רשומות

יום שלישי, 4 בפברואר 2020

איך הופכים סמלים ומוטיבים יהודיים לתכשיטים מרהיבים? בסטודיו "אורוקא" בעכו תמצאו תשובה



את אורלי קופלר, צורפת ומעצבת תכשיטים, פגשתי באחד האירועים אליהם הוזמנתי. אורלי ענדה תכשיט מרהיב שמשך מיד את עיני. בשיחה אתה סיפרה לי שהיא מעצבת תכשיטים בעבודת יד והזמינה אותי להגיע לסטודיו שלה בעכו. שמחתי לקבל את ההזמנה והגעתי לסטודיו בשבת כשאני סקרנית להכיר את אורלי ואת יצירותיה.

אורלי בחרה להקים את הסטודיו באחת מסמטאות עכו העתיקה, במבנה אבן עתיק ומיוחד במינו, הנראה כאילו הוקם לפני אלפי שנים. מיקום מושלם, בעיניי, לתכשיטיה אשר שואבים את השראתם מאמנות קדומה, סמלים ומוטיבים יהודיים. התכשיטים המקוריים והייחודיים מוצגים בארונות תצוגה שניכר כי נבחרו בקפידה והותאמו למבנה ולתכשיטים. התוצאה המתקבלת היא של סטודיו מלא בקסם, מזמין ומיוחד שמהנה לבקר בו ולגלות את אוצרותיו.

                       הגלריה- צילום אורלי קופלר
                     צילום אורלי קופלר


אורלי, מהנדסת מכונות במקצועה, עבדה במשך 25 שנה כמהנדסת מכונות. במשך השנים פיתחה תחביב של צורפות. (למדה בויצ"ו חיפה) ונשבתה בקסם היצירה. בחומרים, בתהליך וביצירות האמנות שניתן ליצור. היא עבדה עם חומרים מגוונים, שילבה בין זכוכית, חמר וצבעים מטאליים ויצרה עבודות מקוריות. בין עבודותיה היו תכשיטי קיר מיוחדים ותכשיטים גולמיים ופנטסטיים, פראיים ואומנותיים שלא נועדו למכירה ולא היו מסחריים. את עבודותיה הציגה בתערוכות בלונדון וגם בתערוכה ניידת של איגוד האמנים בארה"ב והיא מופיעה כאחד האמנים בספר האמנים הישראלי בהוצאת סטימצקי.




לאורך השנים חיפשה אורלי להביא ערך של חדשנות ושונות ביצירותיה ובילתה בחיפוש אחר חומרים מיוחדים לתכשיטיה. כך שהתכשיטים שאפשר למצוא בסטודיו הם תוצאה של שעות מעבדה רבות. תכשיטיה מגוונים ובעלי שונות עשירה. התכשיטים מיוצרים בעבודת יד מתערובת של מספר חומרים ובהשראת מוטיבים וסמלים יהודיים כמו מטבעות קדומים, נופי הארץ, שבעת המינים ועוד. 

תוך כדי העיסוק בצורפות, המשיכה אורלי לעבוד כמהנדסת מכונות וגידלה שלושה ילדים כשהיא ממשיכה לחלום על סטודיו שבו תתעסק רק בצורפות אמנותית.






החזון הפך למציאות כאשר הגיעה לעכו העתיקה, טיילה בסמטאות והתאהבה במבנים העותומניים העתיקים וביופייה של עכו. היא מצאה מבנה עתיק להשכרה והחליטה שזו ההזדמנות המתאימה לצאת לדרך חדשה. 
כאן פתחה את הסטודיו שבו היא יוצרת ואליו ניתן להגיע להתרשם ולרכוש מיצירותיה. לאורלי גם יש אתר שבו ניתן להתרשם מתכשיטיה ואף לרכוש אותם און ליין:

חנות און ליין- לחצו כאן










אישית, אני ממליצה להגיע לסטודיו, הן מכיוון שהמבחר הרבה יותר גדול והן מכיוון שהחוויה שונה ועוצמתית יותר ותוכלו להכיר את היוצרת שמאחורי התכשיטים. אורלי עובדת גם בשיטות מסורתיות של הכנת תכשיטים תוך שימוש בעבודה באש וגם בשיטות חדשניות ועכשוויות של תכנון ממוחשב והדפסות תלת מימד. הידע שרכשה בלימודי הנדסת מכונות משרת אותה גם ביצירות הצורפות. חשוב לה מאד ליצור סדרות קטנות, באופן שלא מייצר זיהום סביבתי ולא פוגע בסביבה. הדיאלוג הסביבתי יקר לה והיא אף יצרה לכבוד עכו יצירת אמנות חיצונית על הקיר ליד הסטודיו- סמלי הרימון והדגים שהם סמלי שפע מוכרים וידועים לאורך הדורות.




 "אני מאמינה שיש להיות מודעים גם למה שאינו נראה לעין, לטוהר ולקסם שיש בעולמנו" אומרת אורלי. ואת הקסם הזה היא מצליחה ליצוק לתכשיטים אותם היא מעצבת, כאשר כל תכשיט הוא ייחודי ואותנטי.

החומרים בהם משתמשת אורלי הם : אבני חן טבעיות במראה חצי גלמי, אבן כנענית, כסף, גולדפילד, ציפויי זהב, חימר, זכוכית ואף בטון. בנוסף, היא עובדת גם עם זהב לפי הזמנת הלקוח.

העגילים הם ניקל פרי והחלק בעגיל הבא במגע עם האוזן עשוי כסף או כסף בציפוי זהב או גולדפילד. בנוסף לעגילים תמצאו מבחר רב של תכשיטים- טבעות, צמידים, מחרוזות ורבידים. הציפויים נעשים במעבדה מיוחדת, תוך הקפדה מרבית על האיכות, הגימורים והנראות. השרות הניתן הוא אישי, מכל הלב ויש אחריות לתכשיטים.

הקולקציות שלה כוללות: 1. קולקציית אבנים גולמיות- תכשיטים המשלבים מתכות ואבני חן גולמיות. תכשיטים מרשימים, בולטים ומושכים תשומת לב. 






2. קולקציית סמלים ומוטיבים יהודיים- תכשיטי כסף ופליז מצופי זהב בהשראת מטבעות כסף קדומים  ושבעת המינים. בתכשיטים גם משולבים אבני חן מלוטשות ועדינות. 








3. אבן כנענית- תכשיטים בהשראת נופי הארץ בשילוב סמלי מטבעות קדומים 



4. תכשיטים משילובי חומרים עכשוויים.



כאמור, שילוב שיטות העבודה המסורתיות עם השיטות החדשניות והממוחשבות בהן משתמשת אורלי ליצירת תכשיטים מאפשר לה ליצור תכשיטים מיוחדים לפי בקשת הלקוחות. כמו למשל: יצירת טבעת לגבר עם מדליה מיוחדת במרכז.

                      דוגמא לטבעת שיוצרה עבור לקוח לפי דגם המדליה. צילום- אורלי קופלר

ניתן להזמין אצלה תכשיטים מזהב, כסף ומגוון חומרים לפי בקשות מיוחדות.

את תכשיטיה ניתן לרכוש בסטודיו, באתר, בחנויות מוזיאון וגלריות נבחרות ברחבי הארץ.

אורלי גם מלמדת צורפות, ליחידים ויש אפשרות להגיע לסטודיו וללמוד צורפות בלווי אישי. (מי שרוצה להכין תכשיט אישי ליקיריו, במקום לקנות, זו הדרך)

סדנאות- אורלי מקיימת סדנאות ל4-6 משתתפים. משך הסדנה כשעה וחצי וזו סדנה מעשית וחווייתית בה לומדים המשתתפים להכין תכשיט מחוט פליז או נחושת, בעיצובם האישי. במהלך הסדנה בוחנים המשתתפים יחד עם אורלי את האופציות השונות לעיצוב התכשיט, מתכננים ומבצעים, תוך שהם מצוידים במכשירים ובחומר המתאים. בעיניי, זה רעיון נהדר לאירועים שונים. בסדנה מתנסים בעולם הצורפות, משתמשים בדמיון ויוצרים יצירה- תכשיט שכולה שלנו.

                 טבעת מחוט רציף שניתן ליצור בסדנה

תצוגה בסטודיו- אורלי מאפשרת לאמנים מתחומים שונים להציג את יצירותיהם בסטודיו. כמו: ציורים, תיקים, נעליים ועוד.

סטודיו אורוקא- עכו העתיקה, ליד חאן אלעומדאן.

פייסבוק- לחצו כאן
חנות און ליין- לחצו כאן
אינסטגרם- לחצו כאן


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה