רשומות

יום שלישי, 22 בספטמבר 2015

כישוף למתחילים- קלי לינק




ספרה של קלי לינק ' כישוף למתחילים' עוסק בקסמים למתקדמים.

הסיפור הראשון בספר סיפורי הכשפים של קלי לינק נקרא ' ארנק הפיות' . כשהגעתי לסוף הדף הראשון ידעתי שנכבשתי. מי שכותבת שאפשר לגלות את הצבע של משהו בעיניים עצומות ורק במישוש, תיקח אותי איתה למחוזות של קסם, זה בטוח.

כך היא כותבת " לדוגמא, לשבת על מדשאה ולדעת בעיניים עצומות איזה צבע ירוק יש לדשא, רק לפי התחושה המשיית והגמישה. בבגדים, דברים מקטיפה אלסטית הם תמיד אדומים למגע כשהעיניים עצומות, גם אם הם לא אדומים"  

הלכתי לארון, עצמתי עיניים ומיששתי את הבגדים מנסה לנחש באיזה צבע אני נוגעת. ניחשתי כמה אבל קצת רימיתי כי אני יודעת באיזה סדר מונחים הבגדים. כך שידעתי היכן החולצה הכחולה והחצאית האפורה. את הלבן מצאתי לפי עובי הבד וכך גם את האדום. אני צריכה להמשיך לנסות.

אני לא יודעת מה איתכם ואם אתם אוהבים סיפורים קצרים. אני אוהבת מאד. אם תתנו לי לבחור בין קובץ סיפורים לבין רומן, אבחר תמיד בסיפורים. אליס מונרו, אתגר קרת, אדגר אלן פו, מופאסן, יוסל בירשטיין,בורחס, קפקא, גוגול, כולם כתבו סיפורים קצרים מופלאים. לא פשוט כלל לכתוב סיפור קצר שיש בו עלילה וצריך לספר אותו מהר כי היריעה קצרה ואי אפשר לעשות שגיאות כי אין איפה להחביא אותם. הסיפור הקצר הוא מבנה מדויק שדמיונותיו מאופיינות מיד בתחילה וכל מילה חשובה. האם קלי לינק מצליחה בכך? אין לי תשובה פסקנית. בגדול אני יכולה לומר שכן. אך חלק מהסיפורים התארכו לי מדי, היו מפוזרים ולא הבנתי מה בדיוק היא רוצה ממני.

מי שאוהב ריאליזם סיפורי- סיפוריה של קלי לינק אינם עבורו. מי שרוצה לחלום תוך כדי קריאה וללמוד על הרגלי הקנייה של זומבים, או על תיקים שיש בהם חיים או על בתים רדופי ארנבים זה בדיוק הספר המתאים. הקסמים שבספר אינם מסוג הארי פוטר. הקסמים הם כאילו מציאותיים, חלק מהכללים של עולמנו. אולי אפשר להגדיר זאת כמציאות פנטסטית או כחלום בהקיץ. תחושה של מוזרות שהייתי צריכה לבדוק עם עצמי מהיכן היא נובעת. בסיפור ' התותח' עומדים לשגר אדם לחלל והשיח סביב כל כך מציאותי , יומיומי ורגיל שבסוף הסיפור האמנתי שכך צריך להיות, שזה תפקידו של התותח.

הסיפור 'חיות אבן' הוא אחד הסיפורים הטובים ביותר בספר. המוזרות מגיעה באקראי, הארנבים המאכלסים את המקום נדמים חביבים, לא מזיקים. הסיפור מתקדם באיטיות והתפנית המגיעה אינה מורגשת. לפתע, מצאתי את עצמי בתוך חלום בלהות של משפחה עירונית המתמודדת עם ארנבי רפאים. קלי לינק מצליחה ליצור עולם אמיתי בתוך פנטזיה. אמיתי במובן של תחושה מוכרת, של כך זה צריך להיות. אבל, איך זה אפשרי שאכיר את נוהגי הקנייה של הזומבים בסופר? ואיך זה שאני מקבלת את העובדה שזומבים נוהגים לערוך קניות? היא מצליחה לשכנע אותי שכך זה.

בסיפוריה יש מכשפות, יש זומבים, יש נישואים בין החיים למתים, יש קסמים, אבל לא הם העיקר. אני מצאתי בסיפורים רגש והומור ואנושיות. הדמויות משמשות אותה כדי שנחשוב על עצמנו, על החיים. על הכאב, הבלבול, הצער, הגעגועים, שיש בחיינו.

אז, כן, קלי היא אכן קוסמת. אבל כזו שעוסקת בחיבור הפנטזיה למציאות מתוך כוונה שהקורא ימצא את עצמו בתוך הסיפורים הכל כך אנושיים ונוגעים ללב, למרות מוזרותם.

איתי היא הצליחה כבר מהעמוד הראשון.

 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה