רשומות

יום שלישי, 4 באוקטובר 2016

על ספר המתח "גאות ליל ירח מלא"- מאת סילה ורולף בוריילינד


ספרי מתח של סופרים סקנדינבים מושכים אותי במיוחד. הם מפותלים, מתוחכמים, מותחים מאד, אפלים ואינטליגנטים. ספרם של סילה ורולף בוריילינד ממשיך את המסורת. כתסריטאים של הסדרות "וולנדר" של הניג מנקל ו"מסתורין" של ארנה דאל הם יודעים היטב את המלאכה והספר מותח החל מהעמוד הראשון ועד הסיום.

העמוד הראשון מצייר תמונה של שלוש דמויות החופרות בור על קו המים במפרץ האסלוויקן באי נורדקוסטר. לתוך הבור מושלכת אישה צעירה, הרה ורק ראשה מבצבץ מעל החול. הגאות עולה ושוטפת את ראשה של האישה, המים חודרים אל אפה ופיה והיא צורחת באימה. ילד קטן רואה את כל מה שקורה ונמלט מהמקום.

עשרים וארבע שנים אחרי והפשע המזעזע עדיין לא פוענח. צוערת משטרה בשם אוליביה רונינג שגם אביה היה שוטר, מקבלת משימה במסגרת לימודיה – תיק ישן שלא פוענח ועליה לעבור על פרטי החקירה אולי תמצא משהו נוסף. אוליביה מקבלת את תיק פרשת רציחתה של האישה על החוף. היא מנסה לאתר את החוקר של התיק ולדלות פרטים על החקירה. אוליביה  היא דמות גיבורה מפתיעה ומעניינת. עדיין, לא מנוסה ומקצועית. אך, רגישותה והאכפתיות שלה מקדמים אותה. תוך כדי שאנו, הקוראים, מתוודעים למאמציה, העלילה עוברת לכוון נוסף- סדרה של התקפות אלימות על הומלסים שמצולמות ומועלות לאינטרנט- גם את הפשעים הללו המשטרה לא מצליחה לפענח.

תוך כדי התקדמות חקירה של אוליביה, העלילות נכרכות זו בזו. מסתבר, שהחוקר לשעבר של רציחת האישה הוא כיום הומלס שחבריו מותקפים באכזריות. אני נשאבתי לתוך קווי העלילה המקבילים המתארים מציאות אכזרית של קהילה עסקית מונעת מבצע כסף, תחלואים חברתיים עכשווים, אלימות, רוע, קינאה ואכזריות המזכירה את סרטו של סטנלי קובריק "התפוז המכני". כל זאת, בכתיבה מדויקת, שוטפת ומהירה. התיאורים ריאליסטיים מאד ולא חוסכים מהקורא תיאורים קשים של אלימות. הדיאלוגים משכנעים וכך גם מרדפה של אוליביה אחר האמת במשותף עם חוקר משטרה שנפלט מתוך החברה והפך הומלס.  

התמהיל הזה של רצח מן העבר, אלימות עכשווית של צעירים כלפי הומלסים, דמויות מפתיעות ומסקרנות, כתיבה משכנעת וריאליסטית, פיתולים עלילתיים והסתבכויות שונות, הופך את ספר המתח למרתק ומהנה. כשאני קוראת ספר מתח אני מנסה לנחש מיהו הרוצח. כאן, לא הצלחתי והופתעתי. אז אם אתם בעניין של ספר מתח אינטליגנטי, עכשווי, מלא בטיפוסים מפתיעים, עלילה שוצפת וסוף מפתיע- זה הספר עבורכם.

 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה