רשומות

יום שני, 30 בנובמבר 2020

מתחם האירוח "שבט אחים" בכפר הבדואי טבאש מציע אירוח, סיורים בכפר, סדנאות, נוף מרהיב והכרת אורח החיים הבדואי


אני מתגוררת בקריות, מרחק של כעשרים דקות מהכפרים הבדואים טבאש, כעביה וחג'אג'. ביקרתי בסביבה מספר פעמים אך לכפר טבאש לא נכנסתי ולא הכרתי את המקום. הזדמנות להכיר יותר מקרוב את הווי החיים הבדואי נקרתה לי כאשר אירית גוריון הזמינה קבוצת בלוגרים למתחם האירוח "שבט אחים" הנמצא בכפר טבאש. יחד עם אירית יצאנו לסיור מרתק בסביבה, הכרנו את מוסטפא המוכתר שסיפר לנו על חיי הבדואים ומנהגיהם, ביקרנו בביתו של עומר האמן המפליא לעבוד בחלקי ברזל ולהכין מהם פסלים מקוריים. טעמנו את העראיס הכי טעים באוהל של חמודי, טיילנו לאורך נחל ציפורי ובמעיין הסוסים וסיימנו בארוחת צהריים בדואית בטאבון פאטמה. זה היה יום חוויתי ומרתק המתאים גם לטיול משפחתי עם הילדים. ניתן לשלב עם לינה במתחם "שבט אחים" וסיורים נוספים בציפורי ובמקומות נוספים וניתן להגיע לסיור יומי עם אירית באמצע השבוע. בכתבה זו אפרט על המתחם, המקומות בהם ביקרנו והסיורים אליהם ניתן להצטרף.



מתחם "שבט אחים"

יזהר ואירית הקימו את ביתם בטאבש לפני 24 שנים. הייתם מעלים על דעתכם לעבור לגור בכפר בדואי ולגדל בו את ילדיכם? אירית מספרת שהכירו את ההווי הבדואי בהיותם צעירים כאשר טיילו בסיני ובנגב. כשחשבו לבנות את ביתם רצו לעשות זאת בכפר בדואי. הם נפגשו עם מוסטפא שהיה מוכתר כפר טאבש והוא הזמין אותם לגור בכפר. מאז חלפו שנים רבות ומשפחת גוריון היא לגמרי חלק מהכפר מכל הבחינות.

לפני מספר שנים החליטו השניים להקים מתחם אירוח שבו יארחו מטיילים מהארץ ומחו"ל ויכירו להם את הכפר וסביבתו. למתחם קראו "שבט אחים" – שם שנותן ביטוי למגורים המשותפים של בדואים ויהודים. במתחם יש מספר אפשרויות לינה לקבוצות וזוגות.






לקבוצות יש מבנה מרכזי הנקרא החאן הלבן, יש בו מטבח מאובזר, מקרר, כיריים, כיור וכלי שולחן מכל הסוגים. יש בו מזרונים מחצלות וכריות. הוא מתאים לאירוח של משפחות וקבוצות. מחוץ למבנה יש מקום למנגל, פינות ישיבה, מקום למדורה, חדרי מקלחות ושירותים. מחיר ניתן למצוא באתר (קישור בסוף הכתבה)

לזוגות מחכה קרון רכבת בריטי שיזהר שיחזר ושיפץ. בקרון מיטה זוגית, מקלחת, מטבחון קטן ומרפסת נחמדה. האירוח כולל גם ארוחת בוקר ויש אינטרנט חינם.

כמו כן אפשרי להקים במתחם אוהל קמפינג וליהנות מהמתקנים שבמקום.








מלבד אפשרויות לינה, אפשר לערוך במתחם פעילויות שונות לקבוצות, משפחות ויחידים. יש אפשרות לסדנאות, הרצאות ואירועים.

סיורים

אירית מציעה מספר סיורים:

1.      סיור עששיות לאורך נחל ציפורי- סיור לאורך נחל ציפורי, בשעות בין הערביים, לאור העששיות נהנים מפכפוך הנחל, מיופיו וממה שהוא מזמן למטיילים. כל זאת בלווית הסבר על הנחל, הטבע והסביבה. ניתן לשלב סדנת יצירת עששיות מחומרי מחזור.

משך הסיור כשעה וחצי. מחיר: 50 ₪ לאדם.

 

2.      סיפור וארוחה במתחם שבט אחים- יזהר ואירית מארחים את הבאים, מספרים את סיפור הגעתם לכפר והחיים בו. איך גידלו את ילדיהם והקשרים עם השכנים. מספרים על הקרבה לטבע ועל חייהם. הסיפור מלווה בארוחה בדואית אוטנטית מהכפר.

האירוח נמשך כשעתיים. מחיר: 110 ₪ לאדם.

3.      סיור להכרת אורח החיים בכפר- הסיור משלב קבלת פנים וטיול לאורך נחל ציפורי, מפגש עם מוסטפא מוכתר הכפר שהיה מעורב בתולדות העמק מראשית ההתיישבות הציונית ומספר סיפורים בחסד אודות חיי הבדואים. לאחר מכן מפגש עם עומר האמן. איש כשרוני המצליח להפיח חיים בגרוטאות ברזל, עץ ואבן. לסיום- ארוחה בדואית אותנטית במתחם.

אורך הסיור כ-4 שעות. מחיר: 150 ₪ לאדם.

 

סיפורם של יזהר ואירית מיוחד ושונה. מסקרן לשמוע כיצד גידלו את ילדיהם בכפר, התחברו עם שכניהם וחיים בצוותא ביחסי שכנות טובה. לזוג עיזים מהם מגבנת אירית גבינות טעימות, גינת ירק גדולה ובאופן כללי הם חיים בקרבה לאדמה ולטבע. מומלץ מאד להגיע ולשמוע את סיפורם.

 

טלפונים-

יזהר- 052-6941188

אירית- 052-6941141

 

לאתר שבט אחים- לחצו כאן

 

שבט אחים בפייסבוק- לחצו כאן

 

 

                                                   צילום- גלית קידר

נחל ציפורי ומעיין הסוסים- מקומות קסומים ויפים מאד לטיול ופיקניק. יש קטעים שונים לאורך הנחל ומהנה מאד לטייל לאורכו. טיילתי במקום מספר פעמים. בקיץ ובחורף. תמיד מהנה ויפה.

מעיין הסוסים או בשמו עין יבקע הוא אחד מבין שלושה מעיינות שמזינים את נחל ציפורי. בריכת המעיין בנוי בחלקה מחומה שהיא חלק משרידי עתיקות מהתקופה הרומית. זו פינת קסם שמזכירה מקומות בחו"ל והביקור מומלץ מאד.


                                        צילום גלית קידר

אורכו של נחל ציפורי הוא 32 קילומטר ונתיבו פתלתל. ניתן לבחור מספר מסלולים לטיול.

 

אוהל חמודי- אחרי שטיילתם בנחל והרעב מציק לכם, חפשו את האוהל של חמודי. מדובר על מסעדה קטנה למזון מהיר. זוהי פינה מקסימה שבה ניתן להזמין מאכלים כמו עראיס, קבב, המבורגר, פלאפל, טוסטים, סלטים. הכל טרי טרי והעראיס אחד הטובים שאכלתי. המחירים זולים במיוחד.



                              חמודי ליד השולחן המקסים שסידר לנו



האוהל פתוח החל משעות אחר הצהריים ועד אחת בלילה. לקבוצות ולאירועים ניתן לתאם הגעה. חמודי גם מגיע לאירועים בסביבה.

 

טלפון: 052-7288112

בפייסבוק- אוהל חמודי

 

עומר האמן- הביקור בביתו של עומר מהנה במיוחד. עומר העובד לפרנסתו כקבלן גינון, עוסק חלקי מתכת וגרוטאות שונות והופך אותם לפסלים ייחודיים שמרחיבים את הדמיון. עומר סיפר לנו שכשהוא מסיים עבודת גינון הוא מעניק למזמין גם פסל פרי יצירתו למזכרת.

 


הכנסת האורחים הבדואית נדיבה וחמה. אשתו של עומר כיבדה אותנו בתה צמחים. טעמנו מהזיתים אותם הם כובשים כעת ושמענו איך כבר בגיל צעיר אהב לעבוד עם חלקי ברזל ולהרכיב מהם דמויות. דמיונו הוא שמביא אותו ליצור ולברוא את פסליו.






 

מוסטפא מוכתר הכפר- מוסטפא אינו יודע מה גילו. הוא משער שנולד בשנת 1937 אך אינו בטוח בכך. המפגש אתו הוא מפגש עם אדם שליווה את הקמת המדינה. "כבר כשהייתי קטן עניינו אותי היהודים" אומר מוסטפא ומספר על עבודתו כשומר שדות וכגשש. הוא מספר על סבו ועל נשותיו הרבות. מספר על השמירה על כבוד המשפחה ועל בריתות עם שבטים נוספים. דרכו ניתן להבין את אורח החיים הבדואי.

 

                            מוכתר הכפר- מוסטפא טאבש


טאבון פאטמה בזרזיר- מסעדה בדואית

 

סיימנו את סיורנו המרתק במסעדה בדואית אותנטית שבעליה איציק, שף ותיק פתח יחד עם אימו פאטמה ז"ל. לאחר שהשתחרר מהצבא עבד איציק ביחידה לאבטחת אישים והגיע גם לאיטליה, שם בילה מספר שנים והתמסר לאהבתו לבישול. למד טבחות ועבד במסעדות נחשבות. כששב לארץ היה ברור לו שיקים מסעדה בכפר הולדתו זרזיר, כדי להיות קרוב למשפחתו.

                              השף איציק






המסעדה מציעה תפריט המבוסס על האוכל הבדואי המסורתי. הבשרים מוכנים בשיטה עתיקה של בישול בתוך בורות באדמה במשך שעות. כך הבשרים נשארים עסיסיים ונהדרים. מנת הדגל עוף "מטפונה". תמצאו בתפריט מנות רבות שיתאימו לצמחונים וטבעונים ויש גם מנות ילדים.

כאן מתבשלים הבשרים

אנחנו טעמנו מבחר מדהים של סלטים שונים, טריים ומצוינים. חצילים וקישואים ממולאים, כרובית בטחינה, חומוס, חצילים, סלט ירקות בתיבול עדין ועוד.







ליד המסעדה הקים איציק מתחם שעוצב כאוהל בדואי. כל מי שעובר בסביבה מוזמן להגיע, ליהנות משתייה קרה וחמה ללא תשלום ולשבת בצוותא וליהנות מהמקום. רעיון נפלא שמשמר את מנהגי הכנסת האורחים של הבדואים.




 

טאבון פאטמה- כביש ראשי זרזיר

טלפון: 050-949-4969

בפייסבוק- טאבון פאטמה

 


 

2 תגובות:

  1. כתבת כ"כ יפה.
    היטבת לתאר אותנו ואת הכפר.
    תודה רבה

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה. שמחתי לבקר ולחוות. מקסים אצלכם.

      מחק