רשומות

יום רביעי, 26 במאי 2021

על "התשובות" של קת'רין לייסי


 

רומן מפתיע, מקורי ומיוחד העוסק בנסיון לפענח את השאלות המשמעותיות המעסיקות את כולנו כמו: האם אנחנו באמת מכירים עצמנו? האם ניתן להתאהב באדם אחר? מהי האהבה? האם ניתן להכיר אדם אחר?

לייסי עושה זאת דרך גיבורת הרומן מרי. צעירה מבולבלת המחפשת את דרכה בעיר ניו יורק. מרי גדלה בבית שבו שלטה הדת. היא חונכה בחינוך ביתי דתי נוקשה ולמעשה לא התראתה עם ילדים בני גילה ולא הכירה את החיים העירוניים. בנערותה החליטה לברוח מביתה לבית דודתה. שם חיה עד שבגרה ויצאה למסעות ארוכים בעולם. כשאזל כספה עברה לגור בניו יורק בחדש מוזנח ומעופש כשהיא מנסה להבריא את עצמה משלל מחלות מוזרות. כדי לשלם למרפא האלטרנטיבי שמצאה היא מצטרפת לניסוי מסתורי בבני אדם.

הניסוי מסתבר כניסוי שאותו יזם כוכב קולנוע ידוע המבקש לפצח את נושא האהבה. הוא רוצה לגלות כיצד מתאהבים וכיצד יוצרים מערכת יחסים זוגית מושלמת. מרי, מטילה ספק במטרות הניסוי אך היא זקוקה מאד לכסף ומצטרפת באי חשק. בניסוי משתתפות צעירות נוספות כשלכל אחת מהן תפקיד מסוים. אחת היא החברה היומיומית, אחרת חברת הכעסים ומרי היא החברה הרגשית. הקשר שנוצר בינה לבין כוכב הקולנוע מתהדק, מרי מוצאת את עצמה חושבת עליו ומצפה לקרבתו. האם יתאהבו?

הניסוי מתקדם ואז מתגלה כי החוקרים מרחיבים את הניסוי ומשתמשים באמצעים לא מוסריים המיועדים לשנות התנהגויות מסוימות. האם יצליחו למצוא את התשובות שהם מחפשים? האם שמו של הספר אכן יוכיח את עצמו?

נהניתי מהמסע שעשיתי עם מרי, מהמחשבות שעוררה בי, מהשאלות שעלו. אהבתי את הקשר שעשתה בין טיפולים רוחניים אלטרנטיביים לבין ניסויים מדעים מתוחכמים והגעתי למסקנות מסוימות לעצמי ואני מניחה שכל קורא ימצא בספר מה שמתאים עבורו. לייסי מצליחה להביא קול אחר, לא מוכר, מעניין ומעורר.

קת'רין לייסי נולדה במיסיסיפי ב-1985. מתגוררת בשיקגו. פרסמה עד כה חמישה ספרים, בהם קובץ סיפורים ושלושה רומנים. ב-2017 בחר בה מגזין גרנטה לאחת הסופרות הצעירות הטובות ביותר בארצות הברית.

"התשובות" מאת קת'רין לייסי.. תרגמה מאנגלית: מאיה פלדמן, הוצאת עם עובד, 290 עמודים. מחיר: 84 ₪.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה