפר הקטן בו גדלה ועושה טעויות קשות המסבכות את לקשמי ומאלצות אותה להתמודד עם עברה ועם שאיפותיה. ג'ושי מתארת ברגישות ובהבנה את היחסים בין האחיות ועוסקת בנושאים המעסיקים את כולנו- קשרים משפחתיים, הגשמה עצמית, חופש בחירה, מעמדות וציפיות חברתיות.

הגיבורה של ג'ושי היא גיבורה עוצמתית, נחושה ואמיצה. היא בוחרת לברוח מנישואים אלימים, לנטוש את משפחתה, כנגד כל המוסכמות. היא בונה את עצמה בכוחות עצמה בחברה שמרנית ומדכאת שבה לאישה מעמד נחות ויודעת להשתנות ולשנות על פי הצורך. היא מזכירה לנו את החופש שיש לנו לבחור את דרכנו, להתמודד עם הציפיות החברתיות ולהגשים את עצמנו.

קראתי בהנאה רבה, התקשיתי להניח את הספר מהיד והודו כבשה אותי שוב. נשאבתי אל העולם הססגוני, העשיר, הכל כך שונה ואחר על יופיו, עליבותו, מאכליו ואמונותיו. אי אפשר שלא להתאהב בגיבורה החזקה והחכמה של ג'ושי המתמודדת עם קשייה באופן מעורר הערצה.

מובן לי מדוע הפך הספר לרב מכר בארצות רבות ואני מצטרפת למתפעלים וממליצה עליו בחום.

" אמנית החינה" מאת אלקה ג'ושי. מאנגלית: קטיה בנוביץ'. הוצאת תכלת. 339 עמודים. מחיר: 98 ש"ח

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה