רשומות

יום רביעי, 23 בספטמבר 2015

מחפשים מה לעשות בסוכות? סעו לטייל ברמלה!


הייתם כבר בצפון , בים המלח, בתל אביב ובאילת. אבל, האם כבר טיילתם בעיר רמלה? באתריה ההיסטוריים? בשוק הצבעוני המלא כל טוב? במסגד הגדול ? בבריכת הקשתות? במרכז היהדות הקראית העולמית? אם לא הייתם ולא ביקרתם, סוכות זה זמן מצוין לבקר ולהיות ברמלה כיוון שעיריית רמלה מקיימת במהלך חוה"מ סוכות מגוון פעילויות ואטרקציות המתאימות לכל המשפחה.

הפעם, אני רוצה להיות שגרירת העיר רמלה ולספר לכם עד כמה נהניתי והתרשמתי בסיור אליו הוזמנתי יחד עם עוד בלוגרים ועיתונאים. מדריך הסיור היה רון פלד שהוא גם מנהל המוזיאון בעיר וידען גדול כך שלמדתי להכיר את ההיסטוריה של העיר ואת קורותיה לפני ולפנים וזה היה מרתק ומעשיר. במהלך סוכות יתקיימו סיורים מודרכים בכל אתרי העיר, בדיוק כמו הסיור בו השתתפתי ואני ממליצה בחום שתשתתפו. אפרט את הפעילויות בהמשך.
                                     בצילום- רון פלד בכניסה למסגד הגדול

הסיור שלנו התחיל במסגד הגדול. למעשה, זה היה מבנה כנסייתי והבזיליקה הגדולה בארץ. הוא נבנה במאה ה-12 ונכבש על ידי המוסלמים. יש בו שלושה אולמות מקבילים, אולם תווך ושתי סיטראות והוא בין היחידים ששרדו בשלמותם מהתקופה הצלבנית. כאשר מתכנסים בו לתפילה בימי ששי הוא מלא עד אפס מקום. הוא נקרא גם מסגד אל-עומרי. מבנה יפהפה ומרשים מאד. ניתן לראות בו את המח'ראב המראה את כיוון התפילה למכה ואת ה"מינבאר" – הדוכן אליו עולה הדרשן בימי ששי.

מהמסגד אל שוק רמלה- שוק שכיף לטייל בו. צבעוני ומלא בטעמים. הוא נבנה בתקופה העות'מנית וקיים למעלה ממאה שנה. מה לא תמצאו בו? פירות וירקות, תבלינים, בורקס תורכי נהדר, טעמתי היה טעים משהו משהו. סנדוויץ' טוניסאי- גם טעים מאד. לימונדה טרייה, מנות הודיות, תבשילים מזרחיים, גבינות מובחרות, מלבי ועוד ועוד. במהלך סוכות ניתן לרכוש כרטיס טעימות לשוק- הכרטיס מקנה 3 טעימות מדוכנים נבחרים ( בחירה אישית שלכם מבין 6 דוכנים) וכניסה ל-3 אתרים – מוזיאון, מגדל לבן ובריכת הקשתות כולל השתתפות במשחק 'מחפשים את המטמון'- בעלות של 69 ₪.
                        בצילום- ג'קי מהבורקס מסביר איך מכינים ואיתו דובר העירייה רוני ברזילי

מהשוק למוזיאון- המוזיאון נפתח ב-2001 בבניין היסטורי שנבנה בשנת 1922. הוא מתעד ומציג את תולדות העיר למן הקמתה במאה השמינית לספירה ועד ימינו. יש בה ששה חדרי תצוגה ובהם ממצאים המציגים את חיי היום יום, המסחר והאמנות. החדר המעניין ביותר, מציג את מטמון מטבעות הזהב שהתגלה בעיר והכולל 376 מטבעות זהב טהור מהתקופה העבאסית שנטבעו ברחבי העולם האיסלמי. אחד מהמטמונים האסלאמיים החשובים ביותר שהתגלו בארץ ובמרחב האיסלמי הקדום בכלל.


במוזיאון פגשנו את דובר העירייה רוני ברזילי שסיפר לנו על העיר רמלה כיום- הידעתם שהעיר מונה 78.000 תושבים? רובם יהודים ושליש מהם ערבים. העיר קלטה אלפי עולים בשנים האחרונות בעיקר ממדינות רוסיה לשעבר. בעיר יש עולים יהודים מ-56 מדינות. מפרו, קולומביה, ונצואלה, אתיופיה, רוסיה. יש בה קהילה בוכרית גדולה. מכירי הנדל"ן בה עדיין נוחים ויש ביקוש רב לגור בה. לא רק עקב קרבתה לתל אביב אלה גם בזכות מערכת החינוך המצוינת שמתקיימת בה. תלמידי העיר משתתפים באופן קבוע בתחרויות ארציות וכעת השתתפו בתחרות רובוטיקה וזכו במקום הראשון. עוד סיפר רוני שיש בעיר כ-ששת אלפים מתנדבים בתחומים השונים. אכן, מכובד.

התחנה הבאה- ביקור בבית דביט ניהאד , פסל המפסל בחוטי ברזל. איש מרתק שהפך את ביתו לגלריה. הוא מעביר סדנאות בפיסול וביתו פתוח למבקרים. יצירותיו נמכרות ברחבי העולם ופסלי הזית שיצר נמצאים במקומות רבים. שווה לתאם ביקור ולשמוע מה יש לו לומר על חיים משותפים ועל דו קיום. כשאנחנו ביקרנו אצלו הוא עבד על יצירה לתערוכה בירושלים של דמות ענקית בשמלת כלה. ניהד- 08-9153676

בית הקברות האנגלי- ניתן למצוא בתי קברות אנגליים במספר מקומות בארץ. ברמלה הוא אחד הגדולים שבהם. כאן קבורים חיילים ששירתו בצבא אנגליה ונהרגו בארץ. מצאנו כאן את קברו של החייל הארי פוטר שנהרג בהיותו בין 19. יש גם חיילים יהודים שקבורים כאן. כפי שניתן לראות בצילומים. כשנכנסתי לבית הקברות חשתי שאני בחו"ל. הדשאים, הניקיון, השקט. מאד מרשים. אין צורך בתיאום מוקדם. ניתן לבוא ולהיכנס לביקור.

המגדל הלבן- המגדל המרשים והיפה נמצא במרכז רמלה הקדומה. הוא נבנה במאה ה-8 לספירה. השרידים הקיימים הם מסוף המאה ה-12, כשהמבנה חודש בפקודת הסולטאן צלאח א-דין.. גובהו 30 מטר והוא שימש כמגדל תצפית. ניתן להשקיף ממנו מחוף הים במערב ועד מרגלות הרי יהודה ושומרון ממזרח.



בריכת הקשתות- מבנה מיוחד במינו. המבנה החשוב ביותר מימי שלטון הח'ליפים העבאסים בארץ. מבנה המהווה עדות נדירה לטיב המבנה ומופת לאדריכלות המוסלמית הקדומה. הוא נבנה בשנת 789, בימי החליף הארון אל ראשיד ונשמר עד היום. האתר שימש כאחד מאתרי הצילום של הסרט "חסמב"ה ונערי ההפקר". בבריכה יש סירות משוטים וניתן לשוט אל תוך החלל המיוחד וההיסטורי. בסוכות יתקיים בכל יום בשעה 18.00 מופע אש וירטואוזי לכל המשפחה בעלות של 35 ₪ לאדם. יש להזמין כרטיסים מראש.

סיימנו את סיורנו במרכז הקראי העולמי- שלמה גברי מנהל המרכז סיפר לנו אודות היהודים הקראים. הקראות היא זרם דתי בעם ישראל. הם יהודים לכל דבר, בעלי השקפות יחודיות המבדילות בינם לבין הזרם הרבני- המרכזי ביהדות. הקראים רואים במשנה ובתלמוד מקראות מפי רבנים ולא תורה בעל פה שניתנה לעם ישראל בהר סיני והועברה במסורת. הם מאמינים אך ורק במה שנכתב בתורה. מעניין מאד לבקר במקום ולהכיר את הקהילה המונה כיום כ-ארבעים אלף מאמינים. הסיור במקום בעלות של 10 שקלים בלבד.

היכן לאכול צהריים? יש מספר מסעדות בעיר. מסעדה הודית טובה. מסעדה בתוך השוק. אנחנו אכלנו במסעדת ירושלים. אוכל בוכרי הכולל סלטים, שיפודים, אושפלו ועוד. אני נהניתי במיוחד מהקינוח- סרטי בצק שטוגנו ועליהם אבקת סוכר. מושחת אך טעים טעים. יחד עם תה היסמין זה היה נהדר.

וכעת לאירועי סוכות- בחול המועד סוכות ימים ג'-ה' 29.9-1.10 יתקיימו פעילויות ייחודיות למשפחות.

מחפשים את המטמון

בין אתרי העיר רמלה צולמה כידוע הסדרה המיתולוגית חסמב"ה. בחוה"מ סוכות יופעל משחק לכל המשפחה - מחפשים את המטמון בעקבות חסמב"ה. בכל אחד מאתרי התיירות (בריכת הקשתות, המגדל הלבן ומוזיאון רמלה) תוכלו לקבל מפה ייעודית עם מסלול המשחק ורמזים שונים לפתרון החידות. חידון המשחק יעסוק בהיסטוריה של העיר רמלה  ובדמויות מהסרט חסמב"ה. בין הפותרים נכונה יוגרלו מצלמות דיגיטליות ופרסים נוספים. המשחק יתקיים בין השעות 16:00-08:00 במהלך שלושת ימי חול המועד הראשונים.

מחיר כניסה לשלושת האתרים (הכולל השתתפות במשחק מחפשים את המטמון) הנו 25 ₪ למבוגר ו-22 לילד.

בסדנאות היצירה (בבריכת הקשתות ובמוזיאון) תהיה עלות השתתפות סמלית בלבד.

המשחק יעבור דרך שוק העיר, בריכת הקשתות, חומת המנזר הפרנציסקאני, מוזיאון רמלה, המגדל הלבן וסמטאות העיר העתיקה- בינות למסעדות, גלריות ומנזרים.

כרטיס הטעימות של שוק רמלה, סיורים מודרכים ועוד

במהלך חוה"מ יתקיימו סיורים מודרכים לקהל הרחב באתרים השונים של רמלה:

סיור מודרך לילדים על ידי שחקנים המגלמים דמויות היסטוריות שפקדו את העיר יתקיים כל יום בין השעות 09:30-14:00.

סיור מודרך למבוגרים יתקיים כל יום בין השעות 14:00-09:30.

מותנה בהרשמה מראש ובמספר משתתפים.

עלויות: 85 שח למבוגר, 75 ש"ח לילד כולל ההדרכה (המחיר כולל כניסה לאתרים שבתשלום).

חובה להירשם מראש בטלפון 08-9292650 או במייל tour@goramla.com

במתחם בריכת הקשתות ובמוזיאון רמלה יוכלו הקטנטנים ליהנות מסדנאות יצירה בעלות של שקלים בודדים לסדנא. ניתן לרכוש שובר לסדנאות במקום.


כרטיס הטעימות בשוק הצבעוני והמזמין של רמלה הוא בדיוק מה שצריך כדי להתוודע לחגיגת הטעמים והניחוחות שבשוק. הכרטיס מקנה 3 טעימות מדוכנים מובחרים (בחירה אישית מבין 6 דוכנים) וכניסה ל-3 אתרים (מוזיאון, מגדל לבן ובריכת הקשתות) וכולל השתתפות במשחק 'מחפשים את המטמון' בעלות של 69 ₪ לאדם בלבד. ניתן לרכוש את הכרטיס באתר האינטרנט או במוזיאון רמלה.

לפרטים מלאים ונוספים על האירועים, סיורים מודרכים וביקור באתרי רמלה ניתן לקבל באתר:


מוזיאון רמלה ומנהלת התיירות – רח' הרצל 112 רמלה: 08-9292650

שעות פתיחה: א'-ה' 10:00 – 16:00 ו' 13:00-9:00


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה