רשומות

יום שישי, 17 באוגוסט 2018

לקראת החגים- המלצות על ספרי ילדים חדשים



לקראת כל חג אני ממליצה על ספרי ילדים חדשים. זאת מתוך רצון שאלו יהיו התשורות שתעניקו לילדים בחג. והפעם- מגוון של ספרים שיתאימו לכל טעם. נתחיל עם סיפורה של נעמה המתמודדת עם מה שקורה בחייה בעזרת כוח הדמיון "נעמה אוהבת לדמיין" מאת דליה בר-אל. נעבור אל אגדות קסומות בספר "אוצר אגדות לפני השינה" של רוזי דיקינס. ולמי שאוהב חידות "הידעתם? טריוויה לכל המשפחה" מאת סם סמית וסיימון טדהופ. נמשיך עם ספרה של הילה מידן "כך הפכנו למשפחה" לאוהבי הדינוזאורים ספרה של אמילי בון "הדינוזאורים" ויש גם ספר מרתק על "חיות מסוכנות" מאת רבקה גילפין. ספר נוסף שירתק את הילדים "בואו לגלות! בעלי חיים" מאת אדריאה מילס. ספר העוסק בחשיבות הרגשות בחיינו "העצב שרצה אהבה" מאת אלה ויינטראוב ולסיום ספר על בחירות שעושים "השביל של בודי" מאת דני סטירין.

"נעמה אוהבת לדמיין" מאת דליה בר-אל



אני מאמינה גדולה בכוחו של דמיון. אנשים בעלי דמיון הם אנשים יצירתיים במיוחד שחושבים מחוץ לקופסה ומצליחים לפתור בעיות בדרכים לא שגרתיות. ספר הילדים "נעמה אוהבת לדמיין" מאת דליה בר-אל עוסק בכוח הדמיון בילדות.

הסיפור הוא על יום אחד בחייה של נעמה, ילדה שאוהבת לדמיין. בעזרת הדמיון נעמה הופכת לנסיכה בארמון ולגיבורה שמנצחת מפלצות. הדמיון עוזר לה לראות פיות על עננים, לעוף באוויר, להבחין בחיוכים של הכלבים ברחוב, לצייר שמש שמתפרקת לכוכבים, לשחק עם חברים בארגז חול שהופך לים, לראות גמדים בתוך בועות סבון, ועוד ועוד.

כוח הדמיון הוא אחד הכוחות החזקים ביותר אצל ילדים. הוא מסייע להם בלמידה האינסופית כשהם מפענחים ומפרשים את העולם סביבם ורוכשים ארגז כלים, שילווה אותם בבגרותם. נעמה, גיבורת הספר משתמשת בכוח הדמיון שלה כשהיא לומדת איך להתנהל בעולם. 

הסופרת דליה בר-אל משלבת בספרה סיטואציות רבות שאופייניות לילדים בגיל הגן ומסייעת להם  להעשיר את ארגז הכלים שלהם כשהיא מדגימה את השימוש הרבגוני בכוח הדמיון להתמודדות עמן. בר-אל נעזרת במספר יודע כל שמציג לילדים את הסיפור ופונה אליהם באופן אישי בין הסיטואציות השונות כדי להציע להם להשתמש בכוח הדמיון שלהם כמו שעושה נעמה.

הספר יכול לשמש בסיס לדיון עם הילדים על הדרך בה הם יכולים לעשות שימוש מיטבי בכוח הדמיון שלהם בסיטואציות שונות בחייהם.

לגילאי 8-3.

את הספר מלווים איוריה הצבעוניים של יולן מצגר, איורים צבעוניים, ריאליסטיים ויפים המוסיפים חן רב לספר.

יולן מצגר עלתה לארץ מפריז, צרפת, בגיל עשרים וארבע, עם סיום לימודי האמנות. היא ציירת, מאיירת ספרי ילדים וחברה באגודת המאיירים בישראל. איירה עשרות ספרים בארץ ובחוץ לארץ (צרפת, נורבגיה).
           
דליה בר-אל, נשואה ואם ל-3, ילידת ותושבת פתח תקוה, סופרת ומשוררת שפרסמה עד היום 42 ספרים, רובם לילדים. יצירותיה נכללות באנתולוגיות ונלמדות בבתי הספר היסודיים. כתיבתה מתאפיינת ברגישות לעולמו הפנימי של הילד ולחוויותיו בבית, בחברת הילדים ובעולם המבוגרים. בספריה היא מתארת ברגישות את עולם הדמיון של הילדים ואת החוויות שלהם בחיק המשפחה, הגן, בית הספר וחברת המבוגרים. ספריה הקודמים בהוצאת "אוריון": "איך אתם מרגישים?", "גיבורים על מפלצות".

"נעמה אוהבת לדמיין" מאת דליה בר-אל. איורים: יולן מצגר. הוצאת הספרים "אוריון", 27 עמודים. מחיר לצרכן 48 ש"ח, לגילאי 8-3. מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il

"אוצר אגדות לפני השינה" מאת רוזי דיקינס


בהמשך לספר הקודם על כוחו של דמיון, הרי שאגדות הן הדלק והכוח המניע לכך. אגדות מאפשרות לילדים לדמיין עולם קסום של  גיבורים עשויים ללא חת, נסיכות אמיצות, ענקים מטילי אימה, פיות טובות וגם רעות, ושאר דמויות אגדתיות.

בספר המוגש בפורמט גדול נמצאות ארבע אגדות אהובות – סינדרלה, החתול במגפיים, היפהפיה הנרדמת ושתיים עשרה הנסיכות הרוקדות. אגדות קלאסיות, מרתקות, שייקחו את הילדים אל תוך עולם הרפתקאות דמיוני אך גם כזה המאפשר לפתור בעיות בדרך חכמה, מקורית ובלתי צפויה.

מותאם במיוחד גם לראשית קריאה, אותיות גדולות ואיורים מרהיבים בצבעי מים מעוררים את האגדות לחיים.


"
אוצר אגדות לפני השינה" מאת רוזי דיקינס. איורים: אלן מארקס. מאנגלית: חגי ברקת. הוצאת "דני ספרים", 47 עמודים, כריכה קשה. מחיר לצרכן 79 ש"ח, מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il

הידעתם? טריוויה לכל המשפחה מאת סם סמית וסיימון טדהופ



ספר חידות עשיר בידע ומתאים לכל המשפחה. ספר שמעודד פעילות משותפת ומלא בשאלות מגוונות בתחומים שונים. בשאלות על בעלי חיים, ממציאים, מוזיקה, ספורט, מדינות בעולם, דינוזאורים, החלל ועוד נושאים מרתקים ומגוונים. אתם מוזמנים להשחיז את מוחכם ולבחון את עצמכם ואת כל בני המשפחה.

האנטיביוטיקה עוזרת לגוף להילחם בווירוסים. נכון או לא נכון; מהו מקצועו של הגיבור הקולנועי אינדיאנה ג'ונס? מה גדול יותר, חיידק או וירוס?, איזה יצור מנסים פו הדב וחזרזיר ללכוד בבור עמוק בעזרת צנצנת דבש? (סנארק, פחדרון או פילנפיל?); האם העדשה בזכוכית מגדלת קמורה או קעורה? זכיתי בעונה הראשונה של "כוכב נולד", אחרי שבגמר שרתי את "ים של דמעות". מי אני? כמה קרדיות אבק בקרוב חיות על המיטה שלנו? (250, 2,500, 25,000?)

בספר 51 חידונים, כשבכל אחד מהם עד כעשר שאלות. התשובות נמצאות בסוף הספר.

ספר נוסף בסדרה: "הידעתם? טריוויה לכל המשפחה – חיות".

"הידעתם? טריוויה לכל המשפחה" מאת סם סמית וסיימון טדהופ, איורים: שרה הורן, מאנגלית: חגי ברקת, הוצאת "דני ספרים", 112 עמודים. כריכה קשיחה, מנוקד. מחיר לצרכן 78 ₪. מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il

"כך הפכנו למשפחה" מאת הילה מידן


הילה מידן עוסקת בספרה בסוגי משפחות שונות. דרך השיח בין הבת לאם היא מעבירה באופן רגיש וחכם את הייחודיות של כל משפחה ומשפחה ונותנת מענה אפשרי לאופן שבו ניתן לספר לילדים צעירים על הולדתם. במקרה זה על משפחה חד הורית וילדה שנולדה מתרומת זרע. אך, ניתן להסיק וללמוד מהשיח על תהליך יצירת התא המשפחתי בכלל.
           
"אמא, יש לי שאלה". "מה, מתוקה? תשאלי ואענה, יקרה. איפה אבא שלי? למה הוא לא בתמונה?". "הו, גלי שלי, את ילדה מאוד נבונה.  אני שמחה שאת שואלת, פשוט שאלה נהדרת. בואי, אספר לך סיפור על המשפחה שלנו, רוצה?". "כן!" קראה גלי ונראתה מאוד מרוצה (מתוך הספר).

ילדים וילדות רוצים לדעת הכול על העולם סביבם ועל חייהם. אחת השאלות שמעסיקות אותם היא אופן הגעתם לעולם. ובספר יש לכך תשובה.

מחברת הספר הילה מידן, אם חד-הורית שבחרה להביא לעולם ילדה מתרומת זרע, כתבה ספר ילדים שמתאר את תהליך יצירת התא המשפחתי שלה ושל בתה. הטקסט שכתוב בחרוזים ומלווה באיורים פונה לילדי וילדות הגן ומציג דיאלוג אוהב בין אם לבתה בו מספרת האם איך נולדה המשפחה שלהן. 

בבוקר יום הולדתה השלישי של גלי, אחרי שקיבלה מאימה זר פרחים צבעוני ושתתה מיץ תפוזים, היא יושבת להתבונן ביחד עם אמה באלבום התמונות שלה. גלי כמו יתר בני גילה אוהבת להרגיש גדולה והשתיים בוחנות את התפתחותה בהשוואה לתמונות בהן הייתה תינוקת קטנטנה - הן רואות את גלי התינוקת בעריסה, את גלי בידיהם של סבה, סבתה והדודים. גלי מבחינה שדמות אחת חסרה בתמונות ושואלת: "איפה אבא שלי? למה הוא לא בתמונה?" אימה של גלי שמחה לשמוע את השאלה ומרגישה שהגיעה העת שגלי תשמע את סיפור המשפחה שלהן. הקוראים הצעירים ילמדו להכיר את הסיפור המשפחתי של השתיים בעזרת דיאלוג נפלא שמנהלות האם ובתה שדומה לזה שהם מכירים מביתם שלהם. בדיאלוג זה לומדת גלי איך באה לעולם במושגים שמתאימים לגילה ולעולמה. 

אימה של גלי ממשיכה ומשיבה לתהייה של בתה שחיפשה דמות אב בתמונות כמו שהיא מכירה מסביבתה ובחרה לספר לה על האופן בו נוצרה המשפחה. היא מדברת עם בתה על משפחות שונות שהן מכירות: אימא, אבא וילדים, אימא וילד, אימא וילדה ואבא, אבא וילד. היא מדגישה שמה שהופך אנשים למשפחה זו האהבה.

הטקסט שכתבה מידן מלווה באיוריה היפים של מיכל זינגר שממחישים את המגע הקרוב והאוהב בין האם ובתה וממקדים את הקוראים והקוראות הצעירים במסר המרכזי שעולה מהספר לצד זה המתואר בטקסט המופיע לצידם בכל צמד עמודים. הם עושים זאת באופן קסום ומלא חן. 

הילה מידן, אם ל-2, ילידת רמת השרון ותושבת תל אביב, מעצבת פנים שמתמחה בהום סטיילינג ייחודי ויוצרת שיטת הטיפול החדשנית "בית פנימי – בית חיצוני". בעברה הייתה עורכת דין ומגשרת מוסמכת.

"כך הפכנו למשפחה" מאת הילה מידן. איורים: מיכל זינגר. הוצאת הספרים "אוריון", 20 עמודים. מחיר לצרכן 49 ש"ח, לגילאי 8-4. מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il

הדינוזאורים מאת אמילי בון


סדרה חדשה המנגישה מידע לקטנטנים ועושה זאת באופן בהיר וקליל ובשפה מותאמת לגילאים צעירים.

בספר "הדינוזאורים". הקוראים הצעירים מוזמנים להכיר את הדינוזאורים המרתקים בספר מקסים זה, המכיל איורים יפהפיים שהזכירו לי את אנציקלופדיית "תרבות" המיתולוגית. האיורים צבעוניים ומרתקים. ובספר יש תשובות לשאלות מעניינות בנושא. כמו: כיצד הם נראו? איך הם חיו ומה הם אכלו?

סדרת "ראשית מידע לקטנטנים" פותחת חלון אל העולם המרתק סביבנו בפני כל הילדים הסקרנים, שזה עתה החלו לשאול שאלות על הסובב אותם. הנאה מושלמת להורים ולילדים גם יחד.

ספרים נוספים בסדרה: פרחים, חוף הים, דינוזאורים, תינוקות של חיות, יצורי היער, עונות השנה.

"הדינוזאורים" מאת אמילי בון, איורים: לי קוסגרוב, מאנגלית: חגי ברקת, הוצאת "דני ספרים", 32 עמודים. כריכה קשיחה, מחיר לצרכן 68 ₪. מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il        

ספר "ראשית מידע": "חיות מסוכנות"



ספר בסדרת "ראשית מידע", שיצאה לאחרונה במהדורה מחודשת בפורמט גדול. ספרים צבעוניים, ומרתקים הנותנים מידע בסיסי וחשוב על נושאים שונים האהובים על הילדים.

הספר מעניין ועונה על שאלות העוסקות בחיות מסוכנות. מהי החיה הארסית ביותר בעולם? מה אוכל כריש העמלץ הלבן? כיצד ממית התנין את טרפו?. האיורים מוסיפים לעניין וכובשים את העין. גם ילדים צעירים שאינם קוראים עדיין, ייהנו לדפדף וללמוד על החיות.

הטקסט קל לקריאה והוא מותאם במיוחד לילדי גן חובה וכיתה א' שמתחילים את דרכם בעולם הקריאה.

ספרים נוספים בסדרה: כלבים, חתולים, דובים, פרפרים, אפרוחים וגוזלים, סוסים, חיות מסוכנות, חיות לילה, רכבות, כבאים, משאיות, יערות גשם, החיים בחלל, הרי געש, מזג האוויר, הגוף שלנו, אנו אוכלים, אנטארקטיקה, החיים מתחת למים, סביבה ירוקה, כדור הארץ, דינוזאורים, מטוסים.

"חיות מסוכנות – ראשית מידע" מאת רבקה גילפין. איורים: פטריסיה דונירה. מאנגלית: חגי ברקת. הוצאת "דני ספרים", 32 עמודים, כריכה קשה. מחיר לצרכן 68 ש"ח, מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il     

בואו לגלות! בעלי חיים


ספר גדול ממדים, צבעוני ומלא באיורים מקסימים. זה ספר בסדרת מידע חדשה ומקסימה "בואו לגלות!".  הוא עשיר בעובדות מעניינות, תמונות וחידונים מעשירים. הילדים ייהנו לעבור בין הדפים וללמוד פרטים ועובדות על בעלי החיים המאכלסים את עולמנו.

האם תמיד רציתם לדעת כמה לבבות יש לתמנון? או מדוע הפינגווין לא יכול לחיות במדבר? או מהי החיה הכי ארסית בעולם? עכשיו אתם מוזמנים לפתוח ספר חוויתי זה ולגלות את התשובות לשאלות אלה ועוד רבות נוספות על ממלכת בעלי החיים המרתקת.

"בואו לגלות!" היא סדרת ספרי מידע חדשה לילדים סקרנים וגם להורים שאוהבים לבלות זמן איכות עם ילדיהם. הספרים בסדרה עמוסים בעובדות מפתיעות, בתמונות מרהיבות עין וגם בחידונים נחמדים לחידוד המחשבה.

ספר נוסף בסדרה: "בואו לגלות! דינוזאורים" מאת אדריאה מילס:  האם תמיד רציתם לדעת מי היה הדינוזאור הגדול ביותר? או איפה התגלו המאובנים של הטירנוזאורוס רקס? או מדוע נכחדו הדינוזאורים? עכשיו אתם מוזמנים לפתוח ספר מקסים זה ולגלות את התשובות לשאלות אלה ולעוד רבות נוספות על ממלכת הדינוזאורים המרתקת.


"
בואו לגלות! בעלי חיים" מאת אדריאה מילס. מאנגלית: חגי ברקת. הוצאת "דני ספרים", 63 עמודים. מנוקד. מחיר לצרכן 79 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il

"העצב שרצה אהבה" מאת אלה ויינטראוב


אלה ויינטראוב כתבה סיפור חכם וקריא העוסק ברגשות בחיינו. דרך האנשת הרגשות והפיכתם למשפחה דמיונית, היא עוסקת בנושא שלא קל להסבירו. איך מתמודדים עם רגשות. מה קורה לנו כשאנו עצובים, היכן מרגישים זאת? מה ניתן לעשות?

"בבית קטן בעל גג רעפים אדום גרים להם בני משפחת הרגשות בנחת. הם אוהבים להיות אצל האנשים, החיות והצמחים. בכל יום הם מתאספים ומספרים את חוויותיהם. רק העצב שותק ולא מספר דבר, הוא מרגיש שבני האדם אינם אוהבים אותו יותר. כשהוא יוצא לפארק הוא רואה ילד עצוב. האם הילד יקבל אותו באהבה?" (מתוך הספר)

הספר מציג את עולמם של הרגשות. הוא נפתח כמו כל סיפור טוב בתיאור מקום המגורים של משפחת "רגשות". על רקע איורים צבעוניים וחמים נפרש הטקסט שמתאר את סיפור העלילה ומכניס את הקוראים הצעירים לתוך עולמה של משפחת רגשות. דמויות הרגשות השונים מומחשות לצד הטקסט בצבעים ייחודיים שמתחברים למהותן ומדברים אל הקוראים הצעירים.

הקוראים לומדים כי בני משפחת רגשות נמצאים בכל מקום: באנשים, בחיות ובצמחים. בסוף היום אחרי שביקרו את כולם הם חוזרים לביתם וחולקים זה עם זה את החוויות שלהם, כמו שהילדים עושים בחייהם. הם מספרים זה לזה באילו מקומות ביקרו, מציינים את האיברים ששהו בתוכם.


באחד הימים אחרי שהרגשות חולקים את חוויותיהם, מתרחשת סיטואציה שילדים רבים מכירים מחייהם בעקבות אירוע או אירועים לא נעימים שחוו: העצב מגיע לבית המשפחה, אך מסרב לחלוק את יומו עם הרגשות האחרים ונכנס לחדרו. כשבני המשפחה ניגשים אליו לברר מה קרה, הוא מספר להם שאינו אוהב להיות עצמו והוא מבקש להיות רגש אחר. בתשובה לשאלותיהם הוא מסביר שהוא מרגיש פחות נאהב מבעבר כשהוא שוהה אצל אחרים. בני משפחתו מחליטים לסייע לו ועד שימצאו פתרון הוא יוצא לטייל.

בטיול הוא נתקל בילד עצוב שמסרב לקבלו, כשהילד לומד מחברתו שגם לעצב יש מקום, העצב מרגיש שייך ומתמקם בתוכו. הילד מכיר בעצב ומתמודד עמו ושניהם מרגישים יותר טוב והעצב יכול לעזוב ולשוב לביתו. העצב ובני משפחתו מבינים יחד שאת התובנה של העצב כדאי ואפשר ללמד אחרים.

הספר כתוב בחרוזים ומתאים לקריאה משותפת עם ילדים בגילאי הגן. הוא יכול לשמש בסיס לשיחה עם הילדים על הרגשות השונים כדי להתמודד עמם באופן שמפנה מקום לכל חוויה שלהם.

ספר זה הוא הראשון מתוך סדרת ספרים שעוסקים בעולמם הפנימי של ילדינו. כל ספר בסדרה ייתן כלים שיעזרו לילדינו להתחבר לרגשותיהם ולפנימיותם, ויסייעו להם לתקשר רגשית עם עולם המבוגרים.

לאורך כל הספר מתכתב הטקסט עם האיורים המקוריים והססגוניים של אורית קשת שמאירה בשלל צבעים את הסיפור ומוסיפה לייחודיותו.

"הכעס אמר, היום הייתי בכל המקומות, בבטן, בלב ואפילו בריאות".
השמחה ענתה: "יווו כמה נפלא, אני הייתי בבטן ובלב, אך ממש טיפה"

אלה ויינטראוב (48), אם ל-3, תושבת רעננה (ולשעבר כמון), עוסקת בתחום החינוך. בזמנה הפנוי היא אוהבת לכתוב סיפורים קצרים, בעלת דף בפייסבוק בשם: "אהבה זה הסיפור".

"העצב שרצה אהבה" מאת אלה ויינטראוב. איורים נפלאים: אורית קשת. הוצאת "אדמונית", 25 עמודים. מחיר לצרכן 68 ₪. להשיג בכל חנויות הספרים וכן באתר המחברת.

השביל של בודי מאת דני סטירין


דני סטירין הוא בעל מרכז טיפולי "החווה של דני" במושב סתריה. ספרו עוסק בבחירות ובשאלות שילדים וגם מבוגרים שואלים את עצמם. איך לבחור את הנתיב בו נלך? איך מחליטים באיזה שביל ללכת? שביל הפרפרים? שביל הממתקים? שביל נסתר?

ספר שמבקש מקוראיו לבדוק את עצמם. להרהר במשמעות הבחירה ועושה זאת באופן שהוא לכאורה פשוט וקליל, אך מניע לבדיקה עצמית ולמציאת פתרון שהוא אישי ופנימי.

"בגיל שבע נסעתי באוטובוס עם אודי יושע, חבר שלי, אח. הבטתי מבעד לחלון באנשים, בהמולה, במירוץ. לא הבנתי לאן כולם הולכים. ארבעים שנים לאחר מכן הזכיר לי אודי את אותה נסיעה והבנתי שאני חי את אותן שאלות, את אותו חיפוש היום כאב. ממש כמו אז כילד. ואתם יודעים משהו? זה בסדר, זה ממש בסדר" כך כותב דני סטירין על כריכת הספר. ולי נותר רק להסכים ולומר שהחיפוש נשאר תמיד וכך גם השבילים.

האיורים הם של ג'ורג' יונס והם עדינים ומותאמים יפה לכתוב.

"השביל של בודי" מאת דני סטירין. איורים: ג'ורג' יונס. הוצאת סטימצקי. מחיר: 69 ₪.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה