רשומות

יום שישי, 11 באוגוסט 2023

צפת חוגגת. פסטיבל הכליזמרים הבינלאומי ה-36 בתאריכים- 22-24.8.23 ה'-ז' באלול

פסטיבל הכליזמרים בצפת הוא אחד הפסטיבלים הוותיקים, החשובים והאהובים בארץ. הפסטיבל מספק לנו הזדמנות נהדרת לבקר בצפת, לקחת חלק במופעי המוזיקה השונים, לטייל בעיר הקסומה וליהנות מהאווירה הייחודית והשמחה.

השנה, יעמוד הפסטיבל בסימן '75 שנה לשחרור העיר צפת' ויכלול עשרות מופעי מוסיקה עם אמנים גדולים בבמות ברחבי העיר העתיקה ומגוון אירועי חוצות, הכול בכניסה חופשית לקהל הרחב.

בין האמנים: ישי ריבו, אהוד בנאי, אודיה, דני סנדרסון, מוסה ברלין, חנן בר סלע, מירל רזניק, אסף הרוש, סימפונט רעננה, שלמה גרוניך ועוד עשרות מופעים נוספים – כולם ללא תשלום לקהל הרחב

הפעילות תתקיים בשלושת ימי הפסטיבל משעות אחר הצהריים ועד השעות הקטנות של הלילה, כאשר המופעים עצמם ייחלו בשעה 20:00. בין האמנים הנוספים שיופיעו בבמות השונות יהיו גם אמיל אייבינדר, סיני תור, גלעד הראל, הבלקניה, סימפלי צפת, יהודה כץ, דניאל אהביאל, ניב כליל החורש, איטה ודוב זילברמן, ישראל זוהר, יהויכין פרידלנדר, מקאמת צפת, סניה קרויטר ועוד רשימה ארוכה של הרכבים. מלבד התוכן האמנותי בבמות השונות, יתקיימו פעילויות נוספות ברחבי העיר, מתחם דוכנים גדול, נגני חוצות, סיורים באתרי התיירות הצפתיים ועוד.

לתוכניית הפסטיבל ולמידע נוסף על הפעילויות השונות – לחצו כאן

לקראת הפסטיבל יצאתי יחד עם קבוצת אנשי תקשורת ובלוגרים לגלות את סודות העיר צפת. תומר שרייבר שמפיק הן את פסטיבל הכלייזמר והן את פסטיבל הלאדינו (שיתקיים בסוכות) ליווה אותנו בסיור, סיפר מסיפורי צפת, תיבל בדברי חוכמה ופלא אותיות הקבלה והראה לנו את צפת שלו, האהובה והקסומה.

תומר שרייבר

מורת הדרך בסיור הייתה שני עמיחי בונה שגילתה לנו מקומות לא מוכרים ומיוחדים אשר בלעדיה לא היינו יודעים שהם קיימים בכלל.

שני עמיחי בונה

לאתר הסיורים של שני עמיחי בונה- לחצו כאן

שני עמיחי בונה באינסטגרם- לחצו כאן

הסיור שלנו בעיר העתיקה עבר בין מחלבת המאירי, מוזיאון המאירי, המנהרות שנחפרו בעיר העתיקה, בית עבו, מזקקת צפת, בית הכנסת האשכנזי של האר"י הקדוש וביה"ס למוזיקה מהמזרח "מקאמאת". מקומות נוספים שכדאי ומומלץ לבקר בהם הם מצודת בירייה, הגלריות של צפת, ביתו של האמן קסטל, הגבינות של קדוש, הפארקים בעיר, פארק הנינג'ה החדש והאקסטרימי, גן האם ועוד.

אפשר לטייל לבד ואפשר גם לצאת לסיורים מודרכים כמו סיורים קולינריים, סיורים מנגנים ועוד.

לסיורים מודרכים בצפת- לחצו כאן

את הסיור שלנו פתחנו במלון רות מלון וותיק שחידש חאן אורחים עתיק בן 800 שנה. המלון היפה הוא חלק מרשת מלונות דן ונמצא במרחק הליכה מהעיר העתיקה. כך שנוח מאד ללון בו ולטייל בסמטאות העיר, בגלריות ובאתרי התיירות.

פינה במלון רות

ארוחת הבוקר שסעדנו במלון הייתה טעימה מאד והתבססה על התוצרת הגלילית המקומית.

במלון פגשנו את ראש עיריית צפת שוקי אוחנה שסיפר על הפסטיבל עם מוזיקת הנשמה היהודית ועל האמנים הן החילוניים והן הדתיים שיופיעו על במה אחת בחגיגה מוזיקלית של אחדות המשלבת ישן וחדש.

ראש העירייה שוקי אוחנה

אתר מלון רות בצפת- לחצו כאן

מלון רות באינסטגרם- לחצו כאן

מהמלון יצאנו דרך לגלות את סודות צפת דרך שער הכניסה העתיק והגענו אל מחלבת המאירי שם פגשנו את יניב המאירי דור ששי לאנשי המחלבה שריתק אותנו בסיפור משפחתו. הסב שעלה בשנת 1837 משירז בפרס, קנה את הבית כחורבה, שיפץ אותו, חצב בסלע וגילה מעיין נובע של מים זורמים בתוך המבנה. הוא הקים את מחלבת המאירי והתנה תנאי שרק בן משפחה בעל השם מאיר או שלמה יוכל לרשת את המקום.

אז איך זה שיניב מנהל כעת את המחלבה? את הסיפור אני ממליצה לשמוע ישירות מיניב וגם לטעום את הגבינות האיכותית והמצוינות שמייצרת המחלבה- גבינת ברינזה וגבינה צפתית רק מחלב צאן.

סיורים במחלבה מתקיימים בימי ששי בלבד, אך במהלך הפסטיבל יתקיימו מדי יום בשעות 11.00- 13.00-16.00 מחיר 25 ₪ כארבעים דקות של סיור וטעימת גבינות.

יש להירשם מראש לסיור אצל יניב- 052-372-1609

לאתר מחלבת המאירי- לחצו כאן

וממחלבת המאירי פסענו אל מוזיאון מאירי הסמוך, שם גילינו מוזיאון מקסים השוכן במבנה שהחזיק מעמד 500 שנה ושרד את רעידות האדמה שהרסו את צפת. המוזיאון מספר את סיפורם של יהודי צפת דרך תמונות מצוירות של אנשיה ודרך חפצים אותנטיים של תקופות העבר. מוזיאון עם אווירה מיוחדת המאפשר לחוש את הדי העבר באופן נוגע ומרגש. ממליצה בחום.

המיילדת הראשונה של צפת

בימי הפסטיבל המוזיאון יהיה פתוח בין השעות 9.00-15.00 ויתקיימו סיורים מודרכים בין השעות 1100-13.00.

דמי כניסה- 20 ₪ מבוגר, 13 ₪ ילד

להזמנות: 04-6921939, 04-6971307

מהמוזיאון המשכנו הלאה והגענו לבית עבו המשמש כמקום התכנסות ויציאה לתהלוכות ל"ג בעומר בזמירות ומזמורים לעבר הר מירון. מדוע כך? התשובה כאן

ממשיכים בסמטאות עכו ומגיעים למנהרות המרגשות שנחפרו בעיר העתיקה ע"י עמותת 'לבנות ולהיבנות' זו חוויה מיוחדת ומרגשת הלוקחת את המבקר עמוק לתוך המחילות העתיקות ומשלבת קול, סרטונים ואור.

באמצע השבוע פתוח בין השעות 10.00-16.00 ביום ששי- 10.00-14.00

לאתר של לבנות ולהיבנות- לחצו כאן

לבנות ולהיבנות באינסטגרם- לחצו כאן

בבית הקהל של לפנות ולהיבנות פגשנו את יעקב בייגלה שמכין את הבייגלך הכי טעימים באיזור. יעקב סיפר לנו את סיפור חייו המרגש ואת המסע שלקח אותו למקום בו הוא נמצא כיום. צמרמורת! את הבייגלך המצוינים שלו תמצאו במהלך הפסטיבל כאשר תפגשו אותו רוכב על אופניו ומוכר בייגלה טרי, חם ומשובח.

יעקב בייגלה בפייסבוק- לחצו כאן

לאחר מכן טיפסנו אל הגג ופגשנו מספר מוזיקאים שינגנו בפסטיבל. במשך השעה הקצרה שהיו איתנו הם ניגנו, הקפיצו ושמחו את כולנו עם מוזיקה יהודית אהובה. הם ינגנו במהלך הפסטיבל בסמטאות העיר וזו חוויה רוחנית ומעשירה שאין כמותה.

המשכנו לטייל בסמטאות היפות של העיר העתיקה והגענו אל מזקקת צפת מקום מיוחד במינו בו ניתן לטעום סוגים שונים של אלכוהול מייצור מקומי, לשמוע מי גר במקום לפני 350 שנה (לא מגלה. תגיעו ותשמעו) לראות את מרתף היינות העתיק, ולצפות באמנות הצפתית והיודאיקה היהודית. מקום חובה!

מזקקת צפת באינסטגרם- לחצו כאן

מקום מרגש נוסף הוא בית הכנסת האשכנזי של האר"י הקדוש.

בסיום הסיור הגענו אל 'מקאמאת'- בית הספר למוזיקה מהמזרח בניהולו של ניסים לוגסי שסיפר לנו על המקום ועל הייחודיות שיש כאן בישראל. "רק בישראל אפשר להתמחות במסורות השונות- הפרסית, התורכית, האנדלוסית והערבית וליצור שילוב חדש ומיוחד" אמר ניסים.

ביה"ס מציע תכנית לימודים מקצועית ועשירה ובמקביל המרכז פתוח גם לקהל הרחב ומציע הופעות, סדנאות, כיתות אמן בינלאומיות ואירועים מיוחדים.

נשיא 'מקאמאת' שהוא גם בעל החזון להקמת המרכז הוא משה טוב קרפס.

ניסים לוגסי

תלמידי המקום משתתפים בפסטיבלים בינלאומיים ויש גם מקהלה. המרכז פועל במבנה עתיק ומשופץ בן שבע מאות שנים הנקרא "חאן החמור הלבן" המרכז ייקח חלק גם בפסטיבל.