רשומות

יום שישי, 11 במאי 2018

על שלושה ספרי מתח של ז'ורז' סימנון, הרלן קובן ופיטר סוונסון



הפעם חוזרים לז'אנר האהוב עלי – מתח. שלושה ספרי מתח מהנים מאד. ז'ורז' סימנון בסדרת הפקד מגרה המצוינת "לילה בצומת" – המפקח מגרה מתמודד עם רצח של סוחר יהלומים המתרחש בצומת בפאתי פריז. הרלן קובן עם "בבית" מיירון בוליטר החוקר הפרטי מנסה לפענח את תעלומת חטיפתם של שני ילדים שנחטפו ממשפחותיהם. פיטר סוונסון עם מותחן על נערה נוירוטית העוברת לגור לחצי שנה בבוסטון ובדירה לידה נרצחת צעירה.

לילה בצומת מאת ז'ורז' סימנון



הפקד מגרה הפופולרי יוצא לחקור רצח של סוחר יהלומים שהתרחש בצומת בפאתי פריז.
ספרו השישי של סימנון בסדרת הפקד מגרה נכתב בשנת 1931. 75 רומנים ו-28 סיפורים קצרים כתב סימנון על הפקד מגרה. אחת הדמויות המוכרות והידועות בספרות הבלשית.

העלילה עוסקת ברצח המתרחש בצומת מחוץ לפריז. סוחר יהלומים יהודי בשם אייזיק גולדברג נמצא מת במוסך של קרל אנדרסן. מגרה חוקר את קרל אנדרסן 17 שעות ולא מצליח לחלץ ממנו הודאה ברצח. אנדרסון הוא אדם מוזר- בעל גינונים אריסטוקרטיים, מעודן, אמין ושונה מהעבריינים המוכרים לפקד. הוא נפצע בתאונה ומרכיב מונוקל שחור על עינו העשויה זכוכית. לאנדרסון אין הסבר איך הגיע האיש המת למוסך שלו ולבסוף מחליט הפקד לשחררו ויוצא אל המקום בו התרחש הרצח.

הפקד מגרה הוא אדם מרשים, הר אדם חסון וקר רוח שטכניקת החקירה שלו מבוססת על חושים מחודדים ועל הבנת אישיותם של הדמויות המרכזיות בחקירה. הפקד מגיע אל ביתו של אנדרסון ופוגש שם את אחותו היפה והמוזרה. מדוע נועל אותה אנדרסון בחדרה? מדוע שאר התושבים בצומת מנסים להסתיר משהו? מדוע רוצחים גם את אשתו של סוחר היהלומים המגיעה למקום? סודות על גבי סודות, שקרים וערפול מכוון. הפקד צריך לפצח את התעלומה ולעשות זאת במהירות לפני שיפגעו אנשים נוספים.

הספר הפך כמעט מיד לסרט מצליח מאד של הבמאי הצרפתי ז'אן רנואר שיצא בשנת 1932.

נהניתי מאד לעקוב אחר העלילה והאופן שבו הפקד מגרה מגיע לחקר האמת. הדמויות משורטטות היטב, הפקד יעיל והחלטי והאווירה מהפנטת. סימנון הצליח להעביר אותי לתקופה אחרת, לזמן שבו מפעילים את החושים ולא את גוגל. לזמן שבו יש צורך במוח מחודד ולא בטכנולוגיה מהירה. ועדיין, העלילה רלוונטית, מהירה, מרתקת ומצליחה לנצח את מכשול הזמן.

לילה בצומת מאת ז'ורז' סימנון. תרגמה מצרפתית: רמה איילון. הוצאת עם עובד. 164 עמודים. 68 ₪.

בבית מאת הרלן קובן


לפני עשור נחטפו שני ילדים מבית בשכונה עשירה ומכובדת. הגיעה דרישת כופר ואחריה דממה. עשר שנים ולא נמצא כל זכר לילדים או רמז כלשהו על מקום הימצאם. וין, חברו הקרוב של החוקר מיירון בוליטר ובן הדוד של אחת האימהות שילדה נחטף, סבור שמצא את אחד הילדים. הוא מבקש ממיירון לחבור אליו כדי לפתור את התעלומה.

הרלן קובן שחיבר מעל 30 ספרי מתח חוזר עם מיירון בוליטר. (הספר ה-11 בסדרת מיירון בוליטר) שחקן כדורסל שפציעה קטעה את קריירת הכדורסל המבטיחה שלו. מיירון הוא איש אמיץ, ישר ורגיש ויחד עם וין חברו המולטי מליונר, הוא יוצא למסע מציאת הילדים המוביל בין מספר ארצות, דמויות מרושעות, עבדות מינית, פדופיליה וניצול.

ההצלחה היא חלקית. בוליטר מצליח להציל את אחד הילדים. אך היכן נמצא הילד השני? האם הילד שמצא הוא אכן הילד הנחטף. מדוע אינו משתף פעולה ומוסר מידע לגבי הילד האחר? מה קרה במשך 10 השנים שחלפו? מדוע ההורים של הילד שנמצא מסרבים לשתף פעולה ולעזור במידע?  

הקצב מסחרר, התפניות מרובות ומי שאוהב את ספרי הרלן קובן, יאהב גם את הספר הזה על פיתוליו, גיבוריו המיוחדים ואווירת המסתורית השורה עליו. הסיום מפתיע ולא צפוי.

בבית מאת הרלן קובן. מאנגלית: שאול לוין. הוצאת כנרת, זמורה ביתן. 335 עמודים. 98 ש"ח

כל הפחדים בעולם מאת פיטר סוונסון


נערה נוירוטית שעברה חטיפה וכמעט נרצחה על ידי החבר שלה מחליטה להיענות להצעתו של בן דודה קורבין דל ולהחליף אתו דירות. הוא יעבור לגור בדירתה שבלונדון למשך חצי שנה והיא תעבור לגור בבוסטון.

קייט מגיעה לבוסטון ונכנסת לגור בדירה המפוארת של בן הדוד. כבר ביום השני להגעתה היא מגלה לתדהמתה שהשכנה שלו, צעירה בשם אודרי מרשל, נרצחה. כשהמשטרה חוקרת אותה בעניין קורבין, לקייט אין תשובות רבות, אך סקרנותה מתעוררת. הסקרנות גוברת כשהיא פוגשת את אלן צ'רני, דייר נאה ושקט המתגורר ממול, בדירה המשקיפה על דירתה של אודרי. אלן ראה את קורבין מבקר תכופות בדירתה של אודרי, אך קורבין מכחיש שהוא הכיר את הצעירה. האם בן דודה של קייט הוא הרוצח? ואולי אלן, שאליו קייט נמשכת, הוא האשם? או אולי החבר לשעבר של אודרי, ג'ק?
קייט, עדיין מעורערת בעקבות טראומת העבר, מוצאת את עצמה במערבולת של חשדות, שאין לדעת איזה מהם אמיתי ואיזה רק פרי דמיונה. אך הסכנות המייסרות את מחשבותיה הן משחק ילדים לעומת מה שעומד לקרות באמת.
סוונסון, בונה את העלילה באופן מחוכם ואנו מתוודעים לסיפור דרך עיניהן של הדמויות השונות. המתח נבנה בהדרגה ומועצם מדף לדף. הקורא יודע מה עלול לקרות לפני הגיבורה התמימה המנסה להמשיך בשגרת חייה. מותח מאד ומהנה.

פיטר סוונסון מחבר רב-המכר רצח ראוי, הוא השם החם החדש בתחום ספרי המתח הפסיכולוגיים. הספר החדש שלו נמצא כרגע בראש רשימות רבי המכר של הניו יורק טיימס והספרים שלו תורגמו כבר למעל 30 שפות. בכתיבה מסחררת וחסרת פשרות, הוא מצליח לעשות לקוראים מה שהוא עושה לדמויות שלו – להכניס אותם לתוך משחק חתול ועכבר עמוס בפיתולים ובהפתעות, שאין לדעת איך הוא ייגמר.

"כל הפחדים בעולם" מאת פיטר סוונסון. מאנגלית: נועה מרום-צדוק. הוצאת "דני ספרים". 349 עמודים, מחיר לצרכן 98 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il            


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה