רשומות

יום שישי, 3 באוגוסט 2018

על שלושה ספרי מתח- רוח רפאים/יו נסבו, מאבק כוחות/בראד תור ואמא חורגת/קלייר סיבר



שלושה ספרי מתח מהנים ושונים מאד זה מזה. יו נסבו עם רוח רפאים- ספר קודר, בלתי צפוי, מפותל ומותח מאד. בראד תור עם מאבק כוחות- עכשווי, אמין ואפשרי לגמרי. קלייר סיבר עם אמא חורגת- מותחן פסיכולוגי שעוסק ביחסי אימהות חורגות ובני משפחתן החדשה. מי כאן שלגיה? מי המרשעת? ומה עם הצייד? בואו נתחיל.

מאבק כוחות מאת בראד תור


כתבתי כאן כבר על מספר מותחנים של בראד תור. תור כותב היטב, גיבוריו אמינים ומעניינים והם גדלים ומתפתחים מספר לספר. כאילו חזרתי לפגוש במכרים וותיקים. בספריו הקצב תמיד מסחרר, האקשן לא פוסק לרגע והמתים מתרבים מפרק לפרק.

בספרו 'מאבק כוחות' עוסק תור בטרור העכשווי ובאופן שהאסלאם הקיצוני מנסה ואף מצליח להוציא לפועל פיגועים המוניים. ספר מותח מאד, אמין ומהנה. גיבור ספריו של בראד תור הוא הסוכן סקוט הרוואת, הפועל בדמדומי החוק. המסגרת שהוא פועל בה הינה מחוץ למסגרות החוקיות. הוא אינו חושש להשתמש באלימות, למתוח את הגבולות, להתעמת עם הרשויות והעיקר- להביא תוצאות.

המותחן מתחיל בקריאת חירום מסירת מהגרים אל משמר החופים האיטלקי. הסערה המשתוללת לא מאפשרת להיענות לקריאה והסירה טובעת. כעבור כמה ימים, גופה נשטפת אל החוף. האיש מזוהה כטרוריסט מבוקש שנעלם שלוש שנים קודם לכן, ושמו מעורר פאניקה במסדרונות הסי.איי.אי. לאן הוא התכוון להגיע? מה הייתה מטרתו? והאם יש לו קשר למתקפה הגדולה שממנה הם חששו כבר תקופה ארוכה?

סקוט הרוואת נשלח למצוא את התשובות ועושה זאת בדרכו, תוך שהוא מתעמת עם מליציות טרור, אנשי מאפיה סיציליאניים ועוד.

נהניתי לקרוא ונותרתי עם תחושה שהמותחן הזה עלול לנבא אירועים עתידיים אפשריים. התרגום של חנה בן-צבי גורן טוב מאד וכך גם העריכה של שלומית ליקה.

בראד תור, מחבר רבי המכר של הניו יורק טיימס, הוא הכוכב הלוהט ביותר מבין כותבי המותחנים של ימינו. ספריו נמצאים דרך קבע בראש רשימות רבי המכר בארה"ב והם תורגמו ל- 27 שפות בכל רחבי העולם. הוא שירת כחבר בצוות האנליסטים של היחידה האמריקאית לביטחון המדינה. בקרו באתר שלו: www.BradThor.com

"מאבק כוחות" הוא ספרו החמישי שתורגם לעברית, אחרי "חיסול ממוקד" (הוצאת "דני ספרים" 2017), "הכרזת מלחמה" (הוצאת "דני ספרים" 2016"), "רשימה שחורה" (הוצאת "דני ספרים" 2015) ואחרי "צוות חשאי" (הוצאת "דני ספרים", 2015).

"מאבק כוחות" מאת בראד תור. מאנגלית: חנה בן-צבי גורן, הוצאת "דני ספרים", 416 עמודים. מחיר לצרכן 98 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il

אמא חורגת מאת קלייר סיבר


מותחן פסיכולוגי המסופר בקולות 2 אחיות. ג'יני ומרלנה. ג'יני נישאה זה עתה למתיו ועברה להתגורר באחוזתו יחד עם בנה. למתיו שני ילדים בגיל ההתבגרות- סקרלט ולוק. ג'יני עושה הכל כדי להצליח ולהתחבב על ילדיו של מתיו, אלא שסקרלט דוחה את ניסיונותיה.

לג'יני בן בשם פרנקי אותו גידלה לבד כל חייה ואחות החיה בלונדון. האחות היא עיתונאית צינית המתמודדת עם החיים לבד ומתבוננת מבחוץ על חייה של אחותה, תוך שהיא מטילה ספק בהצלחת הנישואין וחושדת שמשהו רע עומד להתרחש.

לג'יני  קשה להתאקלם. היא חשה לא שייכת, חסרת תועלת ומפוחדת. הבית סוגר עליה, היא שומעת שהקירות לוחשים לה וחושדת שהיא מאבדת את שפיות דעתה. מערכת היחסים שלה עם בעלה הטרי מתחילה להתערער ואירועים מוזרים ממשיכים לקרות. אחד החדרים בבית נעול והמפתח נעלם. מי יודע מה מסתתר בחדר הנעול? ג'יני עצמה נוצרת סודות מעברה, אותם אינה חולקת עם מתיו. מזכיר קצת את "רבקה" של דפני דה מורייה- רומן גוטי קלאסי העוסק בגיבורה המתאהבת באלמן עשיר ועוברת לגור באחוזת מנדרליי הקודרת.  

אהבתי את הקטעים בהם הכותבת "יוצאת" מהעלילה ועוסקת במשמעויות של אגדת שלגיה. היא עשתה זאת באופן מושחז, אירוני והומוריסטי. הייתי שמחה אם הייתה מכניסה קצת מזה לתוך העלילה המתפתלת והבלתי צפויה.

מותחן סביר, מותח, הדמויות מתקבלות על הדעת ועדיין העלילה לא מהודקת דיה והסיום מעט בנאלי. התרגום של נעמי גליק- עוזרד סביר.

"אמא חורגת" מאת קלייר סיבר. מאנגלית: נעמי גליק- עוזרד. הוצאת שמואל זימזון בע"מ, הפצת ספר לכל. 326 ע"מ. מחיר- 98 ₪.

רוח רפאים מאת יו נסבו


הספר התשיעי בסדרת הבלש הארי הולה, המפקח השתיין, הבלתי צפוי והשנוי במחלוקת ממשטרת אוסלו. ספר מתח מצוין, אפל וקשוח העוסק בהתמכרות לסמים ובחיים של צעירים בימינו.

הבלש הארי הולה חוזר לאוסלו אחרי שלוש שנים בהונג קונג, שם התפרנס בתור "יועץ לבעלי חוב" בגביית חובות מחייבים. הוא חוזר לאוסלו מתוך מטרה לעזור לאהובתו רקל. בנה אולג נעצר באשמת רצח נרקומן צעיר והארי מנסה לעזור ולפתור את הפרשה. הארי צולל אל עולם הפשע והסמים של אוסלו ומוצא כי ברחובות נמכר סם חדש ומסוכן במיוחד. הוא מגלה כי הסם נמכר על ידי כנופיה ספציפית ואכזרית במיוחד הנשלטת בידי אדם בלתי ידוע ואשר כל מי שמתקרב אליו, נרצח.

הארי הולה לא מוותר, נעזר בחבריו המשרתים במשטרת אוסלו ואט אט מצליח לעלות על עקבות אנשי הכנופיה. אוסלו של נסבו היא עיר קשה, רווית פשע וסמים. גיבוריו אנושיים, נוגעים ללב ונושאים על גבם עבר כואב ופוצע. הארי אינו בלש שגרתי, שתיין המנסה להתגבר על האלכוהוליזם שלו ועל רגשי האשם מכך שפגע באהוביו.

חקירתו חושפת שחיתות משטרתית ושלטונית ועם התקדמותה, נעשים ניסיונות לחבל בחקירה ולפגוע בו.
הסיפור מסופר דרך מספר דמויות כרשומון המתקדם אט אט לסיום המפתיע. גם קולה של חולדה המתגוררת עם גוריה בבית הנרצח, משולב בעלילה.

יו נסבו מצליח להדהים, להפתיע ולשכנע. הכתיבה שלו סוחפת ומרתקת. הסיום השאיר אותי מופתעת ולמעשה אין לדעת מה יקרה עם הארי הולה בהמשך. קראתי מרותקת ולטעמי יו נסבו הוא אחד מסופרי המתח הטובים כיום. רות שפירא שתרגמה את הספר מנורווגית עשתה עבודה נהדרת. תענוג לקרוא!

ספר מומלץ במיוחד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה