רשומות

יום חמישי, 12 ביולי 2018

על שלושה ספרי אהבה מיוחדים- צורת המים, כחול הירח ופרפרים בנובמבר



הפעם שלושה סיפורי אהבה מיוחדים ובלתי צפויים. בספר ' צורת המים' מתאהבת אלייזה אספוזיטו, יתומה מגיל צעיר ואילמת, ביצור אמפיבי שנלכד באמזונאס. בספר התקופתי 'כחול הירח' מתאהבת קתרין, אלמנה צעירה, באחיו של מעסיקה. בספר 'פרפרים בנובמבר' מתאהבת הגיבורה, שזה עתה התגרשה, בילד קטן אתו היא יוצאת למסע ארוך לאורך חופי איסלנד.
שלושה ספרים מעניינים, מהנים ונוגעים ללב.

צורת המים מאת גיירמו דל טורו ודניאל קראוס


סיפור אהבה מרגש, יפהפה ורגיש. הסיפור מהווה בסיס לנושאים כואבים בארצות הברית של שנות הששים- התייחסות לשוני, גזענות, התנשאות מעמדית, דעות קדומות ופחד מהבלתי ידוע.

אלייזה אספוזיטו, אילמת מלידה ויתומה מגיל צעיר, נאבקת כל חייה ביחסם של האנשים כלפיה. הן בבית היתומים בו שהתה עד גיל 18 ואז נזרקה לרחוב, והן בעבודתה כמנקה במכון לחקר החלל והאוויר בבולטימור.
לאלייזה 2 חברים בלבד. זלדה, חברתה לעבודה, וג'יילס, שכנה הצייר. הם אלה שתומכים ומחזקים אותה. באחד הלילות, כשהיא נמצאת במכון ועוסקת בניקיון, היא נחשפת למשהו שלא הייתה צריכה לראות. יצור אמפיבי שנלכד באמזונס והובא למכון לצורך מחקר. היצור הוא מבעית, אך בה בעת גם מרהיב ומרתק, ואלייזה נמשכת אליו בכבלי קסם. בעזרת שפת הסימנים, השניים לומדים לתקשר ובמהרה הופכת המשיכה ההדדית לאהבה, והיצור הופך להיות הסיבה היחידה שלמענה מוכנה אלייזה לחיות.

אלא שהזמן קצוב. היצור הוא נושא למחקר וריצ'רד סטריקלנד, החייל שלכד את הייצור, משתוקק לנתח אותו לפני שהרוסים יצליחו לגנוב אותו ולהשתמש בו לצרכיהם. אלייזה מבינה שעליה לעשות הכל כדי להציל את אהובה ובונה תכנית הצלה יחד עם ג'יילס וזלדה. היא מצליחה להוציא את תכניתה לפועל אלא שסטריקלנד עולה על עקבותיה. וגם הרוסים עדיין לא אמרו את המילה האחרונה.

הסיום המפתיע הוא שיאו של הסיפור שאמנם הוא פנטסטי ודמיוני, אך מצליח להראות שניתן לבנות בין כל היצורים גשר הבנוי מרגש, אכפתיות ואהבה. אין זה משנה עד כמה גדול השוני.

הספר והסרט יצאו במקביל.
הסרט זכה בארבעה פרסי אוסקר לשנת 2018, ביניהם הפרס לסרט הטוב ביותר, ובפרס אריה הזהב לסרט הטוב ביותר, פסטיבל ונציה 2018

"צורת המים" מאת גיירמו דל  טורו ודניאל קראוס. מאנגלית: ימימה עברון, הוצאת "דני ספרים", 485 עמודים. מחיר לצרכן 98 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il

פרפרים בנובמבר מאת אידור אווה אולפסדוטיר


סיפורה של אישה נשואה העובדת כעורכת ומתרגמת ושולטת באחת- עשרה שפות. יום בהיר אחד מודיע לה בעלה שעומד להיוולד לו ילד מאישה אחרת והוא מבקש להתגרש ממנה. באותו יום, מוקדם יותר, מודיע לה מאהבה שלא ייפגש אתה יותר.

הסיפור מסופר בגוף ראשון, דרך עיניה של הגיבורה ונעשה באופן מאופק מאד, ללא כל הבעת רגש. המעשים הם המדברים בשמה. היא מחליטה לצאת למסע, כדי לעבד את השינויים הדרמטיים בחייה. אלא שאז, מגיעה אליה לביקור חברתה הטובה, הנמצאת בהריון, מחליקה על הקרח ליד הכניסה לבית ומתאשפזת בבית חולים. לחברה ילד בן 4, חירש אילם והיא זו שמתבקשת לטפל בו, כל עוד חברתה מאושפזת.

היא רוכשת יחד עם הילד כרטיס הגרלה וזוכה בכסף רב שהופך אותה לאישה עשירה מאד. היא מחליטה לצאת למסע אותו תכננה ולוקחת את הילד אתה. המסע על פני כביש הטבעת המקיף את איסלנד, מעמת אותה עם עצמה ועם עברה. היא שחשבה שלעולם לא יהיו לה ילדים מתאהבת בילד שאתה ולומדת על אימהות, אהבה וחברות.

המסע מזמן לה מפגשים מוזרים ושונים. עם מקהלה אסטונית, ציידים שכמעט יורים בה, חוואים שמגדלים דבורים, וטרינר שמנסה להציל בז מפחלוץ ועוד דמויות מעניינות.

ספר מאופק, עדין ויפה.

איידור אווה אולפסדוטיר נולדה ברייקיאוויק ב-1958. מלמדת תולדות האמנות באוניברסיטת איסלנד. פרסמה עד כה חמישה רומנים, ספר שירה ומחזה אחד. ספריה תורגמו ל-28 שפות.

"פרפרים בנובמבר" מאת איידור אווה אולפסדוטיר. מאנגלית- גבי סילון. הוצאת חרגול הוצאה לאור. מודן הוצאה לאור. 270 עמודים. מחיר: 88 ₪.

כחול הירח מאת סימונה ואן דר פלוכט


סיפור אהבה היסטורי תקופתי המתרחש בהולנד בתקופת תור הזהב. מי שקרא את הספר "נערה עם עגיל פנינה" של טרייסי שבלייה, ימצא נקודות דמיון. בשני הספרים העלילה מתרחשת בעיר דלפט. בשני הספרים הגיבורה היא נערה העוסקת בעזרה במשק הבית. אך כאן נגמר הדמיון.

קתרין עוזבת את הכפר בו נולדה, לאחר מותו של בעלה ועוברת לנהל את משק הבית של משפחת ואן נולנט. קתרין נושאת אתה סוד כבד והיא חוששת מאד פן יתגלה. כאשר נראה לה שסודה יתגלה היא עוזבת לדלפט ושם מנהלת את משק הבית של אייברט ואן נולנט האלמן. אייברט, מגלה את כשרון הציור שלה והיא עוברת לעבוד בעיטור כלי חרס ומתאהבת באחיו של מעסיקה. אלא שאהובה יוצא למסע ארוך ועליה להחליט האם להמתין לו או להינשא לאחיו האלמן.
הכותבת משלבת בסיפור את הפיצוץ בעיר דלפט בשנת 1654 ועוד אלמנטים עובדתיים ההופכים את הסיפור לאמין ואפשרי.

מי שאוהב רומנים היסטוריים ייהנה מאד מעלילותיה של הנערה מהמאה ה-17 המשולב בסיפור כלי החרס המיוחדים ההולנדיים והעיטורים הכחולים שאפיינו אותם. כלים הידועים בשמם 'כחול דלפט'. ומכאן גם שם הספר 'כחול הירח'.

רומן קליל, נקרא בשטף, מעניין ומתאים מאד לימי הקיץ החמים. קחו אותו אתכם לנופש.

"כחול הירח" מאת סימונה ואן דר פלוכט. מהולנדית- ד"ר אורן שדה- לייכט. הוצאת כנרת, זמורה- ביתן. 269 עמודים. מחיר- 94 ש"ח



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה