רשומות

יום שישי, 4 בספטמבר 2015

לקראת החגים- המלצות על ספרי ילדים לכל הגילאים וגם מארז מתנה מדואר ישראל

כמוני, גם אתם , בוודאי, מתלבטים בסוגיית המתנות לחגים ומה נקנה לילדים. אני ממליצה על ספרים. זה יכול להיות ספר שהוא גם יצירה, ספר קריאה המתאים לגיל הילד או ספר בישול לילדים. יש כל כך הרבה אפשרויות מלהיבות ומסקרנות. ברשומה זו אמליץ על ספרי ילדים חדשים ועל מארז מתנה לחגי תשרי של דואר ישראל.
קדימה, מתחילים.
קישטה וצבעי הקשת מאת נורית יובל
 
נורית יובל הנהדרת מוכרת לי מאז היותה המאיירת של עיתון "דבר לילדים" ואחר כך כעורכת עיתוני הילדים "פילון" "פילוני" ו- " כולנו פילונים". ספרה החדש עוסק בשירי צבע. החתול קישטה מביא לילדים סדרת שירי צבע. כל שיר עוסק בצבע ומוגש בשתי רמות- לילדים בוגרים ולקטנים יותר
הנה דוגמא מקסימה העוסקת בצבע הכתום. (בספר המילים מנוקדות)
לבוגרים-
כתם קינמון
והאפרסמון,
כתמה סכריה מתוקה.
כריכה של פנקס,
שער ליצן בקרקס
וכתם אור נרות חנכה
לקטנים-
כתמים משמשים
וכתמים נמשים
וכתם אור נרות חנכה.
חלמונית היא כתמה
וגם שמש חמה
ושלהבת מתוך אבוקה.
נכון נהדר?
אני מאד אוהבת את החריזה הטבעית והלא מאולצת, את ההומור והמקוריות, את המחשבה שהשירים מעוררים ואת האפשרות לדון בצבעים מכיוונים שונים ולא צפויים. האיורים אף הם עליזים, חיים ומעוררים שימחה. בנוסף לשירים נמצא בספר מעין סדנת ציור שבה מביא קישטה החתול מושגי יסוד מעולם הצבעים. הילדים ילמדו על צבעים קרים וחמים, על צבעים קלים וכבדים, על מעגל הצבעים וגם על קוים ומשטחים, צל, עומק ומבנה. בסיום- מילון קצר למילים הפחות מוכרות.
נורית יובל מספרת שבספר זה רצתה לחזור לימים שספר היה להנאה, לחוויה ובלי לשרת "כל מיני פרובלמות חינוכיות". אהבתה הגדולה לחתולים באה לידי ביטוי בקישטה החתול- גיבור הספר. את הגיבורים שלה אוהבת נורית לקחת אל מחוזות הדמיון שם מותר להמציא מה שרוצים. הרבה יותר מרתק, אומרת נורית, להמציא דמות, לתת לה תכונות ועלילה, לבנות לה הרפתקה והעיקר להגיע אל סוף טוב, אחרת נשבר הלב. היא גם משתדלת להעביר מסרים רבים ביצירותיה ולהביא קלאסיקה עולמית, להביא משלים, אגדות, עושר לשוני והומור.
לדעתי, זה אחד מספרי הילדים המוצלחים שיצאו באחרונה . יש בו יופי וחוכמה, עושר לשוני, שמחת חיים והוא תורם רבות לידיעותיו של הקורא הצעיר.
"קישטה וצבעי הקשת – שירי צבע", כתבה ואיירה נורית יובל, הוצאת הספרים "אוריון", 36 עמודים. מחיר לצרכן 54 ₪. מיועד לכל גיל החל מגילאי גן חובה, מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים .
 
קופיקו האורח מאת תמר בורנשטיין- לזר
 
 
 
סדרת קופיקו המוכרת לכל מי שגדל וחי כאן חוזרת למדפים עם עריכה מחודשת ועכשווית ואיורים חדשים מצחיקים ונחמדים.
הספר הראשון בסדרת "קופיקו" שחוזרת למדפים הוא "קופיקו האורח". זה הספר הראשון שיצא גם בסדרה הקודמת ותאמינו לי אם אומר שאני זוכרת אותו מאז? לא מאמינים? באמת, זוכרת. קראתי בזמנו כל ספר "קופיקו" שיצא ואני לא זוכרת פרטים אבל כן זוכרת את הנאתי ואת המעקב אחר כל הדמויות. אז ברור לכם שאני משוחדת ולדעתי אלו הספרים שגם הילדים של היום ייהנו לקרוא.
 
בספר זה פוגשים הקוראים את קופיקו ואת המשפחה אליה הוא מגיע. את שלומקה, נוגה, יורם, ז'קו התוכי והשכנה המצחיקה שושנה. קופיקו מגיע לשכונה והחגיגה מתחילה. תמר בורנשטיין- לזר, הסופרת הידועה כ'אמא של קופיקו'- כתבה יותר מ-150 ספרי קופיקו ועוד עשרות ספרים נוספים. אני מכירה וקראתי את סדרת צ'יפופו שלה. מכירים? לאחרונה, הופיע גם ספר קומיקס "קופי קומיקס- תעלומה בקרקס". אותו סיקרתי כאן לא מזמן. ספר חביב בהחלט ולא רק לאוהבי הקומיקס.
 
מדוע הצליחו ספרי קופיקו להישאר בתודעה לאורך כל כך הרבה שנים? התשובה לכך היא במוטיב החידוש וההפתעה שיש בספרים. תמא בורנשטין- לזר, יודעת איך להפתיע, איך לעשות או לומר ברגע ובזמן המתאים את הבלתי צפוי אך הנכון והמצחיק. הסיטואציות שהללו הן אלה ששמרו על ערנות הקוראים הצעירים ופיתחו את אהבתם לגיבורי הספרים.
האיורים החביבים והמחויכים הם של דדי ונגר.
 
 
קופיקו האורח" מאת תמר בורנשטיין-לזר, איורים: דדי ונגר, הוצאת "דני ספרים", 104 עמ'. מחיר לצרכן 78 ש"ח, מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il
 
אמא ואני אופים
 
 
                           
ספר לילדים והוריהם. אמנם הכותרת מציבה את האימא כהורה שאופה עם הילד, אך גם האבא מוזמן לאפות עם ילדו ואני מכירה אבות שיודעים לאפות ולבשל טוב יותר מהאמהות. אז אחרי שפתרנו את הסוגיה הזו נעבור לתכני הספר שבעזרתו נצליח לקרב את הילדים לעולם המעניין של האפייה. אגב, זו אחת הדרכים היותר מוצלחות להעסיק את הילדים ולמנוע מהם להיות כל הזמן מול מסך המחשב או הטלוויזיה. העיסוק באפייה הוא עיסוק מהנה מאד והתוצרים המתקבלים ישמחו את הילדים ולדעתי גם יגבירו את הביטחון שלהם ביכולתם לבצע משימות.
 
הספר ילמד את הילדים כיצד להשתמש בציוד אפייה בסיסי,כיצד לשקול ולמדוד כמויות. ילמד את הילדים אודות החומרים לאפייה ומדוע תופח הבצק. בעזרת ההוראות המדויקות והמפורטות ילמדו הילדים להכין מגוון סוגי עוגיות, ילמדו לחתוך, לקשט ולאפות בעזרת הוריהם. בכל מתכון נמצא מהם החומרים הדרושים, מהו הציוד הדרוש וכמובן אופן ההכנה. המתכונים- עוגיות בצורת חיות- ציפוי וקישוט. פרחי עוגיות. בית חרושת לעוגיות. גן עדן של קפקייקס. עוגה מנומרת. עוגת אננס הפוכה. מגדל בראוניז. עוגיות טארט במילוי ריבה. סירות פרי. פרח לחמניות ופוקצ'ה.
הטקסט המנוקד מוגש בצורה קלילה מפורטת וברורה, לצד תמונות מתאימות. הפורמט הגדול של הספר עוזר ותורם גם הוא להנאה. כל המתכונים בספר כשרים.
 
 
 
ספרים נוספים בסדרה: "אמא ואני יוצרים" ו"אמא ואני מבשלים".
 
"אמא ואני אופים", מאנגלית: חגי ברקת, הוצאת "דני ספרים", 63 עמודים, פורמט מלבני גדול, 24X32, מנוקד, מחיר לצרכן 58 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il 
 
  
תלתלי הקסם של ענבר מאת ליאת רמתי-נבון
 
 
האם יש מישהי שלא זוכרת את חווית הסירוק בילדותה? אני זוכרת את אמי נאבקת עם שערותיי הארוכות. מנסה להתגבר על הקשרים בלי להכאיב לי יותר מדי. כל חפיפה וסירוק זכורים לי כמלחמה ממש. הספר שכתבה ליאת רמתי- נבון עוסק בדיוק בכך. בקושי הזה של סירוק התלתלים והסיוט של התרת הקשרים ועד הנכונות לקבל את עצמנו כפי שאנחנו.
 
האיורים של עירית עזרא משלימים את הסיפור הנחמד הזה ומוסיפים קסם לטקסט. ליאת מספרת שהסיפור מבוסס על חוויות אמיתיות שלה כילדה בעלת שיער מתולתל וההתמודדות עם השוני  לעומת בנות השיער החלק. כאם, היא מתמודדת עם אותו שוני, דרך עיניה של הבת ובספר היא מתארת את הקושי בסירוק תלתלים ואת דרך ההתמודדות. דוגמה מתוך הספר- " הקשרים התרבו והתרבו ולא רצו להפרד, תלתל לתלתל הפכו להיות קשר אחד ענק, והיה קשה להתיר אותם, כי אז היה בכי מאד חזק". וההתמודדות-  "ואז ענבר בעצמה הבינה דבר מה: היא גילתה את הקסם בבקבוקוני התלתלים והרגישה ממש נפלא. כאשר ניערה בקבוקון של תלתל אחד, נשפך ממנו קסם ורד ומיוחד, קסם כזה שרק אנשים מיוחדים עם תלתלים יכולים לעשות, אבל מי שאין לו לא יכול באמת לראות"
 
על ההשראה לכתיבה מספרת ליאת רמתי-נבון: " אני אם לשתי בנות מדהימות, שקיבלנו בירושה תלתלים סבוכים, ממש בקבוקים ארוכים וצפופים. את החוויות המתישות של הסירוק אחרי המקלחת ובבוקר לקראת הגן ובית הספר אני זוכרת על עצמי, כילדה שהתישה את אמא שלה רבות. למען האמת, כאמא, שאלו אותי כל הזמן "איך את מתמודדת עם הסירוק של השיער המדהים הזה? איך מתחזקים כזה דבר?". האמת שהופתעתי, אבל הבנתי עד כמה לבנות שלי ולי יש נכס על הראש וכדאי להשקיע בו לא מעט. כאדם בוגר הבנתי שלמדתי להעריך משהו שיש לי בשלב מאוחר מדי של החיים. אולי זוהי תובנה שמוכרת לרבים מכם, שרק בגיל מאוחר אנחנו מתחילים להעריך משהו שיש לנו הרבה מאוד זמן. הבנתי דרך העיניים של הבנות שלי, שלפעמים שונות יכולה לבוא לידי ביטוי בהרבה מאוד מובנים.
 
"תלתלי הקסם של ענבר" מאת ליאת רמתי-נבון. איורים: עירית עזרא, הוצאת הספרים "אוריון", 29 עמודים. מחיר לצרכן 52 ש"ח, לגילאי 3-6. מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il
 
חיות הג'ונגל מאת ג'יליאן צ'פמן- ספר מסדרת "יצירה ראשונה"
 
 
ספר יצירה חביב ביותר שיעסיק את הילדים ביצירת חיות רבות. הדפים הראשונים בספר מסבירים לילדים איך ניתן ליהנות מהכנת היצירות ומה מסמלים הסמלים השונים. למשל- סמל יד המציין שיש לבקש עזרה ממבוגר. סמל שעון המציין כמה זמן דרוש להכנת היצירה. בנוסף, בכל עמוד קיימת רשימה של הציוד הדרוש והוראות הכנה מפורטות ומדויקות. לספר מצורפות מדבקות עיניים אותן ניתן להוסיף לחיות וגם דוגמאות אותן ניתן להעתיק או לסמן סביבן וכך לצייר את צורות החיות.
 
ניתן להכין כרטיס ברכה "קופץ" של צפרדע עצים ליום הולדת של חבר. בובת אצבע של למור. נרתיק מיוחד בצורת תוכי. קישוט של עכביש טרנטולה.נחשים קפיציים לתלות בחדר.קופת חיסכון בצורת טיגריס. מגנט נמלה. כרטיס ברכה "נושך" בצורת תנין. קישוטי פרפרים ועוד ועוד.
 
אני משוכנעת שהילדים יהנו מאד להכין את היצירות השונות. האמת היא שגם לי מתחשק מאד להכין כמה מהן. נראה לי שקל לעקוב אחר ההוראות וקל לצייר את החיות השונות.
                                                                                                    
"יצירה ראשונה: חיות הג'ונגל" מאת ג'יליאן צ'פמן, מאנגלית: חגי ברקת, הוצאת "דני ספרים", 40 עמודים. מחיר לצרכן 59 ₪. מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il   
 
חיות הספארי מאת ג'יליאן צ'פמן- ספר מסדרת "יצירה ראשונה"
 
 
ספר נוסף וחביב בסדרת "יצירה ראשונה" העוסק הפעם בחיות הספארי. גם הספר הזה הוא ספר יצירה שיצליח להעסיק את הילדים ביצירת חיות למשך זמן רב. גם כאן מסבירים לילדים בתחילת הספר איך להכין את היצירות, איך לקרוא את הסמלים השונים ומה הציוד הנדרש. יש גם הערות למבוגרים ובקשה לקרוא את ההוראות עם הילדים לפני תחילת העבודה ולעזור להם בהכנת הציוד. לספר מצורפות מדבקות עיניים שונות אותן ניתן להוסיף לחיות וגם דוגמאות אותן ניתן להעתיק או לסמן סביבן וכל לצייר את צורות החיות.
ניתן להכין תגיות צבעוניות בצורת פיל כדי לקשט מתנות. שלט דלת בצורת פלמינגו.כרטיס ברכה קופץ של ברדלס. שרשרת של קופים. כספת סודית של תנין. מובייל של תוכי. סימניות בדמות סוריקטה. דמות של אריה ועוד רעיונות רבים ויפים להכנת יצירות מחיות.
גם כאן אין לי ספק שהילדים וגם המבוגרים ייהנו מאד מהכנת היצירות.
"יצירה ראשונה: חיות הספארי" מאת ג'יליאן צ'פמן, מאנגלית: חגי ברקת, הוצאת "דני ספרים", 38 עמודים. מחיר לצרכן 59 ₪. מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il   
פלסטלינה בכיף מסדרת "ערכת יצירה"
 
 
 
ספר יצירה כייפי המלמד כיצד ניתן לפסל בפלסטלינה חיות שונות. מתנה מושלמת לילדים האוהבים לצייר ולפסל. ערכת היצירה הזו תעסיק אותם במשך זמן רב ולדעתי גם ההורים יצטרפו בשמחה למשימת הכנת החיות. בתחילת הספר נמצא את החומרים הדרושים להכנת החיות כמו- בריסטולים, מספריים, טושים, כלי חריטה, צבעים ועוד. כמו כן ילמדו הילדים את שיטות העבודה הבסיסיות כמו- כיצד לערבב צבעים, כיצד מכינים כדור, כיצד מכינים גליל מארך, כיצד חותכים ואיך מחברים שני חלקים. לומדים גם איך מכינים זנבות ורעמות, איך מכינים סנפירים, איך מצפים בפרווה, איך מכינים עיניים ועוד.
 
כל חיה מוצגת באופן בהיר, השלבים קלים להכנה והאיורים המפורטים מדגימים איך ליצור אותה בצורה הנכונה. ניתן ליצור 14 בעלי חיים שונים בהם אריה, צפרדע, כבשה, פיל, פלמינגו, ג'ירף ועוד. הערכה מכילה פלסטלינה ועיניים מפלסטיק. מתאים לגילאי 3 ומעלה.
 
אני כבר רואה את עצמי יושבת עם הנכדים ומכינה פסלוני פלסטלינה רבים. נראה לי שאתחרה עם הילדים למי יהיו יותר פסלים.
 
"ערכת יצירה: פלסטלינה בכיף" / תרגום: חגי ברקת, הוצאת "דני ספרים", 32 עמודים. כריכה קשיחה. מחיר לצרכן 88 ₪. מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il  
 
מצירים בכיף מסדרת "ערכת יצירה" 
 
 
ספר יצירה המלמד את הילדים לצייר ציורי חיות. אין חשש. לא נדרשים כאן כישרונות מיוחדים. דרך הספר יתרגלו הילדים את השימוש בעפרון ובניר תוך כדי משחק וילמדו באופן מהנה כיצד ציורים נוצרים. ילדים אוהבים לצייר והציור הוא כלי התפתחותי לתפיסה ויזואלית, תיאום בין עין ויד וגם נתינת מרחב לביטוי רגשות. לכן, יש לתת לילדים להתנסות בחומר. לתת להם הרבה נייר ואפשרות להתיידד עם העפרונות. תרגילי הציור מנחים את הילדים לזהות את צורות הבסיס ומראים שלב אחר שלב איך על ידי העלמת קוי העזר והוספת פרטים נוצרת תמונה שלמה. יש בספר גם טיפים העוזרים לתרגילי ההתנסות. כל זה מלווה בחרוזים פשוטים המספרים סיפור קטן ומצחיק על התמונה. לדוגמה- חיפושית: "  ראש וגוף ושתי כנפיים- מי זו עפה בשמיים?"  או " גם מקור כתם נצבע, הוא יגיד תודה רבה! והנה ברוז יפה- הביטו איך אני שוחה".
 
בציורים שניתן לצייר- חיות (בהם צפרדע, חיפושית, קוף, שבלול), כלי רכב ואנשים (קוסם, שודד ים, גמד).  השלבים קלים להבנה וקל לעקוב ולצייר. הערכה מכילה- עפרון, עפרונות צבעוניים ומחק. מתאים לגילאי 3 ומעלה.
 
"ערכת יצירה: מציירים בכיף" / תרגום: חגי ברקת, הוצאת "דני ספרים", 29 עמודים. כריכה קשיחה. מחיר לצרכן 88 ₪. מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il 
 
מארז מתנה לחגי תשרי מדואר ישראל 
 
 
 
מארז מתנה היוצא במיוחד לקראת החגים וכולל 4 מתנות ייחודיות:  2 חוברות איכותיות: חוברת עם כל הדמויות האהובות של "לשבור את הקרח" - פעילויות, הפעלות ומשחקים. חוברת עם כל הדמויות האהובות של "מכוניות" - פעילויות, הפעלות ומשחקים; משחק קלפים מהנה להרכבת מושגים של חגי תשרי - לזמן איכות לכל המשפחה; גיליון "הבול שלי" עם הדמויות האהובות של "לשבור את הקרח" ו"מכוניות".
 
המארז מתאים לילדים בגילאים שונים והוא מיועד לפעילות משותפת של כל המשפחה. המארז הופק על ידי השרות הבולאי של חברת דואר ישראל יחד עם חברת "קלסיקלטת". והמטרה היא לשלב תוכן איכותי וחוויתי גם יחד. נראה לי שהילדים ייהנו לשחק עם הדמויות המוכרות להם ועוד יותר ייהנו מהיחד ומהשיתוף.
 
 
 
המארז יימכר בסניפי הדואר ובאתר האינטרנט של חברת הדואר http://www.israelpost.co.il במחיר 39.90 ₪ בלבד.
 
חג שמח ושנה טובה לכם ממני באהבה.
 
 
 
 
 
 
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה